نخستین گروه از بیماران SMA در این استان، داروی خود را دریافت کردند

18

1401/8/19

15:05


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از ارایه دارو به نخستین گروه از بیماران SMA خبر داد.

نخستین گروه از بیماران SMA در این استان، داروی خود را دریافت کردند

به گزارش بهداشت نیوز، معاون غذا و دارو دانشگاه با اعلام این که پیرو دستور رئیس جمهور مبنی بر لزوم تامین داروی بیماران اس ‌ام ‌ای، سازمان غذا و دارو اقدامات لازم را برای تامین سریع داروهای این بیماران در دستور کار قرار داد، گفت: داروی تزریقی «اسپینرازا» و داروی خوراکی «ریسدیپلام» تنها داروهای مورد تائید سازمان بهداشت جهانی است که برای بیماران آتروفی عضلانی استفاده می شود.  

دکتر «محمدجواد راعی» افزود: تامین این داروها برای نخستین ‌بار، نویدبخش درمان بیماران مبتلا به اس ام ای شده و مقرر شده است این داروها زیر پوشش سازمان های بیمه ‌گر قرار گیرد و به صورت رایگان به این بیماران اختصاص پیدا کند.

او با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ بیمار اس ‌ام ‌ای در استان فارس و استان های همجوار شناسایی شده اند، اضافه کرد: داروی تزریقی اسپینرازا در درمانگاه امام رضا(ع) به اولین گروه از این بیماران، توسط پزشک متخصص تزریق شده است و داروی خوراکی ریسدیپلام نیز از طریق طرح ‌دارو رسان توسط سازمان‌ های بیمه‌گر به صورت رایگان درب منزل بیماران تحویل داده می ‌شود.

دکتر راعی ادامه داد: بیماران اس‌ ام‌ ای(SMA) پس از تشخیص اولیه پزشک، برای تشکیل پرونده باید به واحد بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کنند تا در لیست تامین و توزیع داروها قرار گیرند.  

روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، بیماری اس‌ ام ‌ای(SMA) یا آتروفی عضلانی نخاعی، یک بیماری ژنتیکی پیش‌ رونده و نادر و یکی از شایع ‌ترین علت های ژنتیکی مرگ نوزادان است که در آن، از بین رفتن و تحلیل نورون های حرکتی موجب ضعف و از بین رفتن عضلات می شود؛ در مورد این بیماری متغیرهای زیادی در سن شروع، سیر پیشرفت بیماری و بروز علائم آن تاثیرگذار است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو