«مالاریا» چه افرادی را بیشتر تهدید می‌کند؟

14

1401/8/18

09:05


بیماری مالاریا، یکی از شایع ترین بیماری‌های منتقله توسط ناقلین در کشور است که به علت حضور انگل تک یاخته بنام پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می‌شود.

«مالاریا» چه افرادی را بیشتر تهدید می‌کند؟

به گزارش بهداشت نیوز، بیماری مالاریا، یکی از شایع ترین بیماری‌های منتقله توسط ناقلین در کشور است که به علت حضور انگل تک یاخته بنام پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می‌شود. پلاسمودیومها در داخل گلبول‌های قرمز خون رشد می‌کند و پس از رشد، تکثیر کرده و موجب پاره شدن گلبول‌های قرمز خون و بروز علائم مالاریا می‌شود.

هر سال در جهان ۵۰۰ – ۳۰۰ میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند و از این تعداد بیش از ۱ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

در دنیا هر ثانیه، یعنی در گفتن هر کلمه مالاریا، تعداد ۱۰ کودک برای مبارزه با مرگ در اثر مالاریا پنجه نرم می‌کنند .کل موارد مالاریا در جهان بیش از ۵ برابر مجموعه سل، ایدز، سرخک، جذام است .بیشترین موارد بیماری مالاریا در ایران مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و قسمت گرمسیری کرمان است.

فهمیه هداوند، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رو به کاهش بودن آمار ابتلا به بیماری عفونی مالاریا در کشور که از طریق گزش پشه آلوده صورت می‌گیرد، عنوان کرد: برنامه ملی حذف انتقال محلی این بیماری تا سال ۱۴۰۴، یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت است؛ چراکه افراد مبتلایی که از سایر کشورها به ایران سفر می‌کنند، به ویژه آنهایی که در دوره کمون هستند، قابل ردیابی یا شناسایی نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه عنوان کرد: به طور کلی کشور ما جز مناطق اندمیک مالاریا محسوب نمی‌شود.در قاره آفریقا، جنوب شرقی آسیا و مدیترانه شرقی شایع است و موارد مالاریا در ایران بیشتر در صورت سفر افراد به این مناطق اندمیک و یا در موارد بسیار نادر انتقال بیماری از فرد آلوده‌ای که شناسایی نشده باشد، در داخل کشور دیده می‌شود.

به گفته وی، در ایران آمار مالاریا از حدود پنج میلیون نفر در ۵۰ سال پیش، به کمتر از حدود ۹۶۰ نفر در سال ۱۳۹۷ کاهش پیدا کرده است.

هداوند با بیان امکان سفر افراد به تمام کشورها و از سراسر جهان به ایران، حضور مبتلایان بدون علامت در کشور را زنگ خطر انتقال مالاریا دانست و افرود: انتقال بیماری در مناطقی مثل کشور ایران که غیراندمیک است از فرد بیمار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مالاریا پس از دوره کمون با علایمی شبیه به آنفلوآنزا نظیر تب، لرز، بدن درد و سردرد خود را نشان می‌دهد. از همین رو توجه به سابقه سفر افراد به مناطق اندمیک در سال گذشته یا سابقه ابتلا به این بیماری در گذشته اهمیت ویژه‌ای دارد، چراکه در برخی گونه‌های مالاریا احتمال عود دوباره وجود دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص درمان این بیماری اظهار کرد: اگر مالاریا به موقع تشخیص داده شود، به طور کامل درمان‌پذیر است و داروهای در دسترس کارایی بالایی دارند. البته ردگیری بیمار پس از درمان نیز به کاهش مرگ و میر بر اثر ابتلا به مالاریا کمک شایانی می‌کند.

هداوند تمامی افراد را در معرض ابتلا به مالاریا اعلام کرد و افزود: در کشورهای اندمیک بیشترین مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال گزارش می‌شود؛چراکه افراد در سن بالاتر بیشتر در مواجه با گزش قرار می‌گیرند و بدن آنها ایمنی پیدا می‌کند یا در صورت ابتلا به گونه خفیف آن دچار می‌شوند.

وی افراد بالای ۶۵ سال، زنان حامله یا افراد مبتلا به نارسایی کبدی و کلیوی را از دیگر گروه‌های آسیب پذیر ابتلا به نوع شدید این بیماری دانست.

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اهمیت پیشگیری از ابتلا به این بیماری تصریح کرد: افرادی که قصد سفر به سایر کشورها را دارند، باید در جریان اپیدمی منطقه قرار گیرند، به ویژه کشورهایی آفریقایی یا برخی کشورهای آسیایی. همچنین پیش از سفر توصیه‌های پزشک عفونی را مدنظر داشته باشند و تا حد امکان در کشور مقصد کمتر در معرض هوای آزاد قرار گیرند یا از پمادهای دور کننده حشرات روی مناطقی از بدنشان که پوشیده نیست، استفاده کنند. از طرفی داروهایی هم وجود دارد که برای پیشگیری از ابتلا از سوی پزشک تجویز می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو