بلایی که تنبلی چشم سر چشمان می آورد

7

1401/8/15

16:35


تشخیص تنبلی چشم کودک از سه سالگی با درمان 100 درصدی همراه است اما با افزایش سن این درمان بسیار سخت شده و پس از 12 سالگی تقریبا غیرممکن خواهد بود.

بلایی که تنبلی چشم سر چشمان می آورد

به گزارش بهداشت نیوز، فریده زنوزی کارشناس  پیشگیری از تنبلی چشم با اشاره به اینکه تنبلی چشم در بیش از ۹۸ درصد موارد علامتی ندارد و خانواده معمولا متوجه این بیماری در کودک نمی شوند اظهار داشت: غربالگری  تنبلی چشم اغلب از ۳ سالگی آغاز می شود. چون بچه‌ها در این سن به زبان آمده اند و می‌توانند در جهت یابی کمک کنند.اگرچه هنوز نمی تواند مشکلات خود را به صورت روان ادا کند. یکی از دغدغه های ما هم همین است که اگر تنبلی چشم کودک به موقع  تشخیص دادن نشود می تواند عوارض جبران ناپذیری را بر جای گذارد.

وی افزود: عدم شناسایی و درمان به موقع بیماری می‌تواند کم بینایی شدید تا نابینایی مطق را به همراه داشته باشد. تشخیص این بیماری از سه سالگی موجب درمان 100 درصدی بیماری می شود. اما هر چقدر از این زمان فاصله بگیریم به ویژه وقتی کودک به سن 6 سالگی برسد درصد بهبود بسیار کمتر شده و در دوازده سالگی تقریبا هیچ شانسی برای درمان وجود نخواهد داشت.

زنوزی درباره جامعه آماری تنبلی چشم در کودکان استان تهران گفت: شیوع جهانی این بیماری 1 تا 2 درصد است. در سال گذشته نیم درصد کودکان استان تهران که مورد غربالگری قرار گرفتند؛ تنبلی چشم داشتند.بواسطه غربالگری‌های به موقعی که در کشورانجام می‌شود وضعیت خوبی داریم و آمار مبتلایان از شیوع جهانی کمتر است.

زنوزی کارشناس  پیشگیری از تنبلی چشم استان تهران با بیان اینکه 700 هزار کودک باید در سال جاری غربالگری تنبلی چشم شوند گفت:  تا کنون از این تعداد فقط 250 هزار کودک غربال شده اند و زمان زیادی هم تا پایان سال نداریم. حدود 400 هزار پایگاه سنجش بینایی در استان تهران وجود دارد و خانواده ها می توانند نشانی پایگاه های سنجش بینایی بهزیستی را از سایت این سازمان دریافت کنند و یا با شماره تلفن‌های پایگاه ها برای مراجعه تماس بگیرند.
منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو