جمهوری‌خواهان کنگره را فتح می کنند؟

منبع: برترین ها

13

1401/8/16

10:05


نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در انتخابات فردا، جمهوریخواهان بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به‌دست خواهند گرفت.

همشهری آنلاین: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در انتخابات فردا، جمهوریخواهان بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به‌دست خواهند گرفت.

جمهوری‌خواهان کنگره را فتح می کنند؟

رأی‌دهندگان آمریکایی سه‌شنبه برای انتخابات نمایندگان کنگره پای صندوق‌های رأی می‌روند؛ انتخاباتی که گرچه قرار نیست نامی از جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور در آن برده شود، اما عملا به مثابه رفراندومی درباره کارنامه ریاست‌جمهوری ۲ساله اوست.

این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که از یک‌سو دمکرات‌های نگران از نتایج نظرسنجی‌ها با اشاره به چشم‌انداز بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴، نسبت به «از دست رفتن دمکراسی آمریکایی» هشدار می‌دهند و از سوی دیگر، در جبهه مقابل، شماری از کاندیداهای جمهوریخواه حامی ترامپ، ادعای پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته را تکرار می‌کنند. همزمان، چپ‌ها امیدوارند که قانون لغو ممنوعیت سقط جنین بتواند اقبال رأی‌دهندگان را به‌سوی آنان بازگرداند؛ آن هم در شرایطی که جمهوریخواهان برای پیروزی خود روی خشم افکار عمومی از تورم بالا و افزایش چشمگیر عدم‌محبوبیت جو بایدن حساب کرده‌اند.

این انتخابات که تأثیر عمیقی بر مسیر سیاست داخلی و خارجی آمریکا در ۲سال آینده خواهد داشت، از آن جهت میان‌دوره‌ای نام می‌گیرد که در میانه دوره ۴ساله ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. درصورتی که جمهوریخواهان مطابق نظرسنجی‌ها موفق شوند اکثریت کنگره (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) را به‌دست بگیرند می‌توانند با مسدود کردن روند قانونگذاری تا سال۲۰۲۴ اغلب طرح‌ها و برنامه‌های دولت بایدن و حزب دمکرات را عملا متوقف کنند.

طبق قانون، در انتخابات پیش‌رو تمام ۴۳۵کرسی مجلس نمایندگان و یک‌سوم کرسی‌های مجلس سنا (۳۴کرسی) به رأی گذاشته خواهد شد. هر ایالت آمریکا ۲نماینده در مجلس سنا دارد (مجموعا ۱۰۰نماینده) و دوره نمایندگی سناتورها ۶ساله است. علاوه بر این، ۳۶ایالت‌ همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، انتخابات محلی برای تعیین فرماندار جدید را نیز برگزار می‌کنند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

به نوشته دیلی‌تلگراف، محتمل‌ترین سناریو این است که جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان را به‌دست می‌گیرند. وب‌سایت FiveThiryEight گزارش داده، شانس جمهوریخواهان در مجلس سنا نیز در حال افزایش است و اگر همه‌چیز طبق پیش‌بینی‌ها پیش رود، «کوین مک کارتی» رهبر نمایندگان جمهوریخواه، جای «نانسی پلوسی» رهبر نمایندگان دمکرات را در مجلس نمایندگان خواهد گرفت. پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان است. میزان محبوبیت بایدن نیز در آستانه برگزاری انتخابات کمی بالاتر از ۴۰درصد است؛ این در حالی است که بیش از ۵۰درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عملکرد دولت او را تأیید نکرده‌اند. یورونیوز نوشته نظرسنجی‌ها از ظهور دوباره موج قرمز (رنگ نمادین جمهوریخواهان) در کنگره حکایت دارد که احتمالا منجر به از دست رفتن اکثریت ضعیف دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان و احتمال بازپس‌گیری سنا توسط جمهوریخواهان خواهد شد.

گران‌ترین انتخابات میان‌دوره‌ای تاریخ آمریکا 

انتخابات سه‌شنبه را می‌توان گران‌ترین انتخابات میان‌دوره‌ای تاریخ آمریکا خواند. گفته شده، میلیاردرهای آمریکایی ۸۸۱میلیون دلار برای این انتخابات سرنوشت‌ساز هزینه کرده‌اند که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است. بیشتر این مبلغ وارد کارزارهای انتخاباتی حزب جمهوریخواه شده است. گفته شده، بیش از ۵۹درصد از این مبالغ وارد کارزارهای انتخاباتی جمهوریخواهان شده و حدود ۳۹درصد آن به کارزارهای حزب دمکرات رسیده است.

هفته‌نامه آمریکایی رپابلیک نوشته: «مبلغ شگفت‌انگیزی که میلیاردرهای آمریکایی برای انتخابات میان‌دوره‌ای امسال هزینه کرده‌اند ۴۴درصد بیشتر از سال۲۰۱۸ است و احتمالا تا روز برگزاری انتخابات به یک‌میلیارد دلار هم خواهد رسید. این حجم از پول، انتخابات هشتم نوامبر۲۰۲۲ را به گران‌ترین انتخابات میان‌دوره‌ای تاریخ آمریکا تبدیل می‌کند.» فعالان مدنی با اشاره به اینکه ثروتمندان بخش بسیار کوچکی از جمعیت آمریکا هستند، هشدار می‌دهند که سرازیر شدن چنین مبالغ هنگفتی به کارزارهای انتخاباتی از سوی آنان می‌تواند صدای مردم معمولی آمریکا را خفه کند. این هشدارها اما زمانی جدی‌تر شد که روزنامه گاردین هفته گذشته گزارش داد کمیته روابط‌عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) میلیون‌ها دلار برای پیروزی کاندیداهای حزب جمهوریخواه هزینه کرده است. آیپک علاوه بر حمایت از جمهوریخواهان، کارزارهای گسترده‌ای را برای کنار زدن نمایندگان مترقی حزب دمکرات به راه انداخته است.

آیپک به‌عنوان لابی رژیم صهیونیستی در واشنگتن شناخته می‌شود.

گروه «اپن سکرت» نیز ارزیابی کرده که هزینه‌های انتخابات میان‌دوره‌ای در سطح فدرال و ایالتی از ۱۶.۷میلیارد دلار فراتر رود. این بیشترین مبلغی است که تاکنون در هر دو سطح ایالتی و فدرال برای انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا هزینه شده است.

۳رئیس‌جمهور در پنسیلوانیا 

ترکیب نمایندگان حزب دمکرات و جمهوریخواه در مجلس سنا هم‌اکنون ۵۰-۵۰ است. با این حال با احتساب رأی کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، حزب دمکرات اکثریت این مجلس را در اختیار دارد. (۵۱رأی) چنین اکثریت شکننده‌ای بدان معناست که حتی از دست دادن یک کرسی نیز باعث تسلط جمهوریخواهان بر سنا خواهد شد. بر همین اساس، نزدیک‌ترین رقابت در انتخابات۲۰۲۲ بر سر کرسی‌های مجلس سنا در ایالت‌های پنسیلوانیا، جورجیا، نوادا، نیوهمپشایر، اوهایو، آریزونا، کارولینای شمالی، فلوریدا و کلرادو است. این رقابت نزدیک باعث شد تا جو بایدن و باراک اوباما از حزب دمکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه در آخرین ساعات رقابت‌های انتخاباتی به پنسیلوانیا بروند. روزنامه پولیتیکو با اشاره به کارزارهای گسترده ۲حزب در پنسیلوانیا نوشته: «پنسیلوانیا در ۲سال آینده قرار است نقطه کانونی سیاست‌های ریاست‌جمهوری باشد؛ به‌ویژه اگر قرار باشد که بایدن و ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ با یکدیگر روبه‌رو شوند.»

کنگره آینده و سیاست خارجی 

درصورتی که پیش‌بینی‌ها محقق شود و جمهوریخواهان کنترل کنگره را به‌دست بگیرند، چه تغییری در سیاست خارجی این کشور ایجاد خواهد شد؟ آیا حمایت واشنگتن از کی‌یف افزایش خواهد یافت؟ آیا بایدن تحت فشار جمهوریخواهان رویکرد سختگیرانه‌تری را در قبال چین در پیش خواهد گرفت؟ اینها سؤالاتی است که این روزها در فضای سیاسی آمریکا بسیار شنیده می‌شود.

مجله فارن پالسی نوشته، احتمالا یکی از اولویت‌های جمهوریخواهان در سیاست خارجی افغانستان خواهد بود. گزارش‌های اولیه کمیته روابط خارجی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان نیز نشان می‌دهد این حزب قصد دارد تحقیقات دامنه‌داری را در این‌باره انجام دهد؛ به‌ویژه اینکه دولت جو بایدن تاکنون از پرداختن به تبعات سیاست خود در افغانستان طفره رفته و هیچ‌گاه توضیح نداده که چه اشتباهی مرتکب شده که دولت افغانستان همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به سرعت سقوط کرده است.

با روی کار آمدن کنگره جمهوریخواه به‌نظر می‌رسد که در روند حمایت آمریکا از اوکراین نیز شاهد تغییراتی باشیم. جمهوریخواهان گرچه بر ادامه حمایت‌ها از اوکراین تأکید کرده‌اند، اما در اغلب موارد با اشاره به سابقه طولانی فساد در اوکراین بر لزوم نظارت بیشتر بر روند این حمایت‌ها تأکید کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال، «مایک مک‌کال» سناتور جمهوریخواه تگزاس و «جیم ریش» از اوهایو تأکید کرده‌اند که کمک‌های واشنگتن به کی‌یف بدون نظارت دقیق و مکانیسم‌های پاسخگویی، نه مؤثر خواهد بود و نه پایدار.

از آنجایی که روابط چین و آمریکا هم‌اکنون بسیار متشنج است، تغییر آرایش سیاسی کنگره هم تغییر چندانی در رویکرد فعلی دولت آمریکا در برابر پکن ایجاد نخواهد کرد؛ گرچه این احتمال وجود دارد که جمهوریخواهان برای ارسال تسلیحات به تایوان دولت آمریکا را تحت فشار بگذارند؛ اقدامی که چین آن را ناقض اصل «چین واحد» خوانده و به‌شدت مخالف آن است.

انتخابات میان‌دوره‌ای و ترامپ

در میانه شلوغی‌های یکی از جنجالی‌ترین انتخابات‌های آمریکا، دونالد ترامپ اواخر هفته گذشته در جریان یک گردهمایی در آیووا آشکارا اعلام کرد که قصد دارد به‌زودی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۴ اعلام نامزدی کند. گفته شده، ترامپ مشتاق بود تا پیش از انتخابات هشتم نوامبر و با استفاده از موج حمایت رأی‌دهندگان از کاندیداهای حزب جمهوریخواه نامزدی خود را برای انتخابات به‌طور رسمی اعلام کند، اما مشاورانش او را متقاعد کرده‌اند که با توجه به رقابت بسیار نزدیک در برخی ایالت‌ها، این اقدام را به پس از انتخابات موکول کند. 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو