معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم


منبع: تالاب

161

1401/8/16

21:25


معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

گیاهان آپارتمانی افزودنی خوشایند برای هر اتاقی هستند و بـه شاداب کردن فضا، افزودن رنگ و حتی التیام خلق و خوی شـما کمک میکنند. ولی گیاهان زیادی هم وجود دارند کـه در خانه نگه داشتن آن ها خطرناک اسـت. در ادامه این مطلب از مجله تفریحی تالاب انها را معرفی می‌کنیم.

 

6 گیاه خانگی که به شما کمک می کند بهتر نفس بکشید

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

هیچ راهی ساده تر از گنجاندن گیاهان در دکوراسیون خود برای روشن کردن فضایتان وجود ندارد. خواه درخت انگور آویزان، کاشت طاقچه یا درختی مستقل را انتخاب کنید، گیاهان در هر کجا کـه قرار می‌گیرند بـه زندگی، انرژی و زیبایی می افزایند.

 

بـه نظر می‌رسد، آن ها همچنین میتوانند کیفیت هوا را التیام بخشند. بر اساس یک مطالعه مهم توسط ناسا، گیاهان میتوانند آلاینده هاي‌ هوای داخل خانه را دریک محیط بسته و محدود کاهش دهند. در حالی کـه مشخص نیست کـه انها چقدر در انجام این جادو در خارج از شرایط آزمایشگاهی – یا مثلا دریک خانه – موثر هستند، مشخص اسـت کـه گیاهان می‌توانند حداقل بـه مقدار کمی هوا را تقویت کنند. بـه گفته علم، برای این کـه قدرت انها را بـه خانه خود بیاورید، در ادامه بخوانید تا گیاهانی را کـه میتوانند بـه شـما در تنفس بهتر کمک کنند، بشناسید.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با 9 گیاه آپارتمانی و مفید برای سلامت

 

1. گیاه مار

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

گیاهان مار عده اي از مقاوم ترین گیاهان موجود در جهان هستند کـه بـه دلیل توانایی آن ها برای رشد در نور کم و با آب کم مورد محبوبیت قرار می‌گیرند. ناگفته نماند، آن ها با برگ هاي‌ عمودی سبز و زرد کـه از چندین اینچ تا چند فوت میرسند، زیبا هستند.

 

همانگونه کـه در خانه شـما می‌نشینند، هوا را نیز تمیز میکنند. یک مطالعه درسال 2009 نشان داد کـه اتاق‌هاي‌ آزمایشگاهی با گیاهان مار در مقایسه با اتاق‌هاي‌ بدون ان‌ها، کاهش سریع‌تر غلظت ازن را داشتند. ازن اساساً مه دود اسـت و استنشاق ان می تواند بـه ریه ها حمله کند و مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند. اگر این گیاهان کوچک میتوانند با ان مقابله کنند، ما از آن ها استقبال میکنیم تا اینکار را انجام دهند.

 

2. گیاه عنکبوت

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

این گیاهان آپارتمانی سرریز بـه اندازه گیاهان مار سازگار هستند. آن ها را در نور غیرمستقیم با خاکی با زهکشی خوب قرار دهید و کاملاً خوشحال خواهند شد. می توانید مطمئن باشید کـه در حالی کـه رشد می‌کنند، فضای شـما را تازه می‌کنند.

 

در مطالعه ناسا کـه خواص تصفیه هوای گیاهان را کشف کرد، گیاهان عنکبوتی 95 درصد ماده سمی فرمالدئید – گازی سرطان‌زا کـه می تواند پوست، چشم‌ها، بینی و گلو را تحریک کند – را در 24 ساعت از محفظه‌اي خارج کردند. دادن جایگاه افتخاری بـه یکی از این گیاهان در خانه بـه شـما کمک می کند تا در طول روز آسان تر نفس بکشید.

 

3. پیچک انگلیسی

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

این گیاه کوهنوردی را می‌توان بـه عنوان پوشش زمین یا بـه عنوان درخت انگور داخلی برای خزش روی سبدهای آویزان یا میله هاي‌ پرده استفاده کرد. مطالعه ناسا نشان داد کـه این گیاه موثرترین گیاه آپارتمانی برای حذف بنزن، یک ماده شیمیایی سمی اسـت کـه توسط دود تنباکو و اگزوزهای صنعتی ایجاد میشود.

 

تقریبا 90 درصد از بنزن موجود در هوا را تخلیه کرد و غلظت تری کلرواتیلن – مایعی کـه میتواند بـه سیستم ایمنی و تولید مثل آسیب برساند و باعث برخی سرطان‌ها شود – را تقریبا 11 درصد کاهش داد. این گیاه محیط مرطوب و نور متوسط ​​را ترجیح می‌دهد. بـه ان اجازه دهید تا در اطراف خانه شـما بالا برود و هر کجا کـه می‌رود، تصفیه هوا را بـه ارمغان می آورد. فقط مراقب باشید، زیرا این گیاه برای انسان و حیوانات خانگی سمی اسـت.

 

بیشتر بخوانید: گلهای آپارتمانی و طریقه نگهداری از آنها «گل و گیاه»

 

4. گل داودی

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

گیاهان گلدار نیز می‌توانند مزایای تصفیه هوا را ارائه دهند. مطالعه ناسا مادران گلدانی را مورد آزمایش قرار داد و دریافت کـه دریک دوره 24 ساعته، 61 درصد فرمالدئید، 53 درصد بنزن و 41 درصد تری کلرواتیلن را از یک محفظه مهر و موم شده پاک کردند. مراقبت از مادران تا حدودی آسان اسـت و نیاز بـه نور کامل خورشید و آبیاری مکرر دارند. آن ها از سپتامبر تا نخستین یخبندان گل می‌دهند و رنگ، شادی و تنفس بهتر را ارائه می‌دهند.

 

5. گل گریه کردن شکل

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

درختان انجیر بسیار محبوب هستند و وقتی در گوشه اتاق قرار می‌گیرند بسیار شیک بـه نظر می‌رسند. آن ها علاوه بر ظاهر شیک، دارای قابلیت تمیز کردن هوا نیز هستند. مطالعه ناسا نشان داد کـه آن ها تقریبا 48 درصد فرمالدئید، 30 درصد بنزن و 10.5 درصد تری کلرواتیلن را حذف میکنند. آن ها رابا خاک مرطوب در آفتاب نگه دارید تا هوای شـما را ارتقا دهند.

 

6. ژربرا دیزی

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

دیزی ژربرا یکیدیگر از گیاهان گلدار اسـت کـه رنگ و کیفیت هوای بهتری را ارائه میدهد. در مطالعه ناسا، فرمالدئید را 50 درصد، بنزن را تقریبا 68 درصد و تری کلرواتیلن را 35 درصد کاهش داد. برای مراقبت از این گل ها، انها را در نور روشن قرار دهید «این مهم اسـت، در غیر این صورت ممکن اسـت شکوفه ندهند» و زمانی کـه احساس کردند خشک شدند بـه آن ها آبیاری کنید. آن ها از بهار تا پاییز گلهای بادوام خواهند داشت، اما متأسفانه یکساله هستند و طبق معمولً فقط یک فصل دوام می آورند.

 

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی شِفلِرا + شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی شِفلِرا

 

خطرناک ترین گیاهان برای نگهداری در خانه

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

اگر یک راه ساده برای افزودن شادی، رنگ و سرزندگی بـه خانه شـما وجوددارد، تزئین با گیاهان اسـت. بسته بـه فضای خود، میتوانید گیاهان آویزان را روی طاقچه‌ها، گیاهان بالارونده در قفسه‌ها یا گیاهانی بـه اندازه درخت را در گوشه‌اي بدون استفاده قرار دهید. اگر بـه خوبی از آن ها مراقبت کنید، این زندگی هاي‌ کوچک شکوفا می‌شوند و فضای غیرقابل اندازه گیری را فراهم میکنند. با این حال، اگر موارد اشتباه را انتخاب کنید، ان طرح می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. تا 10 درصد از تماسها با مراکز سموم شامل قرار گرفتن انسان در دسترس گیاهان اسـت. در ادامه بخوانید تا متوجه شوید خطرناک ترین گیاهان آپارتمانی برای نگه‌داری در خانه کدامند.

 

1. خرزهره

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

این گیاه آپارتمانی گلدار بـه دلیل شکوفه هاي‌ زیبا و طبیعت کم نگه داری جذاب اسـت – کافی اسـت ان را در مقابل یک پنجره آفتابی بگذارید و شکوفا شدن ان را تماشا کنید. سپس، مطلقاً هرگز ان را نخورید. این گیاه حاوی گلیکوزیدهای قلبی اسـت کـه ممکن اسـت درصورت مصرف باعث مسمومیت شدید شود. «بر اساس فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی قلب، گلیکوزیدهای قلبی نیروی قلب و سرعت انقباضات ان را افزایش میدهند.»

 

خوردن این گیاه می تواند منجر بـه فشار خون پایین، ضربان قلب نامنظم، تاری دید، حالت تهوع، استفراغ، درد معده، غش، سردرد و حتی مرگ شود. در واقع، یک گزارش درسال 2001 اشاره می کند کـه خوردن یک برگ خرزهره می تواند برای کودکان کشنده باشد. این گیاه همچنین یک زهر موش پرکاربرد اسـت و باید از گربه، سگ و سایر حیوانات خانگی دور نگه داشته شود.

 

2. دستکش روباهی

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

مانند خرزهره، گیاه درخشان و زیبای دستکش روباهی حاوی گلیکوزیدهای قلبی اسـت. همچنین یک شکوفه دو ساله اسـت کـه هر سال گل می‌دهد. درسال‌هاي‌ غیرگل‌دهی، برگ‌هایي کـه تولید می کند بسیار شبیه بـه اسفناج بچه اسـت. گزارش‌هاي‌ متعددی از افرادی گزارش شده اسـت کـه پس از مصرف ناخواسته برگ‌هاي‌ دستکش روباه یا خیس کردن برگ‌هاي‌ دستکش برای تهیه چای، دچار حالت تهوع، استفراغ و ضربان قلب بـه‌طور غیرعادی آهسته شده‌اند.

 

متأسفانه، این علائم می تواند تهدید کننده زندگی باشد و افراد اغلب نیاز بـه بستری شدن در بیمارستان دارند. خوشبختانه، یک پادزهر برای مسمومیت هاي‌ گلیکوزید قلبی هم از داروها و هم از گیاهان وجوددارد. بنابر این، اگر در دسترس تماس هستید، فورا بـه دنبال مراقبت هاي‌ اورژانسی باشید.

 

3. فیلودندرون

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

 

کسانی کـه برای زنده نگه داشتن گیاهان آپارتمانی تلاش می‌کنند ممکن اسـت بـه سمت فیلودندرون مشهور و کم نگه داری کشیده شوند. این گیاه گرمسیری کـه در انواع کوهنوردی و غیر کوهنوردی تولید میشود، فقط هردو هفته یک بار بـه آب نیاز دارد ودر اکثر شرایط نوری رشد می کند. با این حال، فیلودندرون حاوی کریستال‌هاي‌ اگزالات اسـت کـه درصورت لمس یا مصرف میتواند باعث ایجاد سمیت شود. هنگامی کـه کریستال ها جویده میشوند یا بلعیده می‌شوند، میتوانند باعث درد دهان، تورم، بلع دردناک و آب دهان شوند. قرار گرفتن چشم یا پوست با شیره گیاه می تواند باعث تحریک و قرمزی شود. خوشبختانه این علائم بعید اسـت دائمی یا حتی طولانی مدت باشند. اما از آنجایی کـه می‌توانند بسیار دردناک و تحریک کننده باشند، توصیه میشود از دست زدن یا مصرف این گیاهان خودداری شود.

 

4. دمبکن

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

Dumbcane ممکن اسـت مانند یک گیاه غیر پیچیده بـه نظر برسد، اما مکانیسم دفاعی کریستال اگزالات مشابه فیلودندرون را دارد. در واقع، نام ان از سمیت ان گرفته شده اسـت، زیرا بلعیدن گیاه دمبله می تواند باعث مشکل در صحبت کردن یا از دست دادن تکلم شود. در حالی کـه علائمی کـه ممکن اسـت از خوردن این گیاه تجربه کنید وحشتناک هستند، بـه ندرت منجر بـه اورژانس دکتری میشوند. دریک مورد، یک پسر 18 ماهه تکه اي از دمبله را جوید و شروع بـه تهوع کرد. بـه مادرش دستور داده شد کـه دهانش را بشوید و چیزی سرد و خامه اي برای خوردن یا نوشیدن بـه او پیشنهاد کند. در عرض یک ساعت علائم پسر کم شده بود.

 

5. درخت انجیر

معرفی خطرناکترین و مفیدترین گیاهانی که در خانه نگه میداریم

درختان انجیر اخیراً در طراحی داخلی مورد توجه قرار گرفته اند. با این حال، کسانی کـه امیدوارند بـه خانه خود اضافه کنند باید توجه داشته باشند. جانسون-آربور می‌گوید: عده اي از گیاهان، از جمله درختان انجیر «گونه هاي‌ فیکوس» و پوانستیا، می‌توانند در افرادی کـه بـه لاتکس حساسیت دارند، واکنش هاي‌ آلرژیک ایجاد کنند. این بـه این دلیل اسـت کـه شیره این گیاهان حاوی لاتکس اسـت. هنگامی کـه ساقه یا برگ گیاه شکسته می‌شود، ان شیره می تواند نشت کند و باعث واکنش شود. البته اگر آلرژی ندارید یا فقط حساسیت خفیفی دارید، اشکالی ندارد. اما اگر فردی هستید کـه کهیر شدید یا آنافیلاکسی را تجربه می کنید، بهتر اسـت از خود دوری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو