تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده چیست و چگونه از این مشکلات رها شویم؟

تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده چیست و چگونه از این مشکلات رها شویم؟


منبع: بیتوته

31

1401/8/19

05:11


مشکلات اقتصادی در خانواده تاثیری همه جانبه بر سلامت روحی و جسمی اعضای خانواده می گذارد و هر چه مدت زمان استرس های مالی بیشتر شود، تاثیر مخرب تری را به جا خواهد گذاشت. 

تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده چیست و چگونه از این مشکلات رها شویم؟



راهکارهای رهایی از مشکلات اقتصادی, مدیریت بحران مالی خانواده, مشکلات اقتصادی خانواده

مشکلات اقتصادی خانواده

 

تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده/ پیامدها و راهکارهای رهایی از آن 

مشکلات اقتصادی در خانواده تاثیری همه جانبه بر سلامت روحی و جسمی اعضای خانواده می گذارد و هر چه مدت زمان استرس های مالی بیشتر شود، تاثیر مخرب تری را به جا خواهد گذاشت. 

مشکلات اقتصادی تاثیر بسزایی بر سطح رفاه و ارتباط بین اعضای خانواده می گذارد. از آنجا که تامین کوچکترین نیازهای فردی ، تامین سلامت و ساده ترین تفریحات نیاز به هزینه پول دارد ، بنابراین فشار اقتصادی میتواند در تمام ابعاد  زندگی موثر واقع شود. 

 

شاید با خودتان تصور کنید که میتوانید بدون هزینه در طبیعت یا پارک قدم بزنید و لذت ببرید ولی برای همین قدم زدن نیاز به خرید کفش و لباس  و کلاه  یا حتی ضد آفتاب برای نسوختن پوستتان دارید دارید بنابراین بدون پول حتی نمیتوانید از قدم زدن در طبیعت لذت ببرید.  

فشارهای اقتصادی بعد مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی در کوتاه مدت میتواند فشار روانی زیادی بر خانواده وارد کند.

ادامه پیدا کردن فشارهای اقتصادی در طولانی مدت میتواند حتی منجر هب فروپاشی خانواده یا طلاق عاطفی شود. 

با وجودی که بهترین روش برای مقابله با فشارهای اقتصادی همکاری تمامی اعضای خانواده برای افزایش درامد خانواده است ولی میتوانید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه مقاله به آن می پردازیم ، برای غلبه بر مشکلات روانی ان در خانواده کمک بگیرید.

 

تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده

پیامدهای مشکلات اقتصادی در خانواده بسیار شدید و گسترده است و میتواند در تمام ابعاد زندگی نمایان شود و خانواده را از نظر روحی و جسمی تضعیف کند. 

مهم ترین تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده عبارتند از:

 

کاهش سلامت روان

اولین تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده فشار روانی زیاد است. مخارج و هزینه های خانواده که به دلیل مشکلات مالی امکان تامینشان وجود ندارد یا عدم توانایی پرداخت اقساط میتواند حجم فشار روانی زیادی در خانواده بوجود بیاورد.

 

عدم توانایی برای تامین خواسته ها و نیازهای اعضای خانواده میتواند منجر به ناکامی و سرخوردگی شود و سرپرست خانواده را در شرایط نامطلوبی قرار بدهد و احساس ناتوانی و ناکارآمدی داشته باشد و خودش را برای ایجاد این شرایط نامطلوب سرزنش کند.

 

افکار منفی از جمله ناکامی و سرخوردگی در کنار فشار روانی ، سلامت روان اعضای خانواده را تهدید میکند و منجر به بروز بیماری هایی از جمله اضطراب، افسردگی و بیماری های روان تنی در خانواده می شود. 

 

کاهش سلامت جسمی

یکی از مباحت مهم در مخارج مالی خانواده تامین هزینه های سلامت است از جمله خرید مواد غذایی سالم و مناسب که تمام نیاز های بدن به مواد معدنی و ویتامین ها را تامین کند ، چکاپ های دوره ای ، معاینات دندان پزشکی، درمانی بیماریهای مختلف و غیره همه نیاز به تامین مالی دارند.

 

مشکلات مالی در اولین قدم مانع از خرید مواد غذایی مناسب برای تامین نیازهای بدن می شود و سلامت بدن را کاهش داده و سیستم ایمنی را تضعیف کرده ، استخوان ها و دندان ها را تخریب میکند. از سویی دیگر مشکلات کمبود تغذیه ای منجر به افزایش بیماری های جسمی و بیماری های روانی می شود و نیاز به درمان و دارو در افراد را بیشتر میکند که تامین هزینه های درمانی بر فشار مالی خانواده می افزاید و مجددا فرد را در معرض سرخوردگی ، فشار روانی ، ناتوانی در پیگیری مسائل سلامت و بیماری های جدید قرار می دهد.

 

مشکل اقتصادی خانواده, تاثیر اقتصاد بر خانواده, تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده

تاثیر مشکلات اقتصادی خانواده بر فرزندان

 

تضعیف ارتباط با فرزندان 

فشارهای روانی ناشی از فشارهای اقتصادی بر والدین باعث بدخلقی و بدرفتاری ان ها با یکدیگر و فرزندانشان می شود و حتی انرژی لازم برای صرف وقت و تفریح با فرزندانشان نخواهند داشت. 

 

انرژی روانی والدینی که درگیر مشکلات اقتصادی هستند ، صرف حل این مشکلات و تامین معاش می شود و دیگر انرژی ای برای صحبت کردن و تعامل با فرزندانشان ندارند. همین امر تاثیر زیادی بر کاهش کیفیت ارتباط با فرزندان ، رشد اجتماعی و اخلاقی آن ها دارد و ترتبیت کودکان از نظر جسمی ، روحی و اخلاقی با مشکلات زیادی روبرو می شود. 

 

از بین رفتن کانون خانواده

عدم توانایی در تامین معاش خانواده باعث می شود زوجین به این نتیجه برسند که نمیتوانند در کنار هم زندگی کنند و رابطه شان را پایان بدهند. معمولا تبعات ثانویه مشکلات اقتصادی که منجر به احساس شکست و ناکامی در خانم می شود و تصور میکند که میتوانسته موقعیت بهتری برای ازدواج داشته باشد و تاثیر روانی آن در مردان که فکر میکنند ضعف مدیریت مالی همسرشان باعث بروز این مشکلات شده است میتواند اختلاف در محیط خانواده را تشدید کند. 

 

علاوه بر احساس ناکامی ، استرس هم میتواند باعث کاهش ظرفیت روانی افراد وپرخاشگری شود که ناسازگاری در رابطه را افزایش میدهد. 

خانواده ای که دچار مشکلات اقتصادی است ، اعضایش صبر و تحمل کمری دارندو در مقابل مشکلات به سرعت واکنش می دهند. 

 

مشکل اقتصادی خانواده, تاثیر اقتصاد بر خانواده, تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده

تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده

 

اعتیاد

احتمال درگیر شدن با اعتیاد در مردانی که با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند بیشتر است ، مردان سعی میکنند با پناه بردن به سیگار ، مواد مخدر یا الکل ، استرس و فشار روانی ناشی از مشکلات اقتصادی را برای خودشان قابل تحمل کنند ولی بروز اعتیاد به این مواد ، خود باعث بروز مشکلات مالی بیشتر برای خانواده می شود. 

 

راهکارهای رهایی از مشکلات اقتصادی

برای رهایی از مشکلات اقتصادی باید یکسری تصمیم گیری های جدی و تغییر مسیر های جدید برای زندگی خود در نظر بگیرید و تا حد ممکن گرفتار شدن خودتان را در مشکلات اقتصادی کاهش دهید. 

 

ازدواج به وقت مناسب

تشکیل خانواده و ازدواج نیاز به یکسری پیش شرط درد که مهم ترین آنها شرایط مالی مناسب ، منبع درآمد ثابت و توان اداره زندگی است. هر مردی که میخواهد ازدواج کند باید بداند مخارج یک زن دو برابر یک مرد است و از سویی دیگر مشکلات اقتصادی اثرات نامطلوبی روی خانواده و حتی رابطه عاطفی زن و شوهر می گذارد.

 

اگر قبل از رسیدن به ثبات مالی لازم برای زندگی ازدواج کنید بعد از شروع زندگی متوجه می شوید که از عهده تامین بسیاری از مخارج بر نمی آیید. شما که نمیتوانید همیشه روی تامین مخارج زندگی توسط والدین یا دریافت کمک های مالی به صورت مداوم حساب کنید. کمک مالی گرفتن از والدین باعث بروز مشکلات بیشتری در زندگی می شود که کوچکترین آن ها دخالت والدین در زندگی شما است. 

 

تاثیر اقتصاد بر خانواده, تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده, مشکلات اقتصادی خانواده ها

تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده

 

برنامه ریزی برای تولد فرزندان

زمانی که زوجین توانستند از پس هزینه های زندگی دو نفره شان برآیند و احساس کردند پول اضافه کافی برای تامین مخارج یک نفر دیگر را دارند میتوانند برای فرزند آوری برنامه ریزی کنند در غیر اینصورت مشکلات زیادی برای خانواده ایجاد خواهد شد.

 

حمایت از خانواده

اعضای خانواده باید همیشه حامی یکدیگر باشند تا خانواده بتواند به بهره وری و کارکرد مناسب برسد. اعضای خانواده در مواجهه با مشکلات مالی باید با همکاری هم برای برطرف کردن مشکل مالی اقدام نمایند. علاوه بر این که برای تامین نیازهای مالی خانواده باید به دنبال یافتن شغل و کسب درآمد باشند باید هزینه های غیر ضروری و تجمل گرایی را تا مدتی کنار بگذارند تا بتوانند منابع مالی خانواده را برای صرف هزینه های ضروری مدیریت کنند. 

 

مدیریت بحران مالی

در شرایطی که خانواده در بحران مالی به سر می برد اعضای خانواده نمیتوانند بدون مشورت و احساسی تصمیم بگیرند. در شرایط بحران مالی خانواده نیاز به همفکری و تصمیم گیری های عقلانی دارند تا نیازهای اساسی خانواده تامین شود و برای بیرون آمدن از مشکلات مالی در زمینه مشاوره اقتصادی و مدیریت بحران از جمله های روانشناختی و مدیریت احساسات ، آموزش ببینند و مطالعه کنند. 

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 



دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو