کشف هؤیت زن مقتول پس از نیم قرن!

منبع: برترین ها

9

1401/8/16

23:57


برای حدود نیم‌قرن کسی از هؤیت زنی که جسدش در سال ۱۹۷۴ در شهر پراوینستاون در ماساچوست آمریکا کشف شد، اطلاع نداشت،. اکنون FBI از شناسایی او خبر می‌دهد. تشخیص هؤیت مقتول به وسیله تکنیک‌ تبارشناسی ژنتیکی انجام گرفت.

زومیت نوشت: برای حدود نیم‌قرن کسی از هؤیت زنی که جسدش در سال ۱۹۷۴ در شهر پراوینستاون در ماساچوست آمریکا کشف شد، اطلاع نداشت،. اکنون FBI از شناسایی او خبر می‌دهد. تشخیص هؤیت مقتول به وسیله تکنیک‌ تبارشناسی ژنتیکی انجام گرفت.

کشف هؤیت زن مقتول پس از نیم قرن!

صبح روز ۲۶ ژوئیه ۱۹۴۳ بود که دختر ۱۲ ساله‌ای حین بازی با سگش به جسد مثله‌شده زنی در تپه‌های ماسه‌ای پارک ساحلی ریس پوئنت در شهر پراوینستاون (شمال شبه‌جزیره کیپ‌کاد، ایالت ماساچوست) رسید. به نقل از خبرگزاری ارزتکنیکا، با وجودی که اخبار این قتل هولناک تمام مردم کیپ‌کاد را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده بود و پوشش گسترده‌ای در رسانه‌های محلی و ملی داشت، اما هیچ‌کس نتوانست هؤیت این زن را شناسایی کند. مدتی بعد رسانه‌ها طبق رسم پرونده‌های جنایی به او لقب «بانوی تپه‌های ماسه‌ای» دادند. نزدیک به ۵۰ سال بعد، اداره تحقیقات فدرال، FBI در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) اعلام کرد، جسدی که سال‌ها قبل کشف شده بود متعلق به زنی به نام روث ماری تری اهل ایالت تنسی است. این زن در زمان مرگ ۳۷ سال سن داشت.

تشخیص هؤیت این زن به وسیله تکنیک‌ تبارشناسی ژنتیکی انجام گرفت، روشی‌ که اساسا ترکیبی از آزمایش دی‌ان‌ای و بررسی تجزیه‌وتحلیل‌های نسب‌شناسی است. به گفته FBI ، تری متولد سال ۱۹۴۶ دارای ارتباط‌های خانوادگی و شخصی در ایالت‌های کالیفرنیا، ماساچوست و میشیگان بود. او دختر، خواهر، خاله/ عمه، همسر و مادر بود. در حال حاضر مقامات برای مراعات حال خانواده تری از ذکر جزئیات بیشتر از زندگی شخصی او خودداری می‌کنند. در همین حال، تحقیقات برای شناسایی قاتل همچنان ادامه دارد.

کشف هؤیت زن مقتول پس از نیم قرن!

یکی از چندین چهره بازسازی شده بانوی تپه‌های ماسه‌ای پیش از تشخیص هؤیت او

استفاده از شواهد ژنتیکی در تحقیقات جنایی به اواخر دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد. مقامات در سال ۲۰۰۰ نمونه‌ی دی‌ان‌ای بانوی تپه‌های ماسه‌ای را به پایگاه‌های اطلاعات ژنتیکی خود اضافه کردند. بااین‌حال، دی‌ان‌ای او با هیچ‌کدام از زنان گمشده‌ی درون پایگاه اطلاعات ژنتیکی مطابقت نداشت.

درطول دو دهه اخیر شاهد رشد آزمایش‌های دی‌ان‌ای به صورت تجاری بوده‌ایم. شرکت‌های خصوصی مختلفی به مشتریان خود اجازه آزمایش دی‌ان‌ای در منزل را می‌دهند. در واقع، بنا به آمارهای موجود تنها از سال ۲۰۱۹ تا به حال بیش از ۳۰ میلیون نفر در آمریکا دی‌ان‌ای خود را ازطریق شرکت‌های خصوصی آزمایش کرده‌اند.

هر چند در این پایگاه‌های اطلاعات ژنتیکی عمدتاً نمونه‌های افراد سفیدپوست موجود است و تعصب نژادی در آن کم نیست، اما با این وجود میلیون‌ها نفر توانسته‌اند با این اطلاعات ردپای اجداد، فرزندخواندگان، بازماندگان هولوکاست، کودکان مهاجر و سایرین را پیدا کنند. این اطلاعات ژنتیکی برای پرونده‌های سرد (حل‌نشده) نیز بسیار مفید بودند.

کشف هؤیت زن مقتول پس از نیم قرن!

عکس‌هایی از روث ماری تری

در پرونده قاتل گلدن استیت، محققان از پایگاه اطلاعات ژنتیکی GEDmatch استفاده کردند و توانستند از شجره‌نامه‌های ژنتیکی برای تهیه‌ی ۲۵ درخت خانوادگی بهره ببرند. در مرحله‌ی بعد مشخصات دی‌ان‌ای قاتل (که از روی بدن یکی از قربانی‌های تجاوز او استخراج شده بود) را به این پایگاه اطلاعاتی دادند و توانستند ۱۰ تا ۲۰ نفر با اجدادی مشترک او پیدا کنند. محققان سپس فهرست را با دقت بالایی بررسی کردند تا بتوانند محدوده‌ی جستجوی خود را به مرور کم و کم‌تر کنند. آن‌ها نهایتا به دی‌انجلو رسیدند که نمونه دی‌ان‌ای او با قاتل مطابقت داشت. خوشبختانه او دستگیر شد و هم‌اکنون دوران حبس ابد بدون حق آزادی مشروط خود را می‌گذارند.

محققان با همین روش به هؤیت روث ماری تری رسیدند. در اوایل سال جاری نمونه‌ دی‌ان‌ای او که از استخوان‌هایش گرفته شده بود به آزمایشگاه اترام در تگزاس ارسال شد. حوزه کاری آزمایشگاه اترام تهیه‌ی شجره‌نامه‌های پزشکی قانونی به‌خصوص برای قتل‌های حل‌نشده و افراد ناپدید شده است. آزمایشگاه اترام در با وجود آسیب شیمیایی و مقادیری آلودگی میکروبی توانست نمونه‌ی قابل استفاده‌ای از دی‌ان‌ای تری به دست بیاورد.

پس از آن، نمایه‌ای از دی‌ان‌ای او برای جستجو در پایگاه‌های اطلاعات نسب‌شناسی مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت یکی از بستگان نزدیک او پیدا شد. و در مرحله‌ی پایانی آزمایش دی‌ان‌ای (اعضای خانواده‌ی مقتول) هؤیت او را تأیید کرد. درحالی‌که تحقیقات ادامه دارد، FBI از مردم درخواست کرده در صورت داشتن هر گونه اطلاعاتی در مورد این پرونده مراتب را به مقامات اطلاع دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو