بیماری‌های مقاربتی مردانه و علائم آن‌ها

بیماری‌های مقاربتی مردانه و علائم آن‌ها


منبع: هومکا

52

1401/8/15

20:04


  منظور از بیماری‌های مقاربتی مردانه بیماری‌هایی است که از طریق فعالیت جنسی به افراد منتقل می‌شوند. متأسفانه بسیاری از افراد شناختی از این بیماری‌ها و روش‌های پیشگیری از آن‌ها ندارند. بسیاری از بیماری‌های مقاربتی علائم و نشانه‌های قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کنند، بنابراین فرد ممکن است به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شود و متوجه بیماری خود نباشد …

بیماری‌های مقاربتی مردانه و علائم آن‌ها

 

منظور از بیماری‌های مقاربتی مردانه بیماری‌هایی است که از طریق فعالیت جنسی به افراد منتقل می‌شوند. متأسفانه بسیاری از افراد شناختی از این بیماری‌ها و روش‌های پیشگیری از آن‌ها ندارند. بسیاری از بیماری‌های مقاربتی علائم و نشانه‌های قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کنند، بنابراین فرد ممکن است به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شود و متوجه بیماری خود نباشد و درنتیجه عفونت را به دیگران منتقل کند. در این مقاله راجع‌به انواع بیماری‌های مقاربتی مردانه و علائم آن‌ها صحبت می‌کنیم. برای ثبت درخواست و انجام آزمایشات بیماری‌های مقاربتی مردانه کلیک کنید.

انواع بیماری‌های مقاربتی مردانه

بیماری‌های مقاربتی یا Sexually Transmitted Disease (STDs) عفونت‌هایی هستند که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. این بیماری‌ها را اغلب به عنوان عفونت‌های مقاربتی (STIs) می‌شناسند. برخی از انواع بیماری‌های مقاربتی را می‌توان با یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک درمان کرد، درحالی‌که برخی دیگر قابل‌درمان نیستند.

برخی از STDها می‌توانند علائم و نشانه‌های دردناکی برای فرد مبتلا ایجاد کنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است بدون ایجاد هیچ‌گونه علامتی در بدن فرد وجود داشته باشند. بیماری‌های مقاربتی می‌توانند توسط انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها ازجمله ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها ایجاد شوند:

  • عفونت‌های ویروسی مقاربتی شامل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)، هپاتیت B و هپاتیت C و ویروس هرپس انسانی ۸ (HHV-۸) هستند
  • عفونت‌های باکتریایی مقاربتی شامل سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا هستند
  • عفونت انگلی مانند تریکومونیازیس

بیماری‌های مقاربتی مردانه

بیماری‌های مقاربتی چگونه منتقل می‌شوند؟

اکثر بیماری‌های مقاربتی از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده (بدون کاندوم) با فردی که دارای STD است و رفتارهای پرخطر مثل استفاده از سرنگ تزریق آلوده، منتقل می‌شوند. ارتباط جنسی شامل رابطه جنسی دهانی، مقعدی، واژینال و همچنین تماس پوست به پوست ناحیه تناسلی است. برخی از بیماری‌های مقاربتی مانند HIV، کلامیدیا و سوزاک از طریق مایعات بدن مانند مایع منی منتقل می‌شوند. تبخال تناسلی، سیفلیس و HPV هم اغلب از طریق تماس پوست به پوست افراد آلوده به سایرین منتقل می‌شوند.

علائم بیماری‌های مقاربتی در مردان

اکثر بیماری‌های مقاربتی هیچ علامت از خود نشان نمی‌دهند، بنابراین شما (یا شریک زندگیتان) ممکن است آلوده شده باشید و از آن اطلاعی نداشته باشید. تنها راه برای اطلاع از وضعیت ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و پیشگیری از آن‌ها انجام آزمایشات لازم است. در مردان، بیماری‌های مقاربتی را از لحاظ ایجاد علائم می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • بیماری‌های مقاربتی که عمدتاً باعث ضایعات تناسلی می‌شوند (زخم یا ناهنجاری در اندام‌های تناسلی)
  • بیماری‌های مقاربتی که عمدتاً باعث التهاب مجرای ادرار (اورتریت) می‌شوند
  • بیماری‌هایی که علائم و نشانه‌هایی را در سراسر بدن ایجاد می‌کنند (بیماری مقاربتی سیستمیک)

شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در مردان

بیماری‌های مقاربتی مردانه؛ HIV

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) شاید ترسناک‌ترین بیماری مقاربتی باشد. عفونت با ویروس اچ‌آی‌وی می‌تواند در حین تماس جنسی، استفاده از سرنگ آلوده و مشترک یا از یک زن باردار آلوده به نوزادش رخ دهد. این ویروس درنهایت باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. گاهی ممکن است فردی پس از ده سال ابتلا به ویروس HIV علائم آن را بروز دهد؛ بنابراین این بیماری، یک بیماری مقاربتی خاموش بوده و ممکن است جان چندین نفر را به خطر بیاندازد. به‌این‌ترتیب انجام آزمایش ایدز برای تمام افراد پرخطر ضروری است.

هیچ علامت خاصی نشان‌دهنده عفونت HIV نیست، اما برخی از افراد ۲ تا ۴ هفته پس از ابتلا به این ویروس دچار تب و علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا می‌شوند. هنگامی‌که سرکوب سیستم ایمنی وجود داشته باشد، ممکن است عوارض جدی‌تری مانند عفونت‌های غیرمعمول، سرطان‌های خاص و زوال عقل ایجاد شود. داروهای متعددی برای کمک به افراد مبتلا در مدیریت عفونت و تأخیر یا جلوگیری از پیشرفت بیماری در دسترس است.

بیماری مقاربتی مردانه؛ تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی است که توسط انگل تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. بیشتر زنان و مردانی که مبتلا به این بیماری مانند مبتلایان به کلامیدیا و سوزاک علائمی ندارند و حتی ممکن است ندانند که آلوده هستند. یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری، سوزش، خارش و مشکل در دفع ادرار است. خوشبختانه عفونت تریکوموناس را می‌توان با یک دوز داروی آنتی‌بیوتیک درمان کرد. مترونیدازول و تینیدازول آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که معمولاً در درمان عفونت تریکوموناس تجویز می‌شوند.

بیماری مقاربتی در مردان

بیماری‌های مقاربتی مردانه؛ کلامیدیا

کلامیدیا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در مردان است که منشأ ایجاد آن یک عامل باکتریایی است. این بیماری ممکن است در طول رابطه جنسی از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، به سایرین منتقل شود. بسیاری از مردانی که به کلامیدیا مبتلا می‌شوند در هفته‌های اول هیچ علامت و نشانه خاصی ندارند. برخی هم پس از گذشت چند هفته علائم بیماری را تجربه خواهند کرد. علائم کلامیدیا در مردان به‌صورت زیر است:

  • تورم بیضه‌ها
  • عفونت اپی‌دیدیدم
  • ترشحات غیرمعمول از آلت تناسلی
  • احساس درد در هنگام ادرار کردن

همچنین گاهی اگر کلامیدیا از طریق رکتوم منتقل شده باشد، ممکن است علائم کمتر شایع زیر را به همراه داشته باشد:

  • درد در ناحیه رکتوم
  • خونریزی
  • خارش در مقعد
  • حرکات دردناک روده
  • ترشحات رکتوم

عفونت کلامیدیا را می‌توان با تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آزیترومایسین بهبود بخشید، اما بااین‌حال احتمال عفونت مجدد وجود دارد.

بیماری‌های مقاربتی مردانه؛ سوزاک یا گنوره آ

سوزاک یک بیماری مقاربتی باکتریایی بوده و عامل ایجاد آن باکتری نایسریا گونوره است. این بیماری می‌تواند مقعد، گلو و مجرای ادرار را تحت تأثیر قرار دهد. سوزاک یا گنوره آ در طول رابطه مقعدی، دهانی یا واژینال با فردی که مبتلا به این بیماری است، منتقل می‌شود. اکثر افراد مبتلا به سوزاک هیچ علامتی ندارند. بااین‌حال برخی از علائم رایج سوزاک عبارت‌اند از:

  • درد در هنگام تخلیه ادرار
  • خروج ترشحات سبز، سفید یا زرد از آلت تناسلی
  • بیضه‌های متورم یا دردناک
  • مفاصل دردناک
  • کهیر

آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سفیکسیم (سوپراکس) معمولاً برای درمان سوزاک تجویز می‌شوند، اگرچه آنتی‌بیوتیک‌های دیگری هم ممکن است استفاده شود. در هنگام درمان سوزاک اغلب درمان عفونت کلامیدیا هم صورت می‌گیرد، زیرا این دو عفونت معمولاً با هم رخ می‌دهند.

آزمایش در منزل

بیماری مقاربتی مردانه؛ هپاتیت A و هپاتیت B

هپاتیت A توسط ویروس  HAV ایجاد می‌شود.این بیماری معمولاً نیازی به درمان ندارد و خودبه‌خود از بین می‌رود، اما بسیار مسری است. بر اساس منبع معتبر سازمان جهانی بهداشت (WHO) سالانه ۱٫۴ میلیون نفر در جهان به هپاتیت A مبتلا می‌شوند. درمان هپاتیت A معمولاً بر کاهش علائم این بیماری تمرکز دارد زیرا هیچ درمان رسمی برای آن وجود ندارد.

هپاتیت B که توسط ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می‌شود. برخلاف سایر بیماری‌های مقاربتی رایج که علائم واضحی در اطراف اندام تناسلی ایجاد می‌کنند، هپاتیت B باعث التهاب خطرناک کبد می‌شود. تماس با خون یا مایعات بدن فردی که ویروس هپاتیت B دارد، منجر به انتقال این بیماری می‌شود.

بسیاری از افرادی که باعث انتقال هپاتیت B می‌شوند، خودشان هیچ علامتی را نشان نمی‌دهند. افراد مبتلا به این ویروس علائم آن را اغلب با سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه می‌گیرند. حتی اگر فرد مبتلا علائمی نداشته باشد، باید برای درمان اقدام کند زیرا این ویروس می‌تواند به کبد آسیب برساند. به همین دلیل مهم است که به‌طور منظم برای چکاپ خود اقدام کنید. برخی از مهم‌ترین علائم هپاتیت B که بیماران تجربه می‌کنند عبارت‌اند از:

  • از دست دادن اشتها
  • احساس بی‌حالی و ضعف
  • تب با درجه پایین
  • درد در عضلات و مفاصل
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • رنگ زرد پوست و ادرار تیره

بیماری‌های مقاربتی مردانه؛ تبخال ( ویروس هرپس سیمپلکس)

تبخال ممکن است دهان (تبخال دهان یا HSV نوع ۱) یا اندام تناسلی (تبخال تناسلی یا HSV نوع ۲) را درگیر کند. هر کدام از انواع تبخال می‌توانند باعث ایجاد تاول در انگشتان دست شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم با دهان یا اندام تناسلی فردی که به ویروس مبتلا شده است، منتقل می‌شود. تشخیص علائم تبخال ممکن است دشوار باشد. بسیاری از افراد مبتلا اصلاً هیچ علامتی نخواهند داشت. علائم اغلب بین ۲ روز تا ۲ هفته پس از انتقال ظاهر می‌شوند. علائم شایع تبخال عبارت‌اند از:

  • سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش پوست در ناحیه تاول‌ها
  • تاول زدن روی آلت تناسلی، بیضه، اطراف مقعد، باسن، یا ران
  • تاول روی لب‌ها، زبان، لثه‌ها و سایر قسمت‌های بدن
  • درد عضلات کمر، ران یا زانو
  • تورم غدد لنفاوی و گاهی حساس در کشاله ران
  • ازدست‌دادن اشتها
  • تب
  • احساس ناخوشی کلی

بیماری‌های مقاربتی مردانه؛ ویروس HPV

بیماری‌های مقاربتی مردانه؛ ویروس HPV

HPV اصطلاحی است که برای اشاره به گروهی از ویروس‌ها که شامل بیش از ۱۵۰ سویه مختلف هستند، استفاده می‌شود. درحالی‌که بیشتر این گونه‌ها کاملاً بی‌ضرر هستند، اما ۴۰ گونه از آن‌ها به‌طور بالقوه مضر در نظر گرفته می‌شوند. بیماری HPV امروزه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در زنان و مردان است. سویه‌های پرخطر این ویروس مردان را در معرض ابتلا به سرطان مقعد، گلو و آلت تناسلی قرار می‌دهند.

ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است از طریق تماس پوست به پوست با فردی که به ویروس مبتلا شده است منتقل شود و بیشتر از طریق رابطه مقعدی، دهانی یا واژینال به دیگران سرایت می‌کند. در بیشتر موارد افرادی که مبتلا به HPV هستند، هیچ علامتی بروز نمی‎دهند. بااین‌حال برخی از علائمی که ممکن است مبتلایان تجربه کنند، عبارت‌اند از:

  • زگیل تناسلی (به شکل مسطح و گوشتی رنگ یا دسته‌هایی از برجستگی‌های ریز که ظاهر گل کلمی شکل دارند)
  • زگیل در دهان یا گلو

به گفته‌ی healthline برخلاف سایر بیماری‌های مقاربتی که فقط از طریق استفاده از کاندوم و سایر روش‌های بازدارنده قابل‌پیشگیری هستند، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی می‌توان از واکسن آن استفاده کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دو واکسن HPV را تائید کرده است: Gardasil و Cervarix.

هر دو واکسن در پیشگیری از HPV نوع ۱۶ و ۱۸ که خطر بالایی دارند و مسئول ایجاد اکثر سرطان‌های دهانه رحم هستند و انواع ۶ و ۱۱ که باعث ایجاد زگیل تناسلی در بیش از ۹۰ درصد مبتلایان می‌شوند، موثر هستند.

بیماری‌های مقاربتی مردانه؛ سیفلیس

سیفلیس یک بیماری مقاربتی باکتریایی است که می‌تواند از طریق رابطه مقعدی، دهانی یا واژینال منتقل شود. شیوع این بیماری در جهان در حال افزایش است و به همین دلیل افزایش آگاهی عمومی راجع به آن اهمیت زیادی دارد. به دلیل افزایش خطر ابتلا به اچ آی وی پس از ابتلا به سیفلیس، این بیماری یک بیماری مقاربتی جدی و خطرناک در مردان در نظر گرفته می‌شود. سیفلیس چهار مرحله مختلف دارد:

  • اولیه
  • ثانویه
  • نهفته
  • درجه سوم

هر مرحله مجموعه‌ای از علائم خاص خود را دارد. سیفلیس اولیه در مردان ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • ایجاد یک زخم بسیار کوچک، سفت و بدون درد روی آلت تناسلی، مقعد یا لب‌ها که به‌راحتی کنده می‌شود
  • غدد لنفاوی متورم در ناحیه نزدیک زخم

سیفلیس ثانویه معمولا باعث بروز علائم زیر می‌شود:

  • بثورات پوستی بدون خارش، که معمولاً روی کف دست یا کف پا ایجاد می‌شوند
  • خستگی
  • گلودرد
  • سردرد
  • تورم غدد لنفاوی

علائم بیماری مقاربتی در مردان

بیماری مقاربتی مردانه؛ ویروس زیکا

ویروس زیکا با نقایص مادرزادی در نوزادانی که از مادران آلوده به دنیا می‌آیند مرتبط است. انتقال ویروس زیکا در بین انسان‌ها از طریق نیش یک پشه ناقل آلوده رخ می‌دهد. بااین‌حال، انتقال ویروس زیکا از طریق رابطه جنسی نیز امکان‌پذیر بوده و فرد آلوده ممکن است ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کند.

سخن پایانی از هومکا

بیماری‌های مقاربتی طیف متنوعی دارند و می‌توانند بدون علامت باشند. این در حالی است که آزمایش‌های مختلف در افرادی که هیچ‌گونه علامتی ندارند، می‌تواند به تشخیص این بیماری‌ها و جلوگیری از انتشار آن‌ها کمک کند. در این مقاله در رابطه با انواع بیماری‌های مقاربتی مردان توضیح دادیم. با توجه به اهمیت درک خطرات و دانستن علائم و نشانه‌های بیماری‌های مقاربتی رایج در مردان، خواندن این مقاله برای تمام افراد ضروری است. اگر در رابطه با علائم بیماری‌های مقاربتی مردانه سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ می‌توانید سوال خود را مستقیما از پزشکان هومکا بپرسید. برای انجام آزمایشات بیماری‌های مقاربتی کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو