خواص دارچین؛ ۱۸ خاصیت مهم و اثبات شده دارچین

منبع: مینویسم

39

1401/8/17

23:20


درباره خواص دارچین چه می دانید؟ دارچین دارای فواید بیشماری است در این مقاله به معرفی برخی از مهمترین خواص دارچین برای سلامت پوست، لاغری، تنظیم قاعدگی، سلامت قلب و پیشگیری از بیماری ها می پردازیم.

خواص دارچین؛ ۱۸ خاصیت مهم و اثبات شده دارچین

اولین استفاده از دارچین به 2000 سال قبل از میلاد مسیح و به مصر باستان برمیگردد. در قرون وسطی نیز پزشکان به فواید بینظیر دارچین پی برده بودند و از دارچین برای درمان بیماری‌هایی مانند سرفه، آرتریت و گلودرد استفاده می‌کردند. دارچین همچنین یک ادویه و اسانس عالی برای طعم دادن به غذا و انواع کیک و شیرینی است. در این مقاله درباره خواص دارچین (خواص پودر دارچین یا خواص چوب دارچین) صحبت می کنیم.

این مقاله به خواص دارچین برای سلامتی و نحوه گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی می‌پردازد.

فواید دارچین

دارچین از پوست درخت دارچین بدست می‌آید و از دیرباز هم به عنوان ادویه و هم به عنوان یک داروی گیاهی که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد دیابتی، ضد میکروبی است و ممکن است از سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها جلوگیری کنند مورد استفاده قرار گرفته است. شما می‌توانید دارچین را به صورت چای دارچین نیز مصرف کنید.

دو نوع اصلی دارچین وجود دارد: کاسیا و سیلان. این دو دارای پروفایل‌های تغذیه‌ای متفاوتی هستند.

خواص دارچین شامل موارد زیر می‌باشند:

خواص دارچین برای سلامت پوست

اگر در اینترنت به دنبال ماسک صورت دارچین بگردید، دستورالعمل‌های زیادی خواهید یافت که مدعی هستند با قرمزی و التهاب جوش مبارزه می‌کنند. پشتوانه‌ی بسیاری کمی در این مورد وجود دارد؛ فقط یک مطالعه کوچک که نشان داد دارچین می‌تواند با انواع باکتری‌هایی که عامل آکنه هستند مبارزه کند. یک مطالعه آزمایشگاهی کوچک دیگر نیز بیان کرد که دارچین می‌تواند کلاژن‌سازی را تقویت کند و از این رو به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.

خواص دارچین برای کاهش فشار خون

تحقیقات متعددی بیان می‌کنند که مصرف دارچین هر روز به مدت 3 ماه می‌تواند فشار خون سیستولیک (عدد بالا) را تا 5 امتیاز کاهش دهد. برای بررسی مواردی مانند این که آیا این خاصیت واقعا وجود دارد، برای رسیدن به بهترین نتیجه چه میزان دارچین باید مصرف کرد و اثرات آن تا چه مدت باقی می‌ماند باید تحقیقات بیشتری انجام شود. و از آنجایی که این تحقیقات بر روی افرادی انجام شد که پیش دیابت و دیابت نوع 2 داشتند، نمی‌دانیم که آیا دارچین برای افرادی که مشکل قند خون ندارند، همین اثر را دارد یا خیر.

دارچین از مغز محافظت می کند

در یک محیط آزمایشگاهی، دارچین از تجمع یک پروتئین خاص در مغز جلوگیری می‌کند که این پروتئین یکی از نشان‌های بیماری آلزایمر است. در مطالعه‌ای دیگر،‌ موش‌هایی که دارچین مصرف می‌کردند در یک مارپیچ آبی که برای آزمایش حافظه آن‌ها طراحی شده بود، عملکرد بهتری داشتند. البته، باید بررسی شود که آیا این یافته‌ها برای انسان نیز صدق می‌کنند یا خیر.

کاهش التهاب

در یک مطالعه آزمایشگاهی جدید که 115 ماده غذایی را مورد بررسی قرار داد، این نتیجه بدست آمد که دارچین عملکرد بسیار خوبی در مبارزه با التهاب دارد. از آنجایی که بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید با افزایش سن بیشتر بروز می‌کنند، دارچین می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای افراد مسنی مورد استفاده قرار گیرد که از این نوع بیماری‌ها رنج می‌برند.

خاصیت دارچین در کاهش کلسترول

هنگامی که 60 بزرگسال در یک مطالعه کوچک هر روز حدود یک چهارم قاشق چایخوری دارچین را به مدت 40 روز خوردند، کلسترول LDL (بد) آن‌ها کاهش یافت. تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که همین مقدار دارچین اگر به مدت 18 هفته مصرف شود، سطح LDL و کلسترول کلی را کاهش می‌دهد و در عین حال سطح کلسترول خوب یا HDL را بالا می‌برد. اما هنوز خیلی زود است که دارچین را به عنوان درمانی برای کاهش کلسترول در نظر بگیریم.

خواص دارچین در مبارزه با باکتری

دارچین می‌تواند با بسیاری از انواع باکتری‌هایی که افراد را بیمار می‌کنند، مبارزه کند؛ از جمله سالمونلا و ای کولای. شاید بتوان از آن به عنوان یک نگهدارنده طبیعی در غذاها و لوازم آرایشی استفاده کرد.

تنظیم چرخه‌ های قاعدگی برای PCOS

در مطالعه‌ای که مصرف یک دوز 5/1 گرمی (حدود نصف قاشق چایخوری) دارچین هر روز به مدت 6 ماه برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک توصیه شد، در انتها آن‌ها قاعدگی منظم‌تری را تجربه کردند. با این وجود، مقاومت به انسولین و سطح آندروژن آن‌ها تغییری نکرد.

خواص دارچین برای بهبود عفونت‌ های قارچی

با دارچین از شر عفونت قارچی خلاص شوید دارچین این قدرت را دارد تا قارچ کاندیدا آلبیکانس که باعث بیشتر عفونت‌های قارچی واژن است را از بین ببرد. همچنین روغن دارچین ممکن است به درمان برخی از انواع عفونت‌های قارچی به خصوص برخی عفونت های قارچی که بر جریان خون تأثیر می‌گذارد مؤثر است. این ممکن است به دلیل خواص ضد میکروبی آن باشد.

خواص دارچین برای کاهش سطح قند خون

مطالعات متعددی در فاز حیوانی و انسانی بر روی دیابت انجام شده و به این نتیجه رسیده‌اند که دارچین می‌تواند قند خون را کاهش دهد، اگرچه مطالعاتی نیز وجود دارند که متناقض هستند.

در این بررسی مشخص شد پس از این که 60 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 تا 6 گرم دارچین در روز به مدت بین 40 روز تا 4 ماه مصرف کردند، گلوکز سرم، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم و کلسترول کلی کمتری داشتند.

با این وجود، یک بررسی در سال 2012 به این نتیجه رسید که دارچین به کاهش سطح گلوکز یا هموگلوبین گلیکوزیله A1c – که معیارهای طولانی مدت کنترل قند خون هستند – در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 کمک نمی‌کند.

فواید دارچین برای سلامتی

خواص دارچین برای پیشگیری از بیماری آلزایمر

برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که دارچین ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند.

به گفته محققان، عصاره موجود در پوست درخت دارچین به نام CEppt حاوی خواصی است که ممکن است از بروز علائم بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

موش‌هایی که این عصاره را دریافت کردند، کاهش ویژگی‌های آلزایمر مانند پلاک‌های آمیلوئید و بهبود توانایی تفکر و استدلال را تجربه کردند.

اگر تحقیقات بیشتر اثربخشی آن را تایید کند، این عصاره – اما نه لزوما دارچین کامل – ممکن است در توسعه درمان‌های آلزایمر مفید باشد.

محافظت در برابر HIV یکی از بهترین خواص دارچین

در سال 2000، یک مطالعه بر روی عصاره گیاهان دارویی هند نشان داد که دارچین ممکن است به محافظت در برابر HIV کمک کند.

دانشمندان 69 عصاره را در آزمایشگاه آزمایش کردند. Cinnamomum cassia یا پوست درخت دارچین و Cardiospermum helicacabum که شاخه و میوه دارچین است، در کاهش فعالیت HIV مؤثرتر بودند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2016، دانشمندان دریافتند که عصاره‌ای از دارچین فعالیت ضد HIV را به همراه دارد.

پیشگیری از مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام اس

متخصصان دارچین را برای محافظت در برابر ام اس (MS) آزمایش کرده‌اند.

در یک مطالعه، محققان به موش‌ها مخلوطی از پودر دارچین و آب دادند و آزمایش‌هایی را انجام دادند. به نظر می‌رسد که دارچین می‌تواند اثر ضد التهابی بر روی سیستم عصبی مرکزی، از جمله بخش‌هایی از مغز داشته باشد.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که دارچین ممکن است از سلول‌های T تنظیم‌کننده یا «Tregs» که پاسخ‌های ایمنی را تنظیم می‌کنند، محافظت کند.

به نظر می‌رسد افراد مبتلا به ام اس نسبت به افراد بدون این عارضه، سطح Tregs کمتری دارند. در مطالعات موش‌ها، درمان با دارچین از از دست دادن پروتئین‌های خاص Tregs جلوگیری کرده است.

دانشمندان همچنین دریافته‌اند که درمان با دارچین سطح میلین را در موش‌های مبتلا به ام‌اس بازیابی می‌کند. ام اس زمانی رخ می‌دهد که پوشش میلین روی سلول‌های عصبی آسیب ببیند.

NCCIH از تحقیقات بیشتر در مورد اینکه چگونه دارچین ممکن است به درمان ام اس کمک کند، حمایت می‌کند.

این بدان معنا نیست که غذاهای حاوی دارچین می‌توانند HIV را درمان یا از آن پیشگیری کنند، اما عصاره دارچین می‌تواند به بخشی از فرآیند درمان HIV تبدیل شود.

تقویت متابولیسم

بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی، یک روغن ضروری با نام سینامالدهید در دارچین وجود دارد که می‌تواند سلول‌های چربی را مورد هدف قرار داده و باعث شود بدن انرژی بیشتری بسوزاند. بنابراین دارچین جزو مواد غذایی که متابولیسم را افزایش می دهند می باشد. این یک خبر هیجان‌انگیز برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند، اما تحقیقات همچنان در مراحل اولیه قرار دارند. راه زیادی در پیش است.

خواص دارچین برای لاغری

در سال 2011، محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم های غذایی سرشار از «ادویه های آنتی اکسیدانی» از جمله دارچین، ممکن است به کاهش پاسخ منفی بدن به خوردن وعده‌های غذایی پرچرب کمک کند.

شش نفر از غذاهای حاوی 14 گرم مخلوط ادویه استفاده کردند. آزمایش خون نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی 13 درصد، پاسخ انسولین تا 21 درصد و تری گلیسیرید 31 درصد کاهش یافت.

خواص دارچین برای درمان و التیام زخم‌ های مزمن

تحقیقات انجام شده در سال 2015 نشان می‌دهد که دانشمندان راهی برای بسته‌بندی ترکیبات ضد میکروبی از نعناع و دارچین در کپسول‌های کوچکی یافته‌اند که هم می‌تواند بیوفیلم‌های باکتریایی را از بین ببرد و هم به طور فعال باعث بهبودی شود.

به این ترتیب، نعناع فلفلی و دارچین می‌توانند بخشی از دارویی برای درمان زخم‌های عفونی شوند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

ترکیبات مختلف در دارچین ممکن است برای سیستم قلبی عروقی مفید باشد. به عنوان مثال، سینامالدئید، فشار خون را در یک مطالعه حیوانی کاهش داد.

در یک مطالعه در سال 2014، موش‌هایی که درمان طولانی‌مدت شامل دارچین و تمرینات هوازی را دریافت کردند، عملکرد قلب بهتری نسبت به موش‌هایی داشتند که این کار را نکردند.

خواص دارچین در پیشگیری و درمان سرطان

سینامالدئیدهای موجود در دارچین دارای خواص ضد توموری و ضد سرطانی هستند. در یک مطالعه، دانشمندان موش‌های مبتلا به سرطان را با استفاده از عصاره دارچین و هل درمان کردند. آزمایش‌ها سطوح پایین‌تری از استرس اکسیداتیو را در سلول‌های ملانوم موش‌هایی که این درمان را دریافت کردند، نشان داد.

در مطالعاتی که بر روی حیوانات و سلول‌های رشد داده شده در آزمایشگاه انجام شد، دارچین خاصیت خود را در کاهش رشد سلول‌های سرطانی و حتی از بین بردن تومورهای سرطانی نشان داده است. برای این که از نقش دارچین در درمان سرطان آگاه باشیم باید مطالعات دقیقی در فاز انسانی انجام شوند.

سایر فواید دارچین

برخی از افراد از مکمل‌های دارچین برای درمان مشکلات گوارشی، دیابت، از دست دادن اشتها و سایر بیماری‌ها استفاده می‌کنند. همچنین در طب سنتی برای درمان برونشیت نقش دارد.

با این وجود، به گفته NCCIH، مطالعات انجام شده در افراد از استفاده از دارچین برای هیچ بیماری حمایت نمی‌کند.

ارزش غذایی دارچین

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده به وزن 2/6 گرم حاوی:

انرژی6/42 کالری
کربوهیدرات 2/1 گرم
کلسیم 26/1 میلی گرم
آهن 0/21 میلی گرم
منیزیم1/56 میلی گرم
فسفر1/66 میلی گرم
پتاسیم11/2 میلی گرم
ویتامین آ0.39 میکرو گرم

همچنین حاوی مقادیری از ویتامین‌های B و K و آنتی اکسیدان‌های کولین، بتاکاروتن، آلفاکاروتن، بتا کریپتوکسانتین، لیکوپن، لوتئین و زآگزانتین است.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند استرس اکسیداتیو را کاهش دهند و ممکن است به پیشگیری از سرطان، دیابت نوع 2 و بسیاری از بیماری‌های دیگر کمک کنند.

به طور معمول، مقدار کمی دارچین در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین مواد مغذی موجود در آن نقش بسزایی در رژیم غذایی نخواهد داشت.

انواع دارچین

دارچین پوست درخت است. افراد می‌توانند تکه‌های کوچک دارچین را در خورش‌ها، دسرها و غذاهای دیگر بریزند یا می‌توانند از دارچین آسیاب شده برای مثال در کیک یا روی نان استفاده کنند.

دو نوع اصلی دارچین وجود دارد: دارچین سیلان (Cinnamomum verum) و کاسیا یا دارچین چینی (Cinnamomum aromaticum).

دارچین سیلان از سریلانکا می‌آید. برخی از مردم آن را «دارچین واقعی» می‌نامند. از طرف دیگر دارچین کاسیا از جنوب چین سرچشمه می‌گیرد. کاسیا ارزان‌تر از دارچین سیلان است.

دارچین سیلان بسیار گران است، بنابراین بیشتر غذاها در ایالات متحده ازجمله نان‌ها حاوی دارچین ارزان‌تری هستند.

نکات تغذیه‌ ای مصرف دارچین

مردم می‌توانند از دارچین در غذاهای شیرین یا شور استفاده کنند. رایحه متمایز دارچین نتیجه سینامالدئید موجود در آن است.

برای افزودن دارچین به رژیم غذایی:

  • یک پیمانه دارچین را روی بلغور جو دوسر بپاشید تا جایگزین شکر شود.
  • دارچین را به کیک، کلوچه، نان و سس سیب اضافه کنید.
  • یک وافل را با دارچین و سیب طعم‌دار کنید تا یک خوراکی خوشمزه و کم شکر داشته باشید.
  • دمنوش سیب و دارچین بخورید
  • دمنوش سماق و دارچین تهیه کنید.

عوارض جانبی دارچین

در کوتاه مدت، مصرف مقادیر متوسط دارچین به عنوان ادویه یا مکمل برای اکثر افراد بی خطر به نظر می‌رسد.

با این وجود، دارچین حاوی کومارین است. این یک طعم دهنده طبیعی است، اما در ایجاد وارفارین، داروی رایج رقیق کننده خون نیز نقش دارد.

مصرف بیش از حد کومارین می‌تواند منجر به آسیب کبدی شود و انعقاد خون را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، افراد باید قبل از افزودن دارچین یا کاسیا به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنند اگر:

  • از داروهای ضد انعقاد یا سایر داروها استفاده می‌کنند،
  • دیابت دارند،
  • بیماری کبدی دارند.

پودر دارچین کاسیا، یک ماده رایج در غذاها در ایالات متحده، حاوی کومارین بیشتری نسبت به پودر دارچین سیلان است. یک مطالعه آلمانی در سال 2010 نشان داد که محتوای کومارین در انواع دارچین متفاوت است. دارچین کاسیا به ویژه حاوی کومارین بالایی است.

مردم هرگز نباید از دارچین به هیچ شکلی به عنوان یک جایگزین کامل برای درمان‌های پزشکی برای درمان بیماری خود استفاده کنند.

دارچین به عنوان مکمل و همچنین ادویه موجود است. مکمل‌ها ممکن است بر سلامت و بیماری تأثیر بگذارند. با این حال، سازمان غذا و دارو (FDA) مکمل‌ها را تنظیم نمی‌کند، بنابراین ممکن است نگرانی‌هایی در مورد کیفیت، خلوص و قدرت وجود داشته باشد. افراد همیشه باید قبل از استفاده از مکمل‌ها از پزشک خود سوال کنند.

مطالب مرتبط:

دارچین فشار خون را بالا می برد یا پایین

خواص دارچین برای لک صورت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو