آیا سرمایه گذاری در بورس رونق می‌گیرد؟

منبع: پارس ناز

25

1401/8/17

08:45


آیا سرمایه گذاری در بورس رونق می‌گیرد؟

واقعیتی که در مورد بورس و سرمایه گذاری در آن نمی‌توان نادیده گرفت، این است که در دو تا سه سال اخیر بسیاری از افرادی که هیچ شناختی نسبت به این بازار نداشتند برای سرمایه گذاری در آن اقدام کردند.

 

همین میزان حضور از افرادی که ناآگاهانه وارد بورس شدند و از طرف دیگر رشد قابل توجه و سپس ریزش مداوم این بازار باعث شد تا افراد به ورود دوباره به بازار سهام بدبین شوند و اعتماد به آن را از دست بدهند.

 

گفتنی است افرادی که با بیش‌ترین ضرر از این بازار روبه‌رو شدند یا به طور کل نسبت به سهام و آن بازار آگاهی نداشتند یا با دانش کم و بدون توجه به فراز و نشیب‌هایش به آن وارد شدند و با هر پیشنهادی اقدام به خرید سهام کردند.

آیا سرمایه گذاری در بورس رونق می‌گیرد؟

با این حال، این سوال مطرح می‌شود که آیا سرمایه گذاری در بورس رونق می‌گیرد؟ در پاسخ باید دید که شواهد چه می‌گویند.

 

بازدهی بورس بر اساس شواهد

 

آن‌چه که شواهد نشان می‌دهد این است که سرمایه گذاری در بورس در بلندمدت بهترین بازدهی را نسبت به دیگر زمینه‌های سرمایه گذاری داشته است.زمانی که نمودارهای 5 ساله تا 10 ساله را بررسی می‌کنیم در میان دیگر بازارهای سرمایه گذاری می‌توانیم به وضوح ببینیم که بازار سهام با تمام افت و خیزهایش هنوز بهترین بازار برای سرمایه گذاری است.

 

با این حال، بیش از دو سال است که این بازار روزهای خوشی را به خود ندیده است و همین اتفاق باعث می‌شود تا به این سوال که «آیا سرمایه گذاری در بورس رونق می‌گیرد؟» با دقت بیش‌تری پاسخ دهیم.

 

رونق سرمایه گذاری در بورس

 

این‌که بخواهیم به این سوال که آیا سرمایه گذاری در بورس رونق خواهد گرفت؟ پاسخ دقیق دهیم و به دنبال مسیر درست سرمایه سرمایه گذاری در این بازار باشیم باید به بررسی دو حالت بپردازیم؛ حالت اول به وضعیت برجام و احیای آن مرتبط می‌شود و حالت دوم به رابطه بورس و احیا نشدن برجام بستگی دارد. در ادامه به بررسی هر کدام از این دو حالت خواهیم پرداخت.

 

حالت اول، بورس و احیای برجام

 

همه ما مدت‌ها است که منتظر احیای برجام هستیم. این توافق می‌تواند تاثیر قابل توجهی در رونق کشور بگذارد و به دنبال آن دوباره موجب جان گرفتن بورس شود.در حال حاضر شاهد ادامه مذاکرات برجام هستیم تا تصمیمی در مورد آینده توافق گرفته شود.

 

اگر برجام دوباره احیا شود، در پاسخ به سوال آیا سرمایه گذاری در بورس رونق خواهد گفت؟، می‌توان گفت به دنبال رفع تحریم‌های اقتصادی دلارهای بلوکه شده می‌تواند آزاد شود و از طرف دیگر فروش نفت وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد و دوباره شاهد رونق فروش این ماده ارزشمند خواهیم بود.

 

به علاوه، با بهبود امکان نقل و انتقالات مالی وضعیت اقتصادی کشور می‌تواند بهتر شود. به این ترتیب، اقتصاد کشور با افزایش درآمد دلاری همراه خواهد بود و به دنبال آن صنایع کوچک که در بورس عضو هستند نیز پتانسیل رشد را پیدا خواهند کرد.

 

البته گفتنی است که اگر رکود جهانی – با وجود احیای برجام – ادامه پیدا کند صنایع بزرگ اثر می‌پذیرند و امکان دارد سهامشان افت ‌کند. بنابراین، در صورت احیای برجام، صنایع کوچک می‌توانند رشد کنند و شاخص هم وزن بهبود پیدا کند.

آیا سرمایه گذاری در بورس رونق می‌گیرد؟

حالت دوم، بورس و احیا نشدن برجام

 

جا دارد که حالت دوم را هم که مربوط به احیا نشدن برجام است بررسی کنیم. در مقابل در حالت دوم می‌توان پیش‌بینی کرد که ممکن است احیای برجام صورت نگیرد. در این حالت وضعیت بورس چه می‌شود؟ آیا سرمایه گذاری در بورس رونق خواهد گرفت؟

 

در این شرایط احتمالا با تورم انتظاری روبرو خواهیم شد. همین موضوع روی رشد شاخص کل بورس هم تاثیر می‌گذارد. به این معنی که احتمالا سهام صنایع بزرگ که در رشد شاخص کل تاثیرگذار هستند با رشد مواجه خواهند شد.

 

البته گفتنی است که این رشد شاخص کل و سهام صنایع بزرگ به دلیل عدم احیای برجام زمانی بیشتر خواهد بود که رکود جهانی به وقوع نپیوندد یا اثر آن ضعیف باشد. در غیر این‌صورت، پدیدار شدن رکود جهانی شاید آثار مبهمی در شاخص کل داشته باشد.

 

اگر دانش زیادی درباره بازار و تحولات آن ندارید و می‌خواهید وارد بورس شوید، بهتر است از طریق سرمایه گذاری غیرمستقیم به این کار بپردازید. حالا که حرف از صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی به میان آمد بهتر است با توضیحی در مورد این ابزار مالی نوین، بهترین مسیر سرمایه گذاری در سهام را بررسی کنیم.

 

صندوق های سهامی، سرمایه گذاری موفق در بورس

 

با توجه به آن‌چه که گفته شد می‌توان این‌طور به نتیجه رسید که بورس در موقعیت‌های مختلف می‌تواند رونق داشته باشد و باعث رشد سرمایه گذاری ما شود یا ممکن است موجب کاهش ارزش سرمایه‌مان گردد.

 

اما یک واقعیت که در مورد بازارهای سرمایه به ویژه بورس وجود دارد این است که هیچ زمینه سرمایه گذاری بدون ریسک وجود ندارد. با این حال، برای این‌که بتوان در هر شرایطی از سرمایه گذاری بیشترین بهره‌مندی را داشت بهتر است از ابزار مالی نوین سرمایه گذاری در بورس که در اینجا http://bia2safa.net/goto/web/url/2958683 نام برده شده است، استفاده کرد که با داشتن تیم مجرب می‌تواند سرمایه گذاری هوشمند را برای سرمایه گذاران خود انجام دهد.

 

صندوق‌‎های سرمایه گذاری سهامی مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان از ابزار مالی نوین هستند که با سبدی متشکل از سهام منتخب بورس و داشتن تیم متخصص می‌توانند در شرایط مختلف، سرمایه گذاری پر رونق در بورس را برای افراد سرمایه گذار به همراه داشته باشند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو