فوت و فن هایی برای برنامه ریزی

منبع: فوت و فن

12

1401/8/18

09:01


ما برای اینکه یک زندگی بسیار خوب و عملکرد مطلوبی در زندگی داشته باشیم باید برای زمان خود قائل شویم. هر فرد باید بتواند شرایط، محیط، اطراف و … را به گونه‌ای مدیریت کند که نه تنها به تمام کارهای روزمره خود در سر زمان آن رسیدگی کند بلکه به تمام کارهای واجب و غیر واجب خود رسیدگی کرده و کلی کارهای فوق برنامه انجام دهد.

به نظر شما از نان شب واجب‌تر چیست؟ گاهی اوقات که با خود فکر می‌کنیم اگر آب و غذا نباشد چه می‌شود؟ اگر اکسیژن موجود در هوا برای تنفس نباشد چه می‌شود؟ اصلا انسان چگونه بدون آب و غذا و اکسیژن دوام می‌آورد؟ حتما شنیده‌اید که می‌گویند انسان‌ها حتی اگر چند ثانیه تنفس نکنند و اگر چند روز به آنها و آب یا غذا نرسد هلاک می‌شوند؟ و ما انسان‌ها فقط بعد جسمانی فرد را در نظر می‌گیریم و هیچ زمان نمی‌گوییم اگر فرد در زندگی برنامه ریزی نداشته باشد چه می‌شود؟ اگر فرد در زندگی مدیریت زمان نداشته باشد چه می‌شود؟ اگر فرد برای ادامه زندگی اراده، انگیزه و انرژی کافی نداشته باشد چه می‌شود؟ به نظر شما هر یک چه عواملی دارد؟ در این مقاله قرار است فوت و فن هایی برای برنامه ریزی بگوییم پس تا انتها با ما همراه شوید.

در این مقاله قرار است به سئوالات زیر پاسخ دهیم:

  • مدیریت زمان چیست؟
  • چگونه مدیریت زمان خوبی داشته باشیم؟
  • چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟

مدیریت زمان چیست؟

ما برای اینکه یک زندگی بسیار خوب داشته باشیم و بتوانیم عملکرد مطلوبی در زندگی داشته باشیم باید برای زمان خود قائل شویم. انسانی که برای خود و دیگران اهمیت ویژه‌ای قائل است، انسانی که برای خود و دیگران ارزش و احترام قائل است و زندگی مطلوبی را برای خود و دیگران خواهان است به زمان و وقت خود اهمیت بسیار زیادی قائل می‌شود.

همه می‌گویند وقت طلاست. اما آیا به راستی وقت طلاست؟ مگر نه آنکه با پرداخت مبلغی حالا چه اندک چه بسیار قادریم طلا را خریداری کنیم، آیا قادریم که با پرداخت وجه زمان را خریداری کنیم؟؟

وقت طلاست

از این رو می‌توانیم بگوییم زمان بسیار ارزشمندتر از تصورات ماست. زمان اهمیت ویژه و قابل توجه‌ای در زندگی ما انسان‌ها دارد. پس باید آن را محترم شمرد و برای آن اهمیت قائل شد و آن را به بطالت و بیهودگی نگذرانیم.

انسانی باارزش و محترم است، انسانی دارای شخصیت مطلوب اجتماعی است، انسانی دارای کلاس ویژه کاری است که برای وقت شما و سایرین اهمیت قائل است و همیشه در وهله اول سعی می‌کند وقت شناس و آن‌تایم باشد و در هر زمانی و در هر شرایطی خودش را به موقع به آنجایی که باید برساند.

مدیریت زمان بدین معناست که هر فرد بتواند شرایط، محیط، اطراف و … را به گونه‌ای مدیریت کند که نه تنها به تمام کارهای روزمره خود در سر زمان آن رسیدگی کند بلکه به تمام کارهای واجب و غیر واجب خود رسیدگی کرده و کلی کارهای فوق برنامه انجام دهد. برای خود برنامه سفر بچیند، تفریحات گسترده داشته باشد، کتاب‌های مفید درسی و غیر درسی مطالعه کند، به خانواده و آشنایان خود سر بزند و کارهایی از این قبیل.

چگونه مدیریت زمان خوبی داشته باشیم؟

برای اینکه مدیریت زمان بسیار خوب و مطلوبی داشته باشیم، برای اینکه یک زندگی هدفمند و اصولی داشته باشیم باید یک اصولی را برای خود در زندگی تعبیه کرده و به آنها پایبند باشیم تا بتوانیم در این امر موفق باشیم. برای رسیدن به این مهم باید چند نکته اصولی را رعایت کنیم. در زیر به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:

  • برنامه‌ریزی: یکی از مهارت‌های بسیار مهمی که هر فرد باید در زندگی خود فرا گرفته و آن را به مرحله اجرا در آورد، برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی یعنی شما برای هر دقیقه از زندگیتان برنامه داشته باشید و روز خود را با برنامه به پیش ببرید.
  • سحرخیزی: خیلی از افراد از کمبود زمان و تمام نکردن برنامه خود و وقت کافی برای به اتمام رساندن برنامه خود گله دارند و در انتها به این باور می‌رسند که چون توان انجام تمام کارهایشان را بر طبق برنامه ندارند پس بهترین راه کنار گذاشتن رویه برنامه ریزی خود است. این در صورتی است که با دو ساعت زودتر بیدار شدن و با برنامه ریزی می‌توانند برنامه روزانه خود را با موفقیت به اتمام برسانند.
  • استفاده از قانون پنج ثانیه: یکی از فوت و فن‌های برنامه‌ریزی که هر فرد موظف به یادگیری آن است البته اگر قصد دارد که زندگی بهتری داشته باشد این است که قانون پنج ثانیه‌ای که خانوم مل رابینز در کتاب قانون پنج ثانیه عنوان می‌کند را فرا بگیرد.

طبق قانون پنج ثانیه هر فرد موظف است که برای انجام هر کار که قصد انجام دادن آن را دارد کمتر از پنج ثانیه اقدام کند. درست است که افراد زیادی این قانون را زیر مجموعه قوانین عملگرایی و دوری از تنبلی و اهمال کاری می‌دانند اما این قانون را می‌توان به هدر رفت زمان هم نسبت داد.

چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟

موضوع مهم دیگری که در ارتباط با افراد وجود دارد این است که چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟ اولین موضوعی که در برنامه‌ریزی باید آن را رعایت کرد واقع بینی است. واقع‌بین بودن بدین معناست که شما بسیار آرمان‌گرا تفکر نکرده و حجم بسیار زیادی در برنامه خود قرار دهید که قادر به انجام آن نخواهید بود. بسیاری از افراد در هفته اول برنامه‌ریزی آنچنان سفت و سخت عمل کرده و به خود سخت می‌گیرند که همان هفته اول درجا زده و آن را کنار می‌گذارند.

واقع‌بین بودن یعنی اینکه به این نکته که ما در وهله اول یک انسانیم و ربات نیستیم که حجم زیادی از کار را در طی یک روز انجام دهیم و به اتمام برسانیم و باز هم جان کار کردن داشته باشیم نداریم. ما یک انسان هستیم که باید به ازای مثلا یک یا دو ساعت کار مفید به خودمان بیست دقیقه زمان استراحت دهیم.

موضوع بعدی این است که از فردی که نسبت بدان تعهد داریم کمک بگیریم تا به کمک او یک برنامه ریخته و بدان پایبند باشیم یا در روند برنامه‌ریزی برای ایجاد انگیزه بیشتر برای به اتمام رساندن آن یک همراه برای خود برگزینیم.

استفاده از تعهد دادن برای پایبندی به برنامه ریزی

کارهای خود را روی یک برگه نوشته و با توجه به پراهمیت بودن با کم اهمیت بودن آنها، آنها را رتبه‌بندی کرده و بر اساس این موضوع به آنها رسیدگی کنیم و یک زمان نسبی را برای آنها در نظر بگیریم.

امیدواریم که مقاله فوق توانسته باشد تا حدود بسیار زیادی به شما کمک کرده باشد. مدیریت زمان چیست؟ چگونه مدیریت زمان خوبی داشته باشیم؟ چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟ فوت و فن‌هایی برای برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا بهترین خودتان شوید. مجموعه آموزشی بهارمن به شما در بهبود فردی‌تان کمک می‌کند. با بهارمن به بهار زندگیتان نزدیک شوید. شاد و سلامت باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو