بازار رضا مشهد ☀️ پربازدیدترین بازار مشهد

بازار رضا مشهد ☀️ پربازدیدترین بازار مشهد


منبع: تاپ تراول

40

1401/8/18

09:03


بازار رضا مشهد در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با بازار رضا مشهد ، یکی…

بازار رضا مشهد

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با بازار رضا مشهد ، یکی از قدیمی ترین بازار های شهر مشهد آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

 بازار رضا مشهد یکی از قدیمی ترین و در عین حال بهترین مراکز خرید در مشهد است. نزدیکی این بازار با حرم امام رضا (ع)  سبب شده است که شما به راحتی بتوانید خود را به آنجا برسانید و سوغاتی ها و یادگاری های مشهد را از آنجا تهیه کنید.

جالب است بدانید که بازار رضا شلوغ ترین و پربازدیدترین بازار و مرکز خرید در کل شهر مشهد است. اگر به دنبال صنایع دستی مرغوب و سوغاتی های مشهد هستید، از بازار رضا مشهد دیدن کنید. گاها تنها جا برای پیدا کردن سوغاتی های درجه یک، همین بازار است.

بازار رضا مشهد

پس از زیارت امام رضا (ع) همان حوالی در نزدیکی حرم، با پیمودن مسیر کوتاهی به بازار مشهد خواهید رسید. بنابراین، اگر برایتان سؤال است که بازار رضا مشهد کجاست، می‌توان گفت باوجود موقعیت منحصربه‌فردی که نسبت به حرم دارد، یکی از شلوغ‌ ترین و پربازدید ترین بازارهای مشهد است.

اکثر مغازه ‌هایی که در ورودی بازار رضا و سردرهای آن قرار دارند، مغازه‌ های فروش عطر، جواهرات، تسبیح، مهر و سجاده‌ هستند که انتخاب جهت خرید را برای شما سخت می کند. اگر همچنان داخل بازار پیش بروید، به مغازه ‌های رنگارنگ و متنوع دیگری مثل لباس ‌فروشی، پارچه‌ فروشی، عطاری و ادویه ‌فروشی و حتی اسباب بازی ‌فروشی بر می خورید.

بازار رضا مشهد

اگر به انواع انگشتر علاقه دارید، از نقره گرفته تا طلای عقیق و فیروزه، این محل یکی از مکان ‌های فوق العاده مناسب برای خرید انگشتر مطابق با سلیقه‌ شماست. زعفران و نبات اصل خراسان و انواع مختلف ادویه ‌های عالی با هر رنگ و بو و طعمی در این بازارچه، قطعا نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

با خرید انواع شکلات‌ های خوش طعم که بعضی از آن‌ ها سوغاتی شهر مشهد به شمار میروند، بر شیرینی لحظه‎ های خاطره ‌انگیز شما هنگام قدم‌ زدن در این بازار می افزاید. همچنین تسبیح ‌های رنگارنگ در جنس ‌ها و اندازه‌ های گوناگون، کالای دیگری بوده که شما را مجذوب می کند و یکی از گزینه‌ های خوب برای خرید سوغات و یادگاری به حساب می آید.

بازار رضا مشهد

تاریخچه بازار رضا مشهد

در زمان‌های قدیم بازار بزرگ و کاملی در اطراف حرم مطهر رضوی وجود نداشت و اکثر بازارهای مشهد و مغازه‌های مختلف پراکنده بودند. از این رو در زمان پهلوی دوم ساخت بازاری بزرگ در نزدیکی حرم برای خرید سوغاتی و … مخصوص زائران به تصویب مجلس رسید.

برای احداث بازار رضا زمینی وسیع در نظر گرفته شد که نایب التولیه به عنوان استاندار خراسان دستور تخریب مغازه‌ها و بناهای قدیمی در این زمین (محدوده بازار رضای امروزی) را صادر نمود. این بازار در سال ۱۳۵۴ طی ۱۱ ماه ساخته شد و به هرکدام از کسبه مغازه‌ای در آن واگذار شد. این بازار مشهد به طور رسمی در سال ۱۳۵۵ افتتاح شده و به عنوان مهمترین بازار نزدیک حرم فعالیت خود را آغاز نمود.

بازار رضا مشهد

معماری بازار

طراحی سر در بازار رضا با توجه به سبک معماری ایرانی اسلامی ساخته شده است. این سر در در هر دو سوی بازار مشابه و با طاق ‌نماهای یکسان و زیبایی طراحی شده و با این وجود، ورودی بازار در میدان هفده شهریور به دلیل فضای بازی که روبروی آن تعبیه شده جلوه بیشتری را به این فضا بخشیده است.

ورودی سمت فلکه آب اگرچه کاملا شبیه به هم هستند اما به دلیل فضای محوطه آن نمود چندانی ندارد. جالب است بدانید که ساختار بازار رضا طراحی پیچیده و جذابی دارد که شما را شیفته خود می کند. گرچه در نگاه ابتدایی یک بازار یکپارچه به نظرتان می ‌رسد ولی در حقیقت 6 بازار مجزا در دل آن تعبیه شده است.

مهمتر اینکه حد فاصل این بازارها با طراحی یک هشتی مشخص شده است و نیز در هر هشتی نیمکت و آب ‌خوری برای استراحت گردشگران گذاشته شده و در ادامه همچنین پلکان ورودی به طبقه دوم بازار نیز در این هشتی‌ ها جای خوش کرده اند.

فضای کلی بازار به صورت دو راهرو موازی طراحی و ساخته شده؛ به دلیل وجود ردیف مغازه‌ های میانی امکان تردد بین راهروهای بازار وجود ندارد تنها در برخی از نقاط، راهروهای فرعی برای اتصال دو راهرو اصلی قرار گرفته است.

از آن جهت طراحی بازار را پیچیده نامیدیم که بازار رضا علاوه بر ورودی اصلی 12 ورودی فرعی نیز داشته و علاوه بر بازار اصلی به مرور زمان بازارهای فرعی گوناگونی هم به این بازار متصل شده اند.

اگر وارد بازار رضا شوید، دو مسیر یا راهروی اصلی را می بینید که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته اند. همچنین، دکان ها و مغازه های کناری و میانی را مشاهده می کنید. مغازه های میانی به شما این امکان را نمی دهند که از بین دو راهرو عبور کنید. راهروهای عمودی و فرعی جهت رفت و آمد آسان بین دو راهروی اصلی ساخته شده اند.

بازار رضا مشهد

طبقه دوم بازار رضای مشهد

طبقه دوم بازار رضا هم در نوع خود جالب و دیدنی است. قدیمی ترین نقره سازان و فروشندگان فیروزه در بازار رضا مشهد غرفه دارند که این کار را از پدران خود به ارث برده و ادامه می دهند. مغازه های زیر در طبقه بازار امام رضا مشغول به کار هستند:

  • کارگاه های سنگ تراشی
  • صنایع دستی
  • فیروزه تراشی
  • طلاسازی
  • گلدوزی

بازار رضا مشهد

دسترسی

آدرس بازار رضا مشهد: خراسان رضوی- مشهد- ضلع شرقی خیابان امام رضا- حد فاصل میدان بیت المقدس و ۱۷ شهریور

دسترسی به بازار رضا از طرق مختلف امکان‌ دارد. در ورودی بازار رضا از سمت فلکه آب به حرم نزدیک‌تر است. برای اینکه از حرم مطهر راهی بازار شوید، خود را به باب‌الرضا برسانید؛ سپس با پای پیاده به‌طرف فلکه آب بروید و از آنجا وارد بازار شوید.

  • مترو: با توجه به شلوغی خیابان امام رضا می‌توانید از مترو استفاده کنید که سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه محسوب می‌شود. برای بازدید از این بازار کافی است در ایستگاه مترو ۱۷ شهریور یا ایستگاه مترو بسیج پیاده شوید. در ادامه با چند دقیقه پیاده‌روی به‌آسانی به بازار می‌رسید.
  • تاکسی: روش دیگر بازدید از بازار رضا استفاده از تاکسی است که در هر نقطه از مشهد می‌توانید خود را به فلکه آب یا میدان ۱۷ شهریور برسانید.
  • اتوبوس: اگر گذرتان به خیابان امام رضا افتاده باشد، خطوط اتوبوس‌های بی‌آرتی‌ را دیده‌اید. با استفاده از این اتوبوس‌ها می‌توانید در ایستگاه باب الجواد پیاده شوید که در چند قدمی بازار قرار دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو