معنی ضرب المثل آبغوره گرفتن ⭕️ + اصطلاح انگلیسی آن

منبع: ماگرتا

14

1401/8/17

12:58


معنی ضرب المثل آبغوره گرفتن : بسیاری از افراد دارای روحیه بسیار ضعیفی هستند و شواهد نشان داده که سر هر اتفاقی به گریه می‌افتند. روحیه این دسته از افراد به حدی حساس است که سر یک حرف یا حتی اتفاق کوچک نیز ناراحت شده و گریه خواهند کرد.

به همین دلیل مردم برای اینکه به بقیه بفهمانند فلانی دارای روحیه و احساس ضعیفی است و سر هر مسئله‌ای به گریه می‌افتد از ضرب المثل آبغوره گرفتن استفاده می‌کنند. با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

معنی ضرب المثل آبغوره گرفتن

معنی ضرب المثل آبغوره گرفتن

این ضرب المثل در چندین حالت مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید بدانید که همه این حالت‌ها در زمان گریه افراد رخ می‌دهد. در حالت اول زمانی که کسی از روحیه حساس و نازک نارنجی برخوردار بوده باشد، در زمان صحبت کردن هر حرفی را به خود گرفته و گریه خواهد کرد.

در حالت دوم نیز کسی را مورد اشاره قرار می‌دهند که بخاطر اعمال و رفتار ناپسندی که دارد و بخاطر رهایی یافتن از سوال و جواب، از گریه‌های دروغین استفاده می‌کند.

تاریخچه و داستان آبغوره گرفتن

در روزگاران قدیم دختری مظلوم و با روحیه حساسی به همراه خانواده و اقوام خود در روستای پدری شان زندگی می‌کردند که دارای یک برادر بی‌رحم و ظالم بود. برادر او هرروز به خواهرش هزاران هزار ظلم و ستمی می‌کرد و برای اینکه بتواند کارهای خود را جلو ببرد، هیچ گاه به خواهرش اجازه اظهار نظر را نمی‌داد.

دخترک که از اعمال و رفتار برادرش زده شده و خسته بود، تصمیم می‌گیرد تا از امور و کارهایش باخبر شود. روزی که دخترک از اعمال ناپسند برادرش باخبر شد با خود فکر کرد و تصمیم گرفت که جلوی انجام آن‌ها را بگیرد.

پس نزد برادرش رفت و با او شروع به صحبت کرد و از او خواست که از اعمال نادرست و ناپسندش دست بکشد. ولی پسرک که از روحیه بسیار خبیث و بدی برخوردار بود، به دخترک توهین کرد و او را به گریه انداخت. گریه‌های دخترک از میزان ظلم‌هایی که تابه حال کشیده بود تمامی نداشت و به همین سبب پسرک اعصابش خراب شد و رفته رفته اخلاقش را بدتر کرد.

در همین برگشت و به دخترک گفت: گریه کردن را تمام کن و بدان که حال زمان آبغوره گرفتن نیست. دخترک از گفته‌های او ناراحت شده بود بدون هیچ حرف و نگاهی برگشت و راهی منزل شد.

گسترش و بازآفرینی ضرب المثل آبغوره گرفتن

اشاره این ضرب المثل به گریه‌های دروغین، گریه بسیار زیاد و گریه بی موقع بوده و نشان می‌دهد که گاهی اوقات افراد برای اینکه بتوانند امور خود را طبق میلشان پیش ببرند از حقه‌ای بنام گریه استفاده می‌کنند. از قدیم و ندیم نیز مردم به گریه بسیار اهمیت می‌دهند و زمانی که کسی به گریه بیفتد، گاهی اوقات هر اتفاقی که افتاده باشد نیز با او کاری نخواهند داشت.

اصطلاح انگلیسی

در زبان انگلیسی از اصطلاح «To cry to shed tears» برای بیان این ضرب المثل استفاده می کنند.

مَثَل های پیشنهادی:
معنی ضرب المثل دست از پا درازتر برگشتن
و
معنی ضرب المثل چشمم آب نمی خوره

☑️ به پایان معنی ضرب المثل آبغوره گرفتن رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل داشتید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو