آمادگی برای پدر شدن و ملاک های پدر خوب بودن

آمادگی برای پدر شدن و ملاک های پدر خوب بودن


منبع: آرگا

18

1401/8/17

22:11


پدر شدن برای هر مردی یک اتفاق مهم در زندگی محسوب می شود. از این رو لازم است به طور کافی آمادگی برای پدر شدن و قبول مسئولیت پرورش فرزند را پیدا کنید.

آمادگی برای پدر شدن به آموزش های خاصی نیاز دارد تا انتظار برای تولد نوزاد شیرین سپری شده و با قدرت کافی مسئولیت پذیرش وظیفه پدری و تحمل سختی های اجتناب ناپذیر آن را بر عهده بگیرید.

۱۲ توصیه جهت آمادگی برای پدر شدن

پدر شدن یکی از بزرگترین اتفاقات زندگی هر مردی محسوب می شود. برخی ممکن است سال ها انتظار چنین لحظه ای را بکشند. اطلاع از این که قرار است پدر بشوید یک لحظه جذاب بوده و با احساس شادی و کمی نگرانی همراه است که طبیعی به نظر می رسد. سخت است که برای پدر شدن آمادگی کامل داشته باشید.

در راستای آمادگی برای پدر شدن نیاز است با آموزه هایی آشنا باشید تا با قدرت کافی مسئولیت پذیرش وظیفه پدری و تحمل سختی های اجتناب ناپذیر آن را بر عهده بگیرید. از این رو برای آقایانی که منتظر تولد فرزند کوچک خود هستند توصیه هایی داریم که در طی ماه های هیجان انگیز تا تولد و روزهای خسته کننده و  طاقت فرسا در آینده رعایت نموده تا این دوران را با خوبی سپری کنید.

پدر شدن نیازمند این است که خود را برای یک تغییر بزرگ در زندگی آماده نمایید. پذیرا باشید که با آمدن فرزند دیگر هرگز شرایط مانند سابق نمی شود و اساس زندگی کاملا تغییر می کند و شما باید وظایف و مسئولیت های دیگری را بر دوش بگیرید. اگرچه صاحب فرزند شدن یک لحظه زیبا برای هر پدر و مادری محسوب می شود اما علیرغم شیرینی و هیجانش با سختی های زیادی هم همراه است.

وقتی تصمیم به بچه دار شدن می گیرید، باید سختی های آن را نیز قبول کنید. این سختی تنها برای مادر نبوده و پدر هم باید در این راستا آمادگی کافی برای قبول این وظیفه مهم و تحمل سختی های اجتناب ناپذیر آن را داشته باشد. در ادامه به توصیه هایی جهت آمادگی برای پدر شدن اشاره می شود.

۱. وضعیت مالی خود را بررسی نمایید.

ماه های ابتدایی بارداری همسر زمان خوبی برای ارزیابی دوباره هزینه ها محسوب می شود. به عنوان پدر می توانید با برنامه ریزی از قبل، امور مالی را مدیریت کرده و به این شکل نگرانی های خود و همسرتان را بکاهید. قبوض را به موقع پرداخت کرده، بدهی های عقب افتاده را بپردازید و در صورت توان برای چند ماه هزینه هایی را پس انداز نمایید.

با تولد نوزاد، هزینه های جدیدی ایجاد می شود. پیش از تولد نوزاد به فکر تثبیت اوضاع مالی خود باشید تا در آینده استرسی برای هزینه های اضافی نداشته و به خوبی به وظیفه پدری خود بپردازید.

۲. به دنبال کسب اطلاعات باشید.

کتاب های بسیاری در مورد پدر شدن، تربیت و سلامت کودک و موضوعاتی در این راستا به چاپ رسیده است. از این رو با مطالعه این کتاب ها اطلاعات خوبی کسب می کنید. البته می توان به جستجو در وبلاگ ها، سایت های اینترنتی و کانال های مجازی نیز پرداخت و در این باره اطلاعات زیادی به دست آورد.

وقتی که قرار است نوزاد به دنیا بیاید اطلاع از این که ماه های بارداری همسر چطور با او همراهی کنید و موقع زایمان در کنارش باشید. همچنین پس از تولد نوزاد چه کارهایی انجام دهید همگی کمک می کند با استرس و چالش کمتری این روزها را سپری کنید.

۳. به سلامت خود و همسرتان اهمیت بدهید.

پیش از تولد فرزند، تایم خوبی است که روی سلامت خودتان تمرکز کنید. اگر سیگار می کشید، تلاش کنید تا آن را ترک نمایید. تحقیقات بیان می دارد اگر مادر باردار در معرض دود و دخانیات قرار بگیرد خطر نقص مادرزادی قلب در نوزاد بالا می رود. همچنین به عادات غذایی خود اهمیت بدهید.

سعی کنید غذاهای سالم مصرف کنید و رژیم غذایی خود را بر مبنای مواد غذایی سالم و تازه قرار دهید. غذاهای غنی از فیبر و تقویت کننده سیستم ایمنی در این راستا بسیار کمک کننده خواهد بود.

۴. با همسرتان تعامل بیشتری داشته باشید.

در مورد روند بارداری و اتفاقات هیجان انگیز آن تا می توانید کنجکاو بوده و با همسر تعامل بیشتری داشته باشید. همراهی شما با همسر در این مرحله تاثیر زیادی برای آمادگی بعد از تولد نوزاد دارد. سعی کنید روزهایی که همسر وقت دکتر دارد با وی همراه بوده و درباره رشد جنین و سلامت همسر از پزشک سوال نمایید.

در بستن ساک بیمارستان به همسر کمک کرده و شیوه در آغوش گرفتن نوزاد تازه به دنیا آمده را فرا بگیرید. به صورت کلی از روند زیبا و شگفت انگیز بارداری همسر خرسند بوده و از آن برای ارتباط بیشتر با همسر و نوزادی که در راه است استفاده نمایید.

۵. با درمان گر صحبت نمایید.

دوره کودکی و رابطه شما با پدرتان تاثیر زیادی دارد بر این که چطور پدری خواهید شد. اگر این دوران آسیب زا بوده یا تصور فرزند پروری شما را نگران می کند، بدانید که تنها بوده و پیش از تولد نوزاد زمان خوبی است که این احساسات را شناخته و نسبت به رفع افکار منفی اقدام کنید. درمان گر می تواند به مدیریت استرس و مشکلاتی که تصور آن را دارید ، کمک شایانی نماید.

۶. درباره فرزند پروری با همسر صحبت نمایید.

پیش از تولد نوزاد زمان خوبی است که درباره این که می خواهید چه والدینی باشید فکر کنید. آیا هر دو با شیر مادر موافقید، آیا هر دو می خواهید سر کار بروید، برای مراقبت از بچه چطور برنامه ریزی کنید؟ هزینه ها را چطور مدیریت کنید و …. . دقت کنید این موارد هنوز برای شما در حد تئوری می باشند که به محض تولد نوزاد ممکن است احساسات شما نیز تغییر یابد.

ممکن است تغذیه با شیر مادر با چالش همراه شده و آن چیزی نباشد که همسر انتظارش را داشته یا تعویض پوشک برای شما کار دشوار و طاقت فرسایی به نظر برسد. با این حال اهمیت دارد که تاحدودی آمادگی نسبی برای این امور داشته باشید.

۷. وظایف را تقسیم بندی کرده و یک تیم تشکیل دهید.

هنگامی که می خواهید برای پدر شدن آماده شوید باید خود را برای تشکیل یک گروه و تیم آماده نمایید. با تولد فرزند تا آخر عمر همراه و در ارتباط هستید. حتی اگر رابطه عاشقانه شما با والدین مشترکتان ادامه نداشته باشد. اما بهتر است که در کارهای منزل با همسر همکاری را شروع نموده و در مواقعی که او خسته است شما به آشپزی یا شستن ظروف بپردازید.

یا در غذا دادن به کودک می توانید همراهی نموده و روش هایی از این قبیل برای حمایت و مراقبت از همسر و نوزاد خود را در پیش بگیرید. الگوهای پدر و مادری خود را یافته و تصمیم گیرنده شما هستید.

به طور کلی سعی کنید وظایف را پیش از تولد نوزاد تقسیم بندی کرده تا از بحث های آینده پیشگیری کنید.

ترتیب خواب، شیوه حمام کردن نوزاد و … را در نظر گرفته تا هر کس وظیفه خود را بداند. همچنین در مورد تقسیم وظایف معمول خانه نظیر خرید، پخت و پز، نظافت و … به توافق برسید.

۸. اتاق نوزاد را آماده کنید.

اکثر والدین بعد از اطلاع از بچه دار شدن، به فکر تهیه وسایل مورد نیاز نوزاد می باشند. خرید این وسایل و آماده کردن اتاق نوزاد را به روزهای نزدیک به زایمان موکول نکرده و بدانید که دوره بارداری غیر قابل پیش بینی بوده و ممکن است همسرتان زودتر از موعد زایمان نماید.

اگر می خواهید دیوار اتاق ها را رنگ آمیزی نمایید، زودتر این کار را شروع کنید. بعد از آماده شدن اتاق، وسایل خریداری شده را به تدریج بچینید. دیدن اتاق نوزاد با وسایل آن حس جذابی به همراه دارد. می توانید یک لیست سیسمونی نوزاد تهیه و از وسایل مورد نیاز نوزاد اطلاع کسب کنید.

۹. صندلی ماشین خریداری کنید.

مهمترین وسیله ای که بعد از تولد فرزند به آن نیاز پیدا می کنید. صندلی ماشین است. بیرون بردن نوزاد بدون صندلی کار خطرناکی است. پیش از زایمان این صندلی را خریداری نموده و در روزهای نزدیک به زایمان آن را در ماشین نصب نمایید. تا مدت ها صندلی ماشین یکی از وسایل کاربردی نوازد خواهد بود.

۱۰. خود را با همسر مقایسه نکنید.

مقایسه کردن همسر کار صحیحی نیست. ممکن است تصور کنید که مهارت همسر شما بیشتر بوده یا نقش مهمتری در پرورش نوزاد دارد. در واقع شما نیز به عنوان پدر نقش مهمی در این زمینه دارید. شما هر دو یک تیم هستید و رقیب هم نبوده که بخواهید دائما به مقایسه یکدیگر بپردازید. هیچ گاه به خاطر این که تصور می کنید همسرتان بهتر از عهده نگهداری نوزاد بر می آید، از قبول مسئولیت کنار نکشید.

۱۱. مهمانی های پس از زایمان را مدیریت نمایید.

پیش از تولد نوزاد، درباره مهمانی های پس از زایمان با همسر صحبت نمایید. به طور مثال همسر تمایل دارد به صورت حضوری یا تلفنی با اطرافیان صحبت کند. یا آمادگی پذیرش مهمان برای دیدن نوزاد را دارد. نظرات همسر را جویا شده و بر اساس آن تصمیم بگیرید. ضمنا اطرافیان نیز باید به راحتی همسر اهمیت داده و انتظارات وی را درک نمایند.

۱۲. پروژه های بزرگ را به پایان برسانید.

پروژه های بزرگی که هنوز به اتمام نرسیده را به پایان برسانید. اگر زمان تولد نوزاد نزدیک است و تصور می کنید که قادر نیستید از انجام پروژه بر آیید، آن را به همکاران خود بسپارید. روزهای پس از زایمان، همسر و نوزاد به حضور شما بیشتر نیاز دارند. از این رو کارفرما و همکاران خود را از قبل برای این روزها در جریان قرار دهید. مرخصی گرفته و خیال خود را از بابت کار نیمه تمام آسوده کرده تا بتوانید بهتر به همسر و فرزندان رسیدگی نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو