همه چیز در مورد فشار چشم

23

1401/8/17

08:45


استرس و فشار چشم به حالتی گفته می‌شود که فشار طبیعی چشم از ۱۰-۲۱ میلی‌متر جیوه بالاتر برود. این عارضه گاهی برای یک یا هر دو چشم اتفاق می‌افتد که به معاینه و درمان پزشک نیاز پیدا می‌کند.

همه چیز در مورد فشار چشم

به گزارش بهداشت نیوز، فشار داخل چشم با استفاده از ابزاری به نام تونومتر اندازه‌گیری می‌شود. در عارضه فشار پشت چشم عصب بینایی طبیعی به نظر می‌رسد و هیچ علامتی از بیرون ندارد.

فشار پشت چشم هم مثل خشکی چشم و یا قرمزی چشم به خودی خود یک بیماری تلقی نمی‌شود. اما فشار چشم اصطلاحی است که برای افراد مبتلا به «گلوکوم» کاربرد دارد. در مواردی که ممکن است با وجود فشار چشمی، چشم پزشک به بیماری گلوکوم مشکوک شود. در این صورت معایناتی را انجام می‌دهد. اگر دلیل استرس و فشار چشم ابتلا به بیماری گلوکوم باشد، عصب بینایی دچار آسیب می‌شود.

فشار چشم نرمال باید چند باشد

به طور طبیعی میزان فشار پشت چشم بین ۱۲ تا ۱۸ میلی‌متر جیوه است. اما به هر میزان که از عدد ۱۸ فاصله بگیرد، دچار استرس و فشار چشمی می‌شوید. در این عارضه درست مثل ناخنک چشم باید به دنبال راه درمان باشید.

علت فشار پشت چشم چیست؟

استرس و فشار پشت چشم اغلب به یک عارضه نگران کننده تبدیل می‌شود. زیرا یکی از علائم بیماری گلوکوم است. از نظر چشم پزشکان علت فشارچشم عدم تعادل در تولید و تخلیه مایعات داخل چشم است. کانال‌هایی که مایعات را از داخل چشم تخلیه می‌کنند، گاهی عملکرد صحیحی ندارند. ممکن است مایعات زیادی را تولید کند، اما به دلیل عملکرد نامناسب کانال چشم، قادر به تخلیه آن نباشد. در نتیجه مقدار زیادی مایعات در داخل چشم جمع می‌شود. همین مایعات از پشت به چشم فشار وارد می‌کند.

علت دیگر فشارپشت چشم افزایش میزان مایعات است. وقتی میزان مایعات در چشم افزایش یابد، عصب بینایی تحت فشار قرار می‌گیرد. برخی از افراد دارای قرنیه چشم بسیار ضخیم هستند که این مشکل در آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

علائم استرس و فشار پشت چشم چیست؟

بیشتر افرادی که به عارضه فشار چشم مبتلا هستند، هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند. هر چند در برخی از موارد با سردرد همراه است. با این حال علامت مشخصی ندارد. به همین دلیل باید به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنند و عصب بینایی را معاینه کنند. چشم پزشک با انجام آزمایشات می‌تواند استرس و فشار چشم را به راحتی اندازه‌گیری کند.

ابتدا بینایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین قسمت جلوی چشم، قرنیه، اتاق قدامی، لنز و عنبیه هم با کمک میکروسکوپ‌های مخصوصی معاینه می‌شوند. تونومتری روشی است که از آن برای اندازه گیری میزان فشار داخل چشم استفاده می‌شود. اگر فشار پشت چشم طولانی شود، ممکن است گلوکوم اولیه را به دنبال داشته باشد.

درمان فشار پشت چشم

بهترین راه برای درمان فشار چشم، روش لیزر است. با این روش مایعات و هر چیزی که باعث فشار به قسمت پشت چشم می‌شود، از بین می‌رود. گاهی هم ممکن است براساس تشخیص چشم پزشک از روش دارو درمانی استفاده شود. البته برای درمان سریع استرس و فشار چشم مصرف به موقع داروها و رعایت دستورالعمل پزشک اهمیت زیادی دارد. در صورتی که این عارضه به موقع درمان نشود ممکن است باعث بروز مشکل آب سیاه هم شود.

هدف اصلی از درمان فشارچشم کاهش فشار است تا باعث بروز بیماری گلوکوماتیک بینایی نشود. برخی از پزشکان فشار چشمی بالاتر از ۲۱ میلی‌متر جیوه را با کمک داروهای موضعی درمان می‌کنند. حتی در برخی موارد پزشکان برای درمان هیچ اقدامی نمی‌کنند. مگر اینکه علائمی از آسیب عصب بینایی در بیمار وجود داشته باشد. اگر فشار پشت چشم به طور مداوم بیش از ۲۸ – ۳۰ میلیمتر جیوه باشد، به دلیل خطر زیاد به عصب بینایی آسیب وارد می‌کند.

دستور العمل درمان فشار پشت چشم

اگر فشار چشم ۲۸ میلی‌متر جیوه یا بیشتر باشد، چشم پزشک با تجویز دارو این عارضه را درمان می‌کند. بعد از یک ماه مصرف دارو باید مجدد به چشم پزشک مراجعه کنید تا وضعیت چشم بررسی شود. برخی از داروها می‌توانند به درمان دائمی این عارضه کمک کنند. اما اگر دارو هیچ تاثیری در بیماری تاری چشم و سردرد و فشار چشم نداشته باشد، دوز یا نوع دارو تغییر می‌کند.

در مواردی که فشار داخل چشم ۲۶ تا ۲۷ میلی‌متر جیوه باشد، فشار در طی ۲-۳ هفته بعد از ویزیت اولیه مجدداً کنترل می‌شود. در ویزیت دوم فشار در حد ۳ میلی‌متر جیوه کاهش می‌یابد. در معاینات و درمان‌ بعدی هم که حدود ۳ – ۴ ماه طول می‌کشد، به تدریج این بیماری کنترل می‌شود.

داروها برای درمان فشار پشت چشم

برای درمان این بیماری داروهایی وجود دارد که بتواند استرس و فشار داخل چشم را کاهش دهد. در عین حال عارضه جانبی هم به دنبال نداشته باشد. البته تجویز دارو با توجه به میزان فشار پشت چشم انجام می‌شود. همچنین پزشکان با توجه به نیاز چشم و بررسی عصب بینایی اقدام به تجویز دارو می‌کنند. پس به طور خودسرانه اقدام به مصرف دارو نکنید.

داروها به صورت قطره‌های چشمی هستند که برای یک مدت تجویز می‌شوند. البته بعد از یک ماه باید تاثیر دارو توسط چشم پزشک بررسی شود. در صورتی که هیچ گونه عارضه‌ای را به دنبال نداشته باشد، تا اتمام بیماری می‌توانید آن را مصرف کنید. ضمن اینکه باید وضعیت آلرژیک چشم را هم در نظر بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو