با اصطلاحات بازی مافیا بیشتر آشنا شوید + معادل انگلیسی آنها

با اصطلاحات بازی مافیا بیشتر آشنا شوید + معادل انگلیسی آنها


منبع: پلازا

33

1401/8/16

11:30


با اصطلاحات بازی مافیا بیشتر آشنا شوید + معادل انگلیسی آنها

بی‌شک آشنایی با اصطلاحات بازی مافیا تاثیر شایانی بر پیش‌برد بازی و برنده‌ شدن دارد. با ما باشید تا با معنی اصطلاحات در بازی مافیا آشنا شویم.

امروزه بازی مافیا در سراسر دنیا تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها بین افراد مختلف شده است. این بازی گروهی منطبق بر استدلال و منطق است و به صورت استعاری تقابل خیر و شر را نشان می‌دهد. افراد معمولا به دو دسته مافیا و شهروند تقسیم می‌شوند و باید با استفاده از جملات معنی دار دیگر بازیکنان، کنایه و کلمات کلیدی نقش‌های دیگر بازیکنان را حدس بزنند. بازی مافیا نقش‌های مختلف، قوانین خاص خود و اصطلاحات بسیاری دارد. اگر از تازه‌کاران بازی مافیا هستید، احتمالا برخی اصطلاحات بازی مافیا برای شما ناآشنا است. برای آشنایی با معنی اصطلاحات بازی مافیا در این مقاله از پلازا با ما همراه باشید. برای آشنایی با نقش‌های بازی مافیا نیز می‌توانید به مطلب صفر تا صد بازی مافیا مراجعه کنید.

فهرست مطالب

اصطلاحات بازی مافیا به ترتیب حروف الفبا

در این بخش اصطلاحات رایج در بازی مافیا را به ترتیب حروف الفبا، بررسی کرده و معنای آنها را کشف می‌کنیم. در برخی موارد که اصطلاحی ریشه انگلیسی دارد، ریشه اصطلاحات بازی مافیا به انگلیسی را نیز برای شما آورده‌ایم. در خصوص اصطلاحات بازی مافیا بدنیست بدانید که مواردی وجود داشته که شاید تا به حال نام آنها را هم نشنیده باشید که این موارد از کشورهای مطرح جهانی در این خصوص استخراج شده است که پیشنهاد میشود باما در ادامه همراه باشید.

معنی اصطلاحات بازی مافیا (الف)

اصطلاحات بازی مافیا به انگلیسی

استدلال خارج از بازی: بازی مافیا بازی استدلال‌ها است و محدوده این استدلالات صحبت‌ها و حرکات بازیکنان در طول روز است. به هرگونه استدلالی که مبتنی بر اطلاعات خارج از بازی، مثلا بازی‌های قبلی، اکت شب و یا سخنان گاد باشد، استدلال خارج از بازی می‌گویند. در میان اصطلاحات مافیا استدلال برای زمانی بکارگیری میشود که شخص مضنون برای فرار از اتهام خود به آن دامن میزند و در واقع اینکار سبب حساس شدن افراد دیگر نسبت به وی خواهد شد.

استعلام: کارآگاه بازی می‌تواند در طول شب، با دستور گاد، بیدار شود و در مورد نقش مافیایی یک بازیکن از گاد استعلام گیرد. استعلام در میان اصطلاحات در بازی مافیا یک رکن اساسی برای شناخت مافیاهای سطح پایین بوده است زیرا در این خصوص رئیس مافیا توسط شخص کارآگاه قابل استعلام نبوده و اگر هم گرفته شود با پاسخ منفی مواجه میشود و این مورد در حالی بوده که وی رئیس مافیا بوده است.

اصل سوزش: این اصطلاح در میان مافیابازان حرفه ای که بارها و بارها با هم بازی کرده‌‌اند، رواج دارد. گاهی اوقات یک بازیکن به دلیل تارگتی که در بازی قبل خورده، به اتهام‌زنندگانش تارگت می‌زند. در این حالت می‌گویند وی بر اساس «اصل سوزش» عمل کرده است. در واقع اصل سوزش در گزینه محبوب در میان اصطلاحات بازی مافیا به انگلیسی بوده که بیشتر گیمرهای حرفه ای از آن استفاده میکنند اما در جمع های خانوادگی و دوستانه کمتر دیده شده است که از این کلمه استفاده شود.

اصل پوزش: اصل پوزش دقیقا متضاد اصل سوزش است. بدین صورت که بازیکنی در بازی قبلی به یک نفر تهمت زده و اکنون از آن پشیمان است. وی برای ابراز پشیمانی، در بازی جدید از آن فرد دفاع می‌کند. به این نکته دقت داشته باشید که «اصل سوزش» و «اصل پوزش» هر دو از استدلال‌های خارج از بازی هستند و بهتر است از آنها استفاده نشود. از دیگر کلمات جالب در جملات کلیدی در بازی مافیا میتوان به اصل پوزش اشاره داشت که این مورد زمانی رخ میدهد که تضاد آنچه که اشخاص به یک شخص زده باشند اثبات شود.

اطلاق نقش: اگر در طول بازی یکی از بازیکنان به صورت مستقیم نقش خود را اعلام کند، مثلا بگوید من پزشک هستم، در اصطلاح می‌گوییم اطلاق نقش انجام شده است. اطلاق نقش می‌تواند در بازی مجاز یا ممنوع باشد. توجه داشته باشید که اطلاق نقش اصلا قابل اعتماد نیست و هر فردی، حتی یک مافیا، می‌تواند خود را یک پزشک بنامد. در این خصوص بدنیست بدانید که بسیاری از افراد خود را در قالب جملات دفاع در بازی مافیا معرفی میکنند که این مورد سبب گمراهی شخصیت ها خواهد شد و در واقع بدنبال ماهیگیری از آب گل آلود هستند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

دانلود بهترین بازی های دخترانه | نصب 23 بازی برتر دخترانه ...
لعیا خیام باشی30 شهریور 1401 21:30

thumbnail

معرفی 15 ماشین بازی ایرانی برای اندروید | لینک دانلود ...
شایان حسین زاد19 شهریور 1401 14:30

thumbnail

بهترین بازی های موزیکال برای اندروید و iOS + لینک دانلود ...
معین نسیم دوست17 خرداد 1400 08:11

thumbnail

معرفی بهترین بازی های جنایی اندروید و آیفون + لینک ...
محسن نورانی نژاد06 خرداد 1400 20:00

اعدام: مرگ زندانی‌ها توسط زندانبان، اعدام نام دارد.

اعلام وضعیت: اعلام وضعیت یکی از وظایف گاد، یا همان گرداننده بازی است. در بازی مافیا دو نوع اعلام وضعیت داریم. اعلام وضعیت کلی و ناقص: گاد وضعیت بازی را به صورت کلی بیان می‌کند، مثلا می‌گوید «در شب گذشته یک نفر را از دست دادیم». اعلام وضعیت کامل و جزئی: این اعلام وضعیت زمانی انجام می‌شود که در شب تقاضای استعلام شده باشد. بدین صورت گاد وضعیت را با کلمات دقیقتری بیان می‌کند، مثلا می‌گوید: «تا به اینجا یک مافیا، یک شهروند عادی و یک کارآگاه بیرون هستند».

اکت شب: اکت، به انگلیسی Act، به معنای عمل، حرکت و رفتار است. اصطلاح «اکت شب» به اتفاقات غیرمعمول و ناخواسته‌ای اطلاق می‌شود که در طول شب اتفاق می‌افتند. مثلا شنیدن صدای بازیکنان یا حرکات آنها. اکت شب هم می‌تواند نقش بازیکن را لو دهد و هم می‌تواند از سوی یکی از مافیا برای گمراه کردن شهروندان استفاده شود.

اورلوک: اصطلاح اورلوک یا خطای فاحش اصطلاحی برگرفته از بازی شطرنج است. از این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که بازیکن با حرف یا حرکتی لو دهد که مافیا است. این حرکت معمولا در افراد تازه‌کار و یا بازیکن حرفه‌ای که تمرکز ندارد، دیده می‌شود. اورلوک یکی از جملات طنز در بازی مافیا بوده است که در واقع بازگو کننده مبتدی بودن شخصی بوده که نقش خود را با حرکتی مشخص میکند. امروزه طبق محبوبیت بالای بازی مافیا در میان ایرانیان کمتر این مورد دیده میشود.

ب. پ. ت. ث

اصطلاحات در بازی مافیا

پشت دست بازی کردن: هنگامی که بازیکنی در تائید شخصی دیگر صحبت می‌کند، در اصطلاح می‌گوییم پشت دست او بازی می‌کند. این اصطلاح معنای منفی ندارد و می‌تواند هم توسط مافیا و هم توسط شهروندان استفاده شود. اما باید دقت داشت که پشت دست بازی کردن به صورت مداوم می‌تواند شک دیگر بازیکنان را برانگیزد که شاید آن فرد مافیایی است که نمی‌داند چگونه جریان بازی را عوض کند. البته این فقط یک حدس است و حتی یک شهروند معمولی که متوجه استدلالات درست بازیکنی می‌شود و یا به یقین می‌رسد او کارآگاه است، می‌تواند برای تقویت آن مواضع پشت دست وی بازی کند.

پلتیک: یکی از اصطلاحات بازی مافیا به انگلیسی Politic یا پلتیک است. معنای لغوی این کلمه باسیاست و زیرک است و به فردی اطلاق می‌شود که با سیاست بازی می‌کند. این کلمه در میان تیکه های سنگین در بازی مافیا نقش مهمی داشته است زیرا شخصی میتواند از آن استفاده کند که به زیر و روی بازی مسلط باشد و در مواقع ضروری بتواند اتهامی که علیه او وارد شده است را خنثی کند.

پوش کردن: پوش، به انگلیسی Push، به معنای تحت فشار قرار دادن، برانگیزاندن و در تنگنا بودن است. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که مافیاها توافق می‌کنند به یک شهروند اتهام زنند و نظر دیگر شهروندان را نیز جلب کنند. البته ممکن است یکی از بازیکنان ادعا کند که توسط مافیاها پوش شده، در حالی که خود مافیا است و این کار را صرفا برای جلب حمایت سایر شهروندان انجام داده است.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

اصطلاحات گیمری | با اصطلاحات مهم دنیای بازی آشنا شوید
سید هادی هادیان23 مرداد 1400 15:00

thumbnail

بهترین، حرفه ای ترین و پولدار ترین گیمرهای جهان را ...
محمد امین سرافراز13 خرداد 1400 12:20

تارگت زدن: Target کلمه‌ای انگلیسی به معنای هدف است. تارگت زدن یا هدف گرفتن زمانی رخ می‌دهد که روی یکی از بازیکنان به عنوان مافیا تمرکز کرده و سعی کنید دیگر بازیکنان را قانع کنید که او یکی از مافیاها است. در اینجا شما اصطلاحا روی او «تارگت» زده‌اید.

تارگت بک: فرض کنید شما به بازیکن سمت راستی خود تارگت زده و او را مافیا می‌نامید. اکنون نوبت صحبت وی می‌رسد و او شما را مافیا می‌خواند و اتهام را به شما برمی‌گرداند. به این کار بازیکن اصطلاحا «تارگت بک» می‌گویند. این استراتژی ممکن است توسط یک مافیا به کار رود تا نظرات را از سوی خود بردارد. گاهی نیز ممکن است یک شهروند بر اثر احساسات ناشی از تارگت خوردن، استراتژی تارگت بک را به کار بندد که در این صورت شهروندان بیشترین ضرر را می‌کنند؛ زیرا دو شهروند عادی با هم درگیر می‌شوند و حواس بازیکنان از مافیاهای اصلی پرت می‌شود. در میان بهترین دیالوگ های بازی مافیا یکی از حس های خوشایندی که میتواند به شما امید به بازی دهد تارگت بک بوده است که این مورد باید با دلایل باشد زیرا اگر بدون دلیل آنرا پاسخ دهید قطعا سند اخراج خود را صادر خواهید کرد.

تارگت خطی: اگر بازیکنی، به ترتیب سه یا چهار بازیکنی که کنار هم نشسته‌اند را به صورت خطی متهم به مافیا بودن کند، می‌گوییم تارگت خطی زده است. این یک استراتژی خوب برای مافیاها است که بدین ترتیب یک یار خود را قربانی کرده و توجهات را از خود و دیگر مافیاها بردارند. از جملات ناب بازی مافیا میتوان به تارگت خطی اشاره داشت که در این خصوص شخصی طبق نظر خود اشخاصی که کنار یکدیگر نشده اند را مافیا خطاب میکند که بدون شک باید دلیلی هم برای اثبات آن داشته باشد.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

مروری بر تاریخچه بازی خدای جنگ | بررسی بهترین بازی ...
محمد امین سرافراز28 شهریور 1401 16:30

thumbnail

برترین و بهترین بازی های جنگ جهانی اول و دوم برای کامپیوتر ...
تیم پلازا07 شهریور 1400 19:00

تبر زدن: یکی از اصطلاحات رایج در بازی مافیا که بی‌شباهت به ضرب‌المثل «تیشه به ریشه زدن» نیست، اصطلاح «تبر زدن» است. «تبر» یا «شهروند تبر به دست» به شهروندی اطلاق می‌شود که مسیر را کاملا اشتباه می‌رود و استدلالات و عملکردهایش کاملا اشتباه است. در این صورت می‌گویند در حال «تبر زدن» است که یعنی در حال تیشه زدن به ریشه هم‌تیمی‌های خود است. تبر ممکن است یک شهروند عادی باشد که در این صورت بهتر است هرچه زودتر از بازی بیرون رود و آسیب بیشتری به شهروندان نزند و گاهی نیز ممکن است یک مافیا نقش تبر را بازی کند که در این صورت او یکی از بهترین بازیکنان است.

تک رای: اگر بازیکنی در مورد مافیا بودن یک نفر اطمینان کامل داشته باشد، او را به عنوان تک رای اعلام می‌کند تا دیگران را هم با خودش همراه کند.

ترن: اصطلاح «تِرن» یا به انگلیسی Turn به معنای نوبت است. در بازی مافیا بازیکنان به نوبت صحبت می‌کنند و کسی اجازه ندارد وسط حرف دیگران بپرد. بازیکنی که حرفی برای گفتن دارد باید صبر کند تا نوبت او فرا برسد.

تله: تله یکی از اصطلاحات بازی مافیا و یک استراتژی رایج است. بدین گونه که دو بازیکن با همدستی هم یک سوژه ساختگی را وارد بازی می‌کنند. در این حالت ممکن است یک مافیا که از ساختگی بودن سوژه اطلاع ندارد به آن پر و بال دهد. در اینجا می‌گویند بازیکنان برای او «تله» گذاشته‌اند.

تو دیوار: برخی بازیکنان در بازی مافیا همانند قاب عکسی روی دیوار هستند. آنها صحبت نمی‌کنند، استدلالی ندارند و روی کسی تارگت نمی‌زنند. همه کار آنها در بازی رای دادن است. در اصطلاح به این افراد می‌گویند «طرف تو دیواره».

ج. چ. ح. خ

معنی اصطلاحات بازی مافیا

چلنج: Challenge کلمه‌ای انگلیسی به معنای عرض اندام کردن است. چلنج یا چالش یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در بازی مافیا است. اگر بازیکنی از نوبتش گذشته و یا خیلی مانده تا نوبتش برسد و می‌خواهد مطلب مهمی را با دیگران به اشتراک بگذارد، می‌تواند یک بار در هر روز خارج از نوبت خود صحبت کند. برای این کار به شخصی که اکنون نوبت صحبت اوست درخواست «چلنج» می‌دهد. اگر آن بازیکن موافقت کرد، فرد می‌تواند صحبت کند.

چلنج روسی: هنگامی که دو نفر به صورت مستقیم به هم اتهام بزنند، ممکن است گاد به آنان اجازه دهد بدون درخواست وقت اضافه و به صورت مناظره با هم وارد گفتگو شوند. این کار چلنج روسی نام دارد و می‌تواند حاوی اطلاعات مفیدی برای دیگر بازیکنان باشد.

خودزنی: گاهی مافیاها یکی از افراد خود را در طول روز یا شب قربانی می‌کنند. به این کار آنان اصطلاحا «خودزنی» گفته می‌شود.

د. ذ. ر. ز

دفاعیه: کسانی که در رای‌گیری روز به عنوان مافیا رای می‌آورند اجازه دارند با دلیل و برهان و استدلال از خود دفاع کنند. فرد در این زمان فقط باید از خود دفاع کند و اتهام به افراد دیگر در دفاعیه تخلف محسوب می‌شود.

دوئل: Duel به معنای مسابقه و نبرد تن به تن است. هنگامی که از مافیا بودن یک بازیکن مطمئن هستید ولی نمی‌توانید ثابت کنید و از طرفی او نیز به شما اتهام مافیا بودن می‌زند، می‌توانید دوئل کنید. بدین صورت که می‌گویید مرا بیرون کنید، اگر مطمئن شدید من شهروندم روز بعد به او تارگت بزنید.

دیل کردن: Deal در لغت به معنای به عهده گرفتن است. زمانی که بازیکنی در بازی با قاطعیت تهمت می‌زند و می‌گوید «اگر فلانی شهروند بود، من از بازی بیرون می‌روم» در اصطلاح می‌گویند گردن گرفته است.

س. ش. ص. ض

اصطلاحات رایج در بازی مافیا

سایلنت: سایلنت، یا همان Silent انگلیسی، برای فردی به کار می‌رود که به اشاره ناتاشا ساکت شده و حق صحبت ندارد.

سفید بودن: فردی که شهروند بازی است.

سناریو: از اصطلاحات خارجی بازی مافیا، Scenario یا نقشه است. تیر مافیا در شب اول دلایل خاصی دارد و مجموعه این دلایل را نقشه یا سناریو مافیا می‌نامند. فردی که متوجه این سناریو شود می‌تواند در طول روز نقشه مافیا را لو دهد. سناریو در بازی مافیا می‌تواند از سوی مافیا یا شهروندان باشد.

سیاه بودن: فردی که در بازی، نقش مافیا را دارد.

شات شب: به کسی که در طول شب کشته شده، شات شب می‌گویند.

شیک کردن: توجه کنید که این کلمه شِیک (Shake) خوانده می‌شود. Shake به معنای تکان دادن و آشفته کردن است. زمانی که کسی اتهامات را از روی یک نفر برمی‌دارد و به بازیکن دیگری اتهام می‌زند، در اصطلاح شیک کرده است.

ط. ظ. ع. غ

اصطلاحی که با یکی از این حروف آغاز شود، نداریم.

ف. ق. ک. گ

فکت: یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین اصطلاحات بازی شهروند و مافیا، فکت است. فکت به انگلیسی Fact، معانی مختلفی از جمله واقعیت، حقیقت، نکته و اطلاعات دارد. این فکت‌ها می‌توانند در استدلالات افراد به کار روند. توجه کنید که برخلاف معنای فکت که واقعیت و حقیقت است، فکت‌ها می‌توانند دروغ‌هایی باشند که از سوی مافیا به عنوان واقعیت جا زده می‌شوند. وقتی می‌گویند فلانی فکتی نداده یعنی تا به اینجای بازی حرفی نزده و استدلالی نکرده است.

فکت رای‌گیری: حقایق و اطلاعاتی که به سبب رای‌گیری افراد وارد جریان بازی می‌شوند.

فکت مافیایی: این اصطلاح در مورد اطلاعات و تحلیل‌هایی به کار می‌رود که سبب لو رفتن مافیا و یا افزایش احتمال مافیایی بودن یک بازیکن می‌شود. مواردی همچون تناقض در دیالوگ های فرد، سردرگمی در رای دادن، تارگت بک بی‌هدف و استدلالات هیجانی در دسته فکت‌های مافیایی قرار می‌گیرند.

اصطلاحات خارجی بازی مافیا

قارچ: یکی دیگر از اصطلاحات در بازی مافیا اصطلاح «قارچ» است. اصطلاح قارچ در بازی مافیا زمانی به کار می‌رود که مافیاها و یا یکی از مافیا بد بازی کند و خود و یارانش را لو دهد. در این حال می‌گویند فلانی قارچه یا فلانی مثل قارچ بیرون زده.

کاور کردن: کلمه Cover در لغت به معنای پوشاندن، زیر پوشش قرار دادن و محافظت کردن است. یکی از کلمات کلیدی و اصطلاحات بازی مافیا کاور کردن است. وقتی بازیکنی تلاش دارد از فرد دیگری دفاع کند و تمرکزها را از روی او بردارد، در اصطلاح در حال «کاور کردن» او است. اگر دو نفر به صورت متقابل از هم پشتیبانی کنند گفته می‌شود «همدیگر را کاور می‌کنند».

کره‌گیری: وقتی یکی از بازیکنان از صحبت‌های فردی دیگر آن‌گونه که می‌خواهد برداشت می‌کند و به نقطه‌ای که خودش می‌خواهد می‌رسد و یا زمانی که شخص سومی در بین دیالوگ های دو نفر دیگر نظر می‌دهد، در اصطلاح «کره‌گیری» کرده است. این اصطلاح برگرفته از ضرب‌المثل «از آب کره گرفتن» است و به شخص زیرکی اطلاق می‌شود که از هر موقعیتی به نفع خود استفاده می‌کند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

معرفی بهترین بازی برای گوشی های ضعیف + لینک دانلود
سید هادی هادیان15 آبان 1401 16:30

thumbnail

معرفی بهترین بازی های ورزشی اندروید و آیفون + لینک ...
معین نسیم دوست22 شهریور 1401 13:30

کلپس: یکی دیگر از اصطلاحات خارجی بازی مافیا کلپس (Collapse) به معنای فرو ریختن و متلاشی شدن است. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که یکی از بازیکنان گیج و منگ است، از وقایع سر درنمی‌آورد و هم‌تیمی‌های خود را نمی‌شناسد. در این وضعیت می‌گویند فلانی کلپس کرده است.

کلین شیت: Clean Sheet در اصل اصطلاحی مربوط به برخی ورزش‌ها، مانند فوتبال، است و زمانی به کار می‌رود که دروازه‌بان در طول بازی گل نخورد و دروازه‌اش بسته بماند. معنی کلین شیت در بازی مافیا نیز بی‌شباهت به معنای ورزشی آن نیست. کلین شیت بردن مافیا، یعنی بدون از دست دادن حتی یک مافیا است. در این حالت می‌گویند مافیا بازی را کلین شیت برد.

کلیم نقش: کلیم نقش یکی از اصطلاحات خارجی بازی مافیا است. کلمه Claim به معنای مدعی شدن است. اگر شخص در بازی نقش خود را لو دهد، گاد او را اخراج می‌کند. در این صورت می‌گویند فلانی نقش خود را کلیم کرده است.

کنسه دادن: گاهی اوقات معنی اصطلاحات بازی مافیا ریشه در بازی شطرنج دارد. کنسه دادن نیز یکی از همین اصطلاحات است. در بازی شطرنج «کنسه دادن» یعنی راهنمایی کردن و گفتن حرکت. در بازی مافیا وقتی کسی می‌گوید فلان کار را بکنید، یا فلانی را بزنید که مافیا است در اصطلاح می‌شود «کنسه دادن». اینکه فرد حقیقت را می‌گوید یا نه، فقط در انتهای بازی مشخص خواهد شد.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

بهترین بازی های استراتژیک 2020 و 2019 برای کامپیوتر، PS4 ...
تیم پلازا01 آذر 1400 09:00

thumbnail

معرفی بهترین بازی های استراتژیک آفلاین کامپیوتر
سید هادی هادیان23 اردیبهشت 1400 20:00

کی آس: مرحله‌ای از بازی مافیا است که 3 نفر به انتهای بازی می‌رسند و باید با هم دست بدهند.

کیل: به کشته شدن فرد با تیر، کیل می‌گویند. کلمه انگلیسی Kill در لغت به معنای کشتن و به قتل رساندن است.

گاد: گاد، God، خدا، لرد، راوی، مجری، بازیگردان یا گرداننده همگی به فردی اطلاق می‌شود که بیرون از بازی است و با نظارت بر کل روند بازی، آن را مدیریت می‌کند. گاد همانند یک داور باید بر تمامی قوانین بازی تسلط داشته باشد. او می‌تواند بازیکنان را به دلیل تخطی از قانون از بازی اخراج و یا صرفا به یک هشدار بسنده کند. گاد همچنین وظیفه بیدار کردن نقش‌ها در طول شب و اعلام نتایج را دارد. همه صحبت‌ها و حرکات بازیکنان باید با اجازه از گاد صورت گیرد.

گره: در واقع در این بازی وظیفه مافیا درست کردن گره و وظیفه شهروندان باز کردن گره‌‌ها است. اصطلاح «گره» زمانی به کار می‌رود که ابهامی در بازی پیش آید و نتوان مشخص کرد کدام طرف حقیقت را می‌گوید.

ل. م. ن

اصطلاحات بازی شهروند و مافیا

لابی کردن: لابی کردن در سیاست به معنای اعمال نفوذ بر قانونگذاران برای تصویب یک قانون به نفع فرد یا گروهی خاص است. در بازی مافیا نیز این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که دو نفر نقش‌های خود را به هم بگویند و داده‌هایی که از هم دارند را در اختیار دیگران بگذارند. لابی کردن کاری خلاف قانون است و اگر گاد متوجه این موضوع شود، می‌تواند این افراد را اخراج کند.

لایک و دیس‌لایک: یکی دیگر از اصطلاحات بازی مافیا به انگلیسی Like و Dislike است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، در بازی مافیا افراد به نوبت صحبت می‌کنند و وقتی فردی در حال صحبت است، دیگر بازیکنان اجازه صحبت ندارند. در این زمان بقیه بازیکنان با لایک و دیس‌لایک نشان می‌دهند با حرف‌های او موافقند یا مخالف. اگر فرد شست خود را به سوی بالا بگیرد به معنای لایک و اگر به پایین بگیرد به معنای دیس‌لایک است.

مرگ ماسونی: بیدار شدن مافیا در یک گروه ماسونی و مرگ همه اعضای فراماسونی و زنده ماندن مافیا را مرگ ماسونی می‌نامند.

معارفه: در شب اول بازی، پس از تعیین نقش‌ها، مافیاها با هم آشنا می‌‌شوند.

موج سواری: وقتی یک نفر به یکی از بازیکنان اتهام می‌زند و بقیه افراد نیز با تکیه بر سخنان نفر اول به این صحبت ادامه می‌دهند، می‌گویند موج درست شده است. در این میان اگر کسی علیرغم اعتقاد خودش، از آن موج استفاده کند، در اصطلاح می‌گویند موج سواری می‌کند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

معرفی و بررسی بازی بایومیوتنت ؛ داستان، تریلر و گیم ...
محسن نورانی نژاد16 خرداد 1400 22:00

thumbnail

معرفی و بررسی بازی MotoGP 21 + گیم پلی و تریلر
محسن نورانی نژاد04 خرداد 1400 20:00

thumbnail

معرفی بازی ماشیناریوم | یک تجربه ناب در ژانر ماجراجویی ...
محمد امین سرافراز28 اردیبهشت 1400 20:00

thumbnail

معرفی بازی Disco Elysium و نسخه The Final Cut ؛ راهنمای بازی و نمرات
محمد امین سرافراز28 اردیبهشت 1400 11:00

نایت ویژن: Night Vision به معنای دید در شب است. اگر بازیکنی در طول شب به عمد و یا سهوا، از هویت حقیقی یک بازیکن خبردار شود، در اصطلاح می‌گویند «نایت زده»، «نایت ویژن زده» یا «دید در شب داشته». در این صورت فرد باید از بازی اخراج شود.

نبش قبر: به مرگ افعی به دست گورکن نبش قبر گفته می‌شود.

نطق: اگر کشیش برای کسی دعا کند که انتخاب ناتاشا نبوده، آن فرد روز بعد نطق اضافه می‌گیرد و می‌‌تواند بیشتر از دیگر افراد صحبت کند.

نقش دزدی: به حرکتی که یک بازیکن به صورت غیرمستقیم نقش خود را چیزی خلاف واقعیت عنوان کند. مثلا فرد دکتر است، اما خود را جای کارآگاه جا بزند.

نوار خالی: گاهی بازیکن کل زمان خود را صحبت می‌کند، ولی هیچ نکته جدیدی به بازی نمی‌افزاید. در اینجا اصطلاحا می‌گویند نوار خالی پر کرده است.

نوب: نوب در اصل همان کلمه انگلیسی Noob است. کلمه Noob یا Newb یا Nub هر سه اصطلاحات عامیانه برای Novice یا Newcomer به معنای تازه‌کار، آدم ناشی و کسی است که در هیچ کاری مهارت و تخصص ندارد. در بازی مافیا نوب به معنای تازه‌کار است. کسی که تازه بازی را یاد گرفته و احتمالا اشتباهات بیشتری دارد و کمتر حرف می‌زند. این کلمه نیز یکی از اصطلاحات در بازی مافیا است که بار منفی ندارد و حرف بدی محسوب نمی‌شود.

نو لینچ: اصل کلمه Lynch به معنای «بدون محاکمه مجازات کردن» است. از اصطلاح نو لینچ هنگامی استفاده می‌شود که در طول روز و هنگام رای‌گیری، کسی برای اعدام انتخاب نشود و یا بین دو نفری که برای اعدام مشخص شده‌اند، رای‌ها تقسیم شود. اصطلاحا می‌گویند نو لینچ شده است.

و. ه. ی

معنی کلین شیت در بازی مافیا

وتو کردن: وتو کردن از اصطلاحات بازی شهروند و مافیا است که توسط شهردار انجام می‌شود. اگر فردی با اکثریت آرا برای اعدام انتخاب شده باشد، شهردار می‌تواند این اعدام را لغو کند. به این کار در اصطلاح وتو کردن (Veto) می‌گویند.

وصیت: به صحبت‌های نهایی فرد کشته‌شده در بازی، وصیت می‌گویند.

هد شات: کسی که  از سوی همه افراد حاضر در بازی، رای بر مافیا بودن می‌گیرد، در اصطلاح هد شات شده است. در نسخه کلاسیک بازی مافیا این فرد بدون هیچ دفاعیه‌ای از بازی اخراج می‌شود.

هیل دادن یا سیو کردن: هیل (Heal) به معنای شفا و درمان و سیو (Save) به معنای نجات دادن است. پس از ترور مافیا در شب، اولین فردی که بیدار می‌شود دکتر است. دکتر باید تشخیص دهد مافیا کدام بازیکن را زده و او را نجات دهد. به این کار دکتر در اصطلاح هیل دادن یا سیو کردن می‌گویند.

اصطلاحات مافیا

  • معنی بینگو در بازی مافیا : کسی که در هنگام رای گیری نظری نداشته باشد را بینگو گویند.
  • شالله مافیا یعنی چی : شخصی که بتواند اکثر دیدگاه شهروندان را به سمت دیگری سوق دهد و به  نوعی بازی را شلوغ کند را شالله گویند.
  • معنی تارگت : تارگت اتهام یا نقش شخص مقابلی است که قصد دارید برای شهروندان مشخص شود. در این خصوص مافیا نیز میتواند مافیای دیگر را یک شهروند خطاب کند.
  • پشت دست بازی کردن : شخصی که به صورت اصولی و درست در حال پیشروی در بازی باشد و شخص دیگر برای سوء استفاده از آن از او پشتیبانی کند را پشت دست بازی کردن گویند که بیشتر مافیا از اینکار برای سفید نشان دادن خود استفاده میکنند.
  • کلین شیت در مافیا : زمانی که تمام مافیا یا تمام شهروندان به صورت پشت سرهم از بازی خارج شوند را کلین شیت گویند.
  • کلپس در مافیا : شخصی که خودباخته است و میداند که قرار است از بازی حذف شود را کلپس گویند و در واقع به نوعی فروپاشی درونی رسیده است.
  • کی آس در مافیا : زمانی که تعداد نفرات بازی به 3 نفر میرسد که دو شهروند و یک مافیا هستند شخصی باید با شخص دیگر دست دهد تا نتیجه بازی مشخص شود. اگر شخص به مافیا دست دهد شهر بازنده خواهد بود و اگر به شهروند دست دهد برنده خواهند بود.
  • معنی تپان در مافیا : شخصی که از اشتباهات بسیار فاحشی برخوردار بوده را تپان گویند که این مورد بیشتر برای گیمرهای مبتدی رخ میدهد.
  • معنی ابیلیتی در مافیا : ابیلیتی یا همان رویین تن که قدرت بالایی در مقابل تیرهای مافیا در شب را داشته است.
  • اطلاق نقش در مافیا : مشخص کردن نقش در طول بازی را اطلاق نقش گویند.
  • کره گیری در مافیا : کسی که از شلوغی های بازی بدنبال سود خودش است را به نوعی کره گیری در مافیا گویند.
  • معنی کنسه در مافیا : فریب دادن در بازی مافیا را به نوعی کنسه کردن گویند که بیشتر توسط مافیا صورت میگیرد.
  • معنی ساید در مافیا : به نوعی زیرسایه کسی بازی کردن را ساید گویند که این کلمه به معناهای دیگری نیز معروف است.
  • تبر زدن در مافیا : زمانی که یک شهروند به اشتباه شهروند دیگری را از بازی اخراج میکند به نوعی تبر زدن گویند.

سخن پایانی

اکنون که با اصطلاحات بازی مافیا آشنا شدیم، این بازی برای ما جذاب‌تر می‌شود و مطمئنا می‌تواند ما را از کلپس کردن نجات دهد. مافیا در ظاهر فقط یک بازی است، اما جملات ناب بازی مافیا می‌تواند راهنمای ما برای زندگی باشد. مثلا در بازی گاهی شهروندان می‌برند و گاهی می‌بازند، مهم این است از اشتباهات خود درس بگیریم و برای بازی بعدی حواس خود را جمع کنیم. نظر شما در مورد بازی مافیا چیست؟ آیا با همه نقش‌ها، قوانین و اصطلاحات بازی مافیا آشنا هستید؟ لطفا نظرات خود را از طریق بخش نظرات در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو