طرز تهیه دو شیرینی مخصوص افراد دیابتی

109

1401/8/15

23:36


پیدا کردن شیرینی برای افرادی که مشکل دیابت دارند شاید در بازار کمی سخت باشد. به غیر از چند برند محدود بقیه تولید کنندگان در صنف شیرینی و قنادی همه محصولاتی با شکر می پزند که این محصولات برای افراد دیابتی قابل استفاده نیست. طی چند سال اخیر با پیشرفت صنایع غذایی و بالا رفتن آمار مبتلایان به بیماری قند یا دیابت در جهان کارخانه ها به فکر تولیدات بدون شکر افتاده اند. بنابراین این محصولات به مرور به کیفیت مطلوب نزدیک شده است که از نمونه آن به جایگزین کردن قند مصنوعی در انواع مختلف مثل پتاسیم آسه سولفات، آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز می توان اشاره کرد. البته پزشکان اعتقاد دارند این شیرین کننده های مصنوعی هم عوارض خاص خود را دارند.

طرز تهیه دو شیرینی مخصوص افراد دیابتی

پیدا کردن شیرینی برای افرادی که مشکل دیابت دارند شاید در بازار کمی سخت باشد. به غیر از چند برند محدود بقیه تولید کنندگان در صنف شیرینی و قنادی همه محصولاتی با شکر می پزند که این محصولات برای افراد دیابتی قابل استفاده نیست. طی چند سال اخیر با پیشرفت صنایع غذایی و بالا رفتن آمار مبتلایان به بیماری قند یا دیابت در جهان کارخانه ها به فکر تولیدات بدون شکر افتاده اند. بنابراین این محصولات به مرور به کیفیت مطلوب نزدیک شده است که از نمونه آن به جایگزین کردن قند مصنوعی در انواع مختلف مثل پتاسیم آسه سولفات، آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز می توان اشاره کرد.  البته پزشکان اعتقاد دارند این شیرین کننده های مصنوعی هم عوارض خاص خود را دارند.

از جمله عوارض قندهای مصنوعی به افزایش وزن و تحریک اشتها می توان اشاره کرد. علاوه بر این قند مصنوعی باکتری های روده را به باکتری های مضر تبدیل می کند. اگر شما هم به هر دلیلی ممنوعیت مصرف قند را در برنامه غذایی خود دارید و نمی توانید این خوراکی ها را از بیرون تهیه کنید می توانید خودتان دست به کار شوید. ما در ادامه به طرز تهیه چند شیرینی مخصوص افراد دیابتی اشاره می کنیم. پس با ما همراه شوید.

شیرینی بادام زمینی و زغال اخته

طرز تهیه دو شیرینی مخصوص افراد دیابتی

در تهیه این شیرینی از بادام زمینی و زغال اخته استفاده شده است که دو طعم متفاوت را دارند. این دو ماده با توجه به مفید بودن آنها در کنترل دیابت می توانند برای بیماران دیابتی مناسب باشند. متخصصان اعتقاد دارند که دیابتی ها برای بالا نرفتن میزان قند خود بهتر است زغال اخته بخورند. این میوه ترش سرشار از آنتی اکسیدان،  فاکتورهای ضد التهاب، اسیدهای آلی همراه با مقادیر زیادی ویتامین ث و فیبر است. آب زغال اخته به سلامت قلب و کنترل دیابت کمک می کند. در تهیه انواع شیرینی نیز این میوه می تواند به عنوان طعم دهنده استفاده شود. در تهیه این شیرینی از دارچین؛ کره، بادام زمینی، زغالاخته، تخم مرغ، وانیل، آرد گندم، آرد سفید و غیره به صورت زیر استفاده می شود.

- مواد لازم تهیه شیرینی بادام زمینی و زغال اخته

  • دارچین ۳ قاشق چای خوری
  • کره ۱ فنجان
  • بادام زمینی خردشده
  • زغال اخته یک فنجان
  • کشمش یک فنجان
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • وانیل ۲ قاشق چای خوری
  • آرد گندم کامل یک فنجان
  • آرد سفید دو فنجان
  • جوش شیرین نصف قاشق چای خوری
  • نمک یک چهارم قاشق چای خوری
  • قطره شیرین کننده استویا ۳ قطره

اگر شما قطره استویا ندارید، می توانید بدون شیرین کننده این کوکی خوش طعم را بپزید و به شیرینی کشمش در آن اکتفا کنید. دارچین طعم خاصی را به این شیرینی می‌ دهد که در پایان نیز می توانید بر روی تکه های شیرینی از آن استفاده کنید. قیمت خرید انواع پودر دارچین اصل یا چوب لوله ای آن با توجه به کیفیتی که دارد و زمان برداشت آن متفاوت است. شما می توانید دارچین را در خریدهای اینترنتی با قیمتی مناسب تر تهیه کنید.

  1. در مرحله اول فر خود را گرم کنید و درجه حرارت را روی ۱۸۰ درجه قرار دهید.
  2. کره را با هم زن بزنید تا نرم شود.
  3. تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و همچنان هم بزنید.
  4. در ظرفی دیگر آرد، جوش شیرین و نمک و دارچین را مخلوط کنید و به همزن اضافه کنید.
  5. مواد مخلوط شده را به ظرف بادام زمینی، زغال اخته و کشمش اضافه کنید و هم بزنید.
  6. با یک قاشق چای خوری گلوله هایی کوچک بردارید و روی سینی فر که کاغذ شیرینی پزی روی آن بدون نیاز به چرب شدن قرار گرفته با فاصله قرار دهید.
  7. روی گلوله های که قطر آن حدود ۵ سانتی متر است می توانید دارچین بپاشید.
  8. سینی حدود ۵ الی ۷ دقیقه تا قهوه ای روشن شدن شیرینی ها بماند و بعد روی طبقه سیمی فر خنک شود.

کوکی جو پرک

طرز تهیه دو شیرینی مخصوص افراد دیابتی

جو پرک یکی از مواد غذایی است که به سلامت شما کمک بسیاری کرده و قند خون شما را تنظیم می کند. از این ماده در پخت انواع نان رژیمی و شیرینی های دیابتی استفاده می شود. پرک در اصطلاح به انواع غلات به صورت بدون غلاف گفته می شود که بعد از این که پخارپز شده به صورت تکه های صاف درآمده است. برای عطر بیشتر به این شیرینی می توانید هل اضافه کنید. خرید انواع هل سبز، سیاه و سفید در فروشگاه های اینترنتی نیز فراهم شده است. قیمت هل با توجه به نوع آن و حجم هل مشخص می شود. از هل در پخت انواع شیرینی و حتی غذا استفاده می شود.

- مواد لازم برای تهیه کوکی جو پرک

  • آرد یک فنجان
  • جو پرک یک فنجان
  • بیکینگ پودر نصف قاشق چای خوری
  • نمک یک چهارم قاشق چای خوری
  • کره یک چهارم فنجان
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • تخم مرغ یک عدد
  • قطره استویا ۳ قطره

- نحوه پخت کوکی جو پرک

  1. فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.
  2. آرد، جو پرک، بیکینگ پودر و نمک را در ظرفی جداگانه مخلوط کنید.
  3. در ظرف دیگر کره را با همزن روی دور متوسط بزنید.
  4. وانیل و تخم مرغ را به کره اضافه کنید و بزنید.
  5. مخلوط ظرف آرد را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  6. خمیر با با قاشق غذاخوری به فاصله ۵ سانتی متر از هم روی سینی چرب شده با روغن بریزید.
  7. کوکی ها ده دقیقه در فر بماند تا قهوه ای رنگ شود.
  8. کوکی ها را روی سینی سیمی بگذارید تا سرد شود.

نویسنده: وحیده امینی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو