اقدامات قبل از بارداری، نکاتی که باید رعایت شود!

منبع: نی نی بان

127

1398/5/2

23:22


سلامت پیش از بارداری، بخشی از سلامت مردان و زنان در طول سال‌های باروری آنها می‌باشد. این موضوع بر گام‌هایی تمرکز دارد که زنان، مردان و متخصصان سلامت می‌توانند برای کاهش ریسک و بهبود سبک زندگی سالم برای ایجاد یک بارداری سالم‌تر بردارند. مراقبت از سلامت قبل از بارداری به مداخلات پیش‌گیرانه‌ی پزشکی، رفتاری و اجتماعی برمی‌گردد که می‌توانند شانس داشتن یک فرزند سالم را افزایش دهند. اگرچه مراقبت از سلامت پیش از بارداری بر آمادگی برای بارداری تمرکز دارد، اما تمامی مردان و زنان در سن باروری می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند حتی اگر برنامه‌ای برای فرزندآوری نداشته باشند.
اگر در تلاش برای بارداری هستید یا صرفاً یکی از موضوعات ذهنی شما این است، بهتر است برای آماده شدن به منظور یک بارداری ایمن و داشتن یک فرزند سالم اقدام کنید. مراقبت پیش‌گیرانه مراقبتی است که قبل از باردار شدن دریافت می‌کنید. متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که چه قدم‌هایی را نیاز است که بردارید.
با فعالیت در زمینه‌ی مسائل سلامت قبل از بارداری، می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلات آینده برای خود و فرزندتان جلوگیری کنید. از زمانی که باردار می‌شوید تا زمانی که کودک شما به دنیا می‌آید، از مراقبت بهره‌مند خواهید شد.

اقدامات لازم قبل از بارداری
مراقبت پیش از بارداری می‌تواند شانس باردار شدن، داشتن یک بارداری سالم و داشتن یک فرزند سالم را افزایش دهد. مراقبت پیش از بارداری باید حداقل سه ماه قبل از باردار شدن یک شخص شروع شود. اما برخی از زنان به زمان بیشتری برای آماده‌سازی بدن خود برای بارداری نیاز دارند. مطمئن شوید که سلامت همسر خود را نیز لحاظ کرده‌اید. با پزشک خود درباره‌ی نحوه‌ی زمان‌بندی چرخه‌ی قاعدگی برای کمک به یافتن زمان تخم‌گذاری و بهترین زمان باردار شدن، مشورت کنید.
مکمل‌ها
فولیک اسید یک ویتامین B می‌باشد. اگر زنی حداقل یک ماه قبل از باداری و در طول آن، دارای فولیک اسید کافی در بدن خود باشد، می‌تواند به پیش‌گیری از نقص‌های اساسی تولد در مغز و ستون فقرات کودک، کمک کند. در هر روز ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم (۴۰۰ تا ۸۰۰ mcg یا ۰٫۴ تا ۰٫۸ mg) دریافت کنید. همه‌ی زنان به دریافت هر روزه‌ی فولیک اسید نیاز دارند. با پزشک خود درباره‌ی احتیاج به فولیک اسید صحبت کنید. برخی از پزشکان ویتامین‌های پیش از تولد را تجویز می‌کنند که حاوی مقادیر بیشتر فولیک اسید می‌باشند.
مکمل‌هایی که توصیه می‌شوند شامل مقادیر متعادل مولتی ویتامین و مواد معدنی، آهن (اگر ذخیره‌ی آهن پایین باشد)، زینک (اگر فقدان زینک وجود داشته باشد)، و کلسیم (در صورت کمبود در رژیم غذایی) می‌باشد. آشکار است که داشتن یک رژیم متعادل و نوشیدن مقادیر زیاد آب (۱۰ تا ۱۲ لیوان در هر روز) ایده‌آل می‌باشد.
شرایط پزشکی
اگر کسی دارای شرایط پزشکی خاصی باشد، باید مطمئن شود که این شرایط تحت کنترل است. برخی از شرایطی که می‌توانند بر بارداری اثر گذاشته یا از آن تأثیر بگیرند شامل تنگی نفس، دیابت، سلامت دهان و دندان، چاقی، بیماری سرع، فشار خون بالا، بیماری تیروئید، افسردگی و اختلالات خوردن می‌باشند. بخصوص مهم است که پزشک را از هر عمل جراحی زنان مانند جراحی فیبروم یا پاپ اسمیر غیر طبیعی، مطلع کنید. سابقه‌ی جراحی‌های زنان هر فرد ممکن است بر چگونگی مدیریت بارداری او تأثیر بگذارد.
واکسن‌ها و غربالگری‌ها مانند آزمایش پاپ اسمیر و غربالگری‌ برای تشخیص عفونت‌های منتقل شده از رابطه‌ی جنسی (STIs) شامل HIV مورد نیاز می‌باشند. اگر فردی در مقابل سرخچه یا آبله مرغان واکسینه نشده باشد، ممکن است به تزریق واکسن‌های درست و عقب انداختن تلاش برای بارداری برای حداقل یک ماه، توصیه شود.
بهبود سلامت کلی از طریق رسیدن به وزن ایده‌آل، انتخاب گزینه‌های غذایی سالم، فعال بودن از نظر فیزیکی، محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها، کاهش استرس و ترک سیگار
پرهیزها
پرهیز از مصرف داروها مگر با مجوز پزشک (مطمئن شوید که پزشک می‌داند که در تلاش برای بارداری هستید). این دستور شامل داروهایی که می‌توان بدون نسخه خریداری کرد نیز می‌باشد.
اجتناب از گرمای زیاد بخصوص سونا و سالن‌های ورزشی. در صورت تمرین، مطمئن باشید که لباس‌های خنک و راحت پوشیده و مقادیر زیاد آب می‌نوشید.
از تماس با مواد سمی یا اجسامی که می‌توانند باعث بروز عفونت شوند هم در محل کار و هم در خانه پرهیز کنید. از مواد شیمیایی و صورت گربه‌ها و جانوران جونده دوری کنید. افرادی که در ارتباط با کود یا آفت‌کش‌ها کار می‌کنند باید قبل از نزدیک شدن به بانوان، لباس‌های خود را تعویض کنند. این افراد باید لباس‌های آلوده را به صورت جداگانه تمیز کنند و بشویند.
از خوردن کافئین پرهیز کنید. نوشیدن کافئین در مقدار زیاد، شانس باردار شدن را کاهش می‌دهد. توصیه شده است که در زمان بارداری نوشیدن کافئین به دو فنجان قهوه یا سه فنجان چای در روز محدود شود. به یاد داشته باشید که نوشابه و شکلات نیز حاوی کافئین می‌باشد.

مراقبت قبل از بارداری برای مردان
مراقبت پیش از بارداری برای مردان هم به اندازه‌ی زنان مهم می‌باشد. مردان نیمی از موارد ژنتیکی را تشکیل می‌دهند که سازنده‌ی یک کودک هستند. سه ماه طول می‌کشد تا یک اسپرم به اندازه‌ای رشد کند تا بتواند یک تخمک را بارور نماید. بنابراین منطقی است که مراقبت پیش از بارداری را حداقل سه ماه پیش از تلاش برای بارور کردن زن، برای مرد اعمال کرد. راهنمای کار برای مردان بسیار شبیه آن چیزی است که برای زنان گفته شد. اگر مردان این موارد را رعایت کنند، احتمال سالم بودن اسپرم و شانس حاملگی و کودک سالم بسیار زیاد خواهد بود.
مشاوره‌ی ژنتیک
ژن‌هایی که یک کودک با آنها متولد می‌شود، می‌توانند از طرق زیر بر سلامت او تأثیر بگذارند:
اختلالات ژن تکی به وسیله‌ی مشکلاتی در ژن تک ایجاد می‌شوند. ژن‌ها شامل اطلاعاتی هستند که سلول‌های کودک شما برای عملکرد به آنها نیاز دارند. اختلالات ژن تکی در خانواده‌ها رخ می‌دهند. مثال‌هایی از این اختلالات فیبروم، فیبروز کیستیک و کم خونی سلول داسی شکل می‌باشند.
اختلالات کروموزومی زمانی رخ می‌دهند که همه یا بخشی از کروموزوم مفقود شده یا به صورت زیادی وجود داشته و یا ساختار یک یا تعداد بیشتر از کروموزوم‌ها نرمال نباشد. کروموزوم‌ها ساختارهایی هستید که ژن‌ها در آن قرار می‌گیرند. بیشتر اختلالات کروموزومی که همه‌ی کروموزوم‌ها را درگیر می‌کنند، به صورت فامیلی اتفاق نمی‌افتند.
با پزشک خود درباره‌ی سوابق سلامت خانواده‌ی والدین، قبل از باردار شدن صحبت کنید. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا هر گونه خطر ژنتیکی که ممکن است وجود داشته باشد را پیدا کند.
بر اساس فاکتورهای خطر ژنتیکی، پزشک ممکن است به والدین توصیه کند تا یک متخصص ژنتیک را ملاقات کنند. برخی از دلایلی که یک فرد یا زوج به دنبال مشاوره‌ی ژنتیک می‌باشند، شامل موارد زیر می‌باشند:
وجود سابقه‌ی خانوادگی از یک وضعیت ژنتیکی، نقص زمان تولد، اختلالات کروموزومی یا سرطان
دو یا چند سقط جنین، زایمان بچه‌ی مرده یا کودکی که مرده باشد.
وجود کودکی با یک اختلال ارثی، نقص زمان تولد یا ناتوانی ذهنی شناخته شده
خانمی که بارداری یا برنامه‌ریزی برای بارداری در سن ۳۵ سالگی یا بالاتر تجربه می‌کند.
نتایج آزمایشی که نشان دهد که ممکن است یک بیماری ژنتیکی وجود داشته باشد.
خطر بالای مبتلا شدن یا انتقال دادن یک اختلال ژنتیکی به دلیل پس زمینه‌ی قومی یکی از طرفین
افراد هم خون که می‌خواهند بچه‌دار شوند.
در طول مشاوره، متخصص ژنتیک فرد یا زوج را می‌بیند و خطرات ژنتیکی را با آنها به بحث گذاشته و یا یک بیماری ژنتیکی را تشخیص می‌دهد، تأیید می‌کند و یا رد می‌کند. در بعضی از موارد، زوج تصمیم می‌گیرند که آزمایش ژنتیک انجام دهند. برخی از آزمایشات می‌توانند به زوج کمک کنند که شانس ابتلا یا انتقال یک بیماری ژنتیکی را بدانند. متخصص ژنتیک به زوج کمک می‌کند تا بدانند که آیا آزمایش ژنتیک برای آنها گزینه‌ی خوبی هست یا خیر.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو