آغاز به کار ماهواره‌های لیزری استارلینک ؛ تاخیر کمتر و حذف ترمینال‌های زمینی در آینده نزدیک!

آغاز به کار ماهواره‌های لیزری استارلینک ؛ تاخیر کمتر و حذف ترمینال‌های زمینی در آینده نزدیک!


منبع: تکراتو

25

1401/8/16

17:01


ماهواره‌های لیزری استارلینک که قرار است نیاز به ترمینال‌های زمینی استارلینک را حذف کنند، به کاربران خود ارتباطات پایدارتر، با تاخیر کمتر و سریعتر را ارائه می‌دهند.

آغاز به کار ماهواره‌های لیزری استارلینک ؛ تاخیر کمتر و حذف ترمینال‌های زمینی در آینده نزدیک!

ماهواره‌های لیزری استارلینک که قرار است نیاز به ترمینال‌های زمینی استارلینک را حذف کنند، به کاربران خود ارتباطات پایدارتر، با تاخیر کمتر و سریعتر را ارائه می‌دهند.

ماهواره‌های لیزری استارلینک که پیشرفت جدیدی در حوزه مخابراتی دنیا محسوب می‌شوند، توسط اسپیس ایکس قرار است به جهان عرضه شوند. با ارائه این سرویس ماهواره‌ای، شکل جدیدی از ارتباطات اینترنتی شکل خواهد گرفت. سیستم مخابراتی لیزری، تکنولوژی جدیدی است که برای انتقال اطلاعات بین ماهواره‌ها در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: غیرفعال شدن ماهواره های استارلینک در اوکراین ؛ ایلان ماسک کار خودش را کرد!

ماهواره‌های لیزری استارلینک

استارلینک سرویس‌دهی با ارتباطات لیزری را آغاز کرده است. اسپیس ایکس که به یکی از سریع‌ترین ارائه دهندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای از سال 2020 تبدیل شده است و اکنون سرویس ماهواره‌های لیزری استارلینک خود را در بسیاری از نقاط جهان فعال کرده است.

کمپانی اسپیس ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، نقشه جهانی خود را به روز کرده و در طول چندماه گذشته بسیاری از نقاط جهان توانستند به این سرویس‌های ماهواره‌ای دسترسی پیدا کنند.

ماهواره‌های لیزری استارلینک

ماهواره‌های لیزری استارلینک

مهم‌ترین‌ نکته راجع به ماهواره‌های لیزری استارلینک، عدم وابستگی به ایستگاه‌های زمینی است. این موضوع می‌تواند اتصال با سرورهای اینترنتی را حذف کند و علاوه بر آن می‌تواند مسیر طی کردن داده‌ها را در هنگام سفرهای بین قاره‌ای کاهش دهد.

اسپیس ایکس اعلام کرده که قرار است در برخی از مناطق کره زمین خدمات خود را ارائه دهد، این ارائه خدمات از طریق ماهواره‌های لیزری انجام می‌شود. تاکنون کشورهایی چون استرالیا و کانادا از این سرویس استفاده کرده‌اند.

این ارتباطات ماهواره‌ای دسترسی به اینترنت در مناطق دور افتاده زمین را افزایش می‌دهد و کیفیت ارتباط در مناطق دور افتاده را بالاتر می‌برد. ایلان ماسک و شرکتش از ابتدای شروع به کار به دنبال افزایش عرضه در بازار تکنولوژی بوده‌اند به یکی از عرضه‌کنندگان اصلی این مسیر تبدیل شده‌اند.

ماهواره‌های لیزری استارلینک از حدود دو سال پیش در مناطقی از جهان شروع به کار کرده‌اند. ماهواره‌های لیزری استارلینک که نیاز به ایستگاه‌های زمینی اینترنت را برطرف می‌کند، از تاخیر در مسیر حرکت داده‌ها جلوگیری می‌کنند.

ارتباطات لیزری استارلینک

اولین سری از ماهواره‌اهای لیزری استارلینک در سال 2021 به مدار قطبی زمین فرستاده شده‌اند. شرکت تحقیقاتی Moffett Nathanson معتقد است که دسترسی به تجهیزات لیزری برای دستیابی به ماهواره‌های استارلینک جهت پوشش سراسری اینترنت ماهواره‌ای بر اقیانوس‌ها و قطب ضروری است.

ماهواره‌های لیزری استارلینک

ماهواره‌‌های لیزری

این شرکت تحقیقاتی در رابطه با ماهواره‌های لیزری استارلینک گفت:

نمی‌توان اهمیت وصل کردن ماهواره‌ها به یکدیگر را دست‌ کم گرفت. این پیوندهای داخلی نه تنها اجازه می‌دهند از ظرفیت هدر رفته ماهواره‌ها در مناطقی که ایستگاه زمینی ندارند، بهینه‌تر استفاده شود، بلکه امکان سرویس‌ دهی به مناطقی را فراهم می‌کنند که برپایی ایستگاه‌های زمینی در آن‌ها غیرممکن است.

تا قبل از قرارگیری این ماهواره‌های لیزری بر روی فضا، سرویس استارلینک ارتباط ماهواره‌ای کاربران را از طریق ایستگاه‌های زمینی ممکن می‌کرد. این ایستگاه‌های زمینی، داده‌ها را به سرورهای اینترنتی منتقل می‌کردند و دوباره به ماهواره‌ها برمی‌گرداندند تا این زنجیره ارتباطی تکمیل شود. نکته مهم این بود که ساخت ایستگاه‌های زمینی در همه نقاط زمین کاری دشوار و غیر ممکن بود.

ارتباط ماهواره‌ها با یکدیگر از طریق لینک داخلی لیزری است که با دیگر ماهواره‌ها ارتباط برقرار می‌کند و بار دیگر چرخه ذکر شده در بالا را تکمیل می‌کند.

ارتباطات با ماهواره‌های لیزری می‌تواند با کمک پیشرفت‌های فناوری و تکنولوژی اجازه کنترل دقیق پرتوها را بدهد که دسترسی به پهنای باند بالاتر را ممکن می‌سازد. مدیر عامل شرکت ارتباطات اپتیکال BridgeComm، بری ماتسوموری در رابطه با ماهواره‌های لیزری استارلینک می‌گوید:

ما به‌طور معمول به نرخ 100 گیگابیت بر ثانیه دسترسی داریم ولی به سمت استفاده از نرخ‌های ترابیتی پیش می‌رویم. اگر واقعا به سرعت بالایی، مثلا بالاتر از 10 گیگ بر ثانیه، نیاز دارید، فرکانس‌های رادیویی نمی‌توانند پاسخگوی شما باشند. چون تمام بخش‌های قابل استفاده از طیف فرکانس رادیویی از قبل به بخش‌های مختلف تخصیص داده شده است.

ارتباطات لیزری چگونه کار می‌کنند؟

لیزرها به صورت دقیق‌تری به گیرنده‌ها هدایت می‌شوند، در حالی که امواج رادیویی به صورت همگانی پخش می‌شوند و داده‌ها در ریسک بالاتری برای شنود قرار می‌گیرند.

ماهواره‌های لیزری استارلینک

استارلینک

عرضه و ایجاد فناوری لیزری باعث کاهش سرعت پرتاب ماهواره‌ای استارلینک اسپیس ایکس شده است و علاوه بر آن تولید ترمینال‌های لیزری هزینه بالاتری برای تولید دارند، این‌ها موضوعاتی بوده‌اند که مدیر ارشد عملیات اسپیس ایکس به آن اقرار کرده است.

تفاوت فناوری این ماهواره‌ها با روش‌های زمینی قبلی به سطح جو زمین برمی‌گردد و نباید انتظاراتی زیادی از ارتباطات لیزری داشت. قرارگیری این ماهواره‌ها می‌تواند بر رصد منجمان اختلال ایجاد کند. گروه فناوری ماهواره‌ای ایلان ماسک باید به دنبال راه‌حل‌ها و اقداماتی برای مشکلات آینده باشند.

گزارش ارائه شده در ایمیل یکی از نمایندگان اسپیس ایکس نشان می‌دهد که این شرکت پوشش اینترنت دهی را در مناطق دور آغاز کرده است و در طول روزهای اخیر مرتبا در حال پرتاب نسخه‌های بهتر ماهواره‌های لیزری خود بوده است.

ایجاد این ارتباطات لیزری و ماهواره‌ای می‌تواند، سرعت ارتباطات را افزایش داده و میزان تاخیر در دسترسی به داده‌ها را پایین بیاورد. ارائه این تکنولوژی چون گذر از کابل‌های مسی در شبکه‌های اینترنتی خانگی به کابل‌های فیبر نوری است. بنیان‌گذار اسپیس ایکس، ایلان ماسک در توییتی درباره‌ی این فناوری جدید که همان ماهواره‌های لیزری استارلینک است، گفت:

ارتباطات لیزری در مدار می‌توانند به سبب سرعت بالاتر نور در خلاء و فاصله کمتر نسبت به فیبرهای زیر دریا، تاخیر ناشی از فاصله‌های طولانی را تا 50 درصد کاهش دهند.

عرضه سرویس‌های استارلینک در برخی نقاط جهان

در طول روزهای گذشته این کمپانی، نقشه پوشش سرویس استارلینک خود را به روز کرد. نقشه به روز شده، حال حاکی از این است که بسیاری از بخش‌های اروپا و همچنین آمریکای جنوبی، ژاپن و استرالیا تحت پوشش این سرویس ماهواره‌ای قرار دارند.

ماهواره‌های لیزری استارلینک

ایلان ماسک

یکی از نقاط دور افتاده‌ای که در آن این سرویس اینترنتی شروع به کار کرده، سوالبار نروژ است. این منطقه که به عنوان دور افتاده‌ترین نقطه دنیا محسوب می‌شود، ممکن است تا چندین روز در آن خورشید غروب نکند و یا شب‌ها چندین ماه طول بکشد.

ایلان ماسک قرار است در سال آینده ماهواره‌های لیزری استارلینک خود را به کشورهای آسیایی و آفریقایی ارائه دهد. کشورهایی که در این پروژه قرار می‌گیرند عبارتند از: عربستان سعودی، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، مصر و باهاماس.

گفتنی است که این روش جدید از ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک می‌تواند برای مواردی که دولت‌ها به دلایلی اجازه دسترسی آزاد به اینترنت را نمی‌دهند نیز کاربرد داشته باشد و تقریبا هیچ راهی برای مقابله با آن یا ممانعت از آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه با ماهواره‌های لیزری استارلینک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو