تسنیم: اقدام همایون شجریان برای لغو کنسرت‌هایش بسیار هوشمندانه بود

منبع: ایران آرت

55

1401/8/16

22:01


تسنیم درباره همایون شجریان نوشت: او هنرمندی مستقل است که برایش تمام مردم ایران، هم‌وطن هستند و خون هر کدامشان که ریخته شود، برای او ناراحت‌کننده است.

ایران آرت: خبرگزاری تسنیم در یادداشتی که به بهانه تحلیل و نقد آهنگ جدید همایون شجریان با نام «خون از رخم بشوی» منتشر کرده، اشاره‌ای هم به تصمیم همایون شجریان به لغو تور کنسرت‌های این خواننده در اروپا داشته و این تصمیم را «هوشمندانه» دانسته است.

تسنیم نوشته است: «همایون شجریان در هفته‌های گذشته تور کنسرت‌هایش در اروپا را لغو کرد. این اقدام او بسیار هوشمندانه بود. همایون می‌دانست که اگر کنسرت‌هایش را در اروپا برگزار کند، یک عده از او می‌خواهند که سمت معترضان بایستد و موضعی تند بگیرد، عده‌ای هم انتظار داشتند که او وارد موضوعاتی که هنوز ابعاد آن به‌طور دقیق مشخص و معین نشده، نشود، در نهایت هر واکنشی از همایون شجریان موجب ایجاد فضایی دوقطبی می‌شد.

البته که لغو کنسرت‌های اروپا هزینه‌های مادی زیادی برای همایون شجریان داشت، اما او کنسرت‌هایش در اروپا را لغو کرد تا همبستگی‌اش با مردم را نشان دهد و البته از تقویت فضاهای دوقطبی‌ساز و ایجاد شکاف بیشتر در فضای جامعه جلوگیری کند.»

به نوشته این خبرگزاری، به‌نظر می‌رسد انتشار تصنیف «خون از رُخم بشوی» براساس سروده مشیری، هم مخالفت با هر گونه خشونت را اعلام می‌کند و هم تلاشی است تا بار دیگر مفهوم «وطن» را برای مخاطب برجسته سازد و همۀ طیف‌های جامعه را به مفهومی بزرگ به‌نام «ایران»‌ سوق دهد، تفسیری که طبیعتاً با نگاه‌های بخشی‌نگر و یک‌سویه، زاویه دارد و آنانی که تحلیلی و رویکردی یکجانبه درباره اتفاقات اخیر دارند، تمایل دارند تفاسیری از همین جنس را بر آثار سوار کنند و در این میان برخی تلاش می‌کنند تا «خون از رُخم بشوی» و خودِ همایون را به‌نفع جریانِ فکری خود، مصادره به مطلوب کنند؛ و این درست همان حرکتی است که خیانت در حق این هنرمند است.

تسنیم در ادامه در خصوص تصمیف جدید همایون می‌نویسد: «البته در تولید این اثر نوعی «عجله» هم احساس می‌شود، عجله‌ای که گویا ناشی از فشارها به همایون شجریان بوده است تا مقابل اتفاقات اخیری که در کشور رخ داده است، موضع‌گیری کند، شاید همین عجله موجب شده است که ضعف‌هایی در این تصنیف وجود داشته باشد؛ ضعف‌هایی که در نهایت می‌تواند مانعی باشد بر اینکه این تصنیف به‌جهت موسیقایی ظرفیتی مشابه سایر آثار ماندگار او نداشته باشد.»

این خبرگزاری می‌نویسد: «شجریان هنرمندی مستقل است که برایش تمام مردم ایران، هم‌وطن هستند و خون هر کدامشان که ریخته شود، برای او ناراحت‌کننده است.»

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو