کودکان قد بلند در معرض این خطر

20

1401/8/18

08:10


کودکانی که نسبت به سن خود قدبلند به حساب می‌آیند، بیشتر از سایرین در معرض چاقی قرار دارند. این گزاره، نتیجه مطالعه‌ای است که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده انجام شده است.

کودکان قد بلند در معرض این خطر

به گزارش بهداشت نیوز، اکثر ما وقتی فرزندمان از همکلاسی‌هایش قد بلندتر باشد، به این موضوع افتخار می‌کنیم و از آن خوشحال می‌شویم. اما مراقب باشید، کودکانی که دارای این ویژگی هستند، ممکن است بیشتر از سایرین در معرض افزایش وزن قرار گیرند، بنابراین باید درباره تهیه وعده‌های غذایی آنها بیشتر دقت کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، آژانس اصلی فدرال ایالات متحده برای حفاظت از سلامت عمومی در این کشور است؛ حالا این نهاد سوابق 2.8 میلیون کودک بین 2 تا 13 سال را بررسی کرده است.

کارشناسان آمریکایی در این بررسی‌های خود به نکته جدیدی دست یافته‌اند. هنگامی که شرکت‌کنندگان جوان به‌طور متوسط 4 سال بعد مجددا مورد بررسی قرار گرفتند، مشاهده شد افراد قد بلندتر نسبت به کودکان کوتاه‌قدتر اضافه وزن بیشتری داشته‌اند.

چاقی،خطری که برای کودکان قدبلند 5 برابر بیشتر از سایرین است
این مطالعه به شرایط وزنی میان کودکان پرداخته است. بر اساس مشاهدات، شیوع چاقی در معاینه دوم در کودکان قدبلند 5 برابر بیشتر از کوتاه‌قدها بوده است (3.1 درصد در مقابل 0.6 درصد). در بخش دیگری از این گزارش آمده: در میان کودکانی که در معاینه اول سنگین وزن بودند، میزان شیوع چاقی در آنها 89.5 درصد گزارش شده است.

علاوه بر این، ارتباط بین قدِ بلندتر از متوسط و چاقی در معاینه دوم، در کودکانی که در مرحله اول در سن کمتر از 7 سال مورد معاینه قرار گرفتند، قوی‌تر بوده است.

دیوید اس. فریدمن، نویسنده این تحقیقات که برای مرکز پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده کار می‌کند، این طور توضیح می‌دهد: «از آنجایی که تقریباً نیمی از این ارتباط مستقل از شاخص توده بدنی پایه کودک است، استفاده از قد ممکن است راهی آسان برای طبقه‌بندی دقیق‌تر کودکانی باشد که چاق می‌شوند».

این دانش همچنین می‌تواند به بهبود پیشگیری از اضافه وزن در کودکان کمک کند. در واقع، مراقبان سلامت و همچنین والدین درمی‌یابند که لازم است به رژیم غذایی کودک و همچنین به بهداشت زندگی او توجه ویژه‌ای داشته باشند تا از اضافه شدن وزن و بالاتر رفتن بی‌رویه نمودار رشد، جلوگیری کنند.

کدام گروه از کودکان بیشتر از سایرین در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند؟
چاق بودن از دوران کودکی خطری بزرگ برای سلامتی است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در وب‌سایت خود هشدار می‌دهد: «شیوع اضافه وزن با سرعت هشداردهنده‌ای افزایش یافته است. به گزارش سیناپرس، تخمین زده می‌شود که در سال 2016 در جهان بیش از 41 میلیون کودک دارای اضافه وزن وجود داشته است. تقریبا نیمی از این کودکان زیر 5 سال در آسیا و تقریبا یک چهارم آنها در آفریقا زندگی می‌کنند».

همچنین در بخش دیگری از این اعلامیه آمده است: «چاقی دوران کودکی با افزایش خطر مرگ زودرس و ناتوانی در بزرگسالی ارتباط مستقیم دارد». افراد جوانی که اضافه وزن دارند نیز بیشتر احتمال دارد در بزرگسالی چاق بمانند یا در سنین پایین‌تر به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شوند.

علاوه بر این، اضافه وزن در دوران کودکی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، اختلالات اسکلتی عضلانی (استئوآرتریت) یا انواع خاصی از سرطان (آندومتر، سینه و روده بزرگ) را افزایش می‌دهد.

هشدار برای پیشگیری

با وجود این هشدارها، پیشگیری از ابتلای کودکان به اضافه وزن ضروری است. بهترین راه برای پیشگیری هم اصلاح تغذیه یعنی استفاده از غذاهای متنوع و سالم آن هم در اندازه‌های مناسب، کاهش مصرف خوراکی‌های چرب و غذاهای آماده و همچنین داشتن فعالیت‌های جسمی منظم است.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو