اختصاصی| چرا به شقاق دندانی مبتلا می‌شویم؟

13

1401/8/15

10:56


شقاق دندانی می تواند در اثر جویدن چیزی بسیار سفت، دندان قروچه یا پیری خود بدن ایجاد شود که در برخی موارد باعث ناراحتی و در برخی موارد باعثداز بین‌رفتن دندان می‌شود

اختصاصی| چرا به شقاق دندانی مبتلا می‌شویم؟

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز اگرچه در مورد این نوع ضایعه دندان‌ها چندان صحبت نمی شود، اما بسیار رایج هستند. در واقع، 40 درصد از جمعیت و مردان و زنان را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می دهند. گروه سنی که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد معمولاً بین 30 تا 60 سال است.

شقاق دندانی یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در کشورهای صنعتی است.

شقاق دندانی چیست؟

شقاق دندانی یک ترک بدون جدا شدن در ساختار دندان است. این یک ترک است که روی سطح دندان باز می شود.

این شقاق در دندان‌ها می‌تواند مورد توجه قرار نگیرد، به خصوص زمانی که فقط مینای دندان را درگیر می‌کند. در این موارد، این مشکل معمولاً توسط دندانپزشک در طول معاینات دندانپزشکی پیدا می شود. اما در موارد دیگر، شقاق دندانی باعث عوارض مختلفی مانند حساسیت، عفونت و یا حتی از دست دادن دندان می شود.

وضعیتی وجود دارد که به سندرم دندان ترک خورده معروف است، یک آسیب شناسی که با درد هنگام جویدن مشخص می شود، که به دلیل وجود یک شقاق ایجاد می شود. از آنجایی که این یک ترک بسیار کوچک است و بیمار سابقه ضایعات قبلی را ندارد، تشخیص آن مشکل است.سن عامل مهمی در بروز این شرایط است. همانطور که اشاره کردیم، معمولاً در افراد بالای 30 سال و به ویژه بعد از 50 سالگی رخ می دهد.با این حال، سن تنها عاملی نیست که باید در نظر گرفته شود. چرا که این مشکل می‌تواند در جوانان نیز رخ دهد.

علل ایجاد شقاق دندان

موقعیت‌های دهانی متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد شقاق دندانی شود:

دندان قروچه: فشردن و ساییدن دندان‌ها آن‌ها را ضعیف می‌کند و آن‌ها را بیشتر مستعد ترک‌ها می‌کند. علاوه بر این، نیروی بیش از حد این عادت برای ایجاد ترک های خود به خودی روی سطوح کافی است. این امر به ویژه در مورد دندان‌های آسیاب صادق است.

 گاز گرفتن :یا جویدن غذاهای بسیار سفت، مانند آجیل، یخ یا آب نبات.

ضربه : ضربه به دهان می‌تواند به یکپارچگی دندان آسیب برساند. تصادفات رانندگی، زمین خوردن، آسیب‌های ورزشی و دعوا برخی از موقعیت‌هایی هستند که می‌توانند باعث این نوع ضربه به دندان‌ها شوند.

 تغییرات ناگهانی در دمای دهان: به عنوان مثال، هنگام خوردن چیزی بسیار داغ و سپس تلاش برای خنک کردن دهان با نوشیدن نوشیدنی سرد.

 دندان‌های دارای کانال ریشه: دندان‌های دارای کانال ریشه که به دلیل کمبود پالپ، شادابی ندارند، به مرور زمان کم آب می‌شوند. این تغییرات ساختاری باعث تضعیف عناصر ریشه می‌شود و خطر ترک خوردن هنگام گاز گرفتن چیزی سخت‌تر از حد معمول را افزایش می‌دهد.

 دندان‌ها دارای مواد پرکننده موقت: هنگامی که با این مواد پرکننده به سختی چیزی را گاز می‌گیرید، دندان‌ها ترک می‌خورند. در این موارد، ترک‌های ریشه شایع‌ترین موارد هستند.

 وقتی پین برداشته می‌شود: مانورهایی که برای برداشتن پین از داخل دندان انجام می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد ترک در ناحیه ریشه شود که قبلاً با درمان قبلی ضعیف شده است.

انواع شقاق دندان

شقاق‌های دندانی بسته به بافت‌های دندانی درگیر، نواحی دندانی که روی آن‌ها تأثیر می‌گذارند و جهت آن‌ها می‌تواند از نظر جدیت متفاوت باشد. بررسی پیچیدگی ترک در دندان بسیار مهم است زیرا بسته به نوع ضایعه، درمان های مختلفی برای حل مشکل انتخاب می شود. با توجه به بافت های درگیر و بزرگی مشکل، می توان این دو نوع را تشخیص داد:

شقاق‌های سطحی دندان: این شقاق‌ها فقط روی مینای دندان تأثیر می‌گذارند و باعث درد یا ناراحتی برای بیمار نمی‌شوند. به طور کلی، آنها نیازی به درمان ندارند، اگرچه دندانپزشکان اغلب ترجیح می دهند این ترک‌ها را ببندند.

شقاق های عمیق دندانی: شقاق های عمیق آنهایی هستند که فراتر از مینای دندان گسترش می یابند و عاج را درگیر می کنند. آنها باعث درد و ناراحتی های دیگر می شوند، بنابراین درمان های متفاوتی برای معکوس کردن وضعیت ضروری خواهد بود. اگر ترک به زیر خط لثه کشیده شود، معمولاً کشیدن دندان ضروری است.

همانطور که گفتیم انواع دیگری از طبقه بندی ها نیز وجود دارد. بسته به ناحیه دندان آسیب دیده، می توانیم شکاف های تاج، ریشه یا هر دو قسمت را تشخیص دهیم.

شکل و جهت شقاق نیز به ویژه در هنگام تشخیص علت شناسی و تصمیم گیری در مورد درمان مهم است. بنابراین می توانیم ترک ها را به صورت افقی، عمودی یا مایل طبقه بندی کنیم.

علائم شقاق دندان

برخی از انواع شقاق های دندانی علائمی ایجاد نمی کنند و ممکن است مورد توجه قرار نگیرند. به خصوص زمانی که آنها ضایعات سطحی در مینای دندان باشند.

در مواقع دیگر، ترک‌های دندان می‌تواند علت انواع مختلف ناراحتی باشد. هر چه ترک عمیق تر و گسترده تر باشد، علائم بیشتر می شود. اگرچه درد از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

ناراحتی حاد اما ناپیوسته که می آید و می رود، یکی از تظاهرات رایج این شرایط است. درد هنگام جویدن یا گاز گرفتن، به ویژه در لحظه رها شدن لقمه نیز مشخص است.

فشار جویدن تکه های شکاف را جدا می کند و درد ایجاد می کند. سپس، هنگام شل کردن ، ترک دوباره به سرعت بسته می شود و باعث ایجاد یک حس تیز و بسیار ناراحت کننده جدید می شود.

حساسیت به گرما، سرما و شیرینی ها یکی دیگر از ناراحتی های مرتبط با شقاق دندان است. تورم و التهاب لثه اطراف دندان دردناک نیز بسیار شایع است. در نهایت، در برخی موارد مشهودتر، امکان دیدن و مشاهده ترک روی سطح دندان وجود دارد.

ترک خوردگی دندان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر برخی از علائم ذکر شده در بالا را دارید، ممکن است شقاق دندانی داشته باشید. بهترین کار در این مورد مراجعه به دندانپزشک برای معاینه است.

برای تشخیص دقیق دندان ترک خورده، همیشه باید به دندانپزشک مراجعه کرد. دندانپزشک منابع متعددی دارد، اگرچه تشخیص این اختلال اغلب دشوار است.

در ابتدا، دندانپزشک درباره تاریخچه پزشکی، عادات و موقعیت‌هایی که می‌تواند با ترک در دندان‌ها مرتبط باشد، سؤالاتی می‌پرسد. سابقه ضربه به این ناحیه، جویدن غذاهای بسیار سفت به طور منظم، یا ابتلا به دندان قروچه از دلایلی هستند که می توانند دندانپزشک را راهنمایی کنند.

هنگامی که روی صندلی نشسته اید، دندانپزشک با استفاده از نور خوب و حتی ذره بین، دندان را به طور کامل بررسی می کند.استفاده از لکه های دندانی یا توسعه دهنده های دندان نیز مفید است. این مایعات رنگدانه شده از داخل شکاف عبور می کنند و آن را قابل مشاهده می کنند.

پروب لثه روشی است که به دندانپزشک اجازه می‌دهد به دنبال التهاب لثه باشد و ترک‌های عمودی را که می‌تواند باعث آن شود را شناسایی کند. اشعه ایکس قادر به نشان دادن شکاف های کوچک نیست. با این حال، دندانپزشک ممکن است برای بررسی سایر مشکلات مرتبط به این نوع آزمایش متوسل شود.

درمان شقاق دندان

هنگامی که دندانپزشک شقاق دندانی را تشخیص داد، می تواند مناسب ترین درمان را برای هر مورد برنامه ریزی کند. روشی که باید انجام شود به عوامل مختلفی بستگی دارد:

محل ترک اندازه ضایعه بافت های درگیر خواه زیر خط لثه کشیده شود یا نه اگر بیمار علائم مرتبطی داشته باشد.

بر اساس این داده ها، دندانپزشک ممکن است به برخی از روش های زیر متوسل شود:

بدون درمان: در ترک‌های ریز روی مینا که روی ظاهر تأثیر نمی‌گذارند یا باعث درد نمی‌شوند، بهتر است آنها را دست‌کاری نکنید و فقط کنترل‌های دوره‌ای انجام دهید.

 پولیش: وقتی ترک‌ها خیلی عمیق نیستند، سطح دندان می‌تواند پولیش شود.

 آب بندی: در مورد ترک های کم عمق در مینای دندان، یک درزگیر استفاده می شود که یک رزین سیال است که از میان شکاف می گذرد و آن را پر می کند. این کار از نفوذ باکتری به نواحی عمیق‌تر جلوگیری می‌کند.

 پرکردگی‌ها: وقتی ترک گسترده‌تر باشد، ترمیم می‌شود و با رزین‌های پلاستیکی پر می‌شود که عملکرد و زیبایی دندان را بازیابی می‌کند.

 روکش‌ها: روکش‌ها راه‌حلی برای موارد ترک‌های بسیار گسترده هستند که به خطر می‌افتند. بخش بزرگی از دندان آنها همچنین برای بازسازی دندان‌هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته‌اند استفاده می‌شوند.

 ریشه دندان: اگر شقاق دندانی به پالپ برسد یا بر آن تأثیر بگذارد، انجام عمل ریشه ضروری است. با این روش بافت داخلی دندان برداشته می شود، فضا با مواد مخصوص مهر و موم می شود و سپس دندان ترمیم می شود تا آناتومی از دست رفته بازیابی شود.

استخراج: زمانی که شقاق بسیار گسترده است، ناحیه ریشه را تحت تأثیر قرار می دهد یا سایر ساختارهای مجاور را به خطر می اندازد. ، کشیدن دندان ضروری خواهد بود. سپس به دنبال جایگزین های مصنوعی می گردند.

پیشگیری از شقاق دندان

بهترین راه برای درمان شقاق دندان پیشگیری از آن است. در حالی که گاهی اوقات ممکن است امکان پذیر نباشد، باید بدانید که با برخی روش های ساده می توان یکپارچگی دندان های خود را حفظ کرد.

دندان های سالم و قوی کمتر دچار ترک خوردن می شوند. به همین دلیل، یک راه خوب، رعایت بهداشت دهان و دندان است.

مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن روزانه و داشتن یک رژیم غذایی سالم به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند.

 مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه برای مراقبت های پیشگیرانه و کنترل آسیب نیز مهم است.

علاوه بر این، برای محافظت از بافت های سخت دندان ها و جلوگیری از ترک خوردن آن ها، توصیه می شود از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید. اگر ورزش‌های پرخطر انجام می‌دهید، باید از محافظ دهان استفاده کنید و اگر از دندان قروچه رنج می‌برید، محافظ‌های دهان نیز از دندان‌های شما محافظت می‌کنند.

در نهایت، اگر متوجه علائمی شدید که باعث می شود شک کنید که ممکن است ترک دندان داشته باشید، آنها را نادیده نگیرید. ترک‌های دندان بسیار رایج هستند و هر چه زودتر درمان شوند، خطر کمتری برای عوارض وجود خواهد داشت.

به دندانپزشک مورد اعتماد خود مراجعه کنید. همانطور که به شما گفتیم، روش های زیادی برای حفظ دندان و ظاهر آن وجود دارد.

تاریخ : ۸ اکتبر ۲۰۲۲

منبع : Step to health

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو