اقدامات لازم جهت رشد بهتر سانسوریا

اقدامات لازم جهت رشد بهتر سانسوریا


منبع: آرگا

18

1401/8/16

14:10


یکی از سوالات متداول در زمینه سانسوریا این است که چطور می توان زمینه رشد بهتر سانسوریا را فراهم کرد تا پاجوش های بیشتری از آن حاصل شود؟ با این مطلب همراه ما باشید تا همه چیز برای رشد بهتر سانسوریا را بدانید.

با تسریع روند رشد سانسوریا می تواند پاجوش های بیشتری تولید کند. این گیاه اگرچه برگ های سفت و سختی دارد ولی به مراقبت خاصی برای سالم ماندن هم نیاز دارد. این مطلب به خواص و راهکارهایی برای رشد بهتر سانسوریا می پردازد.

راهکارهای کمک کننده برای رشد بهتر سانسوریا

اگر برای شما نیز جای سوال است که چطور می توان پاجوش های گیاه سانسوریا را افزایش داد و یا سرعت رشد آن را بهتر نمود؟ در پاسخ باید اشاره کرد راه حل قطعی در این زمینه وجود ندارد ولی راهکارهایی هست که با اجرای آن علاوه بر حفظ سلامت گیاه، می توان شاهد تولید پاجوش های متعددی از آن بود.

همانطور که می دانید سانسوریا گیاهی با برگهای سفت و سخت می باشد که طویل و پهن نیز هستند. و به علت سازگاری و تحملی که دارند تا حدودی به شرایط سخت محیطی هم مقاومت نشان می دهند. برگ های این گیاه سموم و دی اکسیدن کربن را دریافت کرده و اکسیژن تولید می نماید تا هوای اتاق و فضای اطرافش را تصفیه کند.

هر چند سانسوریا مقاومت زیادی دارد ولی برای سالم ماند به مراقبت خاصی نیاز دارد. در صورتی که گیاه سالم سانسوریا انتخاب شده و محیط رشد مناسبی داشته باشد می تواند مدت طولانی عمر نماید. در ادامه به معرفی و خواص گیاه سانسوریا می پردازیم. سپس به راهکارهایی جهت رشد بهتر سانسوریا اشاره می شود.

معرفی گیاه سانسوریا

سانسوریا گیاهی کند رشد است ولی با مراقبت درست می تواند در عرض چند سال حتی تا ارتفاع ۱۵۲ سانتی متر هم برسد. این گیاه به نور متوسط علاقه داشته و به آهستگی رشد خود را ادامه می دهد. نور آفتاب، تقویت کننده ها و شرایط نگهداری درست می توانند در رشد بهتر سانسوریا نقش مهمی ایفا کنند. ولی سایز نهایی این گیاه به گونه سانسوریا و سایز ابتدایی آن بسیار وابسته است.  برخی از گونه های سانسوریا همچون نوع پاکوتاه یا کراواتی نمی توانند زیاد ارتفاع پیدا کنند.

برای افراد مبتدی که می خواهند پروش گیاه آپارتمانی را شروع کنند این گیاه بسیار مناسب است. برای نگهداری به یک گلدان و خاک مناسب نیاز دارد. آب و نور خورشید نیز به میزان لازم در اختیار گیاه باشد. می توانید از کود برای تغذیه سانسوریا جهت جلوگیری از آفات و بیماری ها و ضمنا بهبود سلامتی گیاه استفاده کنید.

گلدان مورد نظر به سایز ۶ اینچ از هر دو عرض و عمق برای رشد گیاه سانسوریا یا گیاه مار جهت بذرکاری مناسب است. می توانید گلدان سرامیکی یا سفالی انتخاب کنید که دارای زهکش مناسبی هم باشند. پیش از کشت بذرها در گلدان، ابتدا آن را با آب گرم شستشو داده تا زودتر جوانه زنی شروع شود. بعد اجازه دهید کمی خشک شود.

گیاه سانسوریا چه خواصی دارد؟

باید اشاره کرد گیاه سانسوریا یکی از ده گیاه برتر برای تصفیه هوا اعلام شده است که می توان به راحتی در منزل آن را پرورش داد. با بهبود کیفیت هوای اتاق خواب، می تواند خواب بهتری را ایجاد کند. این گیاه همانطور که اشاره شد کم کار و کم تحرک می باشد. سانسوریا به حداقل مراقبت نیاز دارد و می تواند مواد مضر را به بی ضرر تبدیل نماید. در ادامه به برخی مزایا و خواص گیاه سانسوریا اشاره می شود:

تصفیه هوا

بر اساس گزارشات، هوای درون خانه ۵ برابر بیشتر از هوای بیرون آلوده می باشد. جهت تصفیه اتاق ۶-۸ عدد سانسوریا کوچک را برای هر نفر یا یک گیاه بزرگ بیش از ۱۰۰ فوت مربع در نظر بگیرید. این هوا با حذف ۱۰۷ آلاینده مضر هوا مانند مونو اکسید کربن، کلروفرم، بنزن، و … سبب تازه شدن هوا شده و به سلامت انسان کمک می کند.

بهبود کیفیت خواب

به صورت کلی همه گیاهان فتوسنتز انجام می دهند یعنی در طی روز  دی اکسید کربن هوا را دریافت کرده و  اکسیژن به هوا بر می گردانند و هنگام شب برعکس عمل می کنند. در حالی که سانسوریا هنگام شب اکسیژن ساطع می کند که این کار سبب بهبود فرایند خواب می شود.

کمک به تهیه کیسه های کاغذی سازگار با محیط زیست

امروزه با افزایش تقاضا برای کیسه های کاغذی سازگار با محیط زیست، یک روش جایگزین برای تولید این کیسه ها، استفاده از استخراج فیبر از گیاه سانسوریا می باشد. برای به دست آوردن این فیبر، سانسوریا را به مدت سه هفته در آب خیسانده، سپس شسته و خشک کنید. الیاف حاصله از گیاه مار، صاف و خامه ای است که در صنعت نساجی مورد استفاده واقع می شود. همچنین جهت تزئینات داخلی نیز به کار می رود.

مقابله با آلرژی

سانسوریا همانطور که ذکر شد سموم را جذب کرده و اکسیژن به فضا می فرستد. یعنی با کاهش آلرژن های موجود در هوا، رطوبت هوا را تامین کرده و اگر فردی از آلرژی رنج می برد بهتر است این گیاه را در اطراف خود داشته باشد.

بهبود درد گوش

از عصاره استخراج شده از برگ گیاه سانسوریا به عنوان درمانی برای درد گوش، گلو درد و تغییر صدای غیر طبیعی استفاده می شود. همچنین برای معالجه زونا نیز این گیاه به کار برده می شود.

کمک به کاهش دیابت

مطالعات حاکی از آن است برگ سانسوریا برای بیماران دیابتی مناسب می باشد. وقتی جوشانده برگ این گیاه استفاده شود میزان قند خون را کاهش داده و سبب کاسته شدن تراکم دانه در سلول های بتا لوزالمعده می شود. همچنین آنتی اکسیدان های قوی در این گیاه به پیشگیری از بروز سلول های تومور یا سرطانی در انسان کمک می کند.

درمان حساسیت پوست خشن

از برگ سانسوریا در فرمولاسیون پمادها جهت درمان حساسیت پوست خشن انگشت دست و پا استفاده می شود. همچنین این گیاه از بروز سوزش چشم، سردرد و علائم تنفسی می کاهد.

دفع حشرات

حضور گیاه سانسوریا در منزل یا مزرعه به طور طبیعی یک روش جذاب برای دفع پشه و سایر حشرات می باشد. این گیاه دارای ترکیبی به اسم ساپونین است که سبب دفع پشه ها شده و به عنوان یک ماده دافع حشرات نیز ساخته می شود.

برای رشد مناسب گیاه سانسوریا و تولید پاجوش چه باید انجام داد؟

برای این که سانسوریا شما رشد بهتر داشته باشد، یک ترکیب گلدان خانگی از مخلوط خاک کاکتوس یا خاک قرمز استفاده نمایید. ضمنا می توان از خاک رس برای رشد این گیاه بهره برد. شرایط مطلوب برای رشد این گیاه نسبت ۵/۵/-۵/۵/ است. کود مناسب نیز می تواند رشد گیاه را تحریک کند. می توان کود را هر ماه در فصل بهار و تابستان استفاده کنید.

جهت به دست آوردن نتیجه مطلوب، از کود متعادل گیاه مار بهره بگیرید. به طور مثال کود با نسبت ۸-۸-۸ یا ۱۰-۱۰-۱۰ یک کود متعادل است. این اعداد نشان دهنده سه ماده مغذی اصلی کود یعنی ازت، فسفر و پتاسیم می باشد. به این ترتیب شاهد برگ های تازه و پاجوش های کوچک سانسوریا خواهید بود.

بیشتر گیاهان با برگ های جدید رشد خود را نمایان می سازند و برخی مانند سانسوریا با تولید پاجوش این موضوع را اعلام می دارد و در کنار خود همنوعان جدید را اجازه رشد می دهد. این پاجوش های کوچک می توانند بهترین راه برای تکثر سانسوریا محسوب شوند.

ممکن است قلمه زدن برگ را راه تکثیر مناسب برای سانسوریا بدانید ولی تنها روشی که می توان توسط آن نوارهای زرد رنگ برگ یا سانسوریا ابلق را حفظ کنید، تکثیر از طریق پاجوش می باشد. همچنین رشد یک پاجوش نشان از سلامت و شرایط مناسب نگهداری سانسوریا دارد.

قابل ذکر است که گیاه سانسوریا پاجوش های زیادی تولید کرده که می تواند در عرض یک سال گلدان شما را پر کند. هر چه پاجوش های گیاه بیشتر باشد، ظاهر زیباتری پیدا می کند. ولی در مواردی با این که گیاه مادر سالم است اما رشد خوبی نداشته و شاهد پاجوش نیستیم از این رو در ادامه خواهیم گفت به کمک چه فاکتورهایی ظهور پاجوش ها را تقویت کنید.

۱. رعایت کردن فواصل آبیاری

یکی از حساس ترین فاکتورهایی که برای مراقبت سانسوریا باید رعایت کنید این است که میزان و فواصل زمانی آبیاری آن دقیق باشد. این گیاه به آبیاری زیاد حساس بوده از این رو ممکن است پاجوش رده ولی به دلیل آبیاری نامناسب، پاجوش ها از بین بروند. از این رو از آبیاری بیش از حد جلوگیری نموده و پس از خشک شدن کامل خاک سطحی نسبت به آبیاری آن اقدام کنید.

۲. نیاز نوری متوسط

سانسوریا جزو گیاهان مقاوم به کم نوری می باشد ولی مقاومت آن در برابر نور کم به این مفهوم است که می تواند در این حجم نور نیز زنده مانده اما نباید انتظار داشت که در این شرایط رشد زیاد داشته و پاجوش تولید کند. دقت کنید در صورتی که مکان نگهداری سانسوریا کم نور باشد، رشد گیاه کاهش یافته یا متوقف می شود و قادر به تولید پاجوش نیست.

نور مستقیم و زیاد هم سبب سوختن برگ ها و از بین رفتن گیاه می گردد. از این رو سانسوریا را پشت پنجره های نور گیر قرار داده تا هم رشد بهتر داشته و هم بتواند پاجوش تولید کنید.

۳. انتخاب سایز مناسب گلدان

این تصور که اگر گیاه در گلدان بزرگی باشد، رشد سریع و خوبی پیدا می کند و پاجوش زیادی می زند ، اشتباه است. زیرا سانسوریا  تمام انرژی خود را صرف ریشه گسترانی کرده و بعد از مدت ها که ریشه در همه جای گلدان ایجاد شد بعد شروع به رشد می کند. از این رو این بارو درستی نیست که گلدان بزرگتر سبب رشد بیشتر گیاه می شود.

از این رو سانسوریا خود را در گلدان تقریبا کوچکی قرار داده تا ریشه ها سریعتر گسترده شده و انرژی گیاه به جای ریشه زایی صرف رشد و تولید پاجوش گردد.

۴. دمای بین ۱۸-۲۵ درجه سانتی گراد

از فاکتورهای مهم دیگر در تولید پاجوش برای گیاه سانسوریا، دمای متعادل می باشد. در روزهای گرم تابستان سانسوریا را از نزدیک پنجره دور کنید زیرا در دمای بیش از ۲۵ درجه قادر به رشد نیست و در دمای کمتر از ۱۸ درجه سانتی گراد نیز رشد گیاه کاهش پیدا می کند. از این رو مناسب ترین دما برای رشد سانسوریا ، دمای بین ۱۸-۲۵ درجه سانتی گراد است.

۵. استفاده از تقویت کننده ها

این گیاه هنگامی که ریشه دوانی را به اتمام رساند، شروع به تولید پاجوش می نماید. از این رو بهتر است به کمک تقویت کننده ها این کار را تسریع کنید. عنصر فسفر برای رشد ریشه مناسب بوده و در بیشتر کودها وجود دارد. همچنین کودهای npk دارای فسفات زیادی هستند و می توان برای کمک به تسریع رشد ریشه از آن ها بهره برد.

نکاتی برای رشد خوب تر سانسوریا

در ادامه به چند نکته جهت رشد خوبتر سانسوریا اشاره می شود تا شاهد تولید پاجوش های بیشتر و ظاهر زیبای آن باشید.

۱. هرگز گلدان سانسوریا که دارای یک یا دو برگی را بزرگ انتخاب نکنید. به طور مثال برای سانسوریا پا بلند با یک الی دو شاخه گلدانی با دهانه ۲۰ و ارتفاع ۲۰ سانتی متر کفایت می کند. همچنین برای سانسوریا با سه شاخه گلدانی با دهانه ۲۵-۳۰ سانتی متر و ارتفاعی در این اندازه کافی است.

۲. برای سانسوریا پاکوتاه هرگز گلدان سایز بزرگ انتخاب نشود. به طور مثال این گیاه در گلدانی با دهانه ۱۲-۱۵ سانتی متر رشد خوبی دارد. گلدان کوچک سبب می شود ، آب زیادی در آن تجمع نکند و فعالیت ریشه هم کاهش یافته تا انرژی گیاه صرف رشد برگ ها و تولید پاجوش شود.

۳. خاک گیاه اهمیت زیادی دارد و باید سبک و داری زهکش بالایی باشد.

۴. آبیاری بیش از حد گیاه سانسوریا به اندازه ای که آب در خاک و اطراف ریشه جمع شود، سبب خفگی ریشه و پوسیدگی گیاه از قسمت پایین شده و در نهایت سانسوریا می میرد.

۵. هر نوبت آبیاری گیاه موقعی صورت گیرد که سطح خاک گلدان کاملا خشک شده باشد و به میزانی آبیاری انجام شود که گلدان خیلی پر از آب نشده یعنی به اندازه یک یا دو لیوان کفایت دارد.

۶. ماهی یک مرتبه تغذیه گیاه با کود کافی بوده و طریقه مصرف کود نیز به این صورت است که نصف قاشق چایخوری کود را درون ۱.۵ لیتر آب خوب حل کرده و هنگامی که گیاه تشنه باشد، در اختیار سانسوریا قرار دهید.

با رعایت مواردی که اشاره شد می توانید شاهد رشد بهتر سانسوریا و تولید پاجوش های زیاد در کنار آن باشید. همچنین برای اطلاع از نحوه تقویت خاک سانسوریا و پرورش سانسوریا پاکوتاه از این لینک ها بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو