تنها سازه آلمانی در قلب تبریز

منبع: دلتا پیام

36

1401/8/15

15:14


آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان کاخ شهرداری تبریز است که در قلب تبریز قرار دارد.

آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان کاخ شهرداری تبریز است که در قلب تبریز قرار دارد.

عمارت شهرداری تبریز

۸۳ / ۱۰۰

یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز که از بناهای فرهنگی این شهر هم محسوب‌ می‌شود، عمارت شهرداری تبریز است. بنایی که به سبک معماری آلمانی‌ها‌ ساخته شده است، در لیست آثار ملی ایران هم ثبت شده و از مهم‌ترین جاذبه‌ها‌ی گردشگری تبریز هم محسوب‌ می‌شود که هر ساله بازدیدکننده‌ها‌ی زیادی از آن دیدن‌ می‌کنند. با مجله دلتا همراه باشید.

معماری به سبک آلمانی

عمارت شهرداری تبریز بنایی U شکل از سنگ است و معماری آن دقیقا به سبک ساختمان‌ها‌ی دوران جنگ جهانی دوم در کشور آلمان ساخته شده است. نمای بیرونی این بنا از سنگ و دیوارهای آن از آجر و آهک است. البته نمای قسمت شمالی و شرقی آن کاملا با نمای قسمت جنوبی و غربی آن متفاوت است.

یکی از بهترین زمان‌ها‌ی بازدید از کاخ شهرداری تبریز در شب است که نورپردازی زیبای اطراف این کاخ، زیبایی آن را چندین برابر‌ می‌کند و حتی از فاصله دور هم کاملا دیده‌ می‌شود.

عمارت شهرداری تبریز

ساعت عمارت شهرداری تبریز

در سال ۱۳۸۶ کاخ شهرداری تبریز به عنوان اولین موزه شهر و شهرداری کشور بهره‌برداری شد. موزه‌ای که در آن تالارهای مختلفی مثل تالار دوربین‌ها‌ی قدیمی، تالار دفاع مقدس، تالار فرش، تالار هنرهای معاصر و خط و خوشنویسی و چندین تالار دیگر وجود دارد که داخل هر کدام از این تالارها هم اشیا قدیمی نگهداری‌ می‌شود.

البته این‌ها‌ تنها بخش‌ها‌ی دیدنی تالار نیستند. در فضای کاخ هم مدل‌ها‌ی مختلفی از ماشین‌ها‌ و تاکسی‌ها‌ی قدیمی و اولین ماشین آتش نشانی شهر تبریز به نمایش گذاشته شده است، ماشین‌ها‌یی که تماشای آن‌ها‌ شما را به سفری در تاریخ خواهد برد.

مناسب‌ترین زمان سفر به تبریز

از آنجا که تبریز آب‌وهوایی سرد حتی در فصل بهار دارد، تابستان‌ها خنک و زمستان‌ها‌یش سرد است. در نتیجه بهترین زمان برای سفر به تبریز در ماه‌ها‌ی گرم سال و در فصل تابستان است که بتوانید از بقیه جاذبه‌ها‌ی گردشگری آن هم دیدن کنید. اگر به ایرانگردی علاقه دارید، مطلب دیدنی‌ترین نقاط اصفهان در پاییز را بخوانید.

سرگذشت کاخ شهرداری تبریز

کار احداث عمارت شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۴ در زمان صدارت شهردار وقت حاج ارفع‌الملک جلیلی و با نظارت مهندسان آلمانی در محل گورستان مخروبه و متروکه محله نوبر (مقصودیه) آغاز شد. نکته جالب و قابل‌توجه اینکه شهرداری تبریز نخستین نهاد شهرداری در شهر تبریز است که در اوایل تاسیس با عنوان «بلدیه» شناخته می‌شد.

کاخ شهرداری تبریز به‌ دلیل وجود ساعت در بالاترین نقطه برج در میان مردم به ساختمان ساعت (ساعات قاباغی) نیز شهرت دارد. این میدان به‌عنوان یکی از آثار قدیمی و به نام شهر تبریز به ثبت ملی رسیده است.

کاخ شهرداری

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری جذاب‌ترین نقاط نمک آبرود را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو