آیا می‌توان پوست تخمه آفتابگردان را خورد؟

13

1401/8/18

08:23


فیبر برای سلامتی مفید است اما پوست تخمه آفتابگردان حاوی نوعی فیبر است که می تواند از روده عبور کند که خطرناک است.

آیا می‌توان پوست تخمه آفتابگردان را خورد؟

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز تخمه آفتابگردان از آنجایی که حاوی مواد مغذی ضروری با کیفیت بالا است از غذاهایی است که مصرف آن برای سلامتی توصیه می شود. با این حال از مصرف پوست تخمه آفتابگردان باید اجتناب شود زیرا می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. 

لطفا توجه داشته باشید که تخمه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع است. اینها می‌توانند از سلامت قلب و عروق محافظت کنند و در نتیجه سطح التهاب را در بدن تعدیل کنند. مصرف آن‌ها توصیه می‌شود اما در حد اعتدال زیرا کالری بسیار بالایی دارند.

از خوردن پوست تخمه آفتابگردان خودداری کنید.

مشکل اصلی پوست تخمه آفتابگردان این است که به دلیل ماهیت تیزش می تواند به دستگاه گوارش آسیب برساند. ممکن است باعث بریدگی، چسبندگی یا تجمع در دیورتیکول های روده در افراد مستعد شود.
به طور مشابه، پوسته ها برخلاف گوشت داخل آن ارزش غذایی قابل توجهی ندارند. دانه های آفتابگردان به دلیل داشتن اسید چرب امگا ۳ در خود متمایز هستند.  از آنها در درمان برخی از آسیب های التهابی مانند آرتریت روماتوئید استفاده می شود.
علاوه بر این، دانه‌های آفتابگردان دارای پروتئین قابل توجهی هستند که برای سلامت ماهیچه‌ها ضروری است. مصرف کافی و منظم این ماده مغذی از کاهش توده بدنی بدون چربی و شروع سارکوپنی جلوگیری می کند.
 اسیدهای چرب موجود در آن  قادر به جلوگیری از کاتابولیسم توده عضلانی هستند که تأثیر مثبتی بر وضعیت سلامتی دارد. در افراد مسن، مصرف منظم این ماده مغذی یک عامل تعیین کننده است. در واقع گاهی اوقات از آن به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود.

از سوی دیگر، نباید فراموش کنیم که این مواد غذایی ریزمغذی های ضروری را فراهم می کنند. کلسیم یکی از چشمگیرترین ریز مغذی ها است و برای حفظ تراکم استخوان ضروری است. به لطف کلسیم، خطر شکستگی در میان مدت کاهش می یابد.

 

خطرات مصرف پوست تخمه آفتابگردان:


خوردن پوست تخمه آفتابگردان می تواند باعث آسیب ساختاری به دستگاه گوارش شود. حتی اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است خطر ابتلا به اسهال یا حالت تهوع را افزایش دهد زیرا تخمیر می‌شود و تأثیر منفی بر میکروبیوتای روده ایجاد می‌کند.

 

برای چه چیزی می توان از آنها استفاده کرد؟

همانطور که توضیح دادیم، مصرف پوست تخمه آفتابگردان توصیه نمی شود. با این حال امکان یافتن کاربردهای دیگری برای آنها وجود دارد. به عنوان مثال می توان از آنها برای تولید روغن و کود استفاده کرد. 
حتی صنایعی وجود دارند که می توانند این عناصر را به مواد مصرفی مفیدی برای حیوانات تبدیل کنند. همچنین امکان استفاده از پوسته‌ها به‌عنوان ماده خام در سیستم‌های انرژی زیست توده وجود دارد و منبع مفیدی از آن به دست می‌آید.
با این حال، استفاده از آنها هنوز گسترده نشده است. مقدار زیادی از پوست تخمه آفتابگردان پس از استخراج دانه هدر می رود. اگرچه صنایع بیشتری قادر به استفاده مجدد از ضایعات غذایی انسان هستند اما این بخش هنوز قابل بهره برداری نیست.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، مصرف پوست تخمه آفتابگردان نتیجه معکوس دارد.اگر نیاز به افزایش مصرف فیبر دارید، راه‌حل‌های بسیار مطمئن‌تر و مؤثر دیگری وجود دارد که انتقال بهتر مواد غذایی را در روده تضمین می‌کند. به این ترتیب، تنوع زیستی میکروبیوتا افزایش می یابد و سلامت دستگاه گوارش شما بهتر می شود. 
در هر صورت به خاطر داشته باشید که پوست تخمه های آفتابگردان برای مصرف انسان به عنوان نوعی فیبر یا ملین معتبر نیستند وبیشتر در صنعت کاربرد دارند.

 

تاریخ : ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲

منبع : step to health 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو