لیزر دیسک کمر: کاندیدهای مناسب، عوارض و نتایج آن

منبع: آرگا

25

1401/8/16

19:05


جراحی دیسک کمر با لیزر یکی از انواع جراحی‌های کمر‌ است که مزایای بسیاری برای بیماران مبتلا به دیسک کمرد دارد. این روش با سایر روش‌های جراحی دیسک کمر مثل، جراحی کمر به روش سنتی و جراحی کمر غیرتهاجمی (MISS) متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با روش جراحی دیسک کمر با لیزر، مزایا و معایب آن و نیز گزینه‌های درمانی جایگزین؛ به خواندن این مقاله ادامه دهید.

لیزر دیسک کمر: کاندیدهای مناسب، عوارض و نتایج آن

جراحی دیسک کمر با لیزر چگونه است؟

 

لیزر دیسک کمر: کاندیدهای مناسب، عوارض و نتایج آن

جراحی ستون فقرات با لیزر نسبت به جراحی معمولی ستون فقرات، کمتر تهاجمی است.

این روش یک جراحی سرپایی بوده و در طی آن، بیمار با یک داروی بیهوشی ملایم به خواب برده می‌شود و جراحی فقط با ایجاد یک برش کوچک انجام می‌شود.

  • از آنجایی که جراحی ستون فقرات با لیزر، یک جراحی سرپایی و کم تهاجمی است؛ بعد از جراحی نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد.
  • این جراحی با خونریزی همراه نبوده و جای زخم آن باقی نمی‌ماند.
  • همچنین میزان عوارض و سطح درد بعد از این عمل بسیار کم است.
  • در این روش، دوره لازم برای توانبخشی بسیار کوتاه‌تر از روش جراحی سنتی است؛ در نتیجه زمان بهبودی بیمار تسریع پیدا می‌کند.

جراحی دیسک کمر با لیزر برای درمان کمردرد یا گردن درد همراه با فتق دیسک، بیرون‌زدن دیسک، پارگی حلقوی دیسک، سیاتیک، تنگی کانال نخاع، تحت فشار قرار گرفتن اعصاب و سایر شرایطی که باعث درد مزمن ستون فقرات می‌شوند، به کار می‌رود. آسیب‌هایی که ناشی از برخورد ضربه به دیسک هستند؛ می‌توانند به پارگی حلقوی دیسک منجر شوند. پارگی حلقوی دیسک باعث کمردرد یا گردن درد می‌شود. در این صورت التهاب اعصاب موجود در اطراف دیسک پاره شده، می‌تواند باعث ایجاد درد در پاها یا بازوها نیز شود.

برای جراحی دیسک کمر با لیزر، یک برش کوچک روی پوست ایجاد می‌شود. سپس یک لوله کوچک را بدون آسیب رساندن به بافت و استخوان‌ها، وارد بدن می‌کنند. لیزر فتق یا پارگی دیسک را از بین می‌برد. سپس محل جراحی خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

افراد مناسب برای جراحی دیسک کمر با لیزر

 

لیزر دیسک کمر: کاندیدهای مناسب، عوارض و نتایج آن

جراحی ستون فقرات با لیزر برای از بین بردن منشا اصلی کمردرد کاربرد دارد؛ در اکثر موارد منشا درد مربوط به تحت فشار قرار گرفتن اعصاب یا ساییدن استخوان‌ها به یکدیگر می‌باشد. اگر علت اصلی درد شما مشخص باشد، جراحی ستون فقرات با لیزر برای شما مفید خواهد بود.

زمانی که شما به دیسک کمر دچار می‌شوید؛ پزشک چگونگی بروز فتق دیسک و تاثیراتی که این عارضه بر زندگی شما دارد را برایتان توضیح می‌دهد. اگر فقط گاهی اوقات کمردرد دارید یا اینکه به ندرت کمردرد باعث کاهش دامنه حرکت شما می‌شود؛ ممکن است جراحی ستون فقرات با لیزر برای شما گزینه مناسبی نباشد. جراحی ستون فقرات به هر نحوی که انجام شود، با عوارض و خطراتی همراه است؛ در نتیجه اگر کمردرد شما به گونه‌ای نیست که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند، مدارا کردن با آن گزینه بهتری خواهد بود.

جراحی ستون فقرات (چه به صورت سنتی و چه با لیزر) هیچگاه در خط اول درمان قرار ندارد. پزشکان معمولا کم تهاجمی‌ترین روش درمان را به بیماران توصیه می‌کنند. در بسیاری از موارد، روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، تمرینات کایروپراکتیک و یوگا مفید واقع می‌شوند. در بسیاری از موارد پزشکان ترکیبی از ورزش، مکمل‌های غذایی، مسکن‌های بدون نسخه و مسکن‌های تزریقی به ستون فقرات را توصیه می‌کنند.

اگر تمام روش‌های موجود را انجام داده‌اید اما دردتان بهبود پیدا نکرده و قصد جراحی باز را ندارید، جراحی ستون فقرات با لیزر برای شما گزینه مناسبی است. اگر مسن هستید یا به آرتروز، بیماری آلزایمر یا هر گونه مشکل قلبی مبتلا هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا کاندید مناسبی برای جراحی دیسک کمر با لیزر هستید یا خیر.

چیز‌هایی که باید بدانید.

زمانی که اعصاب تحت فشار قرار می‌گیرند، می‌توانند منجر به ایجاد درد و ناراحتی شوند. مواردی مانند فتق دیسک یا خار استخوان، می‌توانند باعث تحت فشار قرار گرفتن اعصاب ستون فقرات شوند. به طور مثال، در اکثر موارد عصب سیاتیک تحت فشار قرار می‌گیرد و منجر به درد در ناحیه کمر و ساق پا می‌شود.

می‌توان از لیرز برای کاهش فشار وارده بر عصب و تسکین درد استفاده کرد. جراحی ستون فقرات با لیزر تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و قبل از عمل پوست و عضلات شما بی‌حس شده تا شما احساس درد نداشته باشید. همچنین ممکن است برای انجام این عمل با استفاده از آرامبخش شما را به خواب ببرند.

در جراحی ستون فقرات با لیزر، از لیزر برای برداشتن بافت دیسک، که موجب فشرده شدن اعصاب شده، استفاده می‌کنند.

در طی جراحی دیسک کمر با لیزر، یک دستگاه پروب کوچک که دارای لیزر است؛ به داخل دیسک آسیب دیده وارد می‌شود. این جراحی با کمک تکنولوژی‌های تصویربرداری انجام می‌شود. سپس با استفاده از لیزر بافت دیسکی که ممکن است به عصب فشار آورده باشد؛ با دقت بالا برداشته می‌شود.

بهبودی پس از جراحی دیسک کمر با لیزر

زمان بهبودی با توجه به روش جراحی و از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از افراد ممکن است بتوانند خیلی سریع به فعالیت‌های عادی خود بازگردند؛ اما ممکن است برخی دیگر از افراد به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. بهبودی پس از جراحی دیسک کمر با لیزر معمولاً حدود ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد.

نتایج جراحی دیسک کمر با لیزر چگونه است؟ شانس موفقیت این عمل چقدر است؟

جراحی ستون فقرات با لیزر در اکثر موارد موفقیت آمیز است و نتایج آن معمولا طولانی مدت است.  مطالعاتی که تقریبا بر روی ۲۰۰۰۰ مورد جراحی با لیزر، انجام شده، نشان می‌دهند که میزان موفقیت‌آمیز بودن این جراحی بین ۷۰ تا ۸۹ درصد است. طبق پیگیری‌های انجام شده، احتمال عود عارضه بعد از این عمل بین ۴ تا ۵ درصد تخمین زده می‌شود.

عوارض جانبی

هر روش درمانی ممکن است دارای عوارض جانبی باشد یا اینکه یکسری ناراحتی‌ها برای بیمار ایجاد کند. این قضیه برای جراحی دیسک کمر با لیزر هم صادق است. یکی از اصلی‌ترین ناراحتی‌ها و مشکلاتی که ممکن است با جراحی دیسک کمر به وسیله لیزر، همراه باشد؛ آسیب رسیدن به بافت‌های اطراف است. از آنجایی که این روش با لیزر انجام می‌شود و لیزر دارای حرارت زیادی است؛ ممکن است در اعصاب، استخوان‌ها یا غضروف‌های اطراف محل عمل آسیب ناشی از سوختگی یا حرارت ایجاد شود.

یکی دیگر از عوارض احتمالی، عفونت است. اگر موارد بهداشتی به خوبی رعایت نشود، ممکن است در هنگام قرار دادن پروب در بدن عفونت ایجاد شود. در بعضی از موارد ممکن است پزشک برای جلوگیری از عفونت، برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

هزینه‌ها

اطلاعات زیادی در مورد میزان هزینه جراحی دیسک کمر با لیزر وجود ندارد. هزینه‌های جراحی از شهری به شهر دیگر می‌تواند متفاوت باشد. همچنین میزان پوشش دهی بیمه نیز ممکن است با توجه به نوع و طرح بیمه متفاوت باشد. قبل از انجام هرگونه روش درمانی، باید حتما با شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا متوجه شوید که روش درمانی مورد نظر شما تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد یا خیر.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو