سامانه موشکی جدید ایران چه مشکلی برای دشمنان ایجاد می‌کند؟

منبع: ساعد نیوز

10

1401/8/17

20:38


ساعد نیوز: فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اعلام کرده است که «سامانه باور ۳۷۳ در فاصله ۴۰۰ کیلومتری روی هدف قفل اولیه انجام می‌دهد و کمتر از ۵ دقیقه طول می‌کشد تا موشک آن به هدف برخورد کند.» اما باور ۳۷۳ دقیقا چیست؟ چرا مهم است و چه تغییری در معادلات نظامی منطقه ایجاد خواهد کرد؟

سامانه موشکی جدید ایران چه مشکلی برای دشمنان ایجاد می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایسنا، درست است که زمان زیادی از ایجاد سیستم موشکی باور ۳۷۳ می گذرد اما شاید کمتر درباره تاثیر این سامانه موشکی در پیشرفت عملیات نظامی گفته و نوشته شده باشد. روز گذشته (۱۵ آبان ماه) امیر صباحی فرد در سخنانی کوتاه درباره عملکرد باور ۳۷۳ توضیح داد: «این سامانه در فاصله ۴۰۰ کیلومتری روی هدف قفل اولیه انجام می دهد و در ۳۶۰ کیلومتری هدف، قفل پایدار می کند و کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد تا موشک آن به هدف برخورد کند. سرعت موشک بالای ۱۸۰۰ متر در ثانیه است و بالای ۱۱۰ هزار پا ارتفاع می گیرد. » اما باور ۳۷۳ دقیقا چیست؟ چکار می کند و چه اهمیتی دارد؟

باور ۳۷۳ چیست؟

سیستم موشکی باور ۳۷۳ یک سیستم موشکی پدافند هوایی از نوع دور بُردِ سطح به هوا و خودکششی محسوب می شود که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران با همکاری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و ساخته شده است. باور ۳۷۳ اولین سیستم دفاع موشکی با برد بلند است که در خود ایران ساخته می شود.

این سامانه نخستین بار در مرداد ۱۳۹۸ با حضور حسن روحانی (رئیس جمهور وقت ایران) رونمایی شد. باور ۳۷۳ اولین سامانه دفاع موشکی برد بلند تولید داخل ایران محسوب می شود. البته ساخت این سیستم پدافندی به سال ۱۳۸۷ بر می گردد؛ درست زمانی که در روسیه با روی کار آمدن دیمیتری مدودف از تحویل سامانه اس ـ ۳۰۰ خریداری شده ایران خودداری شد.

چه چیزی باور ۳۷۳ را منحصر به فرد می کند؟

لانچرهای سامانه باور ۳۷۳ مکعب مربعی هستند که اغلب با اهداف پدافندی در ناوها مورد استفاده قرار می گیرند. باور ۳۷۳ دارای پست های جداگانه ارتباطی و نیز پست فرماندهی است. موشک های باور ۳۷۳ از نوع صیاد۴ هستند. این سامانه موشکی، توانایی شلیک ۳ نوع موشک، در بردهای مختلف (مشابه اس-۴۰۰ ولی با برد کمتر) برای شکار اهداف در بردها و ارتفاع های متفاوت را دارد و می تواند در لایه های مختلف دفاعی وارد عمل شود. بیشینه سرعت موشک صیاد ۴، برابر با ۶ تا ۸ ماخ (نسبت سرعت شیئی در یک سیال به سرعت صوت در همان سیال) است.

باور ۳۷۳ چه تغییری در معادلات نظامی منطقه ایجاد خواهد کرد؟

برای سامانه باور ۳۷۳ دو آتش بار تعبیه شده و دارای دو سایت مجزا است که یکی از آنها به منظور توسعه زیر نظر وزارت دفاع و دیگری برای آزمایش های گرم میدانی توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران مدیریت می شود اما باید گفت این سامانه هنوز وارد سازمان رزم نیروهای مسلح نشده است. کارکرد اصلی باور شکار اهداف در ارتفاع بالا و فواصل دور است و هدف شکار او هم دقیقا هواپیماها و پرنده هایی هستند که در ارتفاع خیلی زیاد پرواز می کنند که شامل هواپیماهای شنود و جاسوسی و هواپیماهای سوخت رسان می شود. منظور از سوخت رسان ها پرنده هایی هستند که نقش تامین لوجستیکی پرنده های تهاجمی را فراهم می کنند.

برای مثال «آواکس» ایستگاه راداریِ هواییه. هواپیمای آواکس یعنی یک ایستگاه راداری را در آسمان به پرواز دربیاورید که از آسمان همه چیز را رصد کند. هدف باور دقیقا «آواکس» و امثال آن است. باور برای مبارزه با چیزی مثل آواکس، هدفش را در ۴۰۰ کیلومتری شناسایی کرده و بعد از رهگیری از فاصله ۳۵۰ کیلومتری آن را شکار می کند.

آنچه مشخص است، این است که عربستان و آمریکا تعداد زیادی آواکس و هواپیماهای شنود و جاسوسی در اختیار دارند که چند فروندش در پایگاه هوایی «الظفره» امارات مستقر هستند. حالا باور آمده که جاسوس ها و تحرکات راداری آنها را زیر نظر گرفته و در نهایت منهدم کند.

پس باید گفت که هدف اول باور درگیری با جنگنده ها و عقبه لُجستیکی اطلاعاتی و سخت افزاری آنهاست. البته این موضوع درباره موشک های بالستیک هم صدق می کند اما در حال حاضر بالستسک ها برای ایران تهدید نیستند. اگر بخواهیم با یک مثال درباره عملکرد باور ۳۷۳ توضیح دهیم، باید بگوییم که اگر یک آتش بار را در لبه خلیج فارس مستقر کنیم، این سامانه تا نزدیک ۴۰۰ کیلومتر آن طرف تر و در واقع تا خاک عربستان را می بیند و رصد می کند و اگر عاملی را تشخیص دهد از ۳۵۰ کیلومتری با آن درگیر می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو