شورای فرهنگ عمومی سه مناسبت جدید را به تقویم رسمی کشور اضافه کرد

منبع: همگردی

13

1401/8/15

14:32


ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، شورای فرهنگ عمومی سه مناسبت جدید را به تقویم رسمی کشور اضافه کرد.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی در نشستی که در ساختمان این شورا برگزار شد، از نامگذاری سه روز جدید در تقویم رسمی کشور خبر داد.

او گفت: نامگذاری برخی از روزهای تقویم، به افتخار استان های ایران زمین نیز در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار داشت که از این میان، چهار استان به تصویب رسیده است. بیش از 15 مصوبه دیگر برای تقویم کشور در دستور کار و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد. همچنین از آنجایی که در کشور نیاز به فرهنگ سازی درباره علوم پایه احساس می شود، روز «سیزدهم شهریور» به عنوان «روز علوم پایه» نامگذاری می شود. کودک، نوجوان و جوان ایرانی بایستی بداند مادر دانش ها و فرهیختگی «علوم پایه» است.

«13 شهریور» پیش تر به مناسبت زادروز ابوریحان بیرونی به عنوان روز مردم شناسی نامگذاری شده بود. «روز مردم شناسی» در تقویم جابجا خواهد شد. «25 دی » نیز روز با عنوان «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» در تقویم ثبت می شود.

نامگذاری دومین جمعه مهر نیز به مناسبت بزرگداشت «امامزاده علی بن محمد باقر» و «آیین قالیشویان» نیز به تصویب رسیده است. این آیین همه ساله در دومین جمعه مهر در فین و مشهد اردهال شهرستان کاشان برگزار می شود. در «قالیشویان» کسانی که برای برگزاری این مراسم آمده اند، با چوبهایی در دست، «قالی» را به عنوان پیکر نمادین علی بن محمد باقر در چشمه می شویند. «قالیشویان» تنها آیین مذهبی و اسلامی است که به تقویم خورشیدی برگزار می شود. این مراسم در فهرست میراث معنوی کشور و یونسکو نیز به ثبت رسید.

شورای فرهنگ عمومی سه مناسبت جدید را به تقویم رسمی کشور اضافه کرد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو