زلنسکی با برجسته ساختن جنجال پهپادهای ایرانی می خواهد ناکامی خودش را توجیه کند

زلنسکی با برجسته ساختن جنجال پهپادهای ایرانی می خواهد ناکامی خودش را توجیه کند


منبع: ساعد نیوز

37

1401/8/17

16:51


حضور پهپادهای ایرانی در آسمان اوکراین و کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به روسیه و همکاری های نظامی دو کشور از جنجالی ترین خبرهایی است که رسانه های غربی با ترفندهای مختلف تلاش در داغ کردن آن دارند. ساعدنیوز در گفتگوی اختصاصی با امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل به این مسأله پرداخته است.

زلنسکی با برجسته ساختن جنجال پهپادهای ایرانی می خواهد ناکامی خودش را توجیه کند

غربی ها تلاش می کنند تا با اخلال در روابط روسیه و ایران، تحت فشار افکار عمومی، ایران را منزوی سازند و ایران را برای مذاکرات به پای میز بکشانند.

ساعدنیوز: بعد از حملات پهپادی اخیر روسیه به شهر کی یف، رسانه های غربی خبر استفاده از شاهد 136 ایرانی برای هدف قرار دادن مناطق مسکونی پایتخت اوکراین با پهپادهای انتحاری ساخت ایران را داغ کردند و مقامات غربی به صورت یکصدا، جمهوری اسلامی را متهم به همدستی با جنایات جنگی پوتین کردند. این تلاش غرب برای درگیر کردن جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین با چه اهدافی انجام می گیرد؟

امیرعلی ابوالفتح: یک بخشی از این سناریو از نظر غرب، اشاره به نشانه ها و آثاری از پهپادهای ایرانی به کار گرفته شده در جنگ اوکراین توسط روسیه دارد. از نظر غربی ها علی الخصوص آمریکا، هر نوع کمک نظامی به روسیه در جنگ اوکراین عملاً عدم توازن موجود در کمک های نظامی به طرفین را به هم می زند و طبیعتاً برخلاف منافع حیاتی غرب و ناتو است. ایران جای خود دارد، در این مورد غربی ها با چینی ها هم اتمام حجت کرده اند. به چین گفته شده که اگر به روسیه کمک تسلیحاتی شود، حجم مبادلات تجاری اروپا و غرب کاهش خواهد یافت.

بخش دیگری از این ماجرا به تلاش غرب برای تحت فشار گذاشتن ایران ارتباط دارد. مثل بسیاری از کارهای تبلیغاتی دیگر از جمله طرح مسائل حقوق بشری، دموکراسی، اغتشاشات، حمایت از حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن، برجسته ساختن مسأله پهپاد و همکاری های نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در راستای همان تلاش برای تحت فشار گذاشتن و منزوی کردن ایران است. طرح بحث اخراج ایران از جام جهانی نیز همین هدف را دنبال می کرد.

در واقع، غربی ها تلاش می کنند تا با اخلال در روابط روسیه و ایران، تحت فشار افکار عمومی، ایران را منزوی سازند و ایران را برای مذاکرات به پای میز بکشانند و خواسته های خودشان را به کرسی نشانند.

تصویر

منافع امریکا ایجاب می کند که حداقل در ظاهر، این مذاکرات ادامه یابد. خاورمیانه باید یک آرامش نسبی را تجربه کند تا فشار بیشتری به غربی ها در تأمین انرژی مورد نیازشان به وجود نیاید.

ساعدنیوز: ما در چند هفته اخیر، شاهد افزایش سطح تنش ها میان ایران و آمریکا بوده ایم. در یکی از توئیت هایتان این موضوع را مطرح ساخته بودید که حتی اگر صد سال مذاکرات احیای برجام هم طول بکشد باز پایان و مرگ برجام اعلام نخواهد شد. چرا با وجود چنین سطح در تقابل و تخاصمی، دولت ایالات متحده آمریکا حاضر نیست مرگ برجام را به صورت رسمی اعلام کند؟

امیرعلی ابوالفتح: این دو موضوع در موازات هم پیش خواهد رفت. فشار بر ایران و منزوی ساختن تهران برای به کرسی نشاندن خواسته های حداکثری؛ و باز گذاشتن مسیر دیپلماسی برای احیای برجام بدون اعلام مرگ آن.

تحلیل شخصی من این است که هیچ کدام از طرف ها مرگ برجام را اعلام نخواهد کرد. خصوصاً امریکایی ها دوران پسامرگ برجام را معادل دستیابی ایران به بمب اتم می دانند و طبیعتاً اگر چنین اتفاقی رخ دهد، گزینه تقابل نظامی مطرح می شود و در این وضعیت اسفبار بازار انرژی و تورم، غرب توان تحمل یک تنش و درگیری در هاب انرژی دنیا را ندارد.

بنابراین، منافع امریکا ایجاب می کند که حداقل در ظاهر، این مذاکرات ادامه یابد. خاورمیانه باید یک آرامش نسبی را تجربه کند تا فشار بیشتری به غربی ها در تأمین انرژی مورد نیازشان به وجود نیاید.

مسائل بزرگتری در مقایسه با اغتشاشات یا جنجال همکاری نظامی ایران با روسیه وجود داشت که نتوانست به اعلام مرگ برجام منتهی شود! دستیابی ایران به غنی سازی 60 درصد، خاموش شدن دوربین های آژانس و عدم دسترسی آژانس به محتوای دوربین ها، هیچیک نتوانست به اعلام مرگ برجام بینجامد.

تصویر

زلنسکی می خواهد ناکامی خودش را توجیه کند، و چه بهانه ای بهتر از متهم ساختن ایران!

ساعدنیوز: فارغ از تبلیغات گسترده رسانه های غربی، شخص زلنسکی اصرار عجیبی بر برجسته سازی مسأله استفاده از پهپاد ایرانی در حملات به کی یف دارد. اخیراً عکسی در کنار باقیمانده یکی از پهپادها توسط او منتشر شد. آیا زلنسکی در راستای همان سناریوی کلان غربی ها بازی می کند یا اهداف خاصی متوجه این اقدام زلنسکی است؟

امیرعلی ابوالفتح: این یک حقیقت است که زلنسکی متأثر از سیاست های غرب تصمیمی می گیرد و تحت سلطه کامل غرب قرار دارد؛ همین سلطه در نهایت به قربانی شدن اوکراین منتهی شد. اما در مورد پهپادهای ایرانی، زلنسکی به دلیل عدم توانایی ارتش اوکراین در تحمیل کردن یک شکست قابل توجه به ارتش روسیه، و ناتوانی خودش از انتقاد مستقیم از ناتو و استنکاف ناتو از تحویل دادن تسلیحات مورد نیاز به کی یف و در نهایت، عدم علاقه او به اعتراف به قدرت نظامی روسیه، نیاز به متهم کردن یک عامل سوم برای فرار رو به جلو دارد.

زلنسکی می خواهد ناکامی خودش را توجیه کند، و چه بهانه ای بهتر از متهم ساختن ایران! کمک به روسیه به عنوان دشمن شماره 1 حال حاضر غرب خط قرمزی است که افکار عمومی غرب برنمی تابد. سرنوشت کل اروپا در افکار عمومی این قاره با سرنوشت اوکراین گره خورده است. بنابراین، زلنسکی می تواند با این کارت به صورت مؤثری بازی کند به طوری که حتی انتقاد از آلمان به دلیل عدم تأمین سلاح مورد نیاز کی یف باعث می شود که صدراعظم آلمان برای دلجویی و فرار از اتهام بی توجهی به سرنوشت اوکراین به کی یف سفر کند!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو