دلایل زودرنج شدن در بارداری + عصبی شدن در بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

دلایل زودرنج شدن در بارداری + عصبی شدن در بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟


منبع: آویژه

21

1401/8/19

13:53


دلایل زودرنج شدن در بارداری + عصبی شدن در بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

آیا شما نیز در دوران بارداری خود زود رنج و حساس شده اید؟ حساس شدن زن باردار یک امر طبیعی و گذرا است. اکثر خانم های باردار زود رنج شدن در بارداری را تجربه خواهند کرد. شاید شما نیز این موضوع را تجربه کرده باشید که در دوران بارداری بی دلیل گریه کنید. علت گریه در بارداری می تواند تغییرات هورمونی باشد. ناراحتی زن باردار و عصبی شدن در بارداری هم برای خود زن و هم برای اطرافیان به شدت آسیب زا است. زنان باردار خودشان نیز به دلیل اینکه نمی توانند عصبانیت و پرخاشگری خود را در دوران بارداری کنترل و مدیریت کنند، به شدت عذاب می کشند.

مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به دلیل سوالات مکرر شما در رابطه با علت عصبانیت در دوران بارداری، تاثیر عصبانیت مادر بر جنین و علت زود رنجی در زنان باردار، مقاله جامع و تخصصی را نگارش کرده اند. اگر شما نیز در رابطه با عوارض عصبانیت در بارداری و راه های مقابله و کنترل پرخاشگری در دوران بارداری سوال دارید. حتما مقاله تخصصی و کامل زیر را مطالعه بفرمایید.

حساس شدن زن باردار

خشم و عصبانیت بارداری چیست؟

بد خلق بودن و یا خشمگین بودن به دلیل حالت تهوع های صبحگاهی و یا دردهای عضلانی در بارداری کاملا طبیعی است. احساس عصبانیت در بارداری و یا ناراحتی در اوایل بارداری و … همه به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن اتفاق می افتد. خشم بارداری این گونه تعریف می شود که: احساسات به دلیل تغییرات هورمون ها به طور نامشخصی متفاوت هستند و زن باردار نوسانات خلقی زیادی را تجربه می کند. هنگامی که در بارداری بدن تغییرات قابل توجهی در استروژن و پروژسترون دارد، خشم بارداری ایجاد می شود. تغییرات در این هورمون ها می تواند باعث بدخلقی و پرخاشگری در زنان باردار شود.

 

علت عصبانیت و زود رنج شدن در دوران بارداری چیست؟

بارداری می تواند طرز فکر و احساسات یک زن را به کل تغییر دهد. ناراحتی و گریه در بارداری در زمان های غیر منتظره و بی دلیل می تواند همسر و خانواده شما را متعجب سازد. عواملی که باعث عصبانیت در دوران بارداری می شوند می توانند باعث ایجاد خشم و پرخاشگری در زنان باردار شوند. عصبانیت در ماه اول بارداری و یا عصبانیت در ماه آخر بارداری دلایل و علت های خاص خود را دارد. به طور کلی مهم ترین دلایل عصبانیت و حساس شدن در بارداری عبارتند از:

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، زنان را مستعد احساساتی مانند عصبانیت، نوسانات خلقی، زود رنج شدن و ناراحتی می کند. اگر شما قبلا از موضوعی ناراحت بودید و یا چیزی شما را عصبانی می کرد، این تغییرات هورمونی باعث می شوند که میزان ناراحتی و یا عصبانیت شما چند برابر شود. یا شاید قبلا اصلا از این موضوع ناراحت و یا عصبانی نمی شدید. اما تغییرات هورمونی باعث زود رنج شدن شما و پرخاشگری در شما می شود. تغییر در سطح پروژسترون و استروژن شما را به یک خانم حساس و زود رنج تبدیل می کند.

محرک‌ هایی را که می دانید می توانند باعث عصبانیت و ناراحتی شما شوند، شناسایی کنید. برای رفع و یا دور ماندن از آنها تلاش کنید. سعی کنید از آنها دوری کنید تا به یک موقعیت ناخوشایند برای شما تبدیل نشوند. هر گاه احساس کردید که دارید عصبی می شوید و یا می خواهید با پرخاشگری جواب بدهید، قبل از آن یک نفس عمیق بکشید.

حساس شدن و احساس نابرابری داشتن

باربارا کاتز روتمن، استاد جامعه ‌شناسی، می ‌گوید که زنان در دوران بارداری نسبت به نابرابری و تبعیض حساس می شوند. مخصوصا خانم های شاغل اگر نتوانند مرخصی در دوران بارداری دریافت کنند و یا اگر کارفرمایان شرایط و موقعیت آنها را درک نکنند، به شدت پرخاشگر و عصبی می شوند. در برخی از موارد زن ممکن است از اینکه باردار شده است ناراضی باشد و یا حتی تصمیم بگیرد از کار کردن استعفا بدهد.

گاهی این نابرابری در خانه اتفاق می افتد. اگر همسر موقعیت زن خود را درک نکند و اصلا در مسائل و کارهای خانه به همسر باردار خود کمک نکند در نهایت با پرخاشگری و حس نابرابری و خشم زن مواجه خواهد شد. اگر شما نیز به عنوان یک خانم باردار احساس نابرابری می کنید و یا از این موضوع که همسرتان شرایط شما را درک نمی کند و اصلا کمک حال شما نیست رنج می برید. حتما با همسر خود به یک مشاوره خانواده مراجعه کنید و مشکل خود را حل کنید.

طبق تحقیقات انجام شده، اغلب زوج‌ ها در دوران بارداری به دلیل مسائلی در رابطه با احساس نابرابری، کمک نکردن شوهر به زن باردار و … با هم دعوا می ‌کنند. بهترین راه برای مقابله با عصبانیت و اضطراب، مبارزه با تبعیض در محل کار و در خانه است. با شریک زندگیتان در مورد انتظارات خود از او صحبت کنید.

احساس درد و ناراحتی

درد عضلانی شکم، کمر درد و گرفتگی عضلات، حالت تهوع، خستگی و استرس و … همگی اتفاقات روزمره در دوران بارداری هستند. این ناراحتی ها و دردها می توانند تمایل به عصبانی شدن و زود رنج بودن را در زنان افزایش دهند. به خصوص زمانی که زن احساس کند تنهاست، کسی به او توجه نمی کند و یا به نیازهایش به خوبی پاسخ داده نشده است. هر کدام از این دردها و ناراحتی ها می تواند باعث شود که فرد ناراحت، پرخاشگر و یا زود رنج شود. زن بارداری که تمام و یا بیشتر این درد و ناراحتی ها را با هم تحمل می کند پس حق دارد که کمی آشفته و عصبانی باشد. ناراحتی و گریه در بارداری می تواند به دلیل تحمل این دردها نیز باشد.

شما باید اقداماتی برای ایجاد یک محیط راحت برای خود انجام دهید. به عنوان مثال، با چیدن یک تخت خواب راحت، مطمئن شوید که خواب خوبی خواهید داشت. یا با خوردن غذاهای مناسب و سالم از حالت تهوع جلوگیری کنید. برای کاهش استرس جسمانی خود از یک نوع درمان آرامش بخش مانند یوگا و … استفاده کنید.

ترس

به طور کلی، از پرخاشگری و عصبانیت اغلب به عنوان سپری برای غلبه بر ترس استفاده می شود. بارداری طیف وسیعی از نگرانی ها و ترس ها را با خود به همراه دارد. ترس از زایمان، ترس از نقایص مادر زادی برای جنین، ترس از بیماری های مزمن و مسری، نگرانی در خصوص زندگی پس از بچه دار شدن و نگرانی در رابطه با نحوه تربیت فرزند و … همگی در دوران بارداری برای هر زنی وجود دارد. حتی گاهی بین گریه در بارداری و جنسیت جنین نیز ارتباط وجود دارد. برخی از مادران به دلیل ترس از اینکه جنسیت بچه، چیزی نباشد که می خواهند و یا در رابطه با جنسیت فرزند از طرف خانواده ها تحت فشار قرار می گیرند، شروع به گریه کردن می کنند. زنان باردار برای فرار و یا مقابله با ترس های خود از گریه کردن، عصبانیت، پرخاشگری و … استفاده می کنند.

عصبانیت در سه ماه اول بارداری

عصبی شدن در بارداری چه تاثیری بر جنین می گذارد؟

دکتر میریام استوپارد، نویسنده و مربی مراقبت های بهداشتی بارداری، می گوید: جنین نه تنها محرک های بیرونی بلکه احساسات مادر خود را نیز درک کرده و متوجه می شود. ناراحتی و یا عصبانیت و پرخاشگری مادر باعث آزاد شدن برخی مواد شیمیایی در جریان خون می شود. این مواد شیمیایی در عرض چند ثانیه از زمانی که مادر احساس می کند مثلا ناراحت است و یا عصبانی است، از طریق جفت به جنین منتقل می شود.

عصبانیت طولانی مدت، پرخاشگر بودن بیش از اندازه و زود رنج بودن و …. می تواند آسیب های زیادی به مادر و جنین وارد کند. تاثیرات مضر عصبانیت ها و پرخاشگری ها عبارتند از:

زایمان زودرس و قبل از 37 هفته

تولد فرزند با وزن کم

مشکلات جسمانی برای مادر مانند سر درد، درد قفسه سینه و …

افسردگی و اضطراب بیش از اندازه در دوران بارداری

مشکل در سلامت روانی کودک

مشکلات جسمانی برای نوزاد

بی قراری و گریه های طولانی مدت نوزاد بعد از تولد

مطالعات انجام شده نشان می دهد که استرس در مادر می تواند بر وضعیت جنین نیز تاثیر بگذارد. مادرانی که در دوران بارداری خود تحت استرس شدید قرار گرفته بودند، فرزندانشان نشانه هایی از تحریک پذیری و افسردگی را دارند. همچنین عصبانیت شدید و یا اضطراب زیاد در بارداری می تواند شانس به دنیا آوردن فرزند بیش فعال را دو برابر کند.

چگونه با عصبانیت و زود رنجی در دوران بارداری مقابله کنیم؟

همانطور که گفته شد، عصبی شدن در اوایل بارداری و یا اواخر آن می تواند آسیب های زیادی را برای جنین و مادر به همراه داشته باشد. شما باید از روش های مختلف برای کنترل و مدیریت عصبانیت در بارداری استفاده کنید. خوشبختانه راهکارهای زیادی برای کنترل و یا مدیریت پرخاشگری در بارداری وجود دارد. انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، برای کنترل خشم و یا دور شدن از پرخاشگری در دوران بارداری، اقدامات ساده ای را پیشنهاد داده اند که می تواند برای زنان باردار بسیار موثر باشد. شما می توانید با استفاده از این راهکارها عصبانیت و ناراحتی های خود را در دوران بارداری کنترل و مدیریت کنید. این راهکارها عبارتند از:

آرامش

از تکنیک های آرامش بخش ساده مانند تنفس عمیق، نوشیدن آب، دیدن تصاویر آرامش بخش و … استفاده کنید. این تکنیک ها در کلاس ها و دوره هایی که برای زنان باردار برگزار می شود نیز آموزش داده می شوند.

تنفس عمیق از دیافراگم: این گونه تنفس همان نفس عمیق کشیدن است. شما باید سعی کنید  که نفس خود را از اعماق وجودتان به بیرون بدهید نه فقط از قفسه سینه.

زمانی که نفس عمیق می کشید، به خودتان یادآوری کنید که آرام باشید و آرامش را به روان خود هدیه بدهید.

تمرینات یوگا می تواند کمک زیادی به شما کند. ماهیچه های شما را از حالت منقبض شده نجات می دهد و می توانید احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

هر روز صبح حداقل ده دقیقه مدیتیشن کنید. تا روز خود را با آرامش و شادابی شروع کنید. این کار وضعیت روانی شما را تنظیم می کند.

طرز فکر خود را تغییر دهید

هنگامی که شما ناراحت و یا عصبانی هستید، ممکن است از جملات و صحبت هایی استفاده کنید که اصلا مناسب شما نیستند. شاید هر موضوع بی ربطی را به بحث های خود مرتبط سازید و بیشتر از قبل عصبانی شوید. اما این کارها حال شما را بدتر می کند و رابطه شما را با طرف مقابلتان خراب می کند. پس منطقی باشید و سعی کنید حرف ها، رفتار و صدای خود را کنترل کنید.

 بهبود ارتباطات

هنگامی که عصبانی هستیم، به سرعت در رابطه با موضوعات مختلف نتیجه گیری می کنیم. در اکثر مواقع نتیجه گیری های ما به شدت اشتباه و غیر منطقی است. این عصبانیت و نتیجه گیری اشتباه در روابط شما شکاف ایجاد می کند. همیشه سعی کنید قبل از آنکه چیزی بگویید سرعت و عصبانیت خود را کم کنید و فکر کنید که آیا رفتار و صحبت های شما صحیح است یا خیر. در دوران بارداری شما باید سعی کنید ارتباطات خود را با دیگران بهبود ببخشید نه اینکه با عصبانیت و تصمیم گیری های عجولانه و از سر ناراحتی همه را از اطراف خود دور کنید. تنها ماندن و نداشتن ارتباط سالم با دیگران باعث می شود که شما افسردگی و یا اضطراب دوران بارداری را تجربه کنید.

تغییر عادات مضر

سعی کنید هر موقعیت و شرایطی که شما را عصبانی و یا نگران می کند، تجزیه و تحلیل کنید. سپس راه های مقابله با آنها را کشف کنید. عادت های نامناسب و آسیب رسان خود را کشف کنید و سعی کنید آنها را تغییر بدهید. اگر نمی توانید شرایط را تغییر دهید، حداقل نحوه واکنش خود را با موقعیت های خاص پیش آمده یا نحوه رفتار خود را با افراد تغییر بدهید. مسلما تغییر عادت ها بسیار سخت است. اما می تواند برای شما به شدت مفید بوده و دوران بارداری خوبی را برایتان به ارمغان آورد. پس سعی کنید و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

دست از نگرانی بردارید

نگرانی و استرس های بیهوده یکی از بزرگترین دلایل عصبانیت و ناراحتی در بارداری است. هر چه بیشتر نگران باشید، بیشتر آشفته و زود رنج می شوید. دائم نگران بودن و یا زود رنج بودن به شدت برای اطرافیانتان ناخوشایند است. این باعث می شود که روابط عاطفی شما با اطرافیانتان خراب شود و آنها دیگر مانند قبل با شما رفتار نخواهند کرد. همه نگرانی هایتان را کنار بگذارید. به جای نگران بودن شادی و خوشی را جایگزین کنید. دغدغه های بی اهمیت و استرس های بی دلیل زندگی شما را خراب خواهد کرد و دوران بارداری شما را سخت و طاقت فرسا می کند. پس به دنبال یافتن راه هایی برای کاهش نگرانی ها و افزایش شادی و نشاط خود باشید تا دوران بارداری شاد و خوبی داشته باشید.

پرخاشگری در دوران بارداری

رویا پردازی کنید

خیال پردازی در دوران بارداری اشکالی ندارد. به شرط آنکه رویاپردازی های شما مثبت و شیرین باشد. رویاپردازی در رابطه با آینده کودک، روزهای شیرینی که قرار است با او بگذرانید، مسافرت هایی که قرار است بروید و … می تواند باعث ایجاد آرامش و آسایش خیال شما شود. این کار به شما کمک می کند تا عصبانیت خود را کاهش داده و به راحتی عصبی نشوید. اما اگر در رویاپردازی های خود افکار منفی را راه بدهید وضع خراب تر از قبل می شود. مثلا اگر به این فکر کنید که نکند کودک شما مشکل جسمانی داشته باشد و یا نتوانید او را درست تربیت کنید و … این می تواند باعث نگرانی های بی مورد در شما شود و شما را بیشتر از قبل عصبانی و پرخاشگر کند. پس خیال پردازی مثبت و شیرین در دوران بارداری خود داشته باشید.

از مشاوره کمک بگیرید

اگر قادر به کنترل خشم و عصبانیت خود نیستید هرگز ناامید نشوید. شما می توانید از مشاوره برای کنترل عصبانیت و پرخاشگری خود کمک بگیرید. حتی می توانید در گروه ها و جلساتی که برای مادران باردار تشکیل می شود شرکت کنید. به اشتراک گذاشتن احساسات خود با زنان باردار دیگر و یا با یک مشاوره خوب برای غلبه بر احساس اضطراب و درماندگی بسیار موثر است. فعالیت های گروهی به مدیریت خشم کمک می کند. اگر شما نگرانی هایی در رابطه با نحوه تربیت کودک خود و یا رشد و پرورش او دارید می توانید با یک مشاوره کودک صحبت کنید و به نگرانی های خود پایان بدهید.

برنامه ریزی روزانه را فراموش نکنید

برنامه ریزی کردن نه تنها روال را برای شما مشخص می کند و به زندگی شما نظم می دهد بلکه ذهن شما را نیز با کارهایی که قرار است انجام دهید، هماهنگ می کند. از جملات با انرژی مثبت فراوان استفاده کنید. مانند من امروز بسیار خوشحال هستم، اجازه نمی دهم هیچ موضوعی مرا خشمگین سازد و یا فرزند من بسیار شاد و سلامت است و … . همچنین مشغول نگه داشتن خودتان در فعالیت مورد علاقه اتان باعث می شود روز شما بهتر از قبل سپری شود.

 انتخاب سبک زندگی سالم

حتما یک رژیم بارداری سالم و مناسب با خودتان را داشته باشید. به جای استفاده زیاد از کربوهیدرات ها و چربی ها از خوراکی های مغذی مانند سبزیجات برگ سبز، آجیل و نان و غلات استفاده کنید. در بین وعده های غذایی خود میوه ها و سالادهای تازه را مصرف کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند تا آرامش بیشتری داشته باشید. همچنین دردها و ناراحتی های شما را نیز تسکین می دهد و در نهایت شما احساس بی قراری، عصبانیت و ناراحتی نخواهید داشت.

تاثیر عصبانیت مادر بر جنین

 

سخنی از مشاوران آویژه

نگرانی، عصبانیت، استرس، پرخاشگری، خشم، گریه های بی دلیل و … همگی ویژگی ها و خصوصیات طبیعی در دوران بارداری به شمار می روند. اگر شما نمیتوانید خشم خود را کنترل کنید و یا به شدت زود رنج شده اید اصلا نگران نباشید. اکثر زنان باردار این احساسات شما را تجربه کرده اند. فقط باید به دنبال راه حل هایی برای کاهش و یا مدیریت رفتار و گفتار خود باشید. شما نباید اجازه بدهید که عصبی شدن در دوران بارداری و حساس شدن شما در این دوران باعث شود ارتباط شما با اطرافیان مخصوصا همسرتان کمرنگ شده و یا فاصله بین شما و همسرتان ایجاد شود. سعی کنید این در دوران بارداری خلقیات و رفتارهای خود را کنترل کنید و برای همسرتان از نیازها، خواسته ها و حال جسمانی و روانی خود توضیح دهید.

 

سوالات متداول

آیا عصبانی بودن می تواند باعث سقط جنین شود؟

شواهد قطعی مبنی بر اینکه خشم و استرس مرتبط با آن می تواند منجر به سقط جنین شود وجود ندارد. با این وجود، کنترل خشم ممکن است به بهبود سلامت کلی جنین در دوران بارداری کمک کند.

 

 بارداری پسر باعث می شود عصبانیت مادر بیشتر شود؟

حمل پسر باعث عصبانیت یا استرس بیشتر نمی شود. هیچ مدرک پزشکی ارتباطی بین عصبانیت مادر یا نوسانات خلقی و جنسیت جنین را ثابت نمی کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو