بازدید 13 هزار خارجی از موزه های آستان قدس رضوی

منبع: همگردی

25

1401/8/15

21:02


ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، بازدید 13 هزار خارجی از موزه های آستان قدس رضوی صورت پذیرفت.

قیصری نیک، معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در خصوص برنامه های 6 ماهه ابتدایی سال 1401 اظهار کرد: از ابتدای سال 6 برنامه تخصصی کارگاه آموزشی به صورت حضوری، وبینار و برنامه زنده با حضور اساتید هنر و موزه داری برگزار و در سایت و شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

وی اضافه کرد: کارگاه آموزشی «فرش؛ تجلی هنر در نماد هویت تمدن ایران»، نشست آموزشی «قدرت موزه های وقفی از منظر موزه شناسی گفتمانی» و کارگاه «آشنایی با جنگ افزارهای جواهرنشان آستان قدس رضوی» از برنامه های سازمان موزه های آستان قدس رضوی بود.

قیصری نیک بیان کرد: کارگاه آموزشی «تاریخ ایران به روایات سکه های موجود در گنجینه رضوی»، نشست تخصصی «نقش و کارکرد نقاش باشیان در تاریخ هنر ایران» و کارگاه آموزشی «جعل در نقاشی» از دیگر کارگاه های برگزار شده است.

معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در خصوص آمار بازدید از موزه های آستان قدس رضوی بیان کرد: در این مدت 430 هزار و 931 نفر از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند که 13 هزار و 195 نفر بازدیدکننده خارجی بودند.

برگزاری 13 نمایشگاه در نیمه ابتدایی 1401

وی در خصوص نمایشگاه هایی که در نیمه اول سال 1401 برپا شد، گفت: در 6 ماه اول امسال 3 نمایشگاه آثار موزه ای، 5 نمایشگاه آثار هنرمندان معاصر در نگارخانه رضوی، 5 نمایشگاه مجازی آثار برگزار شده است.

قیصری نیک افزود: نمایشگاه نقاشی خط و خوشنویسی «بهارانه رضوی» که شامل 43 تابلوی خوشنویسی استاد میرحسین زنوزی؛ هنرمند تبریزی با محوریت بهار بود برای مدت 2 هفته در نگارخانه رضوی موزه مرکزی آستان قدس رضوی برپا شد. آثار این نمایشگاه تلفیقی از خطوط نستعلیق، نسخ و نقاشی خط است و مضامین بیشتر تابلوها آیات قرآن، احادیث، اشعار شاعران و سخنان پندآمیز بزرگان بود.

وی بیان کرد: درماه مبارک رمضان نمایشگاه «بر آستان جانان» در نگارخانه رضوی برگزار شد. در این نمایشگاه 40 اثر از استاد رضوانی به سبک خط شکسته نستعلیق و تذهیب کاری همسر او معصومه محمدنیا به نمایش درآمد. مضامین آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه را با توجه به ایام ماه مبارک رمضان، اشعار مذهبی با محوریت امام رضا (ع)، امام علی (ع) و اشعار ولایت بود.

قیصری نیک عنوان کرد: همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، نمایشگاه شاهنامه های نفیس خطی و چاپ سنگی با حضور مدیران فرهنگی استان خراسان رضوی در موزه قرآن و موزه هدایای رهبری حرم مطهر رضوی افتتاح شد. در این نمایشگاه 10 نسخه خطی متعلق به قرن 10 هجری قمری به نمایش گذاشته شد که در 25، 27 و 28 سطر به خط نستعلیق کتابت شده است.

وی گفت: همزمان با هفته میراث فرهنگی، با حضور قائم مقام آستان قدس رضوی نمایشگاه «در قلمرو خطاطان» در نگارخانه موزه مرکزی آستان قدس رضوی افتتاح شد. در این نمایشگاه 34 تابلو از آثار هنر خطاطان دوره های تیموری، صفوی، قاجار و معاصر موجود در گنجینه رضوی در معرض نمایش گذاشته شد.

قصیری نیک تصریح کرد: آثار میرعلی هروی هنرمند دوره تیموری، میرعمادالحسنی که هنر خط نستعلیق را به تعالی رساند و درویش عبدالمجید طالقانی هنرمند به نام دوره صفوی و بزرگترین خوشنویس خط شکسته نستعلیق در تاریخ خوشنویسی ایران در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار گرفت؛ آثار این سه هنرمند از آثار نفیس در هنر خطاطی است.

وی بیان کرد: همچنین در این نمایشگاه بازدیدکنندگان توانستند از آثار خطاطی هنرمندان دوره قاجار همچون میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا محمد کاظم، سید علی گلستانه، ملک محمد قزوینی و میرزا مهدی حکیم و آثار هنری هنرمندان معاصر همچون سیدحسن میرخانی و مصطفی مهدی زاده دیدن کنند.

معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: نمایشگاه «عکس کرامت» به مناسبت ایام دهه کرامت و ولادت امام علی بن موسی الرضا (ع) در نگارخانه موزه مرکزی آستان قدس رضوی افتتاح شد. در این نمایشگاه 30 تصویر در ابعاد مختلف از حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س) و حرم احمد بن موسی الکاظم (ع) در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

وی افزود: نشریه 2 فصلنامه مطالعات موزه ای «زرین فام» با صاحب امتیازی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تاریخ 1400/11/2 مجوز دریافت کرد و از نیمه اول سال 1401 معاونت موزه ها و ترویج میراث فرهنگی آستان قدس رضوی با همراهی هیات تحریریه داخلی و خارجی از جمله شیلا بلر، شیلا کنبی و مارکوس ریتر منتشر خواهد شد.

قیصری نیک گفت: این نشریه علاوه بر درج مقالات علمی پژوهشی در زمینه معرفی آثار موزه ای، فرصتی را برای تبادل یافته های علمی فراهم آورده و در راستای صیانت و محافظت نظام مند از آثار و میراث گذشتگان گام بر میدارد. در 6 ماه اول سال پس از معرفی و اطلاع رسانی فراخوان نشریه به کلیه دانشگاه ها و اساتید مرتبط با موضوع نشریه، 13 مقاله به دفتر نشریه رسید و 10 مقاله از آنها برای انتشار در نشریه تایید شد.

بازدید 13 هزار خارجی از موزه های آستان قدس رضوی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو