شیر یکی از مغذی ترین مواد غذایی است که می توانید در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید. نوشیدن شیر راه خوبی برای دریافت کلسیم است، اما فواید شیر به همین جا ختم نمی شود. شیر همچنین پروتئین، ویتامین های غنی شده و غیره را  هم برای آنها فراهم می کند. در حقیقت مصرف شیر مواد معدنی و ویتامین های ضروری رشد و سلامت استخوان های کودکان را تامین می کند. اما ایا زمان مصرف و گرم و سرد بودن شیر برای کودکان مسئله مهمی است؟ پاسخ این سوالات و همچنین درباره اینکه خواص شیر سرد برای کودکان و نوزادان، بهترین زمان مصرف شیر برای کودکان ،طبع شیر چیست، شیر را سرد بخوریم یا گرم خواص شیر سرد بیشتر است یا شیر گرم و شیر سرد باعث نفخ میشود یا نه، در این مطلب سلام دنیا بخوانید.

فواید شیر برای کودکان

شیر حاوی مواد مغذی نظیر  ویتامین D، کلسیم، ویتامین A، پروتئین، ویتامینB12 و پتاسیم است.به همین دلیل شیر و محصولات لبنی بخش مهمی از رژیم غذایی کودکان و نوزدان محسوب می شوند.زیرا نوشیدن شیر در دوره رشد کودکان پروتئین و انواع مختلفی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله کلسیم که برای رشد آنها ضروری هستند را برای آنها فراهم می کند. وجود این مواد مغذای از جمله کلسیم به ساخت استخوان ها و حفظ سلامت دندان های کودکان کمک می کند.


حتما بخوانید: خواص و مضرات شیر محلی و پاستوریزه برای مردان و زنان


ویتامین های گروه B مانند B12 موجود در شیر به تولید گلبول قرمز  و ویتامین B2 در تبدیل غذا به انرژی در بدن کودکان کمک می کند.اما توجه داشته باشید که مصرف شیر گاو یا کامل یا کم چرب (2 درصد) را از یک سالگی در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید.

فواید شیر برای کودکان

طبع شیر چیست

شیر دارای سه جزء است. جزء اول ان مائیت نام دارد که جزء آبی شیر است. این جرء طبع سرد و‌ تر دارد. به جزء دوم دُهنیت می گویند که چربی شیر است و طبعیت ان گرم و خشک است. جزء اخر و سوم شیر جُبنیت است که طبع سرد و خشک دارد؛ همان جزئی که با آن، پنیر تهیه می‌شود.طبع شیر به نسبت این اجزا در ان بستگی دارد.برای مثال شیر پاستوریزه از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است.اما شیر گاو طبع معتدل دارد.

بهترین زمان مصرف شیر برای کودکان

نکته قابل توجه درمورد مصرف شیر این است که جذب ان توسط بدن حدود 3 تا 4 ساعت طول می کشد.به همین دلیل مشاوران تغذیه توصیه می کنند، بهترین زمان مصرف شیر برای همه افراد از جمله کودکان قبل از خواب است.زیرا در این زمان بدن در حال استراحت است و به راحتی این ماده مغذی را جذب و پروتئین مورد نیاز خود را هم دریافت می کند.

بهترین زمان مصرف شیر برای کودکان

شیر را سرد بخوریم یا گرم

انتخاب حالت نوشیدن شیر یعنی گرم یا سرد بودن ان به ذائقه فرد بستگی دارد، اما بهترین حالت نوشیدن شیر به صورت گرم است. در حقیقت مصرف شیر سرد مخصوصا به افرادی  که دستگاه گوارش و معده سرد دارند توصیه نمی شود زیرا باعث بروز دل درد و نفخ می شود.


حتما بخوانید: علت و درمان سردی معده در طب سنتی


خواص شیر سرد بیشتر است یا شیر گرم؟

مصرف شیر به هر دو حالت سرد یا گرم از فواید و مضراتی برخوردار است که در ادامه به شکل مقایسه ای برای شما آنها را توضیح خواهیم داد.در ابتدا باید بگوییم که برای مصرف شیر باید عواملی مانند آب و هوا، زمان و تحمل خودتان از شیر را در نظر بگیرید و بعد نوع ان را انتخاب کنید.همانطور که گفته شد طبع شیر سرد است،به همین خاطر افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند و طبع سردی دارند بهتر است از مصرف شیر سرد اجتناب کنند.

در حقیقت مصرف شیر گرم مانع از بروز مشکلات گوارشی می شود و برای این افراد بهتر است که شیر بصورت گرم مصرف شود.علاوه براین براساس گفته پزشکان گرم کردن شیر به از بین بردن باکتری های موجود در شیر کمک می کند،برای این منظور شیر را باید به مدت 20 بجوشانید و بعد از ولرم شدن ان را میل کنید.شیر سرد در مقایسه با شیر گرم کالری کمتری دارد البته این مقدار ناچیز است. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بهتر است شیر سرد مصرف کنند زیرا کلسیم موجود در شیر سرد با افزایش متابولیسم به کاهش چربی کمک می کند. شیر گرم و سرد از میزان پروتئین مساوی برخوردار هستند با این وجود، پروتئین موجود در شیر گرم بهتر حل می شود.

خواص شیر سرد بیشتر است یا شیر گرم؟

شیر سرد باعث نفخ میشود؟

بله مصرف شیر سرد در برخی افراد به ویژه افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند باعث بروز مشکلات گوارشی نظیر نفخ می شود.

خوردن شیر سرد برای کودکان ضرر دارد؟

برخی کودکان معمولا با نوشیدن شیر سرد با علائمی مانند دل درد، اسهال و یا ...مواجه می شوند. زیرا مصرف شیر سرد می تواند با کاهش انرژی معده برای هضم آن منجر به اختلال در عملکرد و در نتیجه ناراحتی های معده در کودکان شود.


حتما بخوانید: درمان اسهال کودکان با 15 روش خانگی


به همین دلیل کارشناسان تغذیه توصیه می کنند در صورتی که مصرف شیر سرد در کودک با بروز حساسیت همراه بود برای پیشگیری از بروز دردهای احتمالی سعی کنید شیر را گرم کنید و به کودک بدهید.

خوردن شیر سرد برای کودکان ضرر دارد؟

مضرات شیر سرد برای کودکان و نوزادان

مهمترین عوارض مصرف شیر سرد برای کودکان و نوزادان بروز اختلال در عملکرد معده است زیرا زمانی که به کودک شیر سرد می دهید معده برای هضم ان انرژی زیادی صرف می کند و این کار باعث از دست رفتن مقدار زیاد انرژی ان می شود. همچنین زمانی که به کودک یا نوزاد خود شیر سرد می دهید لایه های چربی شیر از ان جدا می شوند و کودک از کالری این قسمت شیر بی بهره می ماند، بنابراین اگر می خواهید شیر سرد به کودک بدهید آن را به خوبی تکان دهید.

علاوه براین،اگر کودک از شیشه شیر برای شیر خوردن استفاده می کند این کار باعث می شود مواد مغذی ان به دیواره های شیشه بچسبد و کودک نتواند این مواد مغذی را دریافت کند.یکی دیگر از مضرات شیر سرد برای کودکان و نوزدان امتناع کردن کودک از خوردن شیر است زیرا ممکن است آنها شیر سرد را دوست نداشته باشند و از خوردن آن خودداری کنند. شیر به دلیل وجود ویتامین و مواد معدنی رای رشد استخوان ها و سلامت کلی آنها ضروری است، بنابراین نباید کاری کنید که کودک از خوردن ان امتناع کند.

سخن پایانی:

شیر یکی از مغذی ترین مواد غذایی است که باید در برنامه کودکان گنجانده شود.زیرا شیر با تامین کلسیم و ویتامین های ضروری در دوره رشد به ساخت استخوان و دندان های سالم در آنها کمک می کند.برای انتخاب حالت گرم یا سرد شیر ابتدا ذائقه کودک را در نظر بگیرد و به نوزادان بصورت کم کم شیر با دمای متعادل را بدهید تا آنها از خوردن شیر امتناع نکنند.