اصطلاحات مهم و کاربردی بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین

منبع: همگردی

13

1401/8/18

13:35


از زمان ظهور بیت کوین تا امروز بازار ارزهای دیجیتال پیشرفت چشم گیری را تجربه کرده است. هر روز ارزهای دیجیتال جدید به بازار عرضه می شوند. در این بین، فناوری و قابلیت هایی نیز به بازار ارز دیجیتال راه پیدا کرده اند که هرکدام اصطلاحات مربوط به خود را دارد. در مقام سرمایه گذاری که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارد، اطلاع از این اصطلاحات، کاربرد و معنی آن ها ضروری است.

در این مقاله سعی داریم شما را با انواع اصطلاحات روز دنیای ارزهای دیجیتال آشنا کنیم تا آگاهانه تر در این بازار فعالیت داشته باشید. ضمناً اگر در میان ارزهای دیجیتال، به سرمایه گذاری روی بیت کوین علاقه دارید، برای خرید بیت کوین در ایران از (تبدیل) کلیک کنید.

اصطلاحات پایه ارزهای دیجیتال

اصطلاحات پایه ارزهای دیجیتال

در ادامه به معرفی اصطلاحات اولیه دنیای ارز دیجیتال می پردازیم.

رمزنگاری (Cryptography)

«رمزنگاری» یکی از رایج ترین اصطلاحاتی است که در دنیای ارز دیجیتال به گوشتان می خورد. رمزنگاری روشی است که با استفاده از آن به منظور محافظت از اطلاعات کاربران، از کدهای امنیتی برای رمزگذاری استفاده می شود. فرآیند رمزنگاری سبب می گردد تنها افرادی که رمزها را می دانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وایت پیپر (Whitepaper)

«وایت پیپر» با معادل فارسی «گزارش عملکرد»، درواقع گزارشی است که توسعه دهندگان از طریق آن جزئیات طرح یا سامانه خود را بیان می کنند. مثلاً، در سال 2008، ساتوشی ناکاموتو وایت پیپری از بیت کوین منتشر کرد که در آن جزئیات و اطلاعات مربوط به بیت کوین مطرح شده است.

همتا به همتا (Peer 2 Peer)

اصطلاح «همتا به همتا» به شبکه ای اشاره دارد که در آن دو یا چند شخص یا رایانه با یک دیگر ارتباط دارند. در این بین هیچ شخص سومی به عنوان واسطه قرار نمی گیرد.

بلوک (Block)

بلاکچین از چندین «بلوک» متصل به هم تشکیل شده است. هر بلوک منبعی تاریخی از اطلاعات مربوط به تمامی معاملات انجام شده است. جالب است بدانید اطلاعاتی که در هر بلوک ثبت می شود به صورت دائمی باقی می مانند و تغییرناپذیر هستند.

ماینر (Miner)

به رایانه و تجهیزاتی که با توجه به قدرت محاسبه گری خود، ارزهای دیجیتال خاصی را استخراج می کنند «ماینر» می گویند.

صرافی ارز دیجیتال (Exchange)

صرافی ارز دیجیتال (Exchange)

«صرافی ارز دیجیتال»، یا به اختصار «صرافی»، یکی از پرکاربردترین کلمات دنیای ارز دیجیتال است. صرافی ارز دیجیتال امکان خریدوفروش ارزهای دیجیتال ازجمله بیت کوین را به صورت آنلاین برای کاربران فراهم می کند. صرافی های ارز دیجیتال نیز تفاوت های خاص خود را دارند، یکی از این تفاوت ها تنوع ارزهای دیجیتالی است که در هر صرافی ارز دیجیتال ارائه می شود.

نهنگ (Whale)

در دنیای ارز دیجیتال به معامله گرانی که تراکنش های با حجم بسیار بالا انجام می دهند، «نهنگ» می گویند. این افراد دارایی بسیار زیادی در بازار ارز دیجیتال دارند. مسئله این است که به دلیل حجم بالای تراکنش نهنگ ها، بازار ارز دیجیتال از معاملات آن ها تأثیر می پذیرد، بنابراین، می توان گفت استراتژی که نهنگ ها در معاملات خود به کار می برند، تأثیر به سزایی در روند معاملات و قیمت ارزهای دیجیتال می گذارد.

ارزش بازار (Market Cap)

از ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال موردنظر در تعداد کل ارزهای در گردش، «ارزش بازار» آن ارز دیجیتال حاصل می شود. رتبه دهی ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار صورت می گیرد. علاوه بر فرمولی که گفته شد، ارزش بازار ارز دیجیتال مدنظر را می توانید در سایت coinmarketcap مشاهده کنید. مثلاً، تابه امروز ارزش بازار بیت کوین تقریباً 220 میلیارد دلار است، به همین دلیل، بیت کوین در بازار ارز دیجیتال رتبه 1را به خود اختصاص داده است.

اصطلاحات رایج درباره کوین ها

اصطلاحات رایج درباره کوین ها

در این بخش به چند اصطلاح رایج مربوط به کوین ها اشاره می کنیم.

توکن (Token)

به آن دسته از ارزهای دیجیتال که بلاکچین اختصاصی ندارند و بر بستر سایر ارزهای دیجیتال کار می کنند، «توکن» می گویند. تتر نمونه ای از توکن ها است.

آلت کوین (Altcoin)

به تمامی ارزهای دیجیتال که بعد از بیت کوین ایجاد شده اند «آلت کوین » گفته می شود.

ارزهای دیجیتال پایدار یا استیبل کوین (StableCoin)

در دنیای ارزهای دیجیتال، ارزهایی وجود دارند که ارزش آن ها معادل با یک دارایی ثابت مانند دلار است. به این نوع ارزها که همواره قیمت ثابتی دارند «ارزهای دیجیتال پایدار یا استیبل کوین» گفته می شود. مثلاً، تتر نوعی از ارزهای دیجیتال پایدار است که قیمت آن یک دلار است. هدف از ایجاد ارزهای دیجیتال پایدار، مقابله با نوسانات بازار است. علاوه براین، ارزهای دیجیتال پایدار می توانند در شرایط طوفانی برای سرمایه گذاران پناهی امن باشند.

عرضه اولیه سکه (ICO)

«عرضه اولیه سکه» یکی از روش های تأمین مالی پروژه های مربوط به ارز دیجیتال است. در عرضه اولیه سکه، سرمایه گذاران با استفاده از سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و همچنین ارزهای فیات مانند دلار، در سرمایه گذاری بر پروژه موردنظر شرکت کنند، در این صورت، شرکت مربوطه توکن های آن پروژه را برای سرمایه گذاران ارسال می کند. نکته قابل توجه آن است که عرضه اولیه سکه قبل از راه اندازی پروژه آغاز می شود.

اصطلاحات تخصصی دنیای ارز دیجیتال

نوبت آن رسیده است که اصطلاحات پیشرفته و تخصصی بازار ارزهای دیجیتال را به زبان ساده بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

هارد فورک (Hard Fork)

به تغییرات اساسی در پروتکل ارز دیجیتال، «هارد فورک» می گویند. هارد فورک یک ارز دیجیتال جدید ایجاد می کند. در فرآیند هارد فورک، نسخه جدید ارز دیجیتال با نسخه های قبلی سازگار نیست. مثال بارزی که می توان در این زمینه به آن اشاره کرد، بیت کوین کش است. یکی از تغییراتی که در این هارد فورک ایجاد شد افزایش حجم بلوک های بیت کوین بود.

سافت فورک (Soft Fork)

برخلاف هارد فورک، «سافت فورک» تغییر جزئی در پروتکل ارز دیجیتال ایجاد می کند که با نسخه های قبلی سازگار است.

دفتر کل مرکزی (Central Ledger)

به سازمانی که اطلاعات مربوط به تراکنش ها را به صورت منظم و سازمان دهی شده نگهداری می کند، «دفتر کل مرکزی» می گویند.

دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger)

«دفتر کل توزیع شده» سامانه ای است که در آن تمام اطلاعات مربوط به تراکنش ها و مقدار دارایی ها به طور گسترده ثبت می شوند. اطلاعات به نحوی در دفتر کل توزیع می شوند که امنیت بالا برود و احتمال هک کاهش یابد. بلاکچین نوعی دفتر کل توزیع شده محسوب می شود که در ابتدا به منظور پیگیری تراکنش های بیت کوین ایجاد شده بود.

خرج دوباره یا خرج مضاعف (Double spending)

اگر کاربری بخواهد به صورت هم زمان، از یک ارز دیجیتال دو بار استفاده کند، به این معنی که آن را دو دفعه خرج کند، در چنین شرایطی اصطلاح «خرج دوباره» یا خرج مضاعف به کار می رود.

هش (Hash)

اگر بخواهیم «هش» را به زبان ساده توضیح دهیم، می توان گفت که از اطلاعات ورودی، خروجی به نام هش گرفته می شود. الگوریتم هش، اطلاعات ورودی در هر اندازه ای دریافت کرده و یک خروجی با اندازه ثابت تولید می کند.

همچنین هش را می توان «اثر انگشت دیجیتال» نام گذاری کرد که از طریق پردازش اطلاعات از سوی «تابع هش» به وجود می آید. این فرآیند به صورت خطی و یک طرفه انجام می شود؛ به این معنی که نمی توان از طریق هش ایجاد شده به اطلاعات ورودی دسترسی پیدا کرد. این موضوع دقیقاً مانند آن است که نمی توان از طریق اثر انگشت، خود انگشت را تصور و تولید کنیم. جالب است بدانید که هش بیت کوین 64 رقم دارد و با صفر شروع می شود.

غیرمتمرکز (Decentralized)

یکی از مهم ترین ویژگی های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، «غیرمتمرکز» بودن آن ها است. به دلیل آن که مرجع مرکزی وجود ندارد، ارزهای دیجیتال نسبت به ارزهای فیات مانند دلار، ریال و همچنین سایر روش های پرداخت، مزایای خاصی دارند. یکی از مزایای ارزهای دیجیتال، عرضه محدود آن ها است که به مرور زمان باعث رشد قیمت ارزهای دیجیتال می شود. مثلاً، درمجموع 21 میلیون بیت کوین وجود دارد. تعداد ثابت بیت کوین ها در طول زمان باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال خواهد شد.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله با بسیاری از اصطلاحات رایج دنیای ارز دیجیتال آشنا شده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو