کشف قدیمی ترین فسیل گیبون+ تصویر

6

1401/8/16

08:26


هیلوبات ها خانواده ای از میمون ها هستند که شامل ۲۰ گونه گیبون زنده شده و از شمال شرقی هند تا اندونزی یافت می شوند. سابقه فسیلی هیلوباتیدها چندان شناخته شده نیست ولی به تازگی فسیلی ۸ میلیون ساله از ان ها به دست آمده است.

کشف قدیمی ترین فسیل گیبون+ تصویر

به گزارش بهداشت نیوز، محققان به تازگی موفق به شناسایی قدیمی ترین فسیل باقی مانده از گیبون ها شدند. متاسفانه از این گونه نخستینیان نمونه های زیادی باقی نمانده و بیشتر نمونه‌ های کشف شده شامل دندان‌ های جدا شده و استخوان‌ های فک تکه تکه ‌ای هستند که در غار های جنوب چین و آسیای جنوب شرقی یافت شده ‌اند. بررسی های انجام شده نشان می دهد که قدمت این آثار به بیش از ۲ میلیون سال پیش نمی ‌رسد.

به تازگی تیمی از پژوهشگران موفق به کشف فسیلی شده اند که می ‌تواند شکاف موجود را در تاریخ تکاملی میمون ‌ها پر کند. بر اساس این گزارش، دانشمندان دانشگاه نیویورک اولین فسیل گیبون را در منطقه یوانمو در استان یوننان در جنوب غربی چین کشف کردند. این فسیل متعلق به یک میمون کوچک به نام Yuanmoupithecus xiaoyuan است.

 مطالعات فوق  عمدتاً روی دندان‌ ها و نمونه‌ های جمجمه یوانموپیتکوس متمرکز شد که شامل فک بالایی  یک نوزاد کمتر از ۲ سال در زمان مرگ بوده است. دانشمندان با استفاده از اندازه دندان ‌های آسیای این جانور به عنوان راهنما، تخمین می‌زنند که یوانموپیتکوس از نظر اندازه شبیه به گیبون‌های امروزی بوده و وزن بدن آن حدود ۶ کیلوگرم بود.

تری هریسون، استاد رشته انسان شناسی در دانشگاه نیویورک و یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با کشفیات فوق، می گوید: این یافته جدید سابقه فسیلی هیلوباتید ها را به ۷ تا ۸ میلیون سال پیش گسترش داده و به طور خاص، درک ما را از تکامل این خانواده میمون ها افزایش می دهد.

دندان‌ها و صورت پایینی یوانموپیتکوس بسیار شبیه به دندان‌های گیبون‌های امروزی است، اما در برخی ویژگی‌ ها، گونه‌ های فسیلی ابتدایی ‌تر بودند و شواهد موجود، به این نکته اشاره می‌ کنند که اجداد همه گونه‌های زنده از این شاخه نخستینیان است.

ژئوپینگ جی از موسسه جانورشناسی کونمینگ و نویسنده اصلی این مطالعه طی بررسی میدانی خود، فک فوقانی نوزاد گیبون را پیدا کرد. او با مقایسه این فسیل با جمجمه گیبون های مدرن در موسسه جانورشناسی کونمینگ، آن را به عنوان هیلوباتید شناسایی کرد. وی در ادامه از هریسون و سایر همکارانش دعوت کرد تا روی نمونه هایی کار کنند که در طول بیش از ۳۰ سال جمع آوری شده و از سال ۲۰۱۸ در موزه یوانمو من و موسسه آثار فرهنگی و باستان شناسی یوننان نگهداری می شدند.

هریسون در این رابطه گفت: بقایای یوانموپیتکوس کمیاب است، اما با دقت، می توان نمونه های کافی را پیدا کرد تا ثابت شود که میمون فسیلی Yuanmou در واقع یکی از بستگان نزدیک هیلوباتیدهای زنده است. مطالعات ژنتیکی نشان می دهد که هیلوباتیدها از دودمان منتهی به میمون های بزرگ و انسان ها در حدود ۱۷ تا ۲۲ میلیون سال پیش جدا شده اند، بنابراین هنوز یک شکاف ۱۰ میلیون ساله در پرونده فسیلی این شاخه از نخستینیان وجود دارد که باید پر شود

 با ادامه اکتشافات فسیلی امیدوارکننده در چین و سایر نقاط آسیا، امید می ‌رود که اکتشافات بیشتر به پر کردن این شکاف‌های حیاتی در تاریخ تکاملی هیلوباتیدها کمک کند.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو