کمبود پتاسیم چه مشکلاتی برای ما به وجود می‌آورد؟

13

1401/8/17

17:28


طیف عظیمی از فعالیت‌های ارادی و غیرارادی بدن مانند فشارخون، تعادل میزان آب، هضم، انقباض عضلات، عملکرد سیستم عصبی، ضربان قلب و تعادل دانسیته بدن به وجود این الکترولیت‌ها مانند پتاسیم وابسته است.

کمبود پتاسیم چه مشکلاتی برای ما به وجود می‌آورد؟

به گزارش بهداشت نیوز، بدن انسان به طور طبیعی قادر به تولید پتاسیم نیست. به همین دلیل تامین پتاسیم از طریق مصرف خوراکی‌های حاوی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت کمبود پتاسیم، بدن با مشکلات جدی رو‌به‌رو خواهد شد. البته در صورت مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های حاوی پتاسیم نیز سلامتی انسان به خطر خواهد افتاد. این امر تعادل مصرف خوراکی‌های حاوی پتاسیم را بسیار مهم‌تر می‌کند. در ادامه مشکلاتی که کمبود پتاسیم و مصرف بیش از حد آن برای بدن ایجاد می‌کنند را بررسی می‌کنیم.

کمبود پتاسیم چه مشکلات و بیماری‌هایی را برای بدن به وجود می‌آورد؟

کاهش موقتی پتاسیم ممکن است که علائم و عوارض خاصی را ایجاد نکند. به عنوان مثال بعد از یک تمرین ورزشی ممکن است بدن شما با کمبود پتاسیم مواجه شود. و با مصرف یک وعده غذایی این کمبود برطرف شود. و شما چیزی را متوجه نشوید. اما کمبودهای شدید می‌توانند بسیار جدی باشند. و زندگی افراد را تحدید کنند.

برخی از علائم کمبود پتاسیم بدن عبارتند از: خستگی زیاد، اسپاسم عضلانی، گرفتگی مکرر و ناگهانی عضلات، نا منظم بودن ضربان قلب و مشکلات گوارشی مانند یبوست، حالت تهوع یا استفراغ. تشخیص کمبود پتاسیم معمولا از راه آزمایش خون صورت می‌گیرد.

عوامل ایجاد کننده کمبود پتاسیم

برخی از شرایط و بیماری‌های خاص می‌توانند منجر به کمبود پتاسیم خون شوند. بعضی از این عوامل عبارتند از: بیماری‌های کلیوی، استفاده بیش از حد از برخی داروها مانند داروهای ادرار آور، تعریق زیاد، اسهال، استفراغ، کمبود منیزیم و استفاده خودسرانه و بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو