اگر در خانواده سابقه فشار خون دارید، این ماده غذایی را نخورید/ فشار خون را از این دست بگیرید، بهتر است

121

1401/8/17

10:16


فوق تخصص قلب و عروق گفت: فشار خون بالا می‌تواند موجب بسته شدن رگهای مغز و قلب و نهایتا سکته و نارسایی کلیه‌ها و در نهایت دیالیز شود.افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند؛ نمک را در جیره غذایی خود کاهش داده یا حذف کنند.

اگر در خانواده سابقه فشار خون دارید، این ماده غذایی را نخورید/ فشار خون را از این دست بگیرید، بهتر است

به گزارش بهداشت نیوز، منوچهر قارونی فوق تخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه اولین علامت فشار خون بالا بی علامتی است گفـت: فشار خون بالا «قاتل خاموش» نام دارد. تا زمانی‌که تاثیرات فشار خون بالا مشهود نشود فرد بیمار متوجه بیماری خود نمی شود. در اثر فشار خون بالا عروق اندام های بدن به آرامی تنگ می‌شود. وقتی فشار خون بالا به مراحل خطرناک برسد سردردهای شدید پس سر، مگس پران جلوی چشم و تنگی نفس و طپش قلب خودش را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: اگر خانواده ای سابقه فشار خون بالا دارد. باید افراد خانواده از سن کم مراقب رژیم غذایی خود باشند و نمک را به عنوان عامل اساسی در فشار خون ارثی کاهش داده یا پرهیز کنند.

قارونی هشدار داد: فشار خون بالا می تواند موجب بسته شدن رگ‌های مغز و قلب  و نهایتا سکته و نارسایی کلیه ها و در نهایت دیالیز شود.

او درباره انواع فشار خون  گفت: فشار خون نرمال ۱۲ روی ۸ است. فشار خون به انواع خفیف، متوسط، شدید و خطرناک تقسیم می شود. در فشار خون خفیف، فشار ۱۴ روی ۹ است. در فشار خون متوسط ، فشار ۱۶ روی ۱۰ است و اگر فشار خون شدید باشد ؛سرمان درد کند و جلوی چشمانمان مگس پران باشد فشار  ۱۸ روی ۱۲ خواهد بود و اگر فشار خون خیلی شدید و خطرناک و کشنده باشد بیمار دچار تنگی نفس شده، تپش قلب و حال به هم خوردگی و گُرگرفتگی و داغی دارد و پشت هم ادرار می کند در این شرایط فشار ۲۳ روی ۱۲ است که مرحله ای خطرناک است و بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

وی تاکید کرد: اگر بچه یا خانمی که تازه باردار شده فشار ۱۶ داشته باشد وضعیت خطرناک تری نسبت به فردی که سالیان سال فشار بالا داشته دارد.

قارونی اظهار داشت: اگر سابقه فشار خون بالا در خانواده وجود نداشته باشد اندازه‌گیری فشار یکبار در سال کافی است اما اگر سابقه فشار خون بالا در خانواده وجود داشته و دارو هم مصرف کنند باید هر روز ساعت ۴ بعد از ظهر فشار خود را اندازه بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بدانیم فشار خون ما در چه طیفی قرار دارد لازم است سه روز متفاوت صبح ها فشار خون خود را اندازه بگیریم. اگر فشار می نیمم ما بیش از ۹ بود باید بپذیریم فشار خون بالا داریم.

قارونی یادآوری کرد: دقت کنیم فشار خون را با دست راست بگیریم چون مقاومت بیشتری دارد. فشار دست راست همیشه ۱ یا ۲ واحد از دست چپ بالاتر است به همین جهت بهتر است فشار دست راست گرفته شود. ضمن اینکه دست باید در مسیر قلب قرار گیرد. ترجیح ما استفاده از دستگاه های فشار سنج معمولی است امادستگاه های دیجیتالی هم خوب هستند.

وی بیان کرد: افرادی که فشار خون بالا دارند و دارو مصرف می کنند در صورتیکه غلظت خون مناسبی داشته باشند می توانند خون بدهند.
منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو