درمان میگرن با رژیم غذایی

درمان میگرن با رژیم غذایی


منبع: مینویسم

24

1401/8/17

15:54


درمان میگرن با رژیم غذایی

سردرد‌های گاه و بی‌گاهی که زندگی عادی افراد را مختل کرده و حتی در مواقعی شدت بیشتری پیدا می‌کند، میگرن نامیده می‌شود. این اختلال که با تغییرات موقتی در بخش قطر رگ‌های خونی در سر و صورت اتفاق می‌افتد، علت‌ها و همچنین درمان‌های مختلفی دارد. در واقع درمان میگرن بسته به شدت عارضه متفاوت است اما اثر تغذیه مناسب را نمی‌توان در بهبود این مشکل نادیده گرفت. ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی نشانه‌های این عارضه صحبت کنیم و در پی آن به نحوه تشخیص مشکل و همچنین راه‌های درمان میگرن می‌پردازیم. ضمن اینکه لازم است که در ابتدای مقاله عنوان کنیم که مراجعه به متخصص نورولوژی و بخصوص بررسی باید‌ها و نباید‌های غذایی این بیماری از مهم‌ترین مواردی است که افراد باید در برنامه‌شان لحاظ کنند.

میگرن چیست

این بیماری از جمله عارضه‌های عصبی است که سبب درد فوق‌العاده شدید در بخش‌های مختلف سر می‌شود. همچنین ممکن است بیمار احساس تپش در یک طرف سر داشته باشد که شاید تا ساعت‌ها نیز زمان‌بر شود. ضمناً توجه داشته باشید که حالت تهوع از جمله علائم شایعی است که با درد‌های میگرن همراه است که در برخی موارد حساسیت و استفراغ نیز به دنبال دیگر علائم بروز داده می‌شوند که طبیعتاً باید برای درمان میگرن و این علائم مشکل‌ساز از تجربیات متخصص نورولوژی استفاده شود.

انواع میگرن

گفتنی است که عارضه‌ی میگرن که هنوز علت خاصی برای پیش آمدن آن اعلان نشده، ممکن است تا ۷۲ ساعت نیز زمان‌بر باشد که طبیعتاً با افزایش مدت زمان این عارضه، بیمار توانایی‌اش را از دست داده و به طور حتم در زندگی عادی‌اش اختلال پیش می‌آید. به طور کلی این بیماری دارای دو نوع مهم است که عبارتند از:

– میگرن با هاله. این نوع میگرن هشداری برای این بیماری است که همراه با نشانه‌هایی مانند خطوط زیگزاگ، لکه‌های دیداری درخشان، افکار گیج‌کننده و… بوده که باید در مراحل اولیه بررسی شوند.

– میگرن بدون هاله. هیچ‌گونه اختلالی در این نوع میگرن دیده نمی‌شود و می‌توان گفت که اکثر افراد میگرن را بدون اختلال حسی تجربه می‌کنند. گفتنی است که درمان میگرن در هر دو صورت نیاز به بررسی با جزئیات دارد.

انواع میگرن

علائم و نشانه‌های میگرن

از جمله سؤالات افرادی که ممکن است مشکوک به میگرن باشند، علائم این بیماری است که البته بسته به نوع میگرن و همچنین وضعیت بدنی آن‌ها متفاوت خواهد بود. در واقع بسیاری از افراد با نشانه‌های مختلفی روبرو می‌شوند که نمی‌دانند که آیا باید آن‌ها را جزء علائم این بیماری بدانند و سپس به بررسی موضوع بپردازند یا اینکه با مشکل‌گذاری سردرد مواجه شده‌اند. به طور کلی میگرن عارضه‌ای است که باید با چند علائم و برای طولانی مدت ایجاد شود. حال در ادامه به مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری می‌پردازیم:

  • احساس ضربان شدید در بخشی از سر و صورت و گاه و بی‌گاه اتفاق می‌افتد.
  • حساسیت به نور که برای حل این مشکل پناه بردن به تاریکی کمک کننده است.
  • حساسیت به صدا که حتی شنیدن صداهای معمولی نیز غیرقابل تحمل می‌شود.
  • حساسیت به لمس که حتی مواردی مانند شانه کردن مو، لمس صورت با بالشت و… را دشوار می‌کند.
  • درد گردن که ممکن است با شدت زیادی ایجاد شود.
  • اضطراب و افسردگی که افراد را از انجام کارهای روزمره باز می‌دارد.
  • شکل‌گیری صدای زنگ در گوش که فوق العاده آزاردهنده است.
  • عدم تمرکز مناسب به طوری که افراد را از انجام کارهایشان باز می‌دارد.
  • خستگی مزمن در طول روز که بیمار را کلافه می‌کند.
  • اسهال که بهمراه استفراغ ظاهر می‌شودو انرژی فرد را می‌کاهد.
  • تورم صورت که از علائم ثانویه میگرن است.
  • تکرر ادرار که اگر بیمار به درمان میگرن اقدام نکند مشکلات حادتری پیش می‌آید.
  • عدم صحبت کردن واضح و مشکل در درک اطلاعات که کم و بیش اتفاق می‌افتد.
  • عرق شبانه که از رایج‌ترین نشانه‌های این عارضه است و سبب خستگی در خواب می‌شود.
  • سوزن سوزن شدن اعضای بدن بخصوص دست و پاها که راه رفتن و نشستن را سخت می‌کند.

نحوه تشخیص عارضه میگرن

در حال حاضر هیچ‌گونه آزمایشی که بتواند این بیماری را سریعاً تشخیص دهد وجود ندارد چرا که هنوز علت مشخصی برای شکل‌گیری میگرن پیدا نشده است. به طور کلی متخصص نورولوژی با بررسی و ارزیابی بیمار که می‌تواند در قالب آزمایش خون، تصویربرداری‌های خاص و همچنین بررسی سوابق خانوادگی باشد، به تشخیص میگرن اقدام کند. البته احتمال استفاده از اسکن مغز نیز وجود دارد که برای در نظر گرفتن راه‌های مؤثرتر درمان میگرن ضروری به نظر می‌رسد. ضمناً ناگفته نماند که ارزیابی بار سردرد بیماران نیز برای تشخیص به موقع این بیماری لازم است.

نحوه تشخیص عارضه میگرن

برترین درمان‌های بیماری میگرن

اگر چه درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و نمی‌توان به طور کامل میگرن را بهبود بخشید اما به طور کلی با استفاده از روش‌های خاص، امکان کاهش درد این بیماری وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • استفاده از دارو (بدون نسخه)

بعضی از مسکن‌ها و همچنین ضدالتهاب‌ها در بازار عرضه شده‌اند که استفاده از آن‌ها می‌تواند احتمال بهبودی این عارضه را افزایش دهد که از جمله‌ی این دارو‌ها می‌توان به ناپروکسن، آسپرین، ایبوپروفن و… اشاره کرد. البته باید در نظر داشته باشید که استفاده از متخصص مغز و اعصاب می‌تواند شما عزیزان را در انتخاب داروی مناسب‌تر کمک کند. ضمناً توجه داشته باشید که بکارگیری بی‌رویه از دارو حتی ممکن است شرایط را بدتر کرده و درمان میگرن را به تأخیر بیندازد.

  • استفاده از تریپتان

این دارو از جمله رایج‌ترین روش‌های درمان عارضه میگرن است که اگر در ابتدای حمله‌ی میگرن مصرف شود، بیمار شانس بیشتری برای کنترل این وضعیت خواهد داشت. البته گفتنی است که به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه از این دارو استفاده کرد چرا که می‌تواند وضعیت بدنی افراد بخصوص آن‌هایی که دارای فشار خون زیاد، ناراحتی قلبی و.. هستند را بدتر کند. بنابراین حتماً توصیه می‌کنیم که برای مصرف این دارو حتماً با متخصص نورولوژی در تماس باشید.

  • استفاده از ارگوتامین

اگر متخصصان تشخیص دهند که استفاده از داروهایی مانند تریپتان برای درمان میگرن موثر نیستند، احتمالاً مواردی مانند ارگوتامین تجویز شوند. گفتنی است که این دارو به شکل قرص و حتی اسپری بینی وجود دارد که پس از چند بار مصرف مشخص می‌شود که آیا برای این عارضه مفید است یا باید به دنبال جایگزین آن بود. به طور کلی وقتی از این دارو استفاده می‌کنید حتماً توجه داشته باشید که در ساعات اولیه احساس درد ندارید

  • استفاده از بیوفیدبک

این روش درمانی به بیمار آرامش می‌دهد که برای این منظور از یک مانیتور استفاده می‌شود. در واقع با بکارگیری این روش، شروع تنش عضلانی و همچنین تغییر دمای بدن که همه‌ی این موارد نشانه‌ی استرس هستند به بیمار ارائه می‌شود تا راحت‌تر بتواند شرایط پیش آمده را کنترل نماید.

اهمیت استفاده از متخصص نورولوژی

سردرد‌های ناگهانی میگرن که در اکثر اوقات شدید هستند حتماً نیاز به بررسی فوری دارند که برای این منظور استفاده از متخصص مغز و اعصاب در اولویت قرار دارد. در واقع درمان میگرن اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، با سرعت بیشتری انجام می‌شود که در این صورت مشکلات کمتری گریبان‌گیر بیماران خواهد بود. اما ممکن با این دغدغه مواجه شده باشید که در چه صورتی نیاز است که حتماً بوسیله‌ی متخصص نورولوژی ویزیت شوید که در ادامه به مهم‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم:

– افرادی که سن بالای ۵۰ سال دارند و به ناگاه دچار سردرد‌های شدید می‌شوند مستعد میگرن هستند که بلافاصله باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند. گفتنی است که در حال حاضر طبق آمار‌ها افرادی بالای ۴۰ سال نیز در معرض این بیماری قرار دارند.

– افرادی که با تغییر در الگوی قبلی سردردشان مواجه شده‌اند. در واقع این افراد از حمله‌های شدیدتر سردرد در فواصل کمتر به ستوه آمده‌اند که برای درمان میگرن احتمالی حتماً باید به متخصص مراجعه کنند.

– اگر جزء افرادی هستید که به سردرد‌های پیشرونده دچار شده‌اید، حتماً باید از متخصصان باتجربه در این زمینه استفاده کنید. ناگفته نماند که این افراد مستعد میگرن با عوارض شدید هستند که اگر برای درمان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نکنند، به طور حتم با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شوند.

میگرن

بررسی بایدها و نبایدهای رژیم غذایی در بیماری میگرن

همانطور که عنوان کردیم میگرن یک سردرد فراتر از سردردهای معمولی است که به دلیل فعالیت‌های غیرمنطقی که در مغز رخ می‌دهد، شکل می‌گیرد. ضمن اینکه حتماً می‌دانید که پیشگیری از ایجاد میگرن فوق العاده دارای اهمیت است و یکی از مواردی که باید در این زمینه مدیریت شود، رژیم غذایی است که برای این منظور بیمار حتماً باید تحت نظر متخصص تغذیه باشد. حال در ادامه به بررسی غذاهای ممنوعه و البته مناسب در این بیماری می‌پردازیم:

  • غذاهای ممنوعه میگرن

– نوشیدنی‌های الکلی. طبق آزمایشات انجام شده و نتایج بدست آمده مشخص شده است که این نوشیدنی‌ها تأثیرات منفی بر میگرن دارند و چه بسا افرادی که زیر نظر پزشک متخصص تحت درمان میگرن هستند نیز فرصت بهبودی را از دست بدهند. بنابراین اگر از این بیماری رنج می‌برید به هیچ عنوان از انواع نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید.

– محصولات پخته شده. در بسیاری از محصولات پخته شده، آرد گندم وجود دارد که حاوی گلوتن است. افرادی که دچار بیماری خودایمنی سلیاک هستند حتی مقدار کمی از این پروتئین، آنها را دچار حساسیت می‌کند که در نتیجه ممکن است منجر به سردردهای میگرنی شود. البته خیلی از افرادی که دچار میگرن هستند آلرژی به این ماده ندارند و با خیال راحت می‌توانند محصولات شامل این پروتئین را مصرف کنند. به طور کلی استفاده از یک متخصص تغذیه می‌تواند شما را در این خصوص راهنمایی کند.

– گوشت‌های فرآوری شده. در بعضی از موادهای غذایی مانند کالباس و… از موادهای نگهدارنده مانند سدیم استفاده می‌شود که مصرف این نوع غذاها سبب اکسید نیتریک در بدن می‌شود که نهایتاً سردردهای میگرنی را بوجود می‌آورد. بنابراین برای بهبود روند درمان میگرن نباید از این نوع مواد غذایی استفاده کرد.

  • غذاهای مناسب میگرن

– ماهی‌ها. با توجه به اینکه ماهی دارای امگا ۳ است، بنابراین به خوبی می‌تواند سردردهای ناشی از میگرن را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتماً در هفته این ماده غذایی را مصرف کنید تا بتوانید بخش قابل توجهی از دردهای میگرن را مدیریت و کنترل نمایید.

– دانه کدو، بادام و… این نوع موادها و هر نوع مواد غذایی که دارای منزیم سرشار است به کاهش تعداد حملت میگرن کمک می‌کند. البته توصیه می‌کنیم که در مصرف این مواد غذایی زیاده‌روی نکنید و در روز حداکثر 28 گرم از این خوراکی مصرف نمایید.

– اسفناج. روند بهبود و درمان میگرن با استفاده از فولیک اسید و ویتامین B موجود در اسفناج افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان داده است افرادی که میزان مناسبی از مواد عنوان شده را در بدن دارند، کمتر دچار حملات میگرن می‌شوند.

اهمیت استفاده از متخصص تغذیه برای بیماری میگرن

در نظر گرفتن تغذیه مناسب فوق العاده دارای اهمیت است، بخصوص در افرادی که سابقه میگرن دارند. البته در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید در خصوص انتخاب وعده‌ی غذایی به طور خودسرانه عمل کنید و حتماً باید از متخصصان تغذیه درخواست راهنمایی نمایید. همانطور که متوجه شده‌اید، با توجه به حساسیت روند درمان میگرن اگر در انتخاب رژیم غذایی دچار اشتباه شوید، به طور حتم مشکلات بیشتری را تجربه خواهید کرد. بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر مشکوک به بیماری میگرن هستید، حتماً به دو مورد خیلی مهم توجه ویژه داشته باشید:

  • استفاده از متخصص نورولوژی.
  • بکارگیری از متخصص تغذیه.

که پر واضح است در نظر گرفتن هر کدام از این موارد روند درمان این بیماری را سرعت می‌بخشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف عارضه‌ی میگرن آشنا کنیم و با توجه به اینکه درمان میگرن نیاز به بررسی همه جانبه دارد، توصیه‌ی اکید داریم که حتماً از متخصصان حرفه‌ای در این زمینه بهره‌مند شوید که در این صورت بکارگیری از دکتریاب سامانه نوبت دهی آنلاین پزشکان فرصت بهتری را به شما عزیزان به جهت دریافت نوبت دکتر تغذیه و متخصصان نورولوژی می‌دهد تا در این صورت بتوانید سرعت روند درمان میگرن را افزایش دهید. بنابراین اگر در حال حاضر با این مشکل مواجه هستید حتماً توصیه می‌کنیم که از دکتریاب سامانه نوبت دهی آنلاین پزشکان به جهت برخورداری از امکاناتی مانند متخصصان تغذیه و مغز و اعصاب استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو