افزایش 50 درصدی دوباره حقوق بازنشستگان | افزایش دوباره حقوق بازنشستگان با افزایش قیمت دلار؟

20

1401/8/17

10:44


ویدئویی از شهاب حسینی در فضای مجازی منتشر شده است که نظر کاربران را به خود جلب کرده است و حواشی زیادی بدنبال داشته است

افزایش 50 درصدی دوباره حقوق بازنشستگان | افزایش دوباره حقوق بازنشستگان با افزایش قیمت دلار؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران) با نگاهی به افول سطح معاش در ماه‌های اخیر، دلایل آن را برمی‌شمارد؛ دلایلی که به اعتقاد او بیش از هر چیز ریشه در اقتصاد نابسامان و وضعیت معاش فرودستان دارد: مشکلات قشر بازنشسته، بیش از هر چیز ریشه‌های اقتصادی دارد چراکه اقداماتی دولت باید انجام می‌داد که انجام نداده است.

عیوضی به یکی از دلایل افول معیشت یعنی افزایش نرخ دلار اشاره می‌کند و می‌گوید: نرخ دلار بازهم رکورد زده است. اگر به دنبال استقلال اقتصادی و برائت از سرمایه‌داران جهانی هستیم، چرا هر روز ارزش پول ملی‌مان سقوط می‌کند و ارزش دلار کشورهای امپریالیست با سرعت نور بالا می‌رود؟ این یک تناقض است که مردم اثرات آن را در زندگی روزمره خود لمس می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: مردم بیش از هر چیز از وضعیت اقتصادی ناراحت و ناراضی هستند؛ اقتصاد خانواده‌ها به سختی می‌گذرد؛ خصوصاً برای حقوق‌بگیران که در این وضعیت به سختی زندگی می‌کنند؛ بازنشستگان در شرایط به مراتب سخت‌تری هستند و رنج‌ها را بیشتر احساس می‌کنند.

به گفته‌ی این فعال صنفی بازنشستگان، در چند ماه سپری شده از سال جدید، وضعیت اقتصادی و معیشتی بازنشستگان کارگری ۵۰ درصد سقوط کرده است که یک بحران جدی‌ست و باید به صورت عاجل به آن رسیدگی شود.

عیوضی این افول را این‌گونه توضیح می‌دهد: امروز یک بازنشسته اگر بخواهد برود سوپرمارکت چند قلم کالا بخرد، باید حداقل ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزارتومان خرج کند. این قیمت‌ها برای مردم و بازنشستگان بسیار بالاست؛ این درحالی است که برخی مسئولان بهترین زندگی را دارند و فرزندشان در کشورهای خارجی در حال خوشگذرانی‌ست. ما هر روز که با بازنشستگان صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شویم بیشترین نارضایتی را از این جنس بی‌عدالتی‌ها دارند؛ از اینکه فرزندان مسئولان در رفاه هستند اما فرزندان کارگران و مردم عادی، در رنج و مضیقه.

او با بیان اینکه «تبعیض امروز بیش از هر زمان دیگری آزاردهنده است» می‌گوید: وقتی پایه زندگی متزلزل باشد و وضع اقتصادی خراب باشد، فرد شرمنده خانواده و زن و بچه‌اش می‌شود؛ باید شرایط زندگی مردم درک شود؛ مسئولان برای یک لحظه هم که شده خودشان را جای فرودستان بگذارند و ببینند یک بازنشسته با ۶ میلیون تومان حقوق چه دردی را تحمل می‌کند.

او به بیکاری جوانان خانواده‌های کارگری به عنوان یک معضل جدی دیگر اشاره می‌کند: جوانانی که سال‌ها تحصیل کرده‌اند اما فرصت کار و اشتغال ندارند؛ خانواده هم منابعی برای تامین زندگی این جوان ندارد؛ این جوان چه باید بکند؟

به گفته‌ی دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران، «معضل مسکن» یک معضل جدی دیگر است: یک کارگری که شش میلیون تومان حقوق می‌گیرد، چند سال باید کار کند تا یک خانه پنجاه متری بخرد؟ آیا اگر صد سال کار کند و همه پول را ذخیره کند، بالاخره می‌تواند یک خانه ۵۰ متری بخرد؟

او ادامه می‌دهد: ازیکسو خودروسازان، خودروهای بی‌کیفیت تولید می‌کنند؛ طوری که حتی به خودروی صفر هم اعتماد نیست؛ اما قیمت همین خودرو از ۱۰۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده بدون اینکه کیفیت و امنیت آن ذره‌ای ارتقا پیدا کرده باشد؛ یک پژو که ارزش واقعی آن ۵۰ میلیون تومان نیست، امروز دارد ۴۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

عیوضی با اشاره به وعده‌های کنترل تورم می‌گوید: دولت به مردم قول داده بود تورم را کنترل می‌کند؛ تورم نه تنها کنترل نشد که خیلی از اقلام گران شدند؛ امروز تورم واقعی هر ماه بالای ۵۰ درصد است؛ شما هر قلم از مایحتاج زندگی را که در نظر بگیرید، قیمتش نسبت به اوایل سال یا اسفند سال قبل، ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته؛ برخی اقلام مثل برنج ایرانی که ۲۰۰ درصد گران شده. اینها همه رنج‌های واقعی زندگی مردم است.

او در پایان می‌گوید: از برخی مسئولان باید پرسید چرا عملکرد خودشان و خانواده‌هایشان با نسخه‌هایی که برای مردم می‌پیچند، از زمین تا آسمان تفاوت دارد؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو