فقط هزینه صدور مجوز خانه مسافرها حذف شد

منبع: همگردی

13

1401/8/16

11:01


خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، فقط هزینه صدور مجوز خانه مسافرها حذف شد.

«حذف مجوز مجری» عنوانی بود که در چند روز اخیر سر و صدای زیادی در میان خانه مسافرداران انداخته است. خانه مسافرها یکی از 16 مصداق تعریف شده در آئین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری است.

برای شناسایی، تبلیغ، طی کردن صدور مجوز و رزرو این خانه مسافرها، در چند سال اخیر شرکتهای مجری توسط بخش خصوصی در استانهای مختلف ایجاد شد. این شرکتها در برخی از استانها که تعداد خانه مسافرهایشان زیاد بود، بیشتر و فعال تر شدند.

اما در برخی شهرها این شرکتها کارآیی لازم را نداشتند یا اصلاً فعال نبودند. مانند شهر تهران که نه خانه مسافر مجاز دارد و نه شرکت مجری برای ساماندهی به آنها. اما در عوض در استانهای خراسان رضوی، مازندران و گیلان تعداد این شرکتها به دلیل فراوانی خانه مسافرها بسیار زیاد است.

بخشنامه ای برای حذف وظایف مجریان خانه مسافر

در چند روز اخیر بخشنامه ای توسط وزارت میراث فرهنگی منتشر شده که فعالیت این شرکتها را محدودتر می کند. در این بخشنامه آمد که در خصوص فرآیند مربوط به صدور مجوزهای خانه مسافر و ضرورت حذف مجوز مجری و نظر به فراهم بودن زیرساخت الکترونیک لازم جهت صدور و تمدید مجوز تأسیسات گردشگری از تاریخ ابلاغ این بخشنامه دستورالعمل ساماندهی و مدیریت خانه مسافر مورخ دی سال 98 ابطال می شود.

بر اساس این نامه مهمترین کار شرکتهای مجری که همان تسهیل در صدور مجوز برای خانه مسافرها بود حذف شده است و شرکتها دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت. منتها برخی از مجریان خانه مسافرها حذف صدور مجوز را به معنی حذف شرکت مجری می دانند.

اما در این باره، یحیی نقی زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی گفت که قرار نیست این شرکتها حذف شوند. در واقع در راستای تسهیل صدور مجوز کسب و کار، همه مجوزهای صادره از طریق دستگاه ها از جمله وزارت میراث فرهنگی از این به بعد از طریق درگاه ملی خدمات دولت انجام می شود.

به گفته نقی زاده، در همین راستا تمام مجوزهایی که وزارت میراث فرهنگی صادر میکرد، از حالت دستی و سنتی خارج شده و به درگاه خدمات انتقال پیدا کرده است. بنابراین فرآیند گرفتن مجوز پس از بارگذاری مدارک توسط متقاضیان انجام می شود.

وی گفت: پیش از این هم دولت مجوز خانه مسافرها را صادر میکرد اما کارهای مقدماتی آن از طریق شرکتهای مجری در استانها انجام میشد. الان با این بخشنامه نقش شرکتهای مجری در فرآیند صدور مجوز حذف شده است. همچنان که نقش دستگاه ها حذف شده است نقش شرکتها نیز حذف شد.

نقی زاده با اشاره به نارضایتی مدیران شرکتهای مجری گفت: شرکتهای مجری پیشتر در راستای شناسایی خانه ها، ساماندهی تبلیغات و رزرو خانه ها ایجاد شده بود و بخشی از امور نظارت را برعهده داشتند اکنون می توانند همین کار را در قالب بخشنامه دیگری با همکاری اداره های میراث فرهنگی در استانها انجام دهند منتها از شرح وظایفشان، فرآیند صدور مجوز توسط آنها حذف شده است.

وی ادامه داد: حالا مدیران این شرکتها عنوان می کنند که ما از طریق فرآیند صدور مجوز درآمد داشتیم یعنی از طریق اخذ وجه از خانه ها برای طی کردن صدور مجوز. حالا با این بخشنامه عملاً بخش زیادی از درآمد ما حذف می شود و می بایست تدبیر دیگری اندیشیده میشد.

این مقام مسئول گفت: متأسفانه دولت به این نتیجه رسیده که فعالیت در بخشهای مختلف را تسهیل کند و هزینه صدور مجوز خانه مسافر را حذف کرده است. با این حساب شرکتهای مجری می توانند از محل رزرو خانه ها که بیشترین سهم را در درآمد آنها داشته و قراردادی که با اداره های کل میراث فرهنگی می بندند اقدام به شناسایی، ساماندهی، رزرو و بازاریابی کنند.

نقی زاده درباره اینکه قرار بود سامانه ای برای رزرو خانه مسافرها ایجاد شود، گفت: این سامانه باید توسط شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی ایجاد میشد ولی مشکلاتی داشت. در آینده قرار است سامانه دیگری داشته باشیم.

فقط هزینه صدور مجوز خانه مسافرها حذف شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو