معنی ضرب المثل یکی نان نداشت بخورد پیاز می خورد با مفهوم و گسترش

منبع: ماگرتا

10

1401/8/17

09:00


معنی ضرب المثل یکی نان نداشت بخورد پیاز می‌خورد : این ضرب المثل معمولا برای کسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برایشان مشکل یا مسئله‌ای پیش آمده و آن‌ها به جای حل کردن مشکلات، دست به انجام اموراتی می‌زنند که این کار سبب بیشتر شدن مشکلات موجود می‌شود.

در این مواقع افراد می‌گویند: فلانی نان نداشت بخورد پیاز می‌خورد. برای آشنایی با مطالب کامل‌تری در مورد ضرب المثل، در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید‌.

مَثَل پیشنهادی : معنی ضرب المثل علم بیاموز و عمل پیشه کن

معنی ضرب المثل یکی نان نداشت بخورد پیاز می خورد

مفهوم ضرب المثل یکی نان نداشت بخورد پیاز می خورد

برای مثال کسی را فرض کنید که فقیر بوده و پول کافی را برای گذراندن زندگی و حتی تهیه غذا ندارد. با این حال این فرد به جای کار کردن و کسب درآمد، خود را شبیه افراد پولدار جلوه داده و سعی دارد همانند آن‌ها رفتار کند.

در این حالت افراد از ضرب المثل یکی نان نداشت بخورد پیاز می‌خورد استفاده می‌کنند و هدف این است که نشان دهند او به جای اینکه مسائل اصلی خود را حل کند، به دنبال مسائل بیخود و فرعی رفته و قصد حل و برطرف کردن آن‌ها را دارد که در این صورت نه تنها مشکلات از بین نخواهد رفت بلکه افزایش خواهند یافت.

داستان ضرب المثل یکی نان نداشت بخورد پیاز می خورد

در روزی از روزها فردی فقیر که دارای یک دختر بود تصمیم گرفت دختر خود را شوهر دهد و برای او خانه‌ای زیبا تدارک ببیند. پس به دنبال جهیزیه دخترش افتاد و قصد او این بود که خرید را از لوازم کوچک و غیر ضروری شروع کند و سپس لوازم بزرگ را تهیه کند.

روزها می‌گذشت و پدر خانواده هرروز چند قلم وسیله غیر ضروری را با بدبختی برای دخترش تهیه می‌کرد ولی نمی‌دانست که بهتر بود خرید را از لوازم بزرگ شروع کند تا در نهایت اگر بودجه‌ای برایش ماند، لوازم غیر ضروری را بخرد.

روزی پیرمردی با پدر دخترک در هنگام خرید روبرو شد و از او جویای احوالش شده و پرسید که قصد خرید چه چیزی را داری؟ پدر دخترک پاسخ داد: برای دخترم وسیله تهیه می‌کنم تا او را شوهر دهم و به خانه خودش بفرستم.

پیرمرد که از فکر او آگاه شده بود گفت: پسرم بهتر بود خریدت را از وسیله‌های بزرگ شروع می‌کردی نه اینکه ابتدا چیزهای غیر ضروری را بخری و در نهایت پولی برای لوازم اصلی نداشته باشی. پدر دخترک که به فکر فرو رفته بود، در این حال پیرمرد گفت: یکی نان نداشت بخورد پیاز می‌خورد و راهی مقصد خود شد.

گسترش و بازآفرینی ضرب المثل یکی نان نداشت بخورد پیاز می خورد

پیاز جزو مواد غذایی لذیذ بوده که به غذا عطر و طعم خاص و دلنشینی خواهد داد. ولی حال فردی را فرض کنید که پیازی را بدون غذا می‌خورد، این کار نادرست بوده و به جای سیر کردن فرد را گرسنه‌تر خواهد کرد.

پس بهتر است همیشه در اعمال و رفتارهایتان دقت داشته باشید و کارهای نادرست و غلطی را انجام ندهید. در این صورت کمترین مشکلی در زندگی خود خواهید داشت و به فرد موفقی تبدیل خواهید شد.

مَثَل های پیشنهادی :
معنی ضرب المثل غوره نشده مویز شده
و
معنی ضرب المثل زیر کاسه نیم کاسه ای است
و
معنی ضرب المثل دندان روی جگر گذاشتن

به پایان معنی ضرب المثل یکی نان نداشت بخورد پیاز می‌خورد رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل قدیمی داشتید حتما آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو