کاردستی کرم شب تاب یک ایده متفاوت به جای چراغ خواب برای کودکان

کاردستی کرم شب تاب یک ایده متفاوت به جای چراغ خواب برای کودکان


منبع: کاغذ رنگی

89

1401/8/16

08:58


کاردستی حشرات را اینبار می‌توانید با ساخت کرم شب تابی ادامه دهید که باوجود کاردستی بودن ولی می‌تواند واقعا شب تاب باشد. حال اینکه چگونه و به چه شکل این اتفاق میفتد آموزش ساخت را مرحله‌به‌مرحله پیش ببرید.

کاردستی کرم شب تاب یک ایده متفاوت به جای چراغ خواب برای کودکان

یک کار هنری کوچک و زیبا که لبخند روی لب‌هایتان می‌نشاند. کاردستی‌های رول کاغذی خیلی بانمک هستند؛ ولی اگر به این دوست‌داشتنی‌های کوچک، یک شمع وارمری هم اضافه کنید، به سطح جدیدی از هنرنمایی در کارهای دستی می‌رسید. زیبایی کاردستی کرم‌ شب‌ تاب با رول کاغذی با وجود شمع وارمری، چند برابر می‌شود. اگر برای ساخت کرم‌های شب‌تاب مشتاق هستید این مطلب را در کاغذرنگی تا آخر بخوانید.

وسایل موردنیاز ساخت کاردستی کرم شب تاب

  • رول دستمال توالت

    رول دستمال کاغذی
  • مقوا

    مقوا سیاه
  • کاغذرنگی

    کاغذرنگی سفید، زرد، صورتی یا آبی
  • پیپ پاک کن

    ۱۵ سانتی‌متر
    پیپ پاک‌کن
  • چشم عروسکی

    ۲ عدد
    چشم عروسکی متوسط
  • قیچی

    قیچی
  • چسب نواری

    چسب نواری

برای ساخت بدنه کاردستی کرم شب‌تاب هم می‌توانید از رول دستمال توالت کاغذی و هم یک استوک کارت مشکی (کمی ضخیم‌تر از کاغذ معمولی) استفاده کنید. شما حتی می‌توانید به ‌جای این که رول را با کاغذ دیگری بپوشانید، آن را رنگ کنید. انتخاب هریک از این مسیرها به علاقه و راحتی خودتان بستگی دارد.

مراحل ساخت کاردستی کرم شب‌تاب با رول کاغذی

این کاردستی یک ایده عالی است که بچه‌ها را ذوق‌زده می‌کند. علاوه‌براین شما می‌توانید از این کرم‌ها به عوان چراغ خواب هم استفاده کنید. کافی است یک بار این حشرات کوچک نورانی را بسازید تا به یکی از کاردستی‌های مورد علاقه‌تان تبدیل شود.

۱. بریدن رول دستمال برای شکم کرم شب تاب

اول باید با قیچی بخشی از پایین رول دستمال توالت را به شکل یک طلق ببُرید. یعنی تقریبا یک نیم‌‌بیضی از رول جدا کنید تا شکل شکم کرم شب‌تاب را دربیاورید. حالا باید چند الگوی خیلی ساده را بسازید.

بریدن رول دستمال برای شکم کرم شب تاب

۲. آماده‌کردن بخش‌های مختلف کرم

بعد از اینکه کارتان با رول دستمال تمام شد، باید چند قطعه مقوا را در شکل و اندازه‌های موردنیاز با قیچی ببُرید و آماده کنید.

  • اولا، یک مستطیل از کاغذ رنگی مشکی را ببُرید. اندازه این مستطیل باید آن‌قدر بزرگ باشد که به طور کامل روی رول دستمال را بپوشاند.
  • بین کاغذهای رنگی چاپگر یکی را بردارید و یک مستطیل کوچک‌تر بسازید. این یکی قرار است داخل رول جایگزین شکم کرم شب‌تاب شود. پس اندازه آن هم باید طوری باشد که از داخل، رول دستمال را بپوشاند.
  • حالا دو عدد بال یکسان را روی کاغذ سفید بکشید و برش دهید. می‌توانید برای سادگی، یک الگو بکشید، کاغذ را از وسط تا کنید و بعد با قرچی ببُرید.
  • برای سر کرم شب‌تاب هم یک دایره، از جنس مقوا مشکی آماده کنید.

آماده‌کردن بخش‌های مختلف کرم

این که شکم کرم شب‌تاب از جنس کاغذرنگی معمولی باشد، خیلی مهم است. چون اگر شکم را با مقوا بسازید، نور شمع از پشت آن رد نمی‌شود و عملا کاردستیتان کارایی نخواهد داشت.

۳. چسباندن مقوای مشکی روی رول برای بدن کرم

بعد از برش الگوها باید بدن کاردستی کرم شب تاب را بسازید. برای این کار اول کاغذ مستطیلی مشکی را دور رول بپیچید و با چسب نواری با حرارتی بچسبانید.

چسباندن مقوای مشکی روی رول برای بدن کرم

یادتان باشد با در نظر گرفتن جای شکم کاردستی کرم شب تاب روی رول دستمال، شکل شکم را از روی کاغذ مشکی هم ببُرید. یعنی دقیقا جای خالی رول را روی کاغذ رنگی مشکی هم جدا کنید.

کاردستی کرم شب تاب

۴. آماده‌کردن شکم کاردستی کرم شب تاب

حالا شما یک بدن برای کرم شب تاب با رنگ مشکی دارید و البته جای شکم آن هم خالی است. در این مرحله باید کاغذ مستطیلی کوچک‌تر را به شکل رول بپیچید و داخل لوله اصلی دستمال کاغذی بگذارید تا شکل شکم کامل شود. یک تکه نوار چسب هم از داخل به کاغذ و رول بزنید تا در جایش ثابت بماند.

آماده‌کردن شکم کاردستی کرم شب تاب

البته می‌توانید از چسب حرارتی یا چسب مایع ساده هم برای این کار استفاده کنید.

۵. ساختن صورت کرم ابریشم

این بخش خیلی راحت است و سریع تمام می‌شود. دو تا چشم عروسکی را روی صورت کرم شب تاب بچسبانید. بعد با یک خودکار ژله‌ای، قلم نقره‌ای، خودکار رنگی سفید یا هر چیز دیگری که دوست دارید، روی این صورت سیاه یک لبخند سفید بانمک بکشید.

ساختن صورت کرم شب تاب

حالا با نوار چسب کرافتر، نوار چسب معمولی یا نوار دو طرفه، چسب حرارتی یا چسب مایع صورت را روی بالای رول بچسبانید.

کاردستی کرم شب تاب

تا اینجای کار بخش زیادی از کاردستی کرم شب تاب تکمیل شده است. تنها چیزی که باقی مانده، شاخک‌، دست، پا و بال‌هاست.

چسباندن سر کاردستی کرم شب تاب

۶. ساخت دست‌های کاردستی کرم شب تاب

شما یاید دست‌وپا و شاخک‌های کرم شب‌ تاب را با پیپ پاک‌کن‌ها بسازید. برای دست‌ها، یک پیپ پاک‌کن را بردارید، آن را تمیز کنید و کمی پایین‌تر از سر، از پشت، اطراف رول کاغذ بپیچید.

ساخت دست‌های کاردستی کرم شب تاب

حدود ۳ سانتی‌متر از هر انتهای لوله را به سمت پایین خم کنید تا دست‌ها درست شوند. با یک نوار چسب، آن‌ها را در جای خود محکم کنید. برای اطمینان کمی چسب حرارتی یا چسب مایع هم بد نیست.

۷. چسباندن بال‌های کرم

تفاوتی ندارد بعد از دست‌های کاردستی کرم شب تاب سراغ بال‌ها بروید یا پاها!‌ به هرحال در نهایت همه این بخش‌ها باید یکی بعد از دیگری به کاردستی شما اضافه شود. شما می‌توانید بعد از دست‌ها، فورا به سراغ بال‌های کرم شب‌تاب بروید. بال‌ها را به هم بچسبانید.

چسباندن بال‌های کرم

بعد با نوار چسب به قسمت پشت رول کاغذی وصل کنید. بال‌ها باید روی پیپ پاک‌کن دست را بپوشاند. بعد از این که کمی محکم شدند، یعنی در آخرین مرحله کاردستی، یک خط کوچک نوار کرافتر (نوار چسبنده‌ای که به کاغذ یا مقوا شکل می‌دهد) به بال بزنید و بال‌ها را با دست به سمت جلو خم کنید تا به‌جای شکل شق‌ورق و صاف، کمی حالت خمیده داشته ‌باشند.

چسباندن بال‌های کرم شب تاب

۸. اضافه‌کردن پاهای کاردستی کرم شب تاب

برای پاها، دومین پیپ پاک‌کن را بعد از تمیزکاری، از هر دو طرف حدود ۳ سانتی‌متر تا بزنید. حالا کمی از قسمت‌های خمیده را مثل شکل، مجددا خم کنید.

اضافه‌کردن پاهای کاردستی کرم شب تاب

قسمت بعدی کمی به دقت روی تصویر نیاز دارد. شما باید محل شروع اولین خم‌تان را به شکل منحنی دربیاورید. بعد از آن، پاها را دور رول بپیچانید و از پشت، به لوله دستمال کاغذی بچسبانید.

چسباندن پاهای کرم شب تاب

۹. چسباندن شاخک‌های کرم شب تاب

برای شاخک‌ها کافی است آخرین پیپ پاک‌کن را اول از وسط تا بزنید و انتهای هرکدام را با دست محکم مثل یک مارپیچ بپیچانید تا شبیه شاخک شود. آن را با چسب به پشت سر کرم شب‌تاب بچسبانید.

چسباندن شاخک‌های کرم شب تاب

شکل نهایی کاردستی کرم کودکانه کرم شب تاب تا اینجای کار باید شبیه تصویر زیر باشد.

کاردستی کرم شب تاب

شمع وارمر و کاردستی کرم شب تاب

شمع وارمر را روشن کنید و کرم شب‌تاب را به‌آرامی رویش بگذارید. حالا یک چراغ شب بامزه و هنری دارید که شب‌های تاریک خانه‌تان را روشن می‌کند.

اگر ساخت این شمع بخصوص را بلد نیستید، مطلب آموزش ساخت شمع وارمری را از دست ندهید.

شمع وارمر و کاردستی کرم شب تاب

شما می‌توانید با کاغذ رنگی‌های مختلف، کرم‌های شب‌تاب در رنگ‌های گوناگون بسازید. ولی بعضی رنگ‌ها شاید به‌خوبی نور وارمر را منعکس نکنند. مثلا کاغذ رنگی آبی شاید کم‌تر از زرد و صورتی، نور را بیرون بفرستد.

کاردستی کرم شب تاب

کوچک و نورانی

شاید شما هم اهل گشت‌وگذار در شب باشید. تاریکی و سکوت شب، خیلی از مردم را برای یک پیاده‌روی یا هم‌نشینی با دوستان، هیجان‌زده می‌کند؛ اما چیزی که به شب‌های تیره زیبایی می‌بخشد، نور جذاب ماه و ستارگان است؛ البته جز این جراغ‌های خیابان و کرم‌های شب‌تاب هم، روشنایی دلچسبی به شب می‌دهند.

کاردستی کرم شب تاب با شمع

با ساخت این کرم‌های شب‌تاب جالب و کوچک در کم‌تر از ۱۵ دقیقه، یک شب رویایی برای خودتان و کودکان رقم بزنید. چراغ‌های اضافی خانه را خاموش کنید تا این کرم‌های کوچولو در اتاق خواب شما بدرخشند.

اگر برای ساخت کاردستی حشرات با کاغذرنگی نیاز به ایده داشتید روی مطلب ساخت حشرات با کاغذرنگی را از دست ندهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو