آشنایی با مهاجرت تحصیلی؛روشی مناسب برای گرفتن اقامت

آشنایی با مهاجرت تحصیلی؛روشی مناسب برای گرفتن اقامت


منبع: بیتوته

22

1401/8/16

04:53


مهاجرت تحصیلی یکی از روشهای مناسب برای گرفتن اقامت دائم در کشور مقصد است که میتوانید از سن کم و دوران پیش دبستانی برای آن اقدام نمایید.

آشنایی با مهاجرت تحصیلی؛روشی مناسب برای گرفتن اقامت



مهاجرت تحصیلی به کانادا, شرایط مهاجرت تحصیلی, علت برتری مهاجرت تحصیلی

مراحل مهاجرت تحصیلی

 

قدم به قدم تا مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی یکی از روشهای مناسب برای گرفتن اقامت دائم در کشور مقصد است که میتوانید از سن کم و دوران پیش دبستانی برای آن اقدام نمایید.

یکی از محبوب ترین روشهای مهاجرت، مهاجرت تحصیلی است که بیشتر در میان جوانان دیده می شود که جنبه رقابتی ان بالا است. 

مهاجرت تحصیلی در هر مقطعی میتواند منجر به اقامت دائم و گرفتن حق شهروندی در کشور مقصد به صورت نامحدود شود.

 

برخی از کشورها مانند کانادا و استرالیا ، برای بهبود اقتصاد و استحکام بیشتر بازار کار و جبران کمبود نیروی کار در تخصص های خاص ، پذیرش تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی راحت تر کرده اند. 

البته کشورهای پیشرفته ای از جمله آلمان ، انگلیس و آمریکا هم برای جبران کمبود نیروی کار اقدام به پذیرش دانشجویان بین المللی میکنند که مانند استرالیا و کانادا ، رقابت بین دانشجویان برای مهاجرت به این کشورها بسیار زیاد است. 

 

برای مهاجرت تحصیلی قبل از هر چیزی باید مقطع ، رشته و آینده تحصیلی و شغلی خودتان را مشخص کنید و سپس با توجه به سطح علمی و توان مالی دانشگاه های مورد نظر خود در کشورهای دیگر را مورد بررسی قرار بدهید.

 

مدت زمان فرایند مهاجرت تحصیلی با توجه به مقطع تحصیلی و کشور مورد نظر میتواند متفاوت باشد ، زمان لازم برای رفتن پذیرش از کالج یا دانشگاه بین 3 هفته تا 3 ماه متغیر است و فراید گرفتن ویزای تحصیلی بین 1 – 4 ماه است. 

 

علت برتری مهاجرت تحصیلی به مهاجرت کاری

مسلما میدانید که بهترین و آسان ترین روش رسیدن به شغل و پشتوانه کاری در کشور مقصد ، گرفتن اقامت دائم و شهروندی آن کشور است که با مهاجرت تحصیلی خیلی زودتر از مهاجرت کاری به آن می رسید. 

 

مراحل صدور ویزای تحصیلی برای اتباع کشورهای در حال توسعه مثل ایران راحت تر از ویزای کاری است چرا که با ویزای تحصیلی باید ارز قابل توجهی را وارد کشور مقصد کنید. با وجودی که مهاجرت کاری هم منجر به انتقال ارز به کشور مقصد می شود ولی نیروی کار ماهر بین المللی از  کشور مقصد ، دستمزد میگیرد بنابراین کشورها همواره شهروندان خودشان را نسبت به مهاجران در اولویت قرار می دهند. 

 

صدور مجور کاری باید قبل از صدور ویزای کار انجام شود که مراحل قانونی طولانی ای دارد و به سختی می شود کارفرمایی پیدا کرد که به جای شهروندان کشورش صرفا با ارائه یکسری مدارک و بدون شناخت به شما اولویت بدهد و دعوتنامه کاری بفرستند. 

 

اغلب کشورها صدور ویزای کاری برای کشورهای در حال توسعه را سخت تر کرده اند با وجودی که مراحل صدور ویزای تحصیلی و اخذ پذیرش در دانشگاه ها همیشه روال ساده تر و یکسانی دارد.

 

شخصی که از طریق مهاجرت تحصیلی وارد کشوری شود و ازدانشگاه همان کشور فارغ التحصیل شود ، مدرک او اعتبار علمی و ارزش بالاتری برای موقعیت های شغلی و فرصت استخدام خواهد داشت و از درامد و مزایای بهتری برخوردار خواهد شد.  

 

دانشجویی که مدتی را در کشور مقصد به تحصیل مشغول است تا زمانی که بخواهد وارد بازار کار شود تجریه زندگی در کشور مقصد را بدست می آورد و با فرهنگ و جامعه ان کشور آشنا می شود و مهارت های زبانش تقویت می شود و پتانسیل پیشرفت بهتری در شغل مورد نظرش را خواهد داشت. 

 

پرطرفدار ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به کانادا و استرالیا معمولا بین ایرانیان از جذابیت بیشتری برخوردار است چرا که امکان پیشرفت و رشد بدون احساس تبعیض در این کشورها وجود دارد.

پرطرفدار ترین کشورهای برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان عبارتند از :

کانادا ، استرالیا ، آمریکا ، انگلیسی ، آلمان ، قبرس ، نیوزلند ، دانمارک ، سوئیس ، سوئد ، نروژ ، هلند ، ژاپن ، فرانسه ، ایتالیا و سنگاپور . 

کشورهایی که تحصیل رایگان یا تحصیل با هزینه بسیار کم ارائه می دهند عبارتند از : آلمان ، نروژ ، فرانسه ، جمهوری چک ، یونان ، ایتالیا ، اتریش و برزیل . 

 

کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی, مزایای مهاجرت تحصیلی, مهاجرت تحصیلی

مدارک مهاجرت تحصیلی

 

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی

- پاسپورت و شناسنامه 

- ریز نمرات دانشگاهی

- دانشنامه و مدارک تحصیلی

- مدرک زبان با نمره قابل قبول

- سوابق شغلی مانند بیمه نامه یا نامه استخدام 

- رزومه 

- انگیزه نامه

- توصیه نامه

- نامه تمکن مالی یا گردش حساب

- مدارک اسپانسر مالی

- عقدنامه یا سند ازدواج برای متاهلین

 

مهاجرت تحصیلی بدون داشتن مدرک زبان

در برخی از کشورها مانند قبرس شمالی تحصیل بدون مدرک زبان امکان پذیر است ولی برای تحصیل در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی باید در ازمون های زبان بین المللی حداقل نمره لازم را بگیرید.

برخی از دانشگاه ها این امکان را به دانشجو می دهند که بعد از پذیرش مدرک زبان خود را ارائه کند و در برخی کشورها مانند استرالیا در صورتی که نمره شما با اختلاف کمی از حدنصاب پذیرش کمتر باشد پذیرش مشروط می دهند. 

 

کدام کشور برای مهاجرت تحصیلی بهتر است, مهاجرت تحصیلی به فلاند, مهاجرت تحصیلی به آلمان

مزایای مهاجرت تحصیلی

 

مزایای مهاجرت تحصیلی

• آموزش عالی با مدرک معتبر : با مهاجرت تحصیلی میتوانید از تحصیلات با سطح بسیار عالی و مطابق با استاندارهای سنجش جهانی بهره مند شوید که مدرک تحصیلی شما را بسیار ارزشمند می نماید.

 

• موقعیت شغلی بهتر : هدف اغلب افراد برای مهاجرت تحصیلی گرفتن موجر کار و اقامت در کشور مقصد است تا بتوانید شغلی بهتر داشته باشند و از حقوق و مزایای بهتری بهره مند شوند و کیفیت زندگی بالاتری را تجربه نمایند.

 

• اخذ اقامت دائم راحت تر : اخذ اقامت دائم در کشورهای مهاجر پذیر تحصیلی کار راحت تری نسبت به سایر روشها است چرا که در دوران تحصیل با فرهنگ و ساختار آن کشور آشنا شده اند و تجربه کافی برای ادامه زندگی در کشور مقصد را دارند و دولت آن کشور شناخت لازم از سبک زندگی آن ها بدست آورده است. 

 

مهاجرت تحصیلی زیر 18 سال

از 3 – 18 سالگی میتوان برای مهاجرت تحصیلی در مقاطع دبستان و دبیرستان اقدام کرد. هر چه سن فرد پایین تر باشد راحت تر برای مهاجرت تحصیلی پذیرفته می شود. 

افراد زیر 18 سال میتوانند یکی از والدین خود را به عنوان همراه در کشور مقصد ، داشته باشد و ویزای گاردین یا همراه بگیرد یا این که فرزندشان را در مدارس شبانه روزی ثبت نام کنند. 

برای متقاضیان 18 سال در اغلب کشورها نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر نیست.

 

معمولا در بازه سنین 6 – 8 سالگی برای دوران دبستان و در سنین 14 – 18 سالگی میتواند برای دوران دبیرستان درخواست مهاجرت تحصیلی داشت. 

معمولا هزینه تحصیلی فرزندان در مدارس خارج از ایران در صورت عدم داشتن شهروندی والدین حتی در مدارس دولتی رایگان نیست. 

 

شرایط مهاجرت تحصیلی, علت برتری مهاجرت تحصیلی, کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی برای سنین زیر 18 سال

 

شرایط مهاجرت تحصیلی 

• تمکن مالی : میزان تمکن مالی شخص باید کفاف میزان شهریه تحصیلی سالانه و هزینه زندگی 1 سال دانشجو ، قابل اثبات باشد که این رقم در کشورهای مختلف کاملا متفاوت است. 

 

• مدارک تحصیلی : برای تحصیل در دانشگاه و کالج های خارج از ایران در مقطع کارشناسی باید مدرک دیپلم کامل 12 ساله به همراه ریز نمرات را ارائه نمایید و برای مقاطع عالی دانشگاهی باید مدرک دوره کارشناسی و ریز نمرات دانشگاه را ارائه کند.

مدارک تحصیلی باید به انگلیسی ترجمه شوند. معدل لازم برای پذیرش در مقطع کارشناسی 14 – 15 و برای ارشد و دکتری 15 – 16 است. 

 

• اثبات مهارت زبان : برای پذیرش تحصیلی در کشور مقصد با توجه به زبان رایج آن کشور بایددر  آزمون های بین المللی زبان شکرت کرده و حداقل نمره قبولی را درسافت کرده باشد.  به عنوان مثال برای اغلب کشورها ، گرفتن نمره 6 – 6.5 در آزمون آیلتس ملاک است و گاهی برخی کشورها در برخی رشته ها نمره 5.5 را هم می پذیرند یا پذیرش مشروط می دهند.

 

• بازه سنی : سن ورود به دانشگاه در کشورهای مختلف حداقل 18 سال و حداکثر 35 – 40 سال است ولی برخی کشورها هیچ محدودیتی سنی ندارند. به طور کلی میتواند گفت برای ورود به دوره کارشناسی حداکثر 23 سال ، برای ورود به کارشناسی ارشد حداکثر 27 – 30 سال و برای ورود به مقطع دکترا حداکثر 35 – 37 سال مورد قبول است.

 

• نداشتن گپ تحصیلی : متقاضی برای پذیرش در هر مقط تحصیلی نباید گپ تحصیلی با 2 سال وقفه داشته باشد مگر این که بتواند آن را توجیه کند. مواردی مثل سابقه کار ، سربازی ، فرصت آموزش زبان ، صدمه حاد فیزیکی ، فوت بستگان درجه یک ، ازدواج ، طلاق ، تولد فرزند و غیره رایج ترین موارد برای توجیه گپ تحصیلی هستند.

 

• سایر مدارک : ترجمه مدارک هویتی  و معادل سازی ، گواهی عدم سوسابقه ، توصیه نامه برای مقطع دکترا ، ارائه مدارک سابقه کار ، ارائه مقالات چاپی ، انجام پروژه و غیره. 

 

گردآوری : بخش گردشگری بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو