رنگ خلط بینی شما نشان دهنده چه مشکلی است؟

منبع: برترین ها

16

1401/8/15

15:24


فصل سرما در راه است و به زودی سرفه، گلودرد و آبریزش بینی به‌طور فزاینده‌ای شایع می‌شود. کارشناسان پیش از این هشدار داده‌اند که زمستان امسال نیز شاهد نرخ بالای آنفولانزا خواهیم بود.

روزیاتو: فصل سرما در راه است و به زودی سرفه، گلودرد و آبریزش بینی به‌طور فزاینده‌ای شایع می‌شود. کارشناسان پیش از این هشدار داده‌اند که زمستان امسال نیز شاهد نرخ بالای آنفولانزا خواهیم بود.

اما آیا می‌دانستید که رنگ خلط و مخاط شما می‌تواند سرنخ های مهمی در مورد وضعیت سلامتتان و همچنین نحوه مقابله بدن با سرماخوردگی یا عفونت تنفسی به دست دهد؟

آبریزش بینی یا سرفه خلط دار نشان می‌دهد که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است. خلط به رنگ های مختلفی ظاهر می‌شود و رنگ آن نشان می‌دهد که عفونت شما چقدر جدی است. در صورت مشاهده تغییر رنگ یا مشاهده خون در خلط عاقلانه است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

رنگ خلط بینی شما نشان دهنده چه مشکلی است؟

احساس بیماری نمی‌کنید اما هنوز مقداری خلط دارید؟ زیاد نگران نباشید، زیرا داشتن مقداری مخاط طبیعی است و در واقع خلط از ما محافظت می‌کند. خلط با مرطوب نگه داشتن ریه ها، راه های هوایی و مجاری بینی و با حمل آنتی بادی ها و سلول های ایمنی به مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

رنگ خلط بینی شما نشان دهنده چه مشکلی است؟

در ادامه نکاتی را ذکر کرده‌ایم که به شما می‌گوید رنگ خلط شما می‌تواند نشان دهنده چه چیزی باشد.

خلط شفاف

خلط و مخاط شفاف سالم ترین نوع آن است و نشانه خوبی محسوب می‌شود. این نوع خلط نشان می‌دهد که مجرای بینی شما با سرماخوردگی مبارزه نمی‌کند. همچنین به این معنی است که آب، آنتی بادی ها، آنزیم ها و پروتئین و نمک های محلول که مخاط را می‌سازند می‌توانند به کار خود ادامه داده و مجرای بینی شما را مرطوب نگه دارند.

خلط سفید

این خلط غلیظ تر است و مثل مخاط شفاف، مات نیست. خلط سفید اغلب می‌تواند به این معنی باشد که بافت های بینی شما متورم شده‌اند، به‌طوری که مخاط بینی نمی‌تواند با سرعت معمول از طریق مجاری بینی حرکت کند و به دلیل سطح رطوبت کم، غلیظ‌تر و کدرتر می‌شود.

اگر خلط سفید سرفه می‌کنید می‌تواند به این معنی باشد که مبتلا به نوعی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی نظیر برونشیت یا احتقان سینوس (گرفتگی سینوس) هستید.

خلط زرد

مخاط یا خلطی که قوام غلیظی دارد و کاملا تیره است می‌تواند به این معنی باشد که مبتلا به یک عفونت ویروسی یا باکتریایی هستید که می‌تواند در سینوس ها یا دستگاه تنفسی تحتانی شما باشد.

رنگ زرد تیره و حتی سبز زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت هجوم می‌آورند. اگر این موضوع بیش از چند روز طول کشید باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

خلط صورتی

خلط صورتی می‌تواند نشانه وجود آب در ریه ها باشد که به عنوان اِدِم ریه شناخته می‌شود. افراد مبتلا به ادم حاد ریوی، خلط صورتی کف آلود بسیار متمایزی دارند.

ادم ریه اساسا به معنی تجمع آب بیش از حد در ریه هاست که می‌تواند به تنگی نفس و خلط صورتی منجر شود. نارسایی قلبی اغلب علت بروز ادم ریوی است.

رنگ خلط بینی شما نشان دهنده چه مشکلی است؟

خلط قرمز

قرمز نگران کننده ترین رنگی است که مخاط شما می‌تواند داشته باشد. اگر مقداری خون به رنگ قرمز روشن سرفه می‌کند، احتمالا از ریه هایتان می‌آید. این خلط می‌تواند ناشی از سرفه، عفونت قفسه سینه و یا گاهی نشانه‌ای از تومور ریه باشد.

خلط قرمز اغلب در افراد مسن سیگاری دیده می‌شود و در صورت مشاهده باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

خلط قهوه‌ ای

اگر سیگار می‌کشید احتمال اینکه مخاط یا خلط قهوه ای داشته باشید بسیار بالا خواهد بود. خلط قهوه ای می‌تواند از خشکی خون ناشی از خونریزی بینی یا سرماخوردگی نیز باشد. همچنین آلودگی هوا و تنفس دود ناشی از آتش سوزی نیز در آن نقش دارد. ذات الریه نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند به مخاط قهوه ای منجر شود.

خلط سیاه

مخاط یا خلط سیاه می‌تواند در اثر تنفس در خاک یا گرد و غبار تیره رنگ ایجاد شود. سیگار کشیدن نیز می‌تواند باعث ایجاد رگه های سیاه در مخاط شما شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو