علت نخوردن صبحانه در کودکان و مشکلات جدی آن

علت نخوردن صبحانه در کودکان و مشکلات جدی آن


منبع: آرگا

49

1401/8/15

16:12


صبحانه نخوردن در کودکان ضرر های زیادی را مانند وزن کودک را کاهش می دهد و در طول روز با کسلی کارهای خود را انجام می دهید، شامل می شود. راه حل هایی را برای رفع این مشکل معرفی کردیم.

غذا در بدن انسان مثل سوخت در ماشین عمل می کند، به همین علت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در کودکان این اهمیت دوبرابر می شود. یک وعده مهم برای داشتن انرژی در کل روز و انجام امور روزمره صبحانه لازم می باشد. مشاهده می کنیم که برخی از والدین از نخوردن صبحانه در کودکان خود رنج می برند و نگران سلامتی فرزندانشان هستند.

علت نخوردن صبحانه در کودکان

دلایل صبحانه نخوردن در کودکان

کودکان به دلیل متوجه نشدن اهمیت غذایی مهم صبحانه، امکان دارد بهانه گیری کنند که میلی به صبحانه خوردن ندارند. در این مطلب آموزش هایی را به شما یاد می دهیم  تا کودکان شما با اشتیاق صبحانه بخورند و روز خود را با انرژی شروع کنند. والدین و پرستاران کودک همیشه باید به صبحانه کودک بسیار اهمیت بدهند. همانگونه که می دانید کودکان برای اینکه روزی پر انرژی داشته باشند حتما باید صبحانه بخورند ولی احتمالا در خوردن صبحانه بهانه گیری می کنند اما در صورت حذف این وعده غذایی به سلامتی کودک آسیب وارد می شود. سردرد و سرگیجه یکی از نشانه های صبحانه نخوردن کودک است که اگر بخواهد کارهای روزمره مثل بازی و مدرسه رفتن را انجام بدهد حتما با مشکل مواجه می شود.

مزایا صبحانه خوردن و آسیب های صبحانه نخوردن

  • صبحانه در وزن گیری کودکان بسیار تاثیر دارد. کسانی که صبحانه نمی خورند در طول روز بیشتر احساس گرسنگی می کنند و غذای بیشتری می خورند.
  • صبحانه در فعالیت درست دستگاه بدن بسیار کمک می کند و موجب پردازش عملکرد صحیح دیگر اندام ها به ویژه مغز می شود اگر در اولین وعده صبحانه میل نکنیم موجب می شود برای دریافت انرژی از دیگر ذخایر بدن استفاده کند و این موجب می شود وزن ما کاهش پیدا کند.
  • خوردن صبحانه مقوی که حاوی مواد شیرین، کربوهیدرات و پروتئین می باشد به کودک کمک می کند در طول روز با سرحالی و سرزندگی به فعالیت های خود ادامه دهد.

دلیل صبحانه نخوردن بچه ها

عللی که کودک را از خوردن صبحانه منصرف می کند

والدین و افرادی که به عنوان پرستار منزل از کودکان در خانه مراقبت می کنند قصه به یقین موارد زیر را در صبحانه دادن به کودکان رعایت نمایند تا کودک با اشتها زیادی صبحانه خود را میل کند.

  • یکی از راه هایی که می تواند به بچه هایی که میل به صبحانه خوردن ندارند کمک کند این است که ما بزرگترها می توانیم میز صبحانه را چنان با تزئین و شکل های مختلفی از مواد غذایی صبحانه درست کنیم که کودک اشتیاق پیدا کند  و از خوردن صبحانه لذت ببرد، حتی برای چند لقمه که شده از آن بخورد.
  • کودکان امکان دارد به علت متنوع نبودن مواد صبحانه اشتها خود را از دست بدهند چون آن ها دوست دارند هرروزه مواد غذایی متفاوت را میل کنند  بنابراین می توانیم روزانه مواد صبحانه را برای اشتها بیشتر تغییر نشان بدهیم و از تکراری شدن آن خودداری کنیم.
  • کودکانی که نسبت به بقیه افراد خانواده دیرتر از خواب بیدار می شوند و یا در کل سحرخیز نیستند اشتهایی به صبحانه خوردن نداشته و یا کودکانی که به طور معمول به مدرسه می روند و همیشه عجله دارند و به دلیل کمبود وقت از خوردن صبحانه منصرف می شوند.
  • دلیل دیگر اینکه اعضای خانواده برای خوردن صبحانه دور هم جمع می شوند و هر فرد به صورت تکی صبحانه نمی خورد و اگر کودکان این کار را از بقیه اعضای خانواده ببینند تشویق می شوند و تمایل به صبحانه خوردن در آن ها بیشتر می شود.

یک نکته مهمی که در اینجا وجود دارد و امکان دارد خانواده ها متوجه آن نکته نشوند این است که والدین برای اینکه کودک خود روز خود را با شکم خالی و بدون صبحانه شروع نکند راضی می شود از یک سری مواد فراوری شده برای کودک استفاده کند که این کار اصلا درست نیست و هیچ سودی برای بدن کودک ندارد بلکه کودک عادت می کند و هرروز از این مواد آماده مصرف می کند.

عوارض نخوردن صبحانه در کودکان

راه حل های صبحانه خوردن دانش آموز

صبحانه نخوردن کودک زمانی که به مدرسه می رود یکی از مشکلاتی است که والدین با با آن درگیر هستند.

  • کودکان بهانه گیری کرده و زمان را بهانه می کنند. بنابراین برای پیشگیری از بهانه گیری باید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه کودک را زودتر بیدار کنید تا زمان کافی برای صبحانه خوردن داشته باشند.
  • البته برای اشتهای بیشتر کودکان می توان از مواردی که کودکان دوست دارند استفاده کرد.

تاثیر نخوردن صبحانه بر سلامت جسمی و روحی کودک

کودکان رشد زیادی دارند و روند رشد کودکان سریعتر است که به علت گردش بالای مواد در بدن آنها می باشد به همین علت نیاز است برای کامل شدن و کمک کردن به رشد بهتر کودکان از مواد مغذی مناسبی استفاده شود. یک راه برای کمک به سلامتی آنها خوردن وعده صبحانه می باشد. اگر کودکان صبحانه میل نکنند ذخایر گلوکز خون کاهش پیدا می کند و باعث حساس شدن و عصبانیت فرد می شود. البته استفاده همیشه از صبحانه در کودکانی که به مدرسه می روند موجب حضور فعال تر و پر انرژی کودکان می شود و در یادگیری آن ها تاثیر دارد و سر کلاس به دلیل گرسنه نبودن ذهن کودک کمتر درگیر می شود و مغز عملکرد مثبتی دارد.

دلیل نخوردن صبحانه بچه ها چیست

تاثیر نرمش صبحگاهی در خوردن صبحانه کودک

یک راه حل مناسب و عالی برای اینکه کودک را زودتر از خواب بیدار کنید تا بیشتر احساس گرسنگی نکند و در طی این مدت می توانید ورزش کنید و نرمش صبحگاهی انجام بدهید تا کودک بیشتر احساس گرسنگی کند و میل بیشتری برای خوردن صبحانه پیدا کند.

مواد غذایی عالی برای صبحانه کودکان

ما هم اکنون مواد غذایی که جهت صبحانه مناسب برای کودک لازم است را برای شما بیان می کنیم.

  • تخم مرغ در تقویت بینایی بسیار تاثیر دارد و یک منبع مهم پروتئین می باشد.
  • میوه و سبزیجات دارای فیبر هستند و از مواد معدنی سرشار هستند که استفاده از این مواد در صبحانه راهکار خوبی است.
  • شیر به علت داشتن مقدار زیادی کلسیم و پروتئین یک گزینه مناسب است.

توضیح دلایل صبحانه نخوردن

نکات مهم برای حل مشکل نخوردن صبحانه

  • کودکان را وسوسه کنید و برای تشویق کودک آبمیوه و شیرکاکائو را در صبحانه قرار بدهید
  • مدیریت زمان و عجله نکردن والدین و گوشزد کردن به کودک و رفتار با حوصله داشتن نسبت به کودک
  • میز آرایی برای کودکان و استفاده از چیدمان مناسب در کنار میز موسیقی مورد علاقه کودکان و قرار دادن عروسک دلخواه کودک
  • برای داشتن اشتها بیشتر در کودک برای او جایزه قرار بدهید
  • ظرف مخصوص برای صبحانه خوردن کودک قرار بدهید.
  • کودکتان را سحرخیز کنید
  • صبحانه را مانند یک بازی و تفریح برای کودک قرار بدهید
  • نظر کودک را درباره صبحانه بپرسید
  • صبحانه را متنوع بچینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو