انجمن های مردمی بخش میراث فرهنگی خراسان جنوبی باید فعال شوند

منبع: همگردی

26

1401/8/17

08:31


میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، انجمن های مردمی بخش میراث فرهنگی خراسان جنوبی باید فعال شوند.

علیرضا عباس زاده در اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی استان که با حضور مشاور قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شد، از راه اندازی یک موزه فاخر در استان به همت بنیاد مستضعفان خبر داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت و ضرورت حمایت از بخش میراث فرهنگی با وجود قوانین مرتبط روشن بیان کرد: انجمن میراث فرهنگی کارگروه اداری نیست و باید مشارکت سازمان های مردم نهاد را هم برای مشارکت دادن مردم در میراث پای کار آورد.

عباس زاده با اشاره به اینکه از تجربیات مردم در حوزه میراثی باید استفاده کرد، افزود: باید در حوزه نگهداشت میراث فرهنگی در حفظ بناهای تاریخی کار کنیم، اما برای انجام این کار سرعت بسیار مهم است و نباید به گذر زمان سپرده شود.

او گفت: در شهرهایی که بیشترین حجم آن بافت تاریخی است، تعیین یک محله تاریخی برای بازسازی کفایت می کند و نباید سایر محلات را درگیر کرد، چرا که سبک زندگی مردم امروز با گذشتگان تغییر کرده و حاضر به زندگی در خانه های تاریخی نیستند که بخواهیم تمام محلات تاریخی شهرها را به سبک قدیم بازسازی کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تک گذاره ها در موضوع میراث فرهنگی باید حفظ شود، افزود: مرمت بافت های تاریخی هزینه بر است و مردم هم انگیزه ای برای زندگی در آن ندارند، لذا نمیتوان در همه جا برای بازسازی آنها هزینه کرد.

عباس زاده با تأکید بر این نکته که در بافت های تاریخی افراط و تفریط ها را باید حفظ کنیم، افزود: در دوره ای خیلی افراطی به این موضوع نگاه شد و نتیجه مورد نظر نیز کسب نشد.

وحید بهفرنژاد، معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه تکالیف و وظایف ارگان ها در خصوص حفاظت آثار تاریخی در قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی فرهنگی مصوب 1398/4/18 بیان شده است، بر لزوم حفظ و احیای آثار تاریخی با همکاری ارگان ها، نهادهای مردمی تاکید کرد.

بهفرنژاد افزود: در این جلسه طبق اساسنامه انجمن و برابر مصوبات جلسه مقرر شد ظرفیت حمایتی و نظارتی تمامی ارگان ها و سمن ها و مردم، نسبت به حفاظت و مرمت آثار تاریخی بکار گرفته شوند.

او ادامه داد: همچنین مقرر شد پیگیری ویژه در خصوص راه اندازی منطقه ای در شهرداری بیرجند تحت عنوان بافت تاریخی توسط استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی انجام شود.

انجمن های مردمی بخش میراث فرهنگی خراسان جنوبی باید فعال شوند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو