تحقیق درباره سوره نور ✍️ + علت نامگذاری و خواص آن

منبع: ماگرتا

12

1401/8/17

12:58


تحقیق درباره سوره نور: سوره نور یکی از سوره‌های مدنی قرآن است. معنی لغوی نور به معنای روشنایی است که آشکار می‌باشد و چیزهای دیگر را نیز آشکار می‌کند. این سوره شصت و چهار آیه، هزار و سیصد و شانزده کلمه و پنج هزار و ششصد و هشتاد حرف دارد. با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

مفهوم کلی سوره نور به احکام لعان، واجب بودن حجاب برای زنان، وجود چهار شاهد برای اثبات زنا، آداب وارد شدن به خانه و تربیت اجتماعی و اخلاقی مسلمانان، عفت ورزی و مبارز با آلودگی‌ها اشاره داشت. در خصوص نزول این آیه باید گفت که جریان افک سبب نزول آن بوده و به علت وضع آن روز مسلمانان وجود قوانینی که در این سوره آمده لازم بوده است.

تحقیق درباره سوره نور

علت نامگذاری سوره نور

علت نامگذاری این سوره این می‌باشد که ۷ بار کلمه نور در آن تکرار شده و در آیه ۳۵ که به آیه نور معروف است خداوند را نور آسمان و زمین معرفی می کند:

«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَلا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»

«خداوند نور آسمان‌ها و زمین است، مثل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی (پرفروغ) باشد، آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان، این چراغ با روغنی افروخته می‌شود که از درخت پربرکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی (روغنش آن چنان صاف و خالص است که) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله‌ور شود؛ نوری است بر فراز نوری و خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت می کند و خداوند به هر چیزی داناست.»

حدیث درباره سوره نور

ابى‌بن‌كعب از پیامبر خدا نقل کرده که «هر که سوره نور را بخواند، خداوند ده حسنه به او می‌دهد به اندازه اجر همه مؤمنین گذشته و آینده».

از امام صادق (ع) نقل شده که «مال و عورت خود را به خواندن سوره نور حفظ کنید و زنان خود را بوسیله آن در حصار عفت قرار دهید، زیرا کسی که این سوره را در هر شب و هر روز بخواند، هیچ یک از خانواده اش هرگز زنا نمی‌کند تا بمیرد، در وقت مردن هفتاد هزار ملک تا کنار قبر او را تشییع جنازه می‌کنند و برای او دعا و استغفار می‌کنند تا وارد قبر شود.

پیامبر (ص) فرمود: هر کس سوره نور را بخواند خداوند ۱۰ حسنه به تعداد همه مومنان گذشته و آینده به او می‌دهد.

خواص سوره نور

  • بازگرداندن شخص فراری

برای بازگشت فردی که فرار کرده است توصیه شده است که آیه ۴۰ سوره نور را بخوانید:

«أَوْ کَظُلُمَاتٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ یَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرَاهَا وَمَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ»

«یا همچون ظلماتی در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانده و بر فراز آن موج دیگری و بر فراز آن ابری تاریک است، تاریکی‌هایی است یکی بر فراز دیگری، آن گونه که هرگاه دست خود را خارج کند ممکن نیست آن را ببیند و کسی که خدا نوری برای او قرار نداده، نوری برای او نیست.

  • جلوگیری از محتلم شدن

پیامبر (ص): اگر فردی سوره نور را نوشته و در تشکی که بر روی آن می‌خوابد، قرار دهد تا وقتی که این نوشته در آن وجود دارد، دچار احتلام نمی‌شود.

مقالات پیشنهادی: تحقیق درباره سوره شوری
و
تحقیق در مورد سوره مومنون
و
تحقیق درباره حروف مقطعه

☑️ به پایان متن تحقیق درباره سوره نور رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو