فوری/خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | پرداخت حق عائله مندی و اولاد به بیمه شده تامین اجتماعی

14

1401/8/15

18:49


ویدئویی از شهاب حسینی در فضای مجازی منتشر شده است که نظر کاربران را به خود جلب کرده است و حواشی زیادی بدنبال داشته است

فوری/خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | پرداخت حق عائله مندی و اولاد به بیمه شده تامین اجتماعی

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

بیمه تامین اجتماعی

​نصرالله پژمانفر اظهار کرد: به خانم‌های سرپرست خانوار که تحت پوشش تامین اجتماعی بودند، حق عائله‌مندی و حق اولاد پرداخت  نمی‌شد حال این‌که آنها علاوه بر هزینه‌های زندگی، هزینه‌های فرزند تحت تکفل خود را هم پرداخت می‌کردند دلیل تامین اجتماعی این بود که آنها باید نامه ای از دادگاه مبنی بر کفالت ارائه کنند، اما دادگاه از لحاظ شرعی نمی‌تواند این کار را بکند؛ چون کفالت و کفیل فرزند بودن از لحاظ شرعی فقط برای پدر و پدر پدری است و غیر از آن فقط حق سرپرستی و حضانت داده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این مشکل خانم‌های سرپرست خانوار زیادی که در دوران‌های مختلف مشغول کار بوده یا این‌که خود اشتغالی از تامین اجتماعی داشتند، به تامین اجتماعی مراجعه می‌کردند اما تنها نتیجه‌ای که می‌گرفتند ارجاع آنها به دادگاه برای داشتن نامه‌ای مبنی بر کفالت بود که دادگاه همچنین نامه‌ای را نمی‌داد؛ به همین دلیل هیچ کدام از این خانم‌ها نمی‌توانستند از حق عائله‌مندی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ یادآور شد: براساس این مشکل پرونده‌ای در کمیسیون اصل ۹۰ شکل گرفت ما از یک سال گذشته مکاتباتی را با تامین اجتماعی داشتیم تا مجوز پرداخت حق عائله‌مندی به زنان سرپرست خانوار داده شود؛ یعنی مشخصا خانم‌های مستمری بگیری که مطلقه و سرپرست خانوار بوده و هزینه اداره فرزند را هم برعهده دارند.

پژمانفر افزود: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد که تامین اجتماعی حق عائله‌مندی را به این خانم‌های سرپرست خانوار بدهند؛ مشروط براین‌که آنها یک تعهد محضری بدهند که اگر ادعای غیرواقعی نسبت به سرپرستی و یا پرداخت هزینه‌های فرزند را داشته، به تامین اجتماعی خسارت دهد. این کار برای آن است که ادعای غیرواقعی نسبت به سرپرستی و یا پرداخت هزینه‌های فرزند مطرح نشود.

وی با تشکر از تامین اجتماعی اظهار کرد: این موضوع مشمول جمعیت زیادی از خانم‌های سرپرست خانوار می‌شود؛ این مبلغ ولو به صورت جزئی می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی برای این خانم‌ها موثر باشد؛ این موضوع به ادارات تامین اجتماعی در کل کشور ابلاغ شده است و باید آنها حق عائله‌مندی به زنان خانوار که هزینه‌های اداره فرزند را می‌دهند، پرداخت کنند؛ پس این خانم‌ها می‌توانند به تامین اجتماعی مراجعه کرده و با شروط اعلام شده حق عائله‌مندی بگیرند.

وی مجددا این توضیح را داد که این حق عائله‌مندی مشمول خانم‌های مطلقه سرپرست خانوار می‌شود که مستمری بگیر و بیمه تامین اجتماعی هستند؛ برای آن دسته از خانم‌های سرپرست خانوار که همسرشان فوت کرده حق عائله‌مندی پرداخت می شده است.

بیمه تامین اجتماعی

​ مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد در هفته گذشته ۳۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات داروخانه‌ها و مراکز طرف قرارداد این سازمان پرداخت شده و بخش دیگری از مطالبات به زودی پرداخت خواهد شد. 

شهرام غفاری افزود: سازمان تأمین اجتماعی در اجرای طرح دارویار، همکاری کامل داشته و مطالبات داروخانه‌ها از محل این طرح را تا شهریور ماه پرداخت کرده و تنها مطالبات دو ماه شهریور و مهر باقی مانده که به زودی با حمایت مجلس و با همکاری دولت پرداخت خواهد شد. 

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی ضمن تشکر صمیمانه از همکاری کلیه مراکز طرف قرارداد به‌ویژه داروخانه‌ها، تأکید کرد: بیمه‌شدگان تأمین‌ اجتماعی بدون هیچ اشکالی می‌توانند با مراجعه به مراکز طرف قرارداد، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. 

غفاری همچنین در خصوص مصاحبه اخیر یکی از اعضای انجمن داروسازان مبنی بر تخصیص مستقیم یارانه طرح دارویار به داروخانه‌ها اعلام کرد: سازمان تأمین اجتماعی مخالفتی با این پیشنهاد ندارد؛ هرچند این مهم، تصمیمی است که در سطوح مدیریتی بالاتر و توسط سیاستگذاران باید اتخاذ شود.

بازنشستگی حسب بند «۱۵» ماده «۲» قانون تامین اجتماعی، «عدم اشتغال بیمه‌شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون» تعریف شده است. «سن» و «سابقه بیمه‌پردازی» یا همان سنوات پرداخت بیمه، دو معیار احراز شرایط بازنشستگی در قانون مذکور هستند.

در صورتی که مستمری استحقاقی فرد بر اساس این بند کمتر از حداقل حقوق سال مربوطه باشد تا حداقل حقوق ارتقاء خواهد یافت.

همچنین باید گفت که شرایط بازنشستگی برای تمام بیمه شدگان اعم از بیمه شدگان اجباری، اختیاری و حرف و مشاغل آزاد یکسان است. محمدحسن زدا، سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی نیز به این پرسش که آیا بازنشستگی بیمه شدگان در صنوف مختلف متفاوت است؟ اینگونه پاسخ داده است که «صنوف مختلف تصور می‌کنند بازنشستگی‌شان تفاوت دارد؛ در حالی که اینطور نیست. نانوا، قناد و در هر شغل دیگری طبق قانون تامین اجتماعی بازنشستگی برای مردان با ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه و برای زنان با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه امکان پذیر بوده و این قانون برای همه است.»

وی افزود: «البته اگر شغلی سخت و زیان‌آور باشد، فرد باید به کمیته‌های سخت و زیان آور در ادارات کار که محل تشخیص آن است مراجعه کند. فرد مشمول قانون سخت و زیان آور با ۲۰ سال سابقه خدمت متوالی یا ۲۵ سال سابقه خدمت متناوب بدون شرط سنی می‌تواند بازنشسته شود.»

قاعده کلی برای بازنشستگی اینگونه است که بیمه‌شده می‌تواند به سازمان تامین‌اجتماعی درخواست بازنشستگی دهد و کارفرما نمی‌تواند بازنشستگی کارگر خود را تقاضا کند. صرفا در یک مورد کارفرما می‌تواند خواستار بازنشستگی کارگر خود شود و آن هم در موردی است که سن کارگر بیمه‌شده حداقل پنج سال از زمان قانونی بازنشستگی گذشته باشد که این موضوع برای بانوان ۶۰ سالگی است. یعنی کارفرما می‌تواند از سازمان بخواهد که کارگر زن خود را که به ۶۰ سالگی رسیده بازنشسته کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو