واکنش نوبیتکس به گزارش رویترز ؛ اطلاعات شما ناقص است!

منبع: تکراتو

41

1401/8/15

23:17


واکنش نوبیتکس به گزارش رویترز در خصوص تراکنش مالی ایرانیان بر بستر صرافی بین‌المللی بایننس و دور زدن تحریم‌ها، تاکید بر اطلاعات ناقص این خبرگزاری است.

واکنش نوبیتکس به گزارش رویترز ؛ اطلاعات شما ناقص است!

واکنش نوبیتکس به گزارش رویترز در خصوص تراکنش مالی ایرانیان بر بستر صرافی بین‌المللی بایننس و دور زدن تحریم‌ها، تاکید بر اطلاعات ناقص این خبرگزاری است.

بایننس یکی از صرافی‌های مطرح بین‌المللی است که امکان جا به جایی رمزارزها را به افراد می‌دهد. اخیرا خبرگزاری رویترز خبری مبنی بر تراکنش مالی ایرانیان بر این بستر بین‌المللی منتشر کرده است که نشان می‌دهد ایرانیان از سال 2018 مبلغ 8 میلیارد دلار تراکنش مالی بر بستر صرافی بین‌المللی بایننس انجام داده‌اند.

این گزارش به طور خاص بر غیرقانونی بودن این معاملات که عموما از طریق صرافی ایرانی نوبیتکس انجام شده است اشاره دارد. اکنون صرافی نوبیتکس که از صرافی‌های مطرح در ایران است در این خصوص بیانیه‌ای منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: تجارت 8 میلیارد دلاری ایران با دور زدن تحریم‌ها توسط بایننس فاش شد!

واکنش نوبیتکس به گزارش رویترز

در ادامه، متن بیانیه رسمی نوبیتکس را می‌خوانیم:

«در سال‌های اخیر به دنبال اعمال قوانین تحریمی آمریکا، فعالیت کاربران ایرانی در صرافی‌های بین‌المللی از جمله بایننس، به شدت محدود و دارایی برخی در این بسترها مسدود شده است. در این شرایط نوبیتکس به عنوان پلتفرمی بومی و امن که تمامی پروتکل‌های امنیتی را برای محافظت از دارایی کاربران به کار گرفته است، تلاش کرده تا شرایط خرید و فروش امن رمزارز را برای ایرانیان فراهم کند. به این ترتیب افرادی که به طور مستقیم تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفتند، توانستند از فرصت سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها استفاده کنند.

واکنش نوبیتکس به گزارش رویترز

گزارش خبرگزاری رویترز به داده‌های موسسه‌ای استناد کرده که یک کسب و کار فعال در حوزه تجزیه و تحلیل بلاکچین و خدمات مربوط به ردیابی رمزارزها است. اما گزارش‌های این موسسه با دید تجاری و بازاریابی، با هدف همکاری با دولت‌ها و سازمان‌های اقتصادی تهیه می‌شود و داده‌های نسخه‌های اخیر این مؤسسه با تناقضات جدی همراه است.

«چِین آنالسیس» در گزارش‌های قبلی خود به عمد یا سهو، اقدام به تحریف اعداد و ارقام کرده است که یک نمونه از تناقض‌های آماری گزارش‌های این شرکت، بخشی از اطلاعات گزارش سال 2021 Chainalysis است که در آن آماری از سهم روزانه انتقال بیت کوین از استخرهای ماینینگ به تمامی بسترهای ایرانی (به طور میانگین روزانه 343 هزار دلار) ارائه شده است. حال آن که عملا به رقمی در حدود 125 میلیون دلار سالیانه برای تمامی بسترهای ایرانی خواهیم رسید. این داده حتی در همین سطح محدود با داده دیگر گزارش همین سال، یعنی اعلام سهم 195 میلیون دلاری نوبیتکس در انتقال بیت کوین به بایننس، تناقض جدی دارد.

واکنش نوبیتکس به گزارش رویترز

از نظر نوبیتکس داده‌های منتشر شده گزارش اخیر شرکت Chainalysis نیز دارای اشکالات فنی متعددی است و به اعتبار آن خدشه جدی وارد است. در گزارش رویترز هم که با استناد به آمار Chainalysis منتشر شده، تراکنش مالی 8 میلیارد دلاری ایرانیان در صرافی بایننس برجسته شده است. اشاره به این آمار و ارقام از این حیث گمراه‌کننده است که ممکن است این برداشت ایجاد شود که این رقم به صورت یک‌سویه از نوبیتکس به بایننس منتقل شده است، در صورتی که عدد مورد ادعا، مجموع تراکنش‌های انجام شده توسط کاربران ایرانی با بایننس از سال 2018 را نشان می‌دهد. در حالی که یک کاربر ممکن است یک مقدار مشخص دارایی را بارها بین پلتفرم داخلی و خارجی و کیف پول به منظور ترید جابه‌جا کرده باشد. غالب این جابه‌جایی‌ها به‌ویژه در بین افرادی است که از اختلاف قیمت بازارها کسب درآمد می‌کنند. در گزارش رویترز جمع تمام این تراکنش‌ها بدون اشاره به اینکه این مبالغ بارها در گردش بوده، به‌عنوان حجم معاملات، معرفی شده است. تاکید بر این حجم تبادل مالی، بدون اشاره به تعداد گردش مبادلات و مبلغ خالص خروجی یا ورودی، به نوعی تحریف واقعیت است که در راستای اهداف خاص انجام شده.

باید تاکید کنیم اساسا بلاکچین، شبکه‌ای است که همه اعضای آن با واسطه، کم یا زیاد به‌هم متصل هستند. یعنی یک بیت‌کوین می‌تواند بارها بین صرافی‌های ایرانی و بین‌المللی و کیف‌پول‌های مختلف در گردش باشد. عناوینی مثل مبادلات مالی بین دو برند فقط با اهداف تخریبی طرح می‌شوند چراکه همین واقعیت برای ارتباط بین دو برند داخلی یا نوبیتکس با یک برند خارجی دیگر نیز برقرار است. نکته ماجرا در این است که در این گزارش عامدانه عنوان شده، نوبیتکس بدون واسطه یا عمدتا با یک یا چند واسطه چنین مبادلاتی را با بایننس داشته حال آنکه ممکن است چنین ارتباط با واسطه‌ای در همین حجم یا حتی بیشتر با برندهای دیگر وجود داشته و برای گمراهی مخاطب از آن عبور شده است.

صرافی‌ها در راستای مسئولیت خود برای شفافیت و سالم ماندن گردش‌های مالی فقط به کاربران احراز هویت شده سرویس می‌دهند. همچنین در صورت لزوم با دستور نهادهای قضایی امکان مقابله با جرایم این حوزه وجود دارد. نوبیتکس نیز به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف و سالم‌سازی فضا از ابتدا مکانیزم احراز هویت را هنگام ثبت نام کاربران اجباری کرده است.

در گزارش رویترز انجام تراکنش‌های رمزارزی در راستای اقداماتی مثل دور زدن تحریم‌ها یا خروج ارز تفسیر شده که تلقی درستی نیست. قاعدتا این تراکنش‌ها یک طرفه و از پلتفرم ایرانی به بستر خارجی یا کیف پول‌های شخصی نبوده و روندی رفت و برگشتی داشته است. از سوی دیگر بسترهایی همچون بایننس که قوانین سختگیرانه‌ای برای شناسایی کاربران دارند، هرگز نمی‌توانند مقصد مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها باشند و راهکارهای بسیار ساده‌تر مانند بسترهای غیرمتمرکز وجود دارند. بنابراین واضح است که بخش اعظم چنین ادعایی صرفا در نظر نگرفتن حقیقت هدف کاربران در استفاده از یک بستر خارجی برای ترید بوده است.

برخلاف ادعای رویترز، نوبیتکس همواره به کاربران خود توصیه کرده که از پلتفرم‌های خارجی برای معامله رمزارز و ترید استفاده نکنند. مثال واضح این امر در قوانین و شروط استفاده از خدمات نوبیتکس به صراحت آورده شده است. این نکته در بسیاری از پُست‌ها و مطالب بلاگ نوبیتکس هم مشهود است. هرچند که نوبیتکس هیچ‌گاه حق برداشت رمزارز و دارایی کاربران را از آن‌ها سلب نکرده و آرمان خود یعنی جهان بدون محدودیت برای ایرانیان و همه مردم جهان را زیرپا نخواهد گذاشت. گفتنی است نوبیتکس با هدف حفظ امنیت کاربران و تشویق آن‌ها برای استفاده از پلتفرم داخلی، امکانات فنی متعددی مثل ذخیره‌سازی سرد، ساختار چند امضایی کیف پول و … را ایجاد کرده است. طبیعتا هیچ کسب‌وکاری کاربران خود را به استفاده از پلتفرم‌های رقیب تشویق نمی‌کند و ترجیح می‌دهد کاربران به جای انتخاب پلتفرم‌های دیگر در همان پلتفرم سرمایه‌گذاری و معامله کنند.

نوبیتکس، به‌عنوان یک شرکت صد در صد خصوصی و مستقل در اسفند سال 96 با هدف پاسخ به نیاز وجود یک بستر تبادل بومی برای ایرانیان شروع به فعالیت کرده است. این شرکت، هیچ‌گونه وابستگی به نهادهای حاکمیتی نداشته و از ابتدای امر تا به امروز ترکیب هم‌بنیانگذاران خود را که همگی فارغ‌التحصیلان دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف بوده‌اند، حفظ کرده است.

نوبیتکس همچون نزدیک به پنج سال گذشته، با تکیه بر دانش متخصصان خود، به ارائه خدمات امن و سریع بدون هیچ محدودیتی، به کاربران ایرانی دنیای رمزارز ادامه می‌دهد. همچنین آرمان‌های دنیای غیرمتمرکز ما را بر آن داشته است تا حوزه فعالیت‌های خود را فراتر از ایران توسعه دهیم.

در پایان تاکید می کنیم مادامی که کاربران ایرانی، فعالیت خود را در بسترهای داخلی انجام دهند، هیچ گونه خطری متوجه دارایی‌های رمزارزی آنها با ماهیت غیر قابل تحریم، نخواهد شد».

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره واکنش نوبیتکس به گزارش رویترز چیست؟ لطفا نظرات خود در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو