تحقیق درباره سوره شوری ⚜️ + آثار و برکات

منبع: ماگرتا

11

1401/8/17

12:58


تحقیق درباره سوره شوری : این سوره چهل و دومین سوره قرآن است که دارای ۵۳ آیه می‌باشد، شوری به معنای مشورت به عبارت دیگر کاری که در آن مشورت می‌کنند.

مفهوم کلی سوره شوری به نشانه‌های توحید در آفاق و انفس، لزوم مشورت بین مومنان، صحنه‌های رستاخیز، اقسام وحی و ارتباط با خدا، دوستی خاندان پیامبر (ص) و اجر رسالت، وجود موجودات زنده در آسمان‌ها اشاره دارد. تعداد کلمات این سوره ۸۶۶ کلمه است و تعداد حروف آن ۳۵۸۸ حرف دارد.

سوره شوری مکی است و هدف آن مانند سایر سوره‌های مکی بیان اصول دین است یعنی به توحید، نبوت و معاد پرداخته و بر آن‌ها به ویژه وحی و نبوت تاکید کرده است. با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق درباره سوره شوری

نزول آیه شوری

از ابن عباس و قتاده نقل شده است: که این سوره مکی است بجز چهار آیه از آن که در مدینه نازل شده است و ابن عباس گوید: هنگامی که این آیه نازل شد، مردی گفت: به خدا که این آیه را خداوند نازل نکرده است، بدنبال این سخن بود که خداوند این آیه را نازل کرد:

«أَمْ یقُولُونَ افْتَرى عَلَى اللَّهِ كَذِباً»
یعنی می گویند: بر خدا افتراء بسته است، سپس آن مرد توبه کرده پشیمان شد آن گاه این آیه نازل شد :

«وَ هُوَ الَّذِی یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ» تا لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ
یعنی: «خداوند است که توبه بندگانش را می پذیرد.

احادیث درباره سوره شوری

از رسول خدا (ص) نقل شده: هر کس سوره شوری را قرائت کند در شمار کسانی است که فرشتگان بر او درود می‌فرستند و برای او طلب آمرزش و رحمت الهی می‌کنند.

امام صادق (ع) فرمودند: هر کس سوره شوری را قرائت کند خداوند در روز قیامت به گونه‌ای او را بر می‌انگیزد که چهره اش مانند برف سپید و مانند خورشید درخشان است تا اینکه نزد پروردگارش می‌ایستد. خداوند می‌فرماید: ای بنده‌ام! بر قرائت سوره شوری مداومت کردی در حالی که از ثوابش آگاه نبودی!

اما اگر ثواب ان را می‌دانستی دائما قرائت می‌کردی. ولی من جزا و پاداش تو را به شکل کامل به تو عطا می‌کنم سپس می‌فرماید: او را به بهشت درآورید و به او قصری از یاقوت سرخ بدهید که خداوند به آن شرافت داده است و به گونه‌ای است که از درون بیرون آن و از بیرون، درونش دیده می‌شود و در آن هزار حوریه بهشتی و هزار خدمتکار زن و هزار خدمتکار مرد برای خدمت به او هستند.

آثار و برکات سوره شوری

  • رفع عطش

امام صادق (ع) فرمودند: هرکس این سوره را بنویسد و بشوید و از آب آن در سفر بنوشد بعد از آن نیازمند آب نمی شود و دچار عطش نخواهد شد.

  • دیدن خواب خوش

اگر این سوره را نوشته و شب هنگام خواب زیر بالشت بگذارید خواب‌های خوش خواهید دید.

  • رفع شک

حضرت صادق علیه السلام روایت است که: هر کس سوره شوری را بنویسد و بشوید و این آب را با خاک رس مخلوط کنند و از گل بدست آمده کوزه‌ای بسازند و پس از آن آب در آن بریزند و کسی که شک زیاد دارد از آن بنوشد به حالت عادی بر می‌گردد.

مقالات پیشنهادی: تحقیق در مورد سوره مومنون
و
تحقیق درباره حروف مقطعه
و
تحقیق درباره صلوات و آثار و برکات آن

☑️ به پایان متن تحقیق درباره سوره شوری رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو