معماری زیبا و خاص حمام شیخ بهایی اصفهان

معماری زیبا و خاص حمام شیخ بهایی اصفهان


منبع: آرگا

17

1401/8/16

21:08


یکی از سازه های تاریخی و قدیمی در اصفهان حمام شیخ بهایی بوده تنها با که مشعل گرم می شود. امروزه مشعل موجود در این حمام خاموش شده است که علت آن تخریب بخشی از بنای آن است.

یکی از سازه های باستانی و تاریخی در شهر زیبای اصفهان، حمام شیخ بهایی بوده که از جذابیت های زیبایی در معماری برخوردار است. این بنا ویژگی های گردشگری بالایی داشته و یک سازه تاریخی با معماری بسیار برجسته می باشد. در این بخش با این بنا بیشتر آشنا می شوید.

حمام شیخ بهایی

حمام قدیمی شیخ بهایی

شهر اصفهان مهد جاذبه های تاریخی و فرهنگی ایران بوده، شهری که به واسطه سازه های ارزشمند خود در دنیا نیز شناخته شده است. یکی از بناهای برجسته در این شهر این حمام تاریخی می باشد که یادگاری از زمان صفویان است. یکی از ویژگی های برجسته در این حمام، گرم بودن دائمی آن می باشد. این حمام از دیدنی های اصفهان است.

جاذبه گرمابه شیخ بهایی

این حمام تاریخی معماری قابل توجهی دارد. در واقع شما می توانید آثاری از تمام دوران ها در این بنا مشاهده کنید. معماری این حمام متعلق به دوره های تاریخی مختلفی بوده و شاخصه معماری برجسته ای در آن نهفته است. همانطور که می دانید، معماری حمام ها در دوره های تاریخی مختلف بوده و با مدرنیته شدن نیز ویژگی ها حمام ها تغییر کرده اند.

گرمابه شیخ بهایی اصفهان

تاریخچه حمام:

این حمام که متعلق به زمان صفویان بوده دارای ویژگی های خاصی در معماری است. این بنا با دستور شاه عباس اول بنا شده و معمار آن نیز یکی از اشخاص توانا و دانشمندان بوده است. شیخ بهایی در علوم مختلفی همچون فلسفه، ریاضی و منطق مهارت داشته و تالیفات زیادی از او موجود می باشد. طراحی شالوده نجف آباد را نیز این طراح و معمار توانا انجام داده است.

ویژگی های حمام:

حمام شیخ بهایی دارای سیستم گرمایشی فوق العاده ای بوده و به نوعی با تمام حمام های دوره های تاریخی متفاوت است. شاخصه منحصر به فرد در این حمام موجب شده تا برخی از داستان های افسانه ای نیز با آن گره بخورند. این حمام با یک مشعل روشن بوده و گرم می شود که بسیار عجیب و غریب است.

گرمابه قدیمی شیخ بهایی

تمام آب مورد نیاز در این حمام با استفاده از یک تک شعله گرم شده و فضای اطراف را نیز به همین شکل گرم می کند. این شعله در حال حاضر خاموش بوده و علت آن نیز تخریب بخشی از این حمام است. این بنا امروزه یک مخروبه است که همچنان جذابیت تاریخی دارد و مورد توجه قرار می گیرد.

مالکیت این بنا امروزه به دست میراث فرهنگی اصفهان بوده و در میان فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. شما می توانید جذابیت های زیادی از این سازه را مشاهده کنید و با ویژگی های مهمی از این بنا آشنا شوید.

گرمابه شیخ بهایی کجاست

در لینک به معرفی مکان های دیدنی اصفهان پرداخته ایم که می توانید بیشتر با آن ها آشنا شوید. مکان های دیدنی حومه اصفهان نیز از جاذبه های مهمی برخوردار است و ویژگی های گردشگری بالایی برای علاقه مندان دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو